Kysymyksiä ja vastauksia dieselautoista. Opas löytyy tämän sivun linkistä:
https://satl.fi/ajankohtaista/kysymyksi ... inen-opas/
TM kirjoittaa, että julkaisun webinaarissa oli tullut myös chatin kautta kysymyksiä mm.moottorinohjausyksiköiden uudelleenohjelmoinnista:
"...Vaikka dieselautojen myrkylliset lähipäästöt ovat viimeisimpien Euro 6d -päästömääräysten myötä viimeistään laskeneet hyvin alas, kehitystä vesittää moottorien ohjelmallinen ”optimointi”, joka voi lisätä tehoa ja pienentää kulutusta pakokaasupäästöjen kustannuksella. Laurikko osasi kertoa, että raskaassa liikenteessä päästömanipuloinnin valvontaa tehdään ja rikkeitä löytyy paljon, ja niistä myös käytännössä rangaistaan, kun auto otetaan pois liikenteestä ja se joudutaan palauttamaan alkuperäiseksi.
Henkilöautot ovat ongelmallisempia, sillä päästöjärjestelmien deaktivointi ei yleensä tule esiin edes katsastuksessa, eivätkä kiinni jäämisen seuraamukset toimi minkäänlaisena pelotteena. Laurikko peräänkuuluttaakin, että päästöjen mainpuloimista tarjoavat palvelut pitäisi pystyä kieltämään..."
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?