Paluu MB maailmaan koitti lopulta viime keväänä hankkiessani W218 CLS 350 cdi Shooting Braken. Edellinen Mersu oli mainio W124 sedan. Tässä omia kokemuksia kyseiseen autoon liittyen.
Olen aina pitänyt CLS-mallisarjojen autoja muotoilultaan hienoina, mutten liiemmin tullut ajatelleeksi itse niiden omistamista. Pitkään mietinnässä oli ollut W212 sedan ja olin jo aika lähellä sellaisen hankintaa. Kun ajatus alkoi kääntyä kuitenkin farmarikoriin niin vastaus oli lopulta päivän selvä - CLS sen pitäisi olla.
Nettiautoa selatessa yllättäen Hollolasta löytyi kriteerit täyttävä yksilö. Kyseinen auto on vm. 2013 ja ostaessa mittarissa 115 tkm. Omassa käytössä ajoa on tullut 2500 km ja täytyy myöntää, että kyseessä on ehdottomasti yksi miellyttävimmistä autoista, joita olen ajanut - saati omistanut. Pari edellistä autoa Mersuja lukuunottamatta olivat olleet baijerilaisia.
Toistaiseksi lyhyen kokemuksen perusteella moottori on käynniltään hyvin sivistynyt ja auto on hiljainen ajossa. Auton muotoilu miellyttää omaa silmää, eikä SB malleja tule ihan koko ajan vastaan. Tehoa on auton koko huomioiden riittävästi ja kiihdyttäminen ripeää etenkin S-mode toiminnolla. Tavaratila on 590 litraa ja helposti laajennettavissa. Lisäksi Harman Kardonin audiot soivat tässä autossa hienosti!
Distronic+ on mainio varuste. Nyt, kun sitä on tottunut käyttämään, voin todeta sen rauhoittaneen omaa ajotyyliä. Ainakin itsellä se on vähentänyt tarvetta ajaa koko ajan omaa haluttua (suurinta sallittua) nopeutta muiden ajaessa alinopeutta tai muuten vain seilatessa ilman vakionpeudensäädintä. Tosin Turun seudulla Distronic+ käytössä on rajoitteita muista tutkataajuuksista johtuen. Esimerkiksi Helsingin moottoritiellä ennen Turkuun saapumista sekä Kaarinan alueella Distronic+ kytkeytyy pois päältä, eikä ole käytettävissä ennen kuin ollaan ajettu 20-30 km alueen ulkopuolelle. Kysyin asiaa Raision Vehosta ja kerrottiin, että asia on yleisesti tiedossa.
Yllätyin hieman korkeahkosta kulutuksesta, joka vaihtelee 6,5-8,0 l/100km, sekalaisessa ajossa 7,5 l/100km on normi, vaikka ajelen yleisesti automaatti E-modella. Vanhoihin koeajoraportteihin on merkattu viitteellinen EU-kulutus l/100 km 7,5/5,4/6,1 l/100km (kaupunki/maantie/yhdistetty). Käytännössä 6,5 l/100km on mahdollista saavuttaa 80-90 km/h nopeusalueella rauhallisesti ajamalla ja mikäli on vähänkään moottoritieajoa niin ollaan jossain 7,8 l/100km tuntumassa. Vertailukohtana käyttäjäkokemusten perusteella BMW X3 3.0d (258 hv) vm. -13, jossa yhdistetty kulutus on n. 6.7 l/100km. Aerodynaamisessa autossa, kuten CLS, voisi olettaa kulutuksen olevan samaa luokkaa. Ehkä auton mukana tulleet kiinalaiskumit vaikuttavat jonkin verran, mutta jää nähtäväksi.
Myös matalasta ikkunalinjasta johtuen joudun hieman enemmän keskittymään kadunkulmissa veivaillessa, koska sivupeilit muodostavat katvetta.
Autoon olen asennuttanut Webaston polttoainekäyttöisen lisälämmittimen sekä akkulaturin talvikäyttöä ajatellen. Lisäksi teetätin automaattilaatikon öljynvaihdon ja vaihdettiin suurempi akku alkuperäisen tilalle.
Plussat:
+ajettavuus
+muotoilu
+tilat
Miinukset (varauksin):
-kulutus
-distronic+ katveet
Auto on hyvillä perusvarusteilla:
Sales name CLS 350 CDI
Delivery date 05 02 2013
PAINT1 197U OBSIDIAN BLACK
Interior color 211A LEATHER - BLACK/ANTHRACITE
Engine 642853 41 411017
Gearbox 722903 04 708374
01A DAS 3
01N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
05A OIL OFFSET AMOUNT +500 ML OIL
197U OBSIDIAN BLACK
1U2 SNOW GRID
200A LEATHER
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
211A LEATHER - BLACK/ANTHRACITE
218 REAR-VIEW CAMERA
229L GERMANY
231 GARAGE DOOR OPENER
233 AUTONOMOUS INT. CRUISE CONT. PLUS (DISTRONIC PLUS)
235 ACTIVE PARK ASSIST
237 ACTIVE BLIND SPOT ASSIST
238 ACTIVE LANE KEEPING ASSIST (FAP)
23P DRIVING PACKAGE
240 LED DAYTIME RUNNING LIGHTS
249 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR,AUTOMATICALLY DIMMING
255B MB MOBILO WITH DSB AND GGD
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
277 SPORTS STEERING WHEEL
287 THROUGH-LOADING FEATURE
291 PELVIS AIRBAG (PELVISBAG)
294 KNEE AIRBAG
298 SIDEBAGS IN REAR WITH BELT FORCE LIMITER
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
301 ASHTRAY PACKAGE
302B HEAD UNIT LANGUAGE - GERMAN
309 CUP HOLDER
332B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - GERMAN
347 EMERGENCY CALL SYSTEM ECALL EUROPE
386 UNIVERSAL TELEPHONY PACKAGE
409 FRONT LEFT AND RIGHT MULTICONTOUR SEAT
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
486 SPORTS SUSPENSION
502 3 YEARS OF MAP UPDATES FREE OF CHARGE
512 COMAND APS WITH DVD CHANGER
513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION
518 UNIVERSAL COMMUNICATIONS INTERFACE (UCI)
51U BLACK FABRIC ROOF INTERIOR TRIM
551 BASIC ANTITHEFT ALARM SYSTEM (ATA)
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
608 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH (IHC)
622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC
670 RESIDUAL ENGINE HEAT UTILIZATION (MRA)
736 TRIM PIECES - WOOD ASH BLACK
770 AMG 19" SPOKED WHEELS WITH MIXED TIRES
772 AMG STYLING PACKAGE-FRONT SPOILER, SIDE SKIRT
803 YOM 12/1
803 *1 218____ 20071009 YOM 12/1
803 *2 642.8__ 20090420 YOM 22/1
810 PREMIUM SOUND SYSTEM
840 DARK TINTED GLASS
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
877 AMBIENCE ILLUMINATION
882 SENSOR SYSTEM AND ANTITHEFT ALARM SYSTEM
889 KEYLESS - GO
915 FUEL TANK WITH GREATER CAPACITY - VOLUME 2
928 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 5 TECHNOLOGY
942 N/A
950 AMG SPORTS PACKAGE
967 COC PAPER EURO 5 TECH. W. REGISTRAT .CERT. PART 2
97V SPEED- + LOADINDEX 96Y XL+98Y XL
A20 DIRECT START
A21 SHIFT BY WIRE
A24 JOINT FLANGE, 4-ARM 120
A62 FE TORQUE CONVERTER HOUSING 19
A66 FE CONVERTER 19 MM
A89 REDUCED-FRICTION
A98 TRANSMISSION SOFTWARE RETROFIT
B03 DIRECT START / ECO START/STOP FUNCTION
B09 REFRIGERANT COMPRESSOR WITH MAGNETIC COUPLING
B20 LOAD SECURING NET BEHIND REAR SEATS
F218 SERIES PRODUCTION 218
FX SPECIAL VERSION
G903 TRANSMISSION CODE VERSION 03
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
J1A NAT2 WITH OPTIMIZED DSM
J52 ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT
K10 SOFTWARE CONTROL FOR STATIC CURVE ILLUMINATION
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
L LEFT-HAND STEERING
M014 ENGINE INCREASED PERFORMANCE
M019 SERVICE REPOSITIONED
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
P54 THEFT PROTECTION PACKAGE
R01 SUMMER TIRES
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE)
U26 FLOOR MATS - AMG
U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
Kaikista huomioista huolimatta CLS W218 SB tuntuu aidolta Mersulta ja sitä on ilo ajaa. Toivoisinkin muiden CLS käyttäjien kokemuksia, sekä kommentteja aiheen ympäriltä.
Kokemuksia W218 CLS 350 cdi Shooting Brake
Kokemuksia W218 CLS 350 cdi Shooting Brake
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: Kokemuksia W218 CLS 350 cdi Shooting Brake
Kuva autosta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: Kokemuksia W218 CLS 350 cdi Shooting Brake
Pykälää uudempi Distronic ei pelkäisi toimia Tuorlan ja Metsähovin läheisyydessä. Tästähän on ollut monta kertaa juttua täällä foorumilla. Eivät Veholla sen vertaa lue tai muuten vaan tykkäävät antaa sen vakiovastauksen.
Yleensä asia selviää ohjekirjaakin lukemalla mutta niinhän se on 95%:lle täällä esitetyistä kysymyksistä.
Yleensä asia selviää ohjekirjaakin lukemalla mutta niinhän se on 95%:lle täällä esitetyistä kysymyksistä.