W124 250TD:n takajarrulevyjen ja-palojen vaihto
W124 250TD:n takajarrulevyjen ja-palojen vaihto
Tarvitsen neuvoja 250TD:n, W124 ja vm. 1988, takajarrulevyjen ja palojen vaihtamiseksi. Jarrulevyjen ulkonäöstä ja kulumisjäljstä päätellen jarrupalat ottavat kiinni vain noin puolelta leveydeltä. Eli vajaa puolet jarrulevystä on ruosteessa ja loput kiiltävää.
Viisainta lienee siis vaihtaa niin levyt kuin palatkin. Mutta millainen työ mahtaakaan odottaa? Joten hyviä neuvoja ja ohjeita kaipaan ja myös vinkkejä, mistä uudet osat kannattaisi pääkaupunkiseudulla hankkia.
Viisainta lienee siis vaihtaa niin levyt kuin palatkin. Mutta millainen työ mahtaakaan odottaa? Joten hyviä neuvoja ja ohjeita kaipaan ja myös vinkkejä, mistä uudet osat kannattaisi pääkaupunkiseudulla hankkia.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
- Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta
Re: W124 250TD:n takajarrulevyjen ja-palojen vaihto
Tuo ruostuminen taitaa olla tyyppivika noissa W124:ssa.kylanpaa kirjoitti:Tarvitsen neuvoja 250TD:n, W124 ja vm. 1988, takajarrulevyjen ja palojen vaihtamiseksi. Jarrulevyjen ulkonäöstä ja kulumisjäljstä päätellen jarrupalat ottavat kiinni vain noin puolelta leveydeltä. Eli vajaa puolet jarrulevystä on ruosteessa ja loput kiiltävää.
Viisainta lienee siis vaihtaa niin levyt kuin palatkin. Mutta millainen työ mahtaakaan odottaa? Joten hyviä neuvoja ja ohjeita kaipaan ja myös vinkkejä, mistä uudet osat kannattaisi pääkaupunkiseudulla hankkia.
Rengas pois, palat pois, jarrusatula irti, on kahdella pultilla takapuolella kiinni (muistaakseni 17 tai 19 mm).
Ruuvarilla pultin reiästä seisontajarrua löysemmälle (olikohan klo 2 vai klo 10 kohilla se ratas), kuusiokoloruuvi auki, vanha levy pois.
Kootaan päinvastaisessa järjestyksessä.
Olikohan tuossa kaikki tarpeellinen?
t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Jees
kokolailla helppo homma. Tuli tuossa alkukesästä tehtyä.
Kannattaa varautua myös seisontajarruhilujen uusimiseen. Vaikka kengät ei varsinaisesti kulu paljoa niin aika saattaa tehdä sen että kiinnitysjouset katkeilee. Itselläni oli kummaltakin puolelta jouset poikki ja kengät aika omituisessa asennossa, mutta toimi silti täydellisesti.
Jos sylinterissä on vähääkään ylimääräistä tiukkuutta niin saattaa olla vaikeaa saada uudet levyt ja palat mahtumaan paikalleen kun mäntä pitää painaa ihan pohjaan asti ja kun puristaa niitä kasaan niin on hyvä vilkaista jarrunestesäiliöön ettei tulvi yli.
kokolailla helppo homma. Tuli tuossa alkukesästä tehtyä.
Kannattaa varautua myös seisontajarruhilujen uusimiseen. Vaikka kengät ei varsinaisesti kulu paljoa niin aika saattaa tehdä sen että kiinnitysjouset katkeilee. Itselläni oli kummaltakin puolelta jouset poikki ja kengät aika omituisessa asennossa, mutta toimi silti täydellisesti.
Jos sylinterissä on vähääkään ylimääräistä tiukkuutta niin saattaa olla vaikeaa saada uudet levyt ja palat mahtumaan paikalleen kun mäntä pitää painaa ihan pohjaan asti ja kun puristaa niitä kasaan niin on hyvä vilkaista jarrunestesäiliöön ettei tulvi yli.
-300D -85
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
joo
mulla sama juttu mutta katsastuksessa näytti vielä hyvin niin en oo jaksanut laitella
toissa vuonna huomautti kats.inssi levyjen ruostumisesta tänä vuonna ei sanonut mitään ja mittari näytti hyvin ... niin että syssymmällä
vaihdan (jos jaksan)..ehkä ensi kesänä


toissa vuonna huomautti kats.inssi levyjen ruostumisesta tänä vuonna ei sanonut mitään ja mittari näytti hyvin ... niin että syssymmällä
vaihdan (jos jaksan)..ehkä ensi kesänä





****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
ja..
Sitten kun on saanut jarruhilut vaihdettua, niin kannattaa polkaista jarrua muutaman kerran, että meneepi jarrupalat oikeaan kohtaan "parkkiin". Muuten voi naamalla olla
ilme, kun painaa jarrua ekakerran tositilanteessa.

w115,123,124,126,140, 210 yms.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Just tein
Just tein tuossa puslaremontin yhteydessä täyden takajarrurempan ja otin pirusti kuviakin, pitäis vaan saada ne nettiin asti.
Tuossa jo aika kattavasti kaikeka olikin joskin lisäisin että mikäli eivät oikein ota jarrupalat kiinni niin voihan se olla että satulat ovat jämähtäneet. Jolloin olisi poikaa vaihtaa jarrumäntien tiivisteet satulasta. Ei ole iso homma (sinänsä) eikä maksa osat paljon paskaakaan. Mulla oli vanhemmassa (original) satulassa jarrumännätkin kappaleina niin ostin uudet männätkin, ei nekään toki maksaneet kuin runsaan kympin tsipale.
JArrusatulat remppaat siten että otat satulan irti ja panet ruuvipuristimen sisempää mäntää pitelemään ja puupalikan väliin suojaksi ja puhallat paineilmalla männän huitsin nevadaan satulasta. Sitten tukit irroitetun satulan reiän jollakin ja toistat operaation sisäpuoliselle männälle. Molemmista jarrusylintereistä vanha tiiviste helvettiin sisältä ja uusi tilalle. puhdistettuun mäntään (putsaat myös satulan of course ja sylinterinkin) uusi pölynsuojakumi paikalleen ja männän ja sylinterin väliin jotakin liukastetta että saat sen nätisti puristettua takaisin paikalleen. Kun mäntä on paikallaan pistä vielä se pölynsuojakumi satulaan kiinni tiiviisti niin toimivat jarrut taas pitkän aikaa.
Muista ehdottomasti ostaa jarrupalojen asennussarja, usein se EI tule palojen mukana ja se on kyllä tosi ehdoton vaihdettava samalla kun paloja vaihtaa. Eikä maksa kun muutaman egen. Asennussarjasta sen verran että jarrupalojen läpi auton sisältä ulospäin tungettavat tapit KUULUU tunkea helvetin syvälle, niin että kuuluu "naps" ja nuolenkärjen mallinen kärki tulee läpi reiästä. Vain näin ne pysyvät ajossa paikallaan - edellinen omistaja ei ollut jaksanut tunkea läpi saakka ja mulla oli yksi ihan irti.
Levy on helppo irroittaa kun satula on irti, siinä on yksi kuusiokoloruuvi (piukassa ku fan, pistä paljon CRC:tä tai WD-40:stä) jonka irroitettuasi levyn _pitäisi_ irrota joskin usein käsijarrukenkien löysääminen on tarpeen koska ne ovat syöneet itsensä käsijarrurummun sisään.
Kenkiä löysätään (ja kiristetään) tosiaan pyöränpultin reiän kautta, kello 2 tai 3 paikkeilla on säätöpyörä jota saa ronkittua tasapäisellä (ohuella) meisselillä.
En nyt kuollaksenikaan muista kumpaan suuntaan sitä piti kierittää mutta jos lakkaa takapyörä pyörimästä niin käänsit väärään suuntaan
Ei olisi hullumpi ajatus vaihtaa käsijarruhelyjä samalla etenkin jos käsijarrussa on ollut vähänkin sanomista.
Ostin palikat KL-varaosasta paitsi jarrumäntiä jotka hain hätäpäissäni Motonetistä kaivettuani yhden männän 10 kappaleena ulos satulasta...
Henkka
Kuvia tuloo joskus
Tuossa jo aika kattavasti kaikeka olikin joskin lisäisin että mikäli eivät oikein ota jarrupalat kiinni niin voihan se olla että satulat ovat jämähtäneet. Jolloin olisi poikaa vaihtaa jarrumäntien tiivisteet satulasta. Ei ole iso homma (sinänsä) eikä maksa osat paljon paskaakaan. Mulla oli vanhemmassa (original) satulassa jarrumännätkin kappaleina niin ostin uudet männätkin, ei nekään toki maksaneet kuin runsaan kympin tsipale.
JArrusatulat remppaat siten että otat satulan irti ja panet ruuvipuristimen sisempää mäntää pitelemään ja puupalikan väliin suojaksi ja puhallat paineilmalla männän huitsin nevadaan satulasta. Sitten tukit irroitetun satulan reiän jollakin ja toistat operaation sisäpuoliselle männälle. Molemmista jarrusylintereistä vanha tiiviste helvettiin sisältä ja uusi tilalle. puhdistettuun mäntään (putsaat myös satulan of course ja sylinterinkin) uusi pölynsuojakumi paikalleen ja männän ja sylinterin väliin jotakin liukastetta että saat sen nätisti puristettua takaisin paikalleen. Kun mäntä on paikallaan pistä vielä se pölynsuojakumi satulaan kiinni tiiviisti niin toimivat jarrut taas pitkän aikaa.
Muista ehdottomasti ostaa jarrupalojen asennussarja, usein se EI tule palojen mukana ja se on kyllä tosi ehdoton vaihdettava samalla kun paloja vaihtaa. Eikä maksa kun muutaman egen. Asennussarjasta sen verran että jarrupalojen läpi auton sisältä ulospäin tungettavat tapit KUULUU tunkea helvetin syvälle, niin että kuuluu "naps" ja nuolenkärjen mallinen kärki tulee läpi reiästä. Vain näin ne pysyvät ajossa paikallaan - edellinen omistaja ei ollut jaksanut tunkea läpi saakka ja mulla oli yksi ihan irti.
Levy on helppo irroittaa kun satula on irti, siinä on yksi kuusiokoloruuvi (piukassa ku fan, pistä paljon CRC:tä tai WD-40:stä) jonka irroitettuasi levyn _pitäisi_ irrota joskin usein käsijarrukenkien löysääminen on tarpeen koska ne ovat syöneet itsensä käsijarrurummun sisään.
Kenkiä löysätään (ja kiristetään) tosiaan pyöränpultin reiän kautta, kello 2 tai 3 paikkeilla on säätöpyörä jota saa ronkittua tasapäisellä (ohuella) meisselillä.
En nyt kuollaksenikaan muista kumpaan suuntaan sitä piti kierittää mutta jos lakkaa takapyörä pyörimästä niin käänsit väärään suuntaan

Ei olisi hullumpi ajatus vaihtaa käsijarruhelyjä samalla etenkin jos käsijarrussa on ollut vähänkin sanomista.
Ostin palikat KL-varaosasta paitsi jarrumäntiä jotka hain hätäpäissäni Motonetistä kaivettuani yhden männän 10 kappaleena ulos satulasta...
Henkka
Kuvia tuloo joskus
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
hmm...
Henkka tuossa jo neuvoikin satuloiden kunnostuksen hyvin, mutta tuolta löytyy vielä jotain lisävinkkiä... http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=1236
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Jarrupalat
Itselläni on kokemusta siitä, että jarrupalat kannattaa pistää ihan originaalit.
En nyt muista varmaksi oliko 107 vai 126 takapää, kun kitisi ja vinkui eri merkkisillä tarvikepaloilla (ei siis vinkunut aina mutta ikävästi silloin tällöin). Kun ostin orggikset, ei ole vaivannut. Eivätkä orggispalatkaan kuitenkaan maksa paljon.
En nyt muista varmaksi oliko 107 vai 126 takapää, kun kitisi ja vinkui eri merkkisillä tarvikepaloilla (ei siis vinkunut aina mutta ikävästi silloin tällöin). Kun ostin orggikset, ei ole vaivannut. Eivätkä orggispalatkaan kuitenkaan maksa paljon.
Unelmilla on tapana toteutua...
Re: Jarrupalat
Jeps. Taidan hankkia itsekin W123:een alkuperäiset palat. Ostin AD-merkin palat tarvikeliikkeestä, kun maksoivat huimat 7 euroa taakse. Pala on yhteensopiva Asconan ym. yleisien merkkien kanssa, siitä varmaan tuo halpa hinta. Mutta eihän niissä ollut edes kitinänvaimennuslevyjä! Ja nyt naukuu taas.juuso kirjoitti:Itselläni on kokemusta siitä, että jarrupalat kannattaa pistää ihan originaalit.
En nyt muista varmaksi oliko 107 vai 126 takapää, kun kitisi ja vinkui eri merkkisillä tarvikepaloilla (ei siis vinkunut aina mutta ikävästi silloin tällöin). Kun ostin orggikset, ei ole vaivannut. Eivätkä orggispalatkaan kuitenkaan maksa paljon.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Miksikä muuten jarrulevyt on niin hemmetin herkkiä ruostumaan? Eihän auto tarvitse melkein kuin aamulla pestä ja jättää paikalleen seisomaan, ja iltasella levyt on jo ihan punaiset. Yksi tiukka jarrutus ja johan taas kiiltävät, mutta silti...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Jarruteho tarvikepaloilla
Tulin farkkubemariin aikanaan vaihtaneeksi pihiyttäni Motonetin tarvikejarrupalat ja tulos oli järkyttävä. Jarruteho putosi huomattavasti, arviolta yli 30% !!! Poljinta sai polkea hampaat irvessä ja hyvä jos toppasi sittenkään.
Eikä kysymys ollut mistään vanhojen levyjen ja uusien palojen asettumisesta vaan niihin ei tosiaan tullut minkäänlaista eloa myöhemminkään.
Vielä kamalampi vaihtoehto ovat Bilteman jarrupalat, oliko TM kun testaili tarvikepaloja ja olivat sitä mieltä että nämä tulisi liikenneturvallisuutta vaarantavina pistää myyntikieltoon kun jarruteho laski alkuperäispalikoihin nähden vaatimattomat 80% !!!!
Eli kantapään kautta opittuna meikku käyttää aina joko orggispaloja tai ainakin merkkitavaraa (Bosch, ATE etc).
Henkka
Eikä kysymys ollut mistään vanhojen levyjen ja uusien palojen asettumisesta vaan niihin ei tosiaan tullut minkäänlaista eloa myöhemminkään.
Vielä kamalampi vaihtoehto ovat Bilteman jarrupalat, oliko TM kun testaili tarvikepaloja ja olivat sitä mieltä että nämä tulisi liikenneturvallisuutta vaarantavina pistää myyntikieltoon kun jarruteho laski alkuperäispalikoihin nähden vaatimattomat 80% !!!!
Eli kantapään kautta opittuna meikku käyttää aina joko orggispaloja tai ainakin merkkitavaraa (Bosch, ATE etc).
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
heh..
Arvatkaapas kuka laittoi reilu 100000km sitten w123:een Bilteman jarrupalat?
Takaa menivät loppuun aika pian, kun satulat jumittivat vähän väliä. Mutta edessä on vieläkin samat palat, tosin niistäkin on yksi aika lopussa, kun yksi mäntä jumitti aikoinaan. Muuten kulutettavaa olisi aika hyvin.
Täytyy kyllä pian vaihtaa Boschit tai jotkut vastaavat jarrupalat.
Mutta jarrua saa kyllä polkea runsaammalla jalalla, jos meinaa oikein tosissaan jarruttaa. Ainakin jos vertaa w124:een, jossa on kunnon jarrupalat, mutta olisiko w124:ssä muutenkin tehokkaammat jarrut?
Taitaapi olla nuo Bilteman jarrupalat vähän samanlaiset kuin vanhat Barumin renkaat, ei kulu millään loppuun mutta eivät killä pidäkään.

Täytyy kyllä pian vaihtaa Boschit tai jotkut vastaavat jarrupalat.
Mutta jarrua saa kyllä polkea runsaammalla jalalla, jos meinaa oikein tosissaan jarruttaa. Ainakin jos vertaa w124:een, jossa on kunnon jarrupalat, mutta olisiko w124:ssä muutenkin tehokkaammat jarrut?
Taitaapi olla nuo Bilteman jarrupalat vähän samanlaiset kuin vanhat Barumin renkaat, ei kulu millään loppuun mutta eivät killä pidäkään.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
123 / 124 jarrut
Kyllä meikun W123 200D -84 toppasi vähintään yhtä reippaasti kuin W124 300D -86:nenkin.
Eikä ollut satakakskolkussa mitään Bilteman paskaa, ei. Olin lyödä nenäni tuulilasiin sitä eka kertaa koeajaessani kun kaverini käski kokeilemaan jarruja... Huhhuh...
Se on totta että eivät Bilteman palat pahasti kulu, kun eivät tuota jarrutukseen tarvittavaa kitkaakaan. Jos pistäisi tilalle jarrupalan muotoon leikatut teräslevyt niin nekin varmaan kestäisivät pitkään - jarruteho saattaisi vain Bilteman tavoin olla jotakin aika mielenkiintoista mallia.
Henkka
"Mulla oli kerran 2sautona -69 Escort "sämpylä" 1.1 koneella ja rumpujarrut ilman tehostusta joka nurkassa. Sai muuten polkea jarrua eikä lukkoon menneet siltikään..."
Eikä ollut satakakskolkussa mitään Bilteman paskaa, ei. Olin lyödä nenäni tuulilasiin sitä eka kertaa koeajaessani kun kaverini käski kokeilemaan jarruja... Huhhuh...
Se on totta että eivät Bilteman palat pahasti kulu, kun eivät tuota jarrutukseen tarvittavaa kitkaakaan. Jos pistäisi tilalle jarrupalan muotoon leikatut teräslevyt niin nekin varmaan kestäisivät pitkään - jarruteho saattaisi vain Bilteman tavoin olla jotakin aika mielenkiintoista mallia.
Henkka
"Mulla oli kerran 2sautona -69 Escort "sämpylä" 1.1 koneella ja rumpujarrut ilman tehostusta joka nurkassa. Sai muuten polkea jarrua eikä lukkoon menneet siltikään..."
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Re: 123 / 124 jarrut
Kaveri laittoi fiiattiinsa bilteman palat ja ne kesti 1000km.Henri Junkkala kirjoitti:
Se on totta että eivät Bilteman palat pahasti kulu, kun eivät tuota jarrutukseen tarvittavaa kitkaakaan. Jos pistäisi tilalle jarrupalan muotoon leikatut teräslevyt niin nekin varmaan kestäisivät pitkään - jarruteho saattaisi vain Bilteman tavoin olla jotakin aika mielenkiintoista mallia.
Henkka
"Mulla oli kerran 2sautona -69 Escort "sämpylä" 1.1 koneella ja rumpujarrut ilman tehostusta joka nurkassa. Sai muuten polkea jarrua eikä lukkoon menneet siltikään..."
Levyt saattavat kestää jopa 30tkm.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Kertokaapa nyt sitten, mikä on PARAS jarrupala tai ainakin kolmen kärki jos ei selvää ykköstä löydy. Luulen, että kohta pitää nimittäin lähteä ostoksille.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: 123 / 124 jarrut
No niin, Bilteman palat lähtee jarruista pois ensitilassa ja tilalle tulee kunnon palat joka nurkkaan, täytyy vielä katsoa missä kunnossa etujarrulevyt ovat. Olenkin jo ihmetellyt kun joskus tulee äkkitilanteita eteen ja jarrut eivät lukkiudu asfaltilla, vaikka on polkaisevinaan jarrua tosissaan, mutta ne onkin Bilteman jarrupalat siellä...Henri Junkkala kirjoitti:Kyllä meikun W123 200D -84 toppasi vähintään yhtä reippaasti kuin W124 300D -86:nenkin.
Eikä ollut satakakskolkussa mitään Bilteman paskaa, ei. Olin lyödä nenäni tuulilasiin sitä eka kertaa koeajaessani kun kaverini käski kokeilemaan jarruja... Huhhuh...
Se on totta että eivät Bilteman palat pahasti kulu, kun eivät tuota jarrutukseen tarvittavaa kitkaakaan. Jos pistäisi tilalle jarrupalan muotoon leikatut teräslevyt niin nekin varmaan kestäisivät pitkään - jarruteho saattaisi vain Bilteman tavoin olla jotakin aika mielenkiintoista mallia.
Henkka
Tietääkö kukaan minkä merkkisiä on nuo KL-varaosien myymät jarrupalat w123:een?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
jarrupaloista..
Onko kukaan tutkinut eri jarrupalojen välillä tuota jarrupölyefektiä? Ilmeisesti eri valmistajien palat pölisevät vähän erimalliin. Olisi kiva seuraavan jarrurempan yhteydessä laittaa toimivat palat, joiden kanssa ei tarvitsisi jynssätä eturenkaiden kennovanteita jarkuvasti.
Koneella on koneen tahti
Just luin
Viime viikolla justiinsa luin tällaisista paloista, siis paljon vähemmän pölyä olisi luvassa. Lehti oli tuores TM tai TL, olisiko tuote ollut joku Brembon Green tms. Pitää katsoa juttu ehtoolla esille, lehdykäiset löytyvät kyllä. Sen muistan, että kehuttiin paitsi "päästöjä" myös jarrutusominaisuuksia.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
- Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta
Re: 123 / 124 jarrut
Olisikohan Boschin paloja. Muistaakseni w124:n on ainakin.jarski kirjoitti:Tietääkö kukaan minkä merkkisiä on nuo KL-varaosien myymät jarrupalat w123:een?
t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Bilteman pilipalat
jos joku idiootti laittaa Bilteman
jarrupilipalat autoonsa , silloinhan
auton jarrut ovat rikki!!
Ei kai kukaan oikeasti halua rikkoa jarrujaan ?
Kuten sanottu biltemasta ei saa oikeita auton osia , vaan pilipali paskaa!!
Mulla kesti vanhassa Saabissa bilteman jarru pilipalat puoli vuotta
n. 10000 km !!
kaverilla Bilteman pilipalaraidetangonpää 3 kk !!!
Mersuun ostan oikeita jarrupaloja Vehosta . .. tai bosh: in paloja .
Täytyy muistaa että jarru ja sähköosissa ei kannata säästää vaan ostaa laatua !!

auton jarrut ovat rikki!!
Ei kai kukaan oikeasti halua rikkoa jarrujaan ?
Kuten sanottu biltemasta ei saa oikeita auton osia , vaan pilipali paskaa!!

Mulla kesti vanhassa Saabissa bilteman jarru pilipalat puoli vuotta
n. 10000 km !!


kaverilla Bilteman pilipalaraidetangonpää 3 kk !!!


Mersuun ostan oikeita jarrupaloja Vehosta . .. tai bosh: in paloja .

Täytyy muistaa että jarru ja sähköosissa ei kannata säästää vaan ostaa laatua !!
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Re: Bilteman pilipalat
Missään Mersun osissa ei kannata säästää, jos ei ole P-A.260 E W124 kirjoitti:Täytyy muistaa että jarru ja sähköosissa ei kannata säästää vaan ostaa laatua !!

Tietenkin jos ei ole saatavana kuin sekundaa, niin siihen on sitten tyytyminen.
Siis orggiksia jarruosiakaan ei kannata vaihtaa johonkin tarvikesontaan, jos ei osat ole ihan lopussa. Jos kerran Biltemankin paloilla jarruteho laskee 80%...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Jup
Minäkin sanon sanottavani tähän väliin:
Minulla on ässässä Samat jarrupalat edessä, kun auton tullessa taloon. Minä olen ajanut sillä 91tkm ja paloja on vielä jäljellä.
Huoltokirjassa on maininta palojen ja levyjen vaihdosta 269tkm kohdalla ja hommasin auton 279tkm:n kohdalla. Eli paloilla on ajettu nyt yli 100tkm ja pintaa on vielä jäljellä. Palat ovat orggs-laatua....
Taakse jouduin vaihtamaan palat viime syksynä, kun yhdestä palasta irtosi kitkapinta rungosta...eli 85tkm kestivät takapalat. Vaihdoin KL:stä ostetut Boschit.
Minulla on ässässä Samat jarrupalat edessä, kun auton tullessa taloon. Minä olen ajanut sillä 91tkm ja paloja on vielä jäljellä.
Huoltokirjassa on maininta palojen ja levyjen vaihdosta 269tkm kohdalla ja hommasin auton 279tkm:n kohdalla. Eli paloilla on ajettu nyt yli 100tkm ja pintaa on vielä jäljellä. Palat ovat orggs-laatua....
Taakse jouduin vaihtamaan palat viime syksynä, kun yhdestä palasta irtosi kitkapinta rungosta...eli 85tkm kestivät takapalat. Vaihdoin KL:stä ostetut Boschit.
Re: Bilteman pilipalat
260 E W124 kirjoitti:jos joku idiootti laittaa Biltemanjarrupilipalat autoonsa , silloinhan
auton jarrut ovat rikki!!
Ei kai kukaan oikeasti halua rikkoa jarrujaan ?

w115,123,124,126,140, 210 yms.
no nyt..
Ostin tuossa sitten uudet jarrupalat w123:een... Hintalapussa oli suunnileen sama hinta kuin Bilteman paloissa, tosin B:n paloissa hinta markkoina ja näissä uusissa euroina...
Täytyy lähteä asentaamaan, vaihtaa samalla toinen ylätukivarsi eteen..
Täytyy lähteä asentaamaan, vaihtaa samalla toinen ylätukivarsi eteen..

w115,123,124,126,140, 210 yms.