Ylläpitolaturin jännite
Ylläpitolaturin jännite
Minulla on muutaman vuoden vanha Energy+ ylläpitolaturi jolla olen G-Wagenin akkua pitänyt täydessä timmissä jotta Webasto jaksaa lähteä tulille. Auto kuluttaa muistaakseni 0,08 A eli 80 mA virtaa, siksi tarvin ylläpitoa.
Yks aamu huomasin että se työntää yli 15V jännitettä, mutta virta oli pieni oisko ollu 0,3 A tms.
Kokeilin toisella ylläpidolla ja se tarjosi siten seuraavana aamuna 12.9 V ja virtaa se ei näytä. SIllä ei vaan jaksanut lähteä Webasto tulille. Latasin tavallisella laturilla ja se työnsi 13,4 V ja noin puoli ampeeria siinä tilanteessa. Parin päivän päästä virta oli pudonnut alle puoleen ampeeriin.
Onko tuo Energy+ tiensä päässä sitten? MP akkuasennolla se lataa jo 14,8 V vaikka virta on 0,1 A, keittääkö se akun?
Tiedän joo, pitäs ostaa C-TEK.
Yks aamu huomasin että se työntää yli 15V jännitettä, mutta virta oli pieni oisko ollu 0,3 A tms.
Kokeilin toisella ylläpidolla ja se tarjosi siten seuraavana aamuna 12.9 V ja virtaa se ei näytä. SIllä ei vaan jaksanut lähteä Webasto tulille. Latasin tavallisella laturilla ja se työnsi 13,4 V ja noin puoli ampeeria siinä tilanteessa. Parin päivän päästä virta oli pudonnut alle puoleen ampeeriin.
Onko tuo Energy+ tiensä päässä sitten? MP akkuasennolla se lataa jo 14,8 V vaikka virta on 0,1 A, keittääkö se akun?
Tiedän joo, pitäs ostaa C-TEK.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ylläpitolaturin jännite
jos sulla on akku vaan sökö
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Ylläpitolaturin jännite
?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Re: Ylläpitolaturin jännite
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455547/ ... ar-12-V5-Akarra kirjoitti: ↑La 28.11.2020 16:35 Minulla on muutaman vuoden vanha Energy+ ylläpitolaturi jolla olen G-Wagenin akkua pitänyt täydessä timmissä jotta Webasto jaksaa lähteä tulille. Auto kuluttaa muistaakseni 0,08 A eli 80 mA virtaa, siksi tarvin ylläpitoa.
Yks aamu huomasin että se työntää yli 15V jännitettä, mutta virta oli pieni oisko ollu 0,3 A tms.
Kokeilin toisella ylläpidolla ja se tarjosi siten seuraavana aamuna 12.9 V ja virtaa se ei näytä. SIllä ei vaan jaksanut lähteä Webasto tulille. Latasin tavallisella laturilla ja se työnsi 13,4 V ja noin puoli ampeeria siinä tilanteessa. Parin päivän päästä virta oli pudonnut alle puoleen ampeeriin.
Onko tuo Energy+ tiensä päässä sitten? MP akkuasennolla se lataa jo 14,8 V vaikka virta on 0,1 A, keittääkö se akun?
Tiedän joo, pitäs ostaa C-TEK.
Tuosta hyvä ylläpito laturi. Mulla on tuo polar malli käytössä ja oon ollut tosi tyytyväinen tuohon. Käy myös AGM akkuihin, ja ei ylilataa!!
Eikä tuo hintakaan ole paha!
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Ylläpitolaturin jännite
Niin!
Ja sen lisäks voi olla että joudut vielä ostaa sen akun. Paska laturi ni ikä lyhenee. Ja mitenkäs se oli, köyhällä ei ole varaa halpaan.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Ylläpitolaturin jännite
Kannattaa olla varovainen tällaisten kaavojen soveltamisen kanssa. Taskulampun polttimolle kun syöttää verkkojännitteen niin virta kyllä pienenee nollille, hetken hyppäyksen jälkeen. Tuskin tässä kuitenkaan vakioteholaturista kyse.Sprinter99 kirjoitti: ↑La 28.11.2020 20:49 ?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Re: Ylläpitolaturin jännite
Kyllä, mutta älylaturin pitäisi osata säätää lataustehoa kerran siinä on älyä. Sitä kysyin että onko tuo jännite liian korkea akulle? En ollut aiemmin ajatellut sitä, mielestäni se oli alempi aiemmin. Jo siitä on älyt ämpärissä? Lataahan autokin ajossa sen vajaa 15 V...Sprinter99 kirjoitti: ↑La 28.11.2020 20:49 ?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Ylläpitolaturin jännite
Vuoden vanha Varta Silver, maksoi alennuksilla noin 140 euroa muistaakseni, listahinta tais olla jotain liki 160 euroa. Varmaan tuo paska laturi pilannut akun... ja pari muuta 4 vuoden aikana. Vuoden kesti lyijy-Bären mutta Yuasa AGM akku elää nyt SECissä elämäänsä. Sain Bärenistä hinnaneron takaisin kun hommasin viime syksynä Vartan.
En raaskinut ostaa C-TEKkiä tuohon ulkoilmassa tapahtuvaan lataamiseen mutta niinhän se on että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, taas sen näki.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Ylläpitolaturin jännite
Valitettavan usein käy noin että säästämien tulee kalliksi
Outo alennus ollut vartalle kun samanlaisen vartan myivät varosa kaupasta
suoraan 135€ ilman mitään puhetta alenuksesta
ctek on "äly" latureista Ainoa millä yhtään mitään tekee
(suostuu jopa joskus lataaman vajaata akkua)
varsinkin jos on tarkoitus käytää kaikkia toimintoja,
7A, 25A ja pari jotain alle 5A mallia ollut jo vuosia sekalaisessa käytössä
ulkona kessälä talvella, sisällä, veneessä,
toimineet joka paikassa samalla tavalla
(eli ainkaaan vielä ei ole ollut tarvetta milekkään pakkas/ulkokäyttö mallile,
tosin nu on melko vanhoja
niin ei tietoa onko uudempiin rakennettu joku järjestelmä mikä estä estää niiden käytön pakkasessa/ulkona)
toisin kuin vaikkapa tuo beneto 25A
mikä yleensä kieltäytyy lataamasta mitään missään ollosuhteissa sen merkkistä en kyllä suositele kenelekkään
ennemin laitta sen muutaman kympin enemän ja ostaa suoraan ctekin,
sitten jos pitää olla varma siitä saa akun ladattua ainan(siis niin pitkään kuin se akku ylipäätän on mitenkään kunnossa) niin akku matti tms perinteinen laturi mikä heti tuumaa että akku on vajennut ei voi ladata
(niillä monesti lähtee vielä semmoinenkin akku toimintaan missä ei ole sähköä)
Outo alennus ollut vartalle kun samanlaisen vartan myivät varosa kaupasta
suoraan 135€ ilman mitään puhetta alenuksesta
ctek on "äly" latureista Ainoa millä yhtään mitään tekee
(suostuu jopa joskus lataaman vajaata akkua)
varsinkin jos on tarkoitus käytää kaikkia toimintoja,
7A, 25A ja pari jotain alle 5A mallia ollut jo vuosia sekalaisessa käytössä
ulkona kessälä talvella, sisällä, veneessä,
toimineet joka paikassa samalla tavalla
(eli ainkaaan vielä ei ole ollut tarvetta milekkään pakkas/ulkokäyttö mallile,
tosin nu on melko vanhoja
niin ei tietoa onko uudempiin rakennettu joku järjestelmä mikä estä estää niiden käytön pakkasessa/ulkona)
toisin kuin vaikkapa tuo beneto 25A
mikä yleensä kieltäytyy lataamasta mitään missään ollosuhteissa sen merkkistä en kyllä suositele kenelekkään
ennemin laitta sen muutaman kympin enemän ja ostaa suoraan ctekin,
sitten jos pitää olla varma siitä saa akun ladattua ainan(siis niin pitkään kuin se akku ylipäätän on mitenkään kunnossa) niin akku matti tms perinteinen laturi mikä heti tuumaa että akku on vajennut ei voi ladata
(niillä monesti lähtee vielä semmoinenkin akku toimintaan missä ei ole sähköä)
Mökkillä
'
'
Re: Ylläpitolaturin jännite
Ollanpas täällä nyt pikkutarkkoja. En nyt todellakaan muistanut noiden akkujen hintoja mutta katsoin sitten kuiteista. Olin maksanut 99 euroa Bären akusta syksyllä 2018. Se kun sippasi kesällä 2019 auton seisottua, niin pahasti että ei ottanut kaupan isolla laturillakaan virtaa vastaan sain tilalle uuden 72Ah Varta Silverin, enkä tarvinnut maksaa erotusta. Käsitin sen alennukseksi.
FIAMM AGM akku (ei Yuasa) maksoi 2016 syksyllä 160 euroa, se on nyt SECissä.
Mites tuo alkuperäinen kysymykseni, onko 0.1 A latausvirta 14.8 V jännitteellä liikaa?
Menen nyt joka tapauksessa irroittamaan sen Energy+ laturin ja nakkaan sen SER romuksi, jatkan latailua toisella ainakin toistaiseksi, tai taidan ottaa akunkaapelin irti kun auto on nyt seisonnassa tarpeettomana.
FIAMM AGM akku (ei Yuasa) maksoi 2016 syksyllä 160 euroa, se on nyt SECissä.
Mites tuo alkuperäinen kysymykseni, onko 0.1 A latausvirta 14.8 V jännitteellä liikaa?
Menen nyt joka tapauksessa irroittamaan sen Energy+ laturin ja nakkaan sen SER romuksi, jatkan latailua toisella ainakin toistaiseksi, tai taidan ottaa akunkaapelin irti kun auto on nyt seisonnassa tarpeettomana.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Ylläpitolaturin jännite
Mun mielestä tuo 0,1 A 14,8 V jännitteellä on ihan ok.
Jos sun auto kuluttaa 0,08A kun se seisoo pihassa.
Latureiden hyötysuhde ei ole koskaan 100%. Yleensä 20% latausvirrasta häviää lämpönä taivaan tuuliin.
Jos sun auto kuluttaa 0,08A kun se seisoo pihassa.
Latureiden hyötysuhde ei ole koskaan 100%. Yleensä 20% latausvirrasta häviää lämpönä taivaan tuuliin.
W111
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1329
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Ylläpitolaturin jännite
Ctekin Recond-vaiheessa jännite on max 15,8 V ja virta max 1,8A.
Myös bulkki- ja absorptio-vaiheissa max jännite on 14,7 V.
Eli vaikea on sanoa, mikä on liikaa, kun älylaturissa sekä jännite että virta on kiinni vaiheesta.
Myös bulkki- ja absorptio-vaiheissa max jännite on 14,7 V.
Eli vaikea on sanoa, mikä on liikaa, kun älylaturissa sekä jännite että virta on kiinni vaiheesta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Ylläpitolaturin jännite
Lidlistä ostettu ylläpitolaturi lataa nyt 13,4 V jännitteellä. Näytön palkeista näkyy että akku on nyt täysi. Pitää loppuviikosta kokeilla lähteekö Webasto käyntiin, auton pistin seisontaan tänään.
En vielä lähde ostamaan C-TEKkiä, mutta saatan sen tehdäkin.
Ai niin jos auto kuluttaa sähköä, kuten nykyautot tuppaa tekemään niin miten viisas laturi siihen suhtautuu?
En vielä lähde ostamaan C-TEKkiä, mutta saatan sen tehdäkin.
Ai niin jos auto kuluttaa sähköä, kuten nykyautot tuppaa tekemään niin miten viisas laturi siihen suhtautuu?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Ylläpitolaturin jännite
Benetto merkkinen menee usein siitä tiltiin varsinki jos kuluts on vaihtelevaa,karra kirjoitti: ↑Su 29.11.2020 20:09 Lidlistä ostettu ylläpitolaturi lataa nyt 13,4 V jännitteellä. Näytön palkeista näkyy että akku on nyt täysi. Pitää loppuviikosta kokeilla lähteekö Webasto käyntiin, auton pistin seisontaan tänään.
En vielä lähde ostamaan C-TEKkiä, mutta saatan sen tehdäkin.
Ai niin jos auto kuluttaa sähköä, kuten nykyautot tuppaa tekemään niin miten viisas laturi siihen suhtautuu?
c tek jatkaa ylläpitoa tai tiltesaan toipuu itsekseen
muista ei tietoa
. .
Mökkillä
'
'
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Ylläpitolaturin jännite
Taskulampun polttimelle verkkojännite? Tuollaisesta sietääkin joutua sairaalaan, jos jää henkiin.DBFI kirjoitti: ↑Su 29.11.2020 09:31Kannattaa olla varovainen tällaisten kaavojen soveltamisen kanssa. Taskulampun polttimolle kun syöttää verkkojännitteen niin virta kyllä pienenee nollille, hetken hyppäyksen jälkeen. Tuskin tässä kuitenkaan vakioteholaturista kyse.Sprinter99 kirjoitti: ↑La 28.11.2020 20:49 ?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Maalikkojen ei kannata leikkiä verkko-eli pienjänniteellä. Pienoisjännitteellä leikkiminen on maallikoillekin sallittu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Ylläpitolaturin jännite
Tuossahan se älykkäästi säätää jännitettä ja virtaa, mutta laskeeko jännite kun akku alkaa latautua, kun akku ehjä?karra kirjoitti: ↑Su 29.11.2020 09:34Kyllä, mutta älylaturin pitäisi osata säätää lataustehoa kerran siinä on älyä. Sitä kysyin että onko tuo jännite liian korkea akulle? En ollut aiemmin ajatellut sitä, mielestäni se oli alempi aiemmin. Jo siitä on älyt ämpärissä? Lataahan autokin ajossa sen vajaa 15 V...Sprinter99 kirjoitti: ↑La 28.11.2020 20:49 ?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Re: Ylläpitolaturin jännite
Tuossa jokin aika takaperin kun oman autoni latausjännitettä ihmettelin niin törmäsin Vartan sivuilla allaolevaan kuvaajaan. Älylaturit varmaan yrittää tuollaista noudatella... ainakin omani ( Safir, powered by ctek) alku menee jännitemittarilla seurattuna juuri noin.
Eli kyllä se noin 15V kuulostais aika korkealta kun akun vadtaaottama virta kuitenkin laskenut jo alas... ehkä sen älylaturin äly ei riitä nyt erottamaan auton kulutusta vajaasta akusta...?
TJ
Eli kyllä se noin 15V kuulostais aika korkealta kun akun vadtaaottama virta kuitenkin laskenut jo alas... ehkä sen älylaturin äly ei riitä nyt erottamaan auton kulutusta vajaasta akusta...?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Ylläpitolaturin jännite
Joo ei kannata riskeerata kalliiden akkujen kanssa. Jos tuo nyt toimii toisella halvalla ylläpitolaturilla niin annan olla sen, mutta voisihan sen C-TEKin ostaa myös. Autossa on vaan kiinteä pistoke tuolle Energy+:lle niin voihan sen hyödyntää tekemällä uuden piuhan itse. Jos ois hyvä tuuri nin C-TEKin pistoke oiskin samanlainen...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Ylläpitolaturin jännite
Niin siitähän tulee sitä "säästöä" kun parit akut ensin pilaa ja sitten ostaa akkun sekä laturinkarra kirjoitti: ↑Ma 30.11.2020 09:22 Joo ei kannata riskeerata kalliiden akkujen kanssa. Jos tuo nyt toimii toisella halvalla ylläpitolaturilla niin annan olla sen, mutta voisihan sen C-TEKin ostaa myös. Autossa on vaan kiinteä pistoke tuolle Energy+:lle niin voihan sen hyödyntää tekemällä uuden piuhan itse. Jos ois hyvä tuuri nin C-TEKin pistoke oiskin samanlainen...
kiinteä pistoke millainen ?
c tekin mukan tulee yleensä piuhan pätkä minkä voi laita akkun napoihin tms kiinni
toisessa päässä pikaliitin mikä käy laturin johtoon haunleukojen tillale
Akun ale/tarjoius hinnan ihmetely tuolla aiemin siksi kun hinta oli semmoinen millä niitä osatnut ilam nitään mainitaa alesta/tarjouksesta
mutta olihan siinä sitä jos sen kerran sai paljon halven tilalle "takuuna" ilman mitään mikä jä lukiessa huomaamtta
ei kai se minkä tilalle sen sai kuitankaan ollut huonolla laturilla rikottu ?
tai jos oli niin sitten oli harvinaisen avokätistä touhua akku kaupiaaltaa
. .
Mökkillä
'
'
Re: Ylläpitolaturin jännite
Pari kommenttia:
- CTEKIn manuaalin (esim. https://www.ctek.com/fi/kaikki-tuotteet ... s-5-0-eu-a) mukaan akkulaturin syöttää 15,8V jännitettä pulssinmaisesti latauksen alkuvaiheessa. Joten yli 15v jännite voi olla normaalia.
- Moderni akku (AGM, GEL, Lititum yms.) vanhassa veteraaniautossa ei välttämättä ole pitkäaikainen ratkaisu, sillä esim. W126:n latausrele on suunniteltu vanhalle perinteiselle ja robustille lyijyakulle, jolloin modernin akun tarkemmat jännitevaatimukset eivät täyty.
- CTEKIn manuaalin (esim. https://www.ctek.com/fi/kaikki-tuotteet ... s-5-0-eu-a) mukaan akkulaturin syöttää 15,8V jännitettä pulssinmaisesti latauksen alkuvaiheessa. Joten yli 15v jännite voi olla normaalia.
- Moderni akku (AGM, GEL, Lititum yms.) vanhassa veteraaniautossa ei välttämättä ole pitkäaikainen ratkaisu, sillä esim. W126:n latausrele on suunniteltu vanhalle perinteiselle ja robustille lyijyakulle, jolloin modernin akun tarkemmat jännitevaatimukset eivät täyty.
Re: Ylläpitolaturin jännite
Autoi seisoi muutaman viikon ajamatta kesällä 2019, oisko ollu viitisen viikkoa enkä muistanut latailla välillä, ajosta se siihen jäi. Jos ylläpitolaturi sen Bärenin rikkoi, en osaa sanoa - yhden talven sitä latailin eikä se jännite ollut mielestäni noin korkea kun se nyt oli.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ma 30.11.2020 10:53kiinteä pistoke millainen ?karra kirjoitti: ↑Ma 30.11.2020 09:22 Joo ei kannata riskeerata kalliiden akkujen kanssa. Jos tuo nyt toimii toisella halvalla ylläpitolaturilla niin annan olla sen, mutta voisihan sen C-TEKin ostaa myös. Autossa on vaan kiinteä pistoke tuolle Energy+:lle niin voihan sen hyödyntää tekemällä uuden piuhan itse. Jos ois hyvä tuuri nin C-TEKin pistoke oiskin samanlainen...
c tekin mukan tulee yleensä piuhan pätkä minkä voi laita akkun napoihin tms kiinni
toisessa päässä pikaliitin mikä käy laturin johtoon haunleukojen tillale
Akun ale/tarjoius hinnan ihmetely tuolla aiemin siksi kun hinta oli semmoinen millä niitä osatnut ilam nitään mainitaa alesta/tarjouksesta
mutta olihan siinä sitä jos sen kerran sai paljon halven tilalle "takuuna" ilman mitään mikä jä lukiessa huomaamtta
ei kai se minkä tilalle sen sai kuitankaan ollut huonolla laturilla rikottu ?
tai jos oli niin sitten oli harvinaisen avokätistä touhua akku kaupiaaltaa
. .
Pistoke = pikaliitin. Laitoin Energy+ laturin mukana tulleen piuhan konehuoneen plus terminaaliin ja maihin, ruuvattavat liitokset ja se piuha tulee ulos konepellin takakulmasta ja on siten kiinteänä autossa. Tuurilla se pikaliitin on sama kuin C-TEKissä, ajattelin - ois sitten jo valmiina autossa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Ylläpitolaturin jännite
Miten älyllistä on syöttää akkuun jatkuvasti 14.8V jännitettä?
Luulisi pikemminkin että laturi lataisi vasta kun akun jännite laskee asetettuun raja-arvoon. Tuolla alle 0.1 A kulutuksella 1Ah/10 tuntia.
Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V
Ladatessa ja heti latauksen jälkeen korkeampi.
Luulisi pikemminkin että laturi lataisi vasta kun akun jännite laskee asetettuun raja-arvoon. Tuolla alle 0.1 A kulutuksella 1Ah/10 tuntia.
Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V
Ladatessa ja heti latauksen jälkeen korkeampi.
A250e 2020 W177
Re: Ylläpitolaturin jännite
Ilmeisesti myös C-Tecissä on yksilöitä jotka ei välttämättä pelaa kuten kuuluisi. Meinaan ostin joku vuosi takaperin sellaisen 7A C-tecin ja sinä talvena oli kovia pakkasia. Laitoin laturin sit kiinni yhteen tallissa olleeseen kunnossaolevaan akkuun. Laturi jäi sit ns. ylläpitolataukseen kuukaudeksi.
Yks kerta sitten ihmettelin kun C-tekissä loisti punainen lamppu merkkinä siitä että jotain on pielessä. No kenkä irti vikakuittaus ja kenkä uudelleen kiinni --> hetkenpäästä punaista ??? No sit mittasin napajännitteen --> 10.2V Mitä ihmettä???? Sit aukaisin tarkistaakseni nestepinnan niin nestepinta kyllä oli oikea mutta miinuspuolen levyt oli vääntyneet muodottomiksi
Mielestäni laturi rikkoi akun ja siitä sitten tein rekkulan sillä seurauksella että tuli muutama tarkentava kysymys ja käteen annettiin uusi laturi. Kerrottiin että voi olla yksilö jossa softa ei olekaan pelannut sillen kuin mitä pitäisi. Tulkitsin aiheen siten että tapaus kohdallani ei ollut ainoa laatuaan? En sittemin ole pitäny tuotakaan laturia kiinni muuta kuin sen ajan et ilmoittaa akun olevan täysi vaikka se nyt kuinka Ceetekki onkin
Yks kerta sitten ihmettelin kun C-tekissä loisti punainen lamppu merkkinä siitä että jotain on pielessä. No kenkä irti vikakuittaus ja kenkä uudelleen kiinni --> hetkenpäästä punaista ??? No sit mittasin napajännitteen --> 10.2V Mitä ihmettä???? Sit aukaisin tarkistaakseni nestepinnan niin nestepinta kyllä oli oikea mutta miinuspuolen levyt oli vääntyneet muodottomiksi
Mielestäni laturi rikkoi akun ja siitä sitten tein rekkulan sillä seurauksella että tuli muutama tarkentava kysymys ja käteen annettiin uusi laturi. Kerrottiin että voi olla yksilö jossa softa ei olekaan pelannut sillen kuin mitä pitäisi. Tulkitsin aiheen siten että tapaus kohdallani ei ollut ainoa laatuaan? En sittemin ole pitäny tuotakaan laturia kiinni muuta kuin sen ajan et ilmoittaa akun olevan täysi vaikka se nyt kuinka Ceetekki onkin
Re: Ylläpitolaturin jännite
Minäkin olen kuullut että C-TEKeissä ollut vikoja. En vaan uskaltanut kirjoittaa ettei leimata nyt ihan imbesilliksi. Onneksi muillakin on sitten vastaavia kokemuksia...
Nyt mennään natsi-siwan laturilla ainakin toistaiseksi.
Nyt mennään natsi-siwan laturilla ainakin toistaiseksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Ylläpitolaturin jännite
Ostin vuosi sitten tuollaisen Energy+ laturin ja hyvin on toiminut ja ollut ahkeraan käytössä. Auton akkua ladatessa antaa alussa 13.8 volttia ja putoaa pikkuhiljaa 12.9volttiin kun akku alkaa olla täysi. Samalla laturilla latailen myös moottoripyörän akun talviaikaan. Oli pyörän akku viime talvena pari kuukautta latauksessa kokoajan eikä ainakaan pyörän akku mennyt pilalle.
MB 270cdi -03
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Ylläpitolaturin jännite
On muutama vika osunut kohdalle
(misäpä ei tänä päivän olisi)
tuossa 7000 mallissa mikä ollut lähes päivitäisessä reissu virtalähde ja lataus käytössä reilun 10v
nyt vanhemiten esintynty selaista että latus johtoa pitää
laturin puolen päästä taivuttaa tietyyn asentoon ennen ei sähkö pääse ulos
johdon ja sen kolvauksen piirilevyyn tarkistellut mutta niisä ei vika joten
vika lienee mikromurtuma piirileyn "foiliossa" sen enempää ei sen tutkimiseen viitsinyt aikaa tuhlata
kun kuitenkin toimii sopivasti taivutettuna, sitten kun lakaa toimimasta niin jouta roskiin,
myös semoista vikaa on muutamassa ollut että latus johdon pika liitos lämpenee ja vanhemiten
ei sähkö enään siitä mene läpi ennen kuin kontaktia parantelee,
samahn se on mistä/minkä merkinen se laturi on kunhan toimii kuten kuullu,
usein näissäkin vaan tunttu olevan se että halpa ja hyvä niin pitää ostaa 2 tai edes halpa ja välttävä,
ja välillä taas hinta ei ole mitenkään sidoksiisa kumpaankaan
. .
Mökkillä
'
'
Re: Ylläpitolaturin jännite
Minä olen myös käyttänyt Lidlin vanhempaa noin 4A laturia, kun 5A C-tek lakkasi toimimasta parin vuoden käytön jälkeen. Uudempi Lidlin laturi antaa 5A latausvirtaa ja molemmat ovat toimineet hyvin. Kun auto on pitkään tallissa, lataan akun täyteen ja annan sitten pikkuhiljaa tyhjentyä, en pidä jatkuvasti ylläpitolatauksessa. Huono puoli noissa on se, että ne eivät lähde lataamaan, kun napajännite laskee liian alas, silloin tarvitaan vähempiälyinen laturi, jolla saa alkulatauksen tehtyä. En ole vielä saanut akkuja rikottua, vanhuuttaan useimmiten lakkaavat pitämästä latausta tai ottamasta vastaan sitä. Mutta minun akkuni eivät taida olla niitä hienoimpia ja kalliimpia malleja, Exide näyttää olevan niissä usein merkkinä. Olen kuvitellut, että lataaminen pienellä 4-6A virralla olisi akuille terveellistä, tosin ajaessa niihin pusketaan varmaankin aluksi yli 30A vanhallakin auton laturilla.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Ylläpitolaturin jännite
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Ylläpitolaturin jännite
Prismassa oli ainakin kolmen eri merkkistä, koskaan kuullutkaan ...Maastis kirjoitti: ↑Ti 01.12.2020 11:20 Hei
Onko kukaan koittanu näitä:
https://www.optimabatteries.com/products/chargers
TJ
Lidl versio näyttää nyt 12.9 V ja täysiä palkkeja eli se vaikuttaa olevan kunnossa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224