Ostettiin bussi-mallinen Sprinter -08 ja oli tarkoitus tehdä siitä asuntoauto, kun kehuttiin sen onnistuvan.
Nyt soittelin katsastus asemalle tarkempia speksejä ja sieltä tuli infoa, että verotettuakaan autoa ei saisi verovapaaksi matkailuautoksi, jos sisäkorkeus ei ole asetettua 185cm.
Näitä on kuitenkin rekattu aiemmin, niin sainko väärää infoa?
Vai onkohan nuo matalat asuntoautot sitten normaaleilla käyttömaksuilla olevia?
W906-bussi asuntoautoksi
Re: W906-bussi asuntoautoksi
Eihän siitä tarvitsekkaan saada autoverovapaaksi jos siitä on jo autovero maksettu. Jos esim. ambulanssi josta autovero on kuoleentunut tai muu "täyden"autoveron auto niin eihän sitä autoveroa tarvitse kahteen kertaan maksaa. Jos se on pakettiauto niin sitten ei onnistu.
tuo korkeusvaatimus koskee siis sellaisia joista ei ole täyttä autoveroa maksettu.
siis käsittäkseni siitä voi tehdä matkailuauton jos on bussi, mutta se ei ole verovapaa, vaan tavallinen matkailuato.
Tuo korkeus-, ym. vaatimukset on just sen takia ettei tehtäisi niin helposti matkailuautoja veroa kiertämällä. Bussistahan se on jo maksettu.
Kysyppä jostain toiselta asemalta ja muista sanoa että ei olla tekemässä verovapaata matkailuautoa.
tuo korkeusvaatimus koskee siis sellaisia joista ei ole täyttä autoveroa maksettu.
siis käsittäkseni siitä voi tehdä matkailuauton jos on bussi, mutta se ei ole verovapaa, vaan tavallinen matkailuato.
Tuo korkeus-, ym. vaatimukset on just sen takia ettei tehtäisi niin helposti matkailuautoja veroa kiertämällä. Bussistahan se on jo maksettu.
Kysyppä jostain toiselta asemalta ja muista sanoa että ei olla tekemässä verovapaata matkailuautoa.
Re: W906-bussi asuntoautoksi
Onko kyseessä bussi eli linja-auto 1+9 tai enemmän ?
...vai 1+8 henkilöauto ?
...vai 1+8 henkilöauto ?
Re: W906-bussi asuntoautoksi
Kyseessä siis matala sprintteri
Re: W906-bussi asuntoautoksi
Taasko seikoillaan verojen kanssa? Ajoneuvo josta käyttöön otettaessa on maksettu ajoneuvovero uutena on henkilöauto (tai pelastisajonruvo) ei korkeus vaikuta, keväällä katsuri sanoi kanssa ettei katsasta ambulanssista tai bussista, mutta ei löytänyt perustetta, joten katsasti ambulanssin. Sanoi että pitää näyttää matkailuautolta. Verotus ja käyttömaksut 3500 kg n700/v. Muutoskaytsastuksen hylkäykselle pitää olla peruste. Onhan pitkäohjaamoisetkin hyväksytty matkailukäyttöön. Miksei bussista jos selkeästi matkailukäyttöön. Kokemusta on.
Re: W906-bussi asuntoautoksi
Ei täällä mitään sekoilla.
Jos lähtökohta on (matala) linja-auto sprinter.
Niin autovero menee väkisinkin maksuun koska linja-auto on alkuperin verovapaa, eikä sisäkorkeus 1,85m täyty. (Ja kyllä, vitojakin on linja-autoksi rekisteröityjä)
Mutta jos se on matala _henkilöautoksi_ rekisteröity "bussi" (tai se entinen ambulanssi) niin tietyt kriteerit täytettyä, veroja ei mene maksuun.
Jos lähtökohta on (matala) linja-auto sprinter.
Niin autovero menee väkisinkin maksuun koska linja-auto on alkuperin verovapaa, eikä sisäkorkeus 1,85m täyty. (Ja kyllä, vitojakin on linja-autoksi rekisteröityjä)
Mutta jos se on matala _henkilöautoksi_ rekisteröity "bussi" (tai se entinen ambulanssi) niin tietyt kriteerit täytettyä, veroja ei mene maksuun.