w124 ovilukituksesta
w124 ovilukituksesta
Hei!
Edellinen omistaja oli porannut lukkosylinterin repsikanpuolelta ja tuo runko vaurioitunut (kuva 1). Irroitin myös kuskinpuolen pois ja siitäkin lohjennut pala pois (kuva 2). Ilmeisesti tuo jousi vastaa tuohon ulokkeeseen ja palauttaa avaimen alkuasentoon, onko näin? Toimiiko noilla rungolla kun ulokkeet lohjennut?
Tuo kuskin lukko toiminut ihan normaalisti, mutta nyt kun otin tuon runko-osan pois niin avain ei käänny enään mihinkään, lähtee kyllä pois. Mikähän jumi tuohon olisi voinut tulla? En ole vielä lähtenyt purkamaan enempää.
Edellinen omistaja oli porannut lukkosylinterin repsikanpuolelta ja tuo runko vaurioitunut (kuva 1). Irroitin myös kuskinpuolen pois ja siitäkin lohjennut pala pois (kuva 2). Ilmeisesti tuo jousi vastaa tuohon ulokkeeseen ja palauttaa avaimen alkuasentoon, onko näin? Toimiiko noilla rungolla kun ulokkeet lohjennut?
Tuo kuskin lukko toiminut ihan normaalisti, mutta nyt kun otin tuon runko-osan pois niin avain ei käänny enään mihinkään, lähtee kyllä pois. Mikähän jumi tuohon olisi voinut tulla? En ole vielä lähtenyt purkamaan enempää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: w124 ovilukituksesta
Oliskos jotain hyötyä tästä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lukkosy%2A
Käsittääkseni tuo matkustajan puolen lukosta puuttuva osa aiheuttaa sen, että avaimen / sylinterin käännön palautusjousi ei toimi, mutta ei liene muuta vaikutusta sillä. Toisesta kuvasta en oikein osaa hahmottaa, että mitä siitä puuttuu ja kuinka paljon.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lukkosy%2A
Käsittääkseni tuo matkustajan puolen lukosta puuttuva osa aiheuttaa sen, että avaimen / sylinterin käännön palautusjousi ei toimi, mutta ei liene muuta vaikutusta sillä. Toisesta kuvasta en oikein osaa hahmottaa, että mitä siitä puuttuu ja kuinka paljon.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 ovilukituksesta
Ainakin sulla näyttäisi olevan toisessa kuvassa tuo jousisysteemi poikki/irti paikoiltaan. En tähän hätään keksi kuin että se väärin siinä ollessaan takertuu tuohon runkoon pyöriessä jotenkin kun on vielä ehjä runko sulla tuo kuskinpuolen.
Sen läpi olevan tapin lyö pois ja laittaa ainakin sen jousen oikein tai ehjän tilalle.
Re: w124 ovilukituksesta
Tuo kuskin lukko on nyt jumissa että avain ei käänny mihinkään ja ei saa vedettyä ulos rungosta, joten taisi mennä uuden etsimiseen.
Lisäksi kysymys virtalukon sylinterin aukaisemisesta. Onko tämä aukaistavissa siten kuin ovilukon, eli saisi haitat muutettua toiselle avaimelle. Kuinka tuosta eteenpäin.
Lisäksi kysymys virtalukon sylinterin aukaisemisesta. Onko tämä aukaistavissa siten kuin ovilukon, eli saisi haitat muutettua toiselle avaimelle. Kuinka tuosta eteenpäin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: w124 ovilukituksesta
Mikäs ihme se kuskin ovenlukkoon avaimen jumitti? Mielestäni sitä ensisijaisesti kannattaa muokta vaikka kyllä virtalukon haittojakin muokattavissa on.
Sitä vaan mietin että jos virtalukko hanskalokero mahdollinen rollo ja takaronkka toimii alkuperäisellä avaimella ni siksi jumi- ovenlukko on se mitä kannattaa korjata?
Onkos se avain jotenkin väärässä asennossa siinä kuskinoven lukossa jos sitä ei pois saa vai mikä sen sai jumiutumaan??
Sitä vaan mietin että jos virtalukko hanskalokero mahdollinen rollo ja takaronkka toimii alkuperäisellä avaimella ni siksi jumi- ovenlukko on se mitä kannattaa korjata?
Onkos se avain jotenkin väärässä asennossa siinä kuskinoven lukossa jos sitä ei pois saa vai mikä sen sai jumiutumaan??
Re: w124 ovilukituksesta
Siis avain kyllä menee ja lähtee sylintristä mutta avain ei käänny mihinkään suuntaan. Ja tämä jumi tuli heti kun otin tuon rungon ovesta pois, ei avain kääntynyt enään ollenkaan, kiinni ollessaan toimi
ok. Olisko mennyt joku roska väliin, tiedä sitten.
Miten tuo viimeisen kuvan virtalukon sylinterin saa avattua?
ok. Olisko mennyt joku roska väliin, tiedä sitten.
Miten tuo viimeisen kuvan virtalukon sylinterin saa avattua?
Re: w124 ovilukituksesta
Virtalukko purkautuu kun kuvan ympyröidyn tapin poraa pois (saa porata läpi asti). On vain meinaa tosi kovaa tavaraa tuo jousisokka tuossa että itellä oli ratkaisuna porata liian isolla terällä tuo hopeinen "pölysuoja" pois. En ole ainakaan onnistunut 1,5mm terillä poramaan kokonaan pelkästään tuota jousisokkaa niinkuin kuuluisi.
Ei missään nimessä kannata sitten väännellä noiden kahden välistä koska se sokka menee sen lukkopesän (se missä ne haitat on) heikon kohdan lähelle eli kaulan lähelle. Siinä on se kaula käsittääkseni siitä syystä että murtojälkiä ilmaantuisi helpommin mikäli sinne kohdistuu väkivaltaa mitä ei ole sinne suunniteltu.
Jos kuitenkin onnistut poraamaan tuon pois ilman että tuo peitelevy kärsii niin ilman avainta liu´uttamalla lähtee rungostaan pois tuo pesä. Ottaa vain sormilla vastaan ettei haitat pompi pois pesästä sitä mukaan kun pesä liukuu pois rungosta. Kasaaminenhan menee sitten päinvastaisessa järjestyksessä vaan en välttämättä uutta jousisokkaa sinne pistäisi tuon poraamissavotan takia. Mese.fi oli muistaakseni joku korvannut tämän rc-auton pienellä 2mm kuusiokoloruuvilla jotta olisi jatkossa huoltoystävällisempi.
tässä vielä netin kautta vähän huonohko kuva mitä tarkoitan tuolla kaulan katkeamisella.
Ovenlukosta vaikea sanoa mutta noita jumiutuneita rälläköineenä auki on ainakin selvinnyt että haitta voi olla mekaanisestikkin vääntynyt ettei sillä ole enää mahdollisuutta upota koloonsa kokonaan enää kun avaimen työntää sisään. Tähän vielä sopivasti jos avainta on kulutettu/on kulunut sopivasti tämän haitan kohdalla ettei vastusta avaimen poisottamista.
Re: w124 ovilukituksesta
Onko tuo sokka kuinka pitkä, joka pitää porata pois?
Re: w124 ovilukituksesta
Eipä sillä pituudella ole sen kummemin väliä koska sen tapin voi porata läpi asti. Tällöin se poranterä tulisi vain siitä aukosta läpi mihin avain tungetaan.
Se vain jos löydät 1,5-2,0mm poranterän joka ei tylsisty nopeasti niin saa raportoida tännekkin. On kokeiltu bosch, ampro, ruko ja ironside. Hyvin helposti käsipelillä porattaessa rupeaa vain jystämään sitä "pölysuojaa". Jos mahdollista niin pylväsporakoneella saa vakaammin kohdistettua sitä poraamista, tosin tuo pieni koko voi aiheuttaa istukan vaihtamisen tarpeen vain riippuen pylväskoneesta.
Tällä hetkellä kokemukset on se, että toisessa lukkopatruunassa se kaula katkesi koska vielä sopivasti oli putkisokkaa jäljellä. Toisessa oli helpompi porata pilalle se pölysuoja 3mm terällä. Enää vain olisi jäljellä lukkopesästä ne putkisokan jämät porata ellei muokkaa sitä mainitsemaani rc-auton kuusioruuvia toiseen kohtaan.
Jos onnistut kuitenkin ehjänä kunnostelemaan niin raportoihan ihmeessä. Itse olen toistaiseksi käynyt läpi vain noiden luukkujen lukkoja onnistuneesti.
Se vain jos löydät 1,5-2,0mm poranterän joka ei tylsisty nopeasti niin saa raportoida tännekkin. On kokeiltu bosch, ampro, ruko ja ironside. Hyvin helposti käsipelillä porattaessa rupeaa vain jystämään sitä "pölysuojaa". Jos mahdollista niin pylväsporakoneella saa vakaammin kohdistettua sitä poraamista, tosin tuo pieni koko voi aiheuttaa istukan vaihtamisen tarpeen vain riippuen pylväskoneesta.
Tällä hetkellä kokemukset on se, että toisessa lukkopatruunassa se kaula katkesi koska vielä sopivasti oli putkisokkaa jäljellä. Toisessa oli helpompi porata pilalle se pölysuoja 3mm terällä. Enää vain olisi jäljellä lukkopesästä ne putkisokan jämät porata ellei muokkaa sitä mainitsemaani rc-auton kuusioruuvia toiseen kohtaan.
Jos onnistut kuitenkin ehjänä kunnostelemaan niin raportoihan ihmeessä. Itse olen toistaiseksi käynyt läpi vain noiden luukkujen lukkoja onnistuneesti.
Re: w124 ovilukituksesta
Eli saako tuon oven lukkosylinterin ulos ilman avainta, tiirikoimalla? Tämä sama ongelma on tietenkin toisesta autosta otetun lukon kanssa jos ei avainta, tarve sarjoittaa uudelleen vanhalle avaimelle.iICE kirjoitti: ↑Ma 23.11.2020 13:34 Siis avain kyllä menee ja lähtee sylintristä mutta avain ei käänny mihinkään suuntaan. Ja tämä jumi tuli heti kun otin tuon rungon ovesta pois, ei avain kääntynyt enään ollenkaan, kiinni ollessaan toimi
ok. Olisko mennyt joku roska väliin, tiedä sitten.
Miten tuo viimeisen kuvan virtalukon sylinterin saa avattua?
Re: w124 ovilukituksesta
Ehkä ymmärrän jotenkin väärin nyt tilanteen, mutta kyllä ovisylinterin pitäisi pystyä ottamaan irti, vaikka avain ei lukossa käännykään. Ainakin omissa autoissa se näin on ollut. Toisaalta olen myös kuullut väitteen, ettei se onnistuisi - se esimerkkiyksilö, jossa ei onnistunut, oli ykkössarjalainen W124 ja omat kokemukset ovat faceliftatuista. Tiiä sitten, onko niiden välillä joku eroavaisuus asiassa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 ovilukituksesta
Eli tuo "häntä" on irti mutta sylinteri ei tule ulos. Yksi uudemman mallinen lukko myös itselläni ja siinä pitää kiertää avainta että sylinteri tulee ulos. Uudempi ei kuitenkaan käy koska eri mallinen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: w124 ovilukituksesta
No joo, lähtihän se auki mutta lopputukema mielestäni ei vaivan arvoinen, tulipahan kokeiltua. Sylinteri pitäisi puristaa vielä pituussuunnassa jotta ei sylinteri "leviäisi" ja hieman tuohon kaulaan tuli hiushalkeamaa. Meni kolme terää ja aikaa useampi tunti. Tuo sylinteri on monimutkikkaampi kuin ovilukko, useampi haitta ja osa kaksiosaisia, jos sitä meinaa sarjoittaa toiselle avaimelle. Terän kävin ostamassa ikh:sta ja kuvassa tarkemmat tiedot siitä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: w124 ovilukituksesta
Kannattaa laittaa avain siihen lukkoon kun sen "etuläpän" on saanu pois. Pysyy ne limut sylinterissä ja saa sen sylinterin sit pois siitä pesästä kun limut ovat oikeassa "korossa". Kun sylinteri on irti ni samalla näkee ne limut mitkä kiusaa aiheuttavat. Avaintahan tosiaan ei sit missään tapauksessa kannata ottaa irti siitä sylinteristä ennen kun sylinteri on "pesässä" takaisin paikallaan. Monta olen käyny läpi ja kun homman oppii niin noin puoli tuntia menee siitä kun lukko on käsissä ja siitä kun se on valmis paikalleenlaitettavaksi. Taisin yhden ns. spesiaalikoukun tehdä 1.5mm kuusiokoloavaimesta sylinterin poisottamista varten?
Putkisokka joka etuläppän paikalleen lukitsee ni kannattaa varata uusia meinaan on ollu sellaisia missä se sokka on poikki.
Putkisokka joka etuläppän paikalleen lukitsee ni kannattaa varata uusia meinaan on ollu sellaisia missä se sokka on poikki.