Se onkin sähköautoilijalle hieno tilanne tien päällä, kun 24kw teholla lataava PHEV roikkuu pikalatauspaikassa kiinni.... Ennemmin tuo 595€ kannattaa ehdottomasti sijoittaa 11kw kotilaturiin, kun tarkoitus näillä lienee kuitenkin sukkuloida sähköllä mahdollisimman paljon lähellä kotia. Sitä paitsi, kun lataaminen on useimmiten aikahinnoiteltua, ei tuolla pikalatausteholla kannata tien päällä kuluttaa aikaa latailuun, kun bensalla pääsee jatkamaan matkaa jopa huomattavasti halvemmalla.Tonde-1 kirjoitti:Tuo aiempi videolla tosiaan antoi vain 5,5kW, tämä oli ensimmäinen ns. maximit 7,4kW tämän auton hyödyntämä, jonka sain videolleDBFI kirjoitti:No mitäs nuo aiemmat pari oli kun niistä tuli vain 7.3 kW? Olisko kuitenkin oleellista että laturista löytyy kolme vaihetta joista auto käyttää kahta. Tietenkin lisäksi ohjaussignaali sallii täyden lataustehon.
Jotkut sanoo että mersun "kotilaturistakin" on saanut 16A, onkohan noissa eroja. Muistelisin joskus kokeilleeni niin ei saanut niitä ylimpiä asetuksia päälle vaikka laitteessa vaihtoehtoja oli 16 ampeeriin asti.
16A / 3,6kW, 1-vaihe voi ottaa koti seinästä, jos sellainen löytyy, vaatii virallisesti sinisen caravan pistokkeen, lisävarusteena löytyy, saksan tehdas hinta 285€.
Perus vakiona auton mukana tuleva mobiili latauslaite on 8A / 1,9kW.
Lisäksi jos joku miettii pikalatausta, joka sinänsä voisi olla käteväkin, niin CCS 24kW tulee syksyllä lisävarusteena, saksan hinta 595€.
MB A250e plugin hybrid 2020
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Aikaperustainen hinnoittelu vie tosiaan pikalatureissa (ja perus lautureissakin) hieman ideaa lataus hybridien kohdalla, kun ei saa täyttä tarjolla olevaa tehoa hyödynnettyä. Kwh-hinta saattaa muodostua suhteettoman kalliiksi, jossain testissä mainittiin pahimmillaan muodostuvaksi jopa 70sent/kwh. Reiluinhan olisi, jos kaikissa latauspaikoissa olisi kwh-pohjainen hinta, eikä aikaperustainen. Kwh-hinnoittelu malli löytyy kuitenkin mm. Virta-hallinnoimista asemista, joissa 20sent/kwh hinnoittelu mitä katsoin muutamia asemia läpi. Toki nopeampaan ei tälläkään lataa, kun auton CCS tässä tapauksessa rajoittaa lataustehoa täys sähköön verrattuna.RH kirjoitti: Se onkin sähköautoilijalle hieno tilanne tien päällä, kun 24kw teholla lataava PHEV roikkuu pikalatauspaikassa kiinni.... Ennemmin tuo 595€ kannattaa ehdottomasti sijoittaa 11kw kotilaturiin, kun tarkoitus näillä lienee kuitenkin sukkuloida sähköllä mahdollisimman paljon lähellä kotia. Sitä paitsi, kun lataaminen on useimmiten aikahinnoiteltua, ei tuolla pikalatausteholla kannata tien päällä kuluttaa aikaa latailuun, kun bensalla pääsee jatkamaan matkaa jopa huomattavasti halvemmalla.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Näin. Noista mun kommenteista varmaan jo selvisi, että taloudessa on yksi täyssähkäri...
Eipä ole silläkään tarkoitus kovin kauaksi kotiportilta suunnistaa, ja vaikka auton tullessa tontille olin vielä etukäteen jotenkin ajatellut, että sitä tullaan lataamaan sillä 8A schkuko-matkalaturilla pääasiassa, niin jo noin 1000km harjoittelun jälkeen totesin, että latausaseman hankinta kotiin on ihan must. Tuo sai näin etätöiden korona-aikaankin olla sillä hitaalla laturilla "koko ajan" töpselissä joka paikassa, missä se nyt vaan oli mahdollista, jotta mahdollinen tarve ajaa äkkiä käymään jossain lähikauppaa kauempaakin toteutuisi ilman rangeahdistusta.
Tosiaan, jo tuolla A:n Saksan hintaisella lisävarustepikalatausvarustuksella eli alle kuudensadan sai 11kw latausaseman suoralla voimavirtakytkennällä. Eli ei muuta kuin laite kotona kiinni seinään ja "töpseli" kiinni, niin oli käyttövalmiina. Sisäinen laturi tuossa on sama 7,4kw kuin tuossa mersun A:ssa, mikä muuten oikeasti on hybridille ihan mahdottoman hyvä lukema. Tuollaisella kotilatausasemalla A:n akun tuuppaa täyteen hetkessä, vaikka sen olisi ajanut "tyhjäksi" asti. Suosittelen. Omaa porakonetta ei ole juuri tullut ihan limitille asti ajettua, niin senkin lataus näppärästi yösähköllä edullisesti näyttää tapahtuvan ihan täyteen noin neljässä tunnissa. Lataushävikkeineen laskin jo, että näin keväisissä keleissä sadalle kilometrille kertyy hintaa nykyisellä alennusbensallakin reilun bensalitran hinta.
Eilen kokeilin kauppareissulla piruuttani ekan kerran pikalatausta K-latauksen pikalaturista. 7kwh tuli lisää matkaa 11 minuutin aikana, joten latausteho oli aika tarkkaan 38kw, ja hintaa tälle nätisti ajaen 40km lisämatkalle siis 2,20€, vaikka K-latauksen hinnoittelu taitaa olla edullisinta päätä. C&D taisi karhuta tuplasti... Ei mikään ensisijainen "tankkaustapa" siis todellakaan tälläkään hinnalla, jolloin sadan kilometrin ajaminen maksaisi jo hyvän matkaa yli 6€ ajotavalla, jolla lupaan helposti ajaa nykyaikaisella pienehköllä bensa-autolla nelosella alkavat todelliset keskikulutuslukemat.
Uudessa Moottori-lehdessä oli juttu, jossa ajettiin Taycanilla 1000km kertasuorituksena ja kokeiltiin, paljonko aikaa menee, ja miten lataaminen pelittää. Vaikka tuossa taitaa olla sähkäreistä tämän hetken tehokkain latausteho, jolla IONITYn 350kw laturista saadaan teoriassa suurin osa kapasiteetista käyttöön, niin kävipä kevätkelissä kuitenkin niin, että liian kylmät akut ei ottaneet virtaa vastaan ja latausteho jäi onnettomaksi tuottaen puolessa tunnissa sata lisäkilometriä 30€:n hintaan .
Tämä lataushinnoittelu noilla kaupallisilla asemilla on monen asian tasapainoilua. Toisaalta olisi hienoa ekologisesta näkökulmasta, että PHEV olisi myös mahdollista pikaladata järkevään hintaan, jolloin kahvipaussin aikana saattaisi kertyä taas noin 50km paikallispäästötöntä ajosuoritetta. Itsekin ihmettelin tätä aikahinnoittelua ensin. Jotenkin tuntui, että tietenkin pitäisi laskuttaa vain saaduista kilowateista... Nyttemmin olen ajatellut tämän vähän toisin, varsinkin jos pikalataus PHEVeissä alkaa yleistymään. Pikalatauksen tarkoitus ei olekaan sähköllä ajavalle tuottaa edullisia kilometrejä kalliilla hankittuun kulkineeseen, vaan tarjota tilapäinen ja mahdollisimman joustava tapa jatkaa taipaletta, jos pitää itsensä niin kauas siirtää, että välilataukselle on tarvetta, eli palvelun ensisijainen käyttäjäryhmä olisivat täyssähkäreillä ajavat. Niin, ja pitäähän se infra jollain rahoittaakin, että eihän se voi olla saman hintaista kuin kotona lataaminen.
Eipä ole silläkään tarkoitus kovin kauaksi kotiportilta suunnistaa, ja vaikka auton tullessa tontille olin vielä etukäteen jotenkin ajatellut, että sitä tullaan lataamaan sillä 8A schkuko-matkalaturilla pääasiassa, niin jo noin 1000km harjoittelun jälkeen totesin, että latausaseman hankinta kotiin on ihan must. Tuo sai näin etätöiden korona-aikaankin olla sillä hitaalla laturilla "koko ajan" töpselissä joka paikassa, missä se nyt vaan oli mahdollista, jotta mahdollinen tarve ajaa äkkiä käymään jossain lähikauppaa kauempaakin toteutuisi ilman rangeahdistusta.
Tosiaan, jo tuolla A:n Saksan hintaisella lisävarustepikalatausvarustuksella eli alle kuudensadan sai 11kw latausaseman suoralla voimavirtakytkennällä. Eli ei muuta kuin laite kotona kiinni seinään ja "töpseli" kiinni, niin oli käyttövalmiina. Sisäinen laturi tuossa on sama 7,4kw kuin tuossa mersun A:ssa, mikä muuten oikeasti on hybridille ihan mahdottoman hyvä lukema. Tuollaisella kotilatausasemalla A:n akun tuuppaa täyteen hetkessä, vaikka sen olisi ajanut "tyhjäksi" asti. Suosittelen. Omaa porakonetta ei ole juuri tullut ihan limitille asti ajettua, niin senkin lataus näppärästi yösähköllä edullisesti näyttää tapahtuvan ihan täyteen noin neljässä tunnissa. Lataushävikkeineen laskin jo, että näin keväisissä keleissä sadalle kilometrille kertyy hintaa nykyisellä alennusbensallakin reilun bensalitran hinta.
Eilen kokeilin kauppareissulla piruuttani ekan kerran pikalatausta K-latauksen pikalaturista. 7kwh tuli lisää matkaa 11 minuutin aikana, joten latausteho oli aika tarkkaan 38kw, ja hintaa tälle nätisti ajaen 40km lisämatkalle siis 2,20€, vaikka K-latauksen hinnoittelu taitaa olla edullisinta päätä. C&D taisi karhuta tuplasti... Ei mikään ensisijainen "tankkaustapa" siis todellakaan tälläkään hinnalla, jolloin sadan kilometrin ajaminen maksaisi jo hyvän matkaa yli 6€ ajotavalla, jolla lupaan helposti ajaa nykyaikaisella pienehköllä bensa-autolla nelosella alkavat todelliset keskikulutuslukemat.
Uudessa Moottori-lehdessä oli juttu, jossa ajettiin Taycanilla 1000km kertasuorituksena ja kokeiltiin, paljonko aikaa menee, ja miten lataaminen pelittää. Vaikka tuossa taitaa olla sähkäreistä tämän hetken tehokkain latausteho, jolla IONITYn 350kw laturista saadaan teoriassa suurin osa kapasiteetista käyttöön, niin kävipä kevätkelissä kuitenkin niin, että liian kylmät akut ei ottaneet virtaa vastaan ja latausteho jäi onnettomaksi tuottaen puolessa tunnissa sata lisäkilometriä 30€:n hintaan .
Tämä lataushinnoittelu noilla kaupallisilla asemilla on monen asian tasapainoilua. Toisaalta olisi hienoa ekologisesta näkökulmasta, että PHEV olisi myös mahdollista pikaladata järkevään hintaan, jolloin kahvipaussin aikana saattaisi kertyä taas noin 50km paikallispäästötöntä ajosuoritetta. Itsekin ihmettelin tätä aikahinnoittelua ensin. Jotenkin tuntui, että tietenkin pitäisi laskuttaa vain saaduista kilowateista... Nyttemmin olen ajatellut tämän vähän toisin, varsinkin jos pikalataus PHEVeissä alkaa yleistymään. Pikalatauksen tarkoitus ei olekaan sähköllä ajavalle tuottaa edullisia kilometrejä kalliilla hankittuun kulkineeseen, vaan tarjota tilapäinen ja mahdollisimman joustava tapa jatkaa taipaletta, jos pitää itsensä niin kauas siirtää, että välilataukselle on tarvetta, eli palvelun ensisijainen käyttäjäryhmä olisivat täyssähkäreillä ajavat. Niin, ja pitäähän se infra jollain rahoittaakin, että eihän se voi olla saman hintaista kuin kotona lataaminen.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Sähkön hinnoittelu tosiaan on mielenkiintoinen kaupallisilla toimijoilla, toisaalta ehkä se tarkoitus toimiakin vain matkan jatkajana ja päätepisteessä/kotona sitten pääasiallinen lataus. Mielenkiinnolla seurataan millaiseksi hinnoittelu muuttuu ja tuleko aikanaan hintakilpailua, kun sähköinen liikenne kasvaa.
Tällä hetkellä A250e sähköllä päässyt käytännössä kaikki ajot, nyt ajettu 624km ja keskikulutus:
sähköllä 16,5kWh / 100km
bensiinillä 0,1L/100km
Tällä hetkellä A250e sähköllä päässyt käytännössä kaikki ajot, nyt ajettu 624km ja keskikulutus:
sähköllä 16,5kWh / 100km
bensiinillä 0,1L/100km
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Kyseltiin miten esilämmitys A250e MercedesMe mobiili sovelluksella toimii, kun auto ei ole latauksessa.
Tein videon, sopivasti oli testiin aamulla -5,5c pakkasta.
Linkki videoon:
https://youtu.be/yYQ1XAJSVwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Tein videon, sopivasti oli testiin aamulla -5,5c pakkasta.
Linkki videoon:
https://youtu.be/yYQ1XAJSVwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Tein A250e videon ulkopuolesta, lisäksi moottoritila, polttoainesäiliön paineentasaus, latausluukku.
Koitan saada myös jossain vaiheessa sisätiloistakin videon kasattua sekä tavaratilan.
Linkki videoon:
https://youtu.be/m0rcNy7rnHU" onclick="window.open(this.href);return false;
Koitan saada myös jossain vaiheessa sisätiloistakin videon kasattua sekä tavaratilan.
Linkki videoon:
https://youtu.be/m0rcNy7rnHU" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Kävin sitten heittämässä juniorin aamusella soveltuvuuskokeisiin mahdolliseen tulevaan opinahjoon täyspatteriautolla. Yhden maalaistaajaman läpiajo muutaman kilometrin suuntaansa, suoraa päätietä yht. n.35km ja loput mutkaisempaa kantatieverkkoa. Nopeusrajoitusten ja olosuhteiden mukaan ajettuna. Satasta koko reissussa vain n. 15km.Tonde-1 kirjoitti:Pienellä kulkee A250e plugin hybridi, tänään 175km lenkki ja 0,0l/100km bensaa, sähköä 16,5kWh/100km.
Edestakainen matka 88km, keskinopeus 63kmh, keskikulutus 12,5kwh. Kotipihasta aamulla lähtiessä range 233km, reissun jälkeen edelleen 170km. Yösähköllä kotona "tankaten" koko reissu lataushävikki huomioiden n. 1,20€ .
2177km pitkäaikaiskulutus on ollut 15,6kwh.
Edit: Parin viikon kuluttua pitäisi käydä tekemässä päiväretki Pohjois-Karjalaan. Menen kyllä dieselillä. Yksi kusitauko suuntaansa riittää, eikä tarvi edes tankata, eikä kuluttaa aikaa johdossa roikkuen. Maksaakin suurinpiirtein saman kuin jos lataisi patteria julkisissa...
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Joku kysyi miten näyttöjä voi muokata, valmiina löytyy Teemoja sekä voi luoda myös omankin.
Pieni video Teemoista millaisina näytöillä näkyvät.
Linkki videoon:
https://youtu.be/yZXfA2ro93M" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieni video Teemoista millaisina näytöillä näkyvät.
Linkki videoon:
https://youtu.be/yZXfA2ro93M" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Kysyttiin A250e tavaratilasta, tavaratilan pohja on tasainen.
Tein siitä videon, linkki siihen:
https://youtu.be/sANzotN0jvI" onclick="window.open(this.href);return false;
Tein siitä videon, linkki siihen:
https://youtu.be/sANzotN0jvI" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Moi.
Onkos jo jollain kokemusta kuinka pitkälle tuolla pötkii kun lähtee täydellä tankilla ja täydellä akulla liikkeelle.
Itsellä kun tuota mökkimatkaa on Pirkanmaalta noin 400km kohti Itä-Suomea.
Ja olikos tässä joku ajoasetus joka optimoi naviinkin perustuen sähkön ja polttomoottorin käyttöä ottaen huomioon koko reitin?
Onkos jo jollain kokemusta kuinka pitkälle tuolla pötkii kun lähtee täydellä tankilla ja täydellä akulla liikkeelle.
Itsellä kun tuota mökkimatkaa on Pirkanmaalta noin 400km kohti Itä-Suomea.
Ja olikos tässä joku ajoasetus joka optimoi naviinkin perustuen sähkön ja polttomoottorin käyttöä ottaen huomioon koko reitin?
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Akulla pääsee 60-70km riippuen ajotyylistä ja ulkolämpötilasta, bensa tankki 35L. Moottorilehti oli tehnyt testiä akku tyhjänä ja 5,4L/100km kulutti hybridi moodissa.Merkok kirjoitti:Moi.
Onkos jo jollain kokemusta kuinka pitkälle tuolla pötkii kun lähtee täydellä tankilla ja täydellä akulla liikkeelle.
Itsellä kun tuota mökkimatkaa on Pirkanmaalta noin 400km kohti Itä-Suomea.
Ja olikos tässä joku ajoasetus joka optimoi naviinkin perustuen sähkön ja polttomoottorin käyttöä ottaen huomioon koko reitin?
Omalla kokemuksella, auto pitää 1-2% akun varausta koko ajan vaikka sähköinen toiminta säde näyttää 0km. Ja auto toimii tällöin perus johdottoman hybridin tavoin, moottori sammuu ristyksiin tultaessa, liikkeelle lähdöt sähköllä ensimmäinen 100m jne.
Naviin kannattaa syöttää kohde osoite, niin optimoi kulutuksen koko reitille.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Aika hyviä lukemia Mercedes A250e 100% latauksella saa, 75km sähköistä käyttösädettä ennustaa.
Linkki videoon:
https://youtu.be/cp5mE5mmzEY" onclick="window.open(this.href);return false;
Linkki videoon:
https://youtu.be/cp5mE5mmzEY" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Mielenkiintoista lukea näitä kokemuksia. Itselle on C300 bensahybridi tulossa pikapuoliin, odotan vähän lyhyempää käyttösädettä ja suurempia kulutuslukemia.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Tuli kokeiltua A250e automaatti pysäköintiä, toimiikin yllättävän hyvin.
Linkki videoon:
https://youtu.be/2Q0nXUHzouQ
Linkki videoon:
https://youtu.be/2Q0nXUHzouQ
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Hyvin näyttää toimivan. Oletko kokeillut vaikeammissa paikoissa, miten automaattipysäköinti toimii esimerkiksi ahtaissa parkkihalleissa?
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Vielä en vaikeampia ole kokeillut, tuon pitäisi osata myös poikittais pysäköinti, se on myös kokeiltava vielä erikseen.Tude kirjoitti:Hyvin näyttää toimivan. Oletko kokeillut vaikeammissa paikoissa, miten automaattipysäköinti toimii esimerkiksi ahtaissa parkkihalleissa?
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Ok, kiitos tiedosta. Kirjoittelen varmaan c-sarjalaisesta kokemuksia jossain vaiheessa, palaan sitten.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Viime viikon +31c helteillä tuli todettua kuinka kätevä on saada auton sisätila jäähdytettyä ennakolta älypuhelimella.
Auringon paisteessa ilman esijäähdytystä sisälämpötila olisi varmaan ollut lähemmäs +50c.
Linkki videoon:
https://youtu.be/dLMw2RzGKME" onclick="window.open(this.href);return false;
Auringon paisteessa ilman esijäähdytystä sisälämpötila olisi varmaan ollut lähemmäs +50c.
Linkki videoon:
https://youtu.be/dLMw2RzGKME" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Tein kärryn veto testiä miten vaikuttaa 600kg perässä vetoa sähkön kulutukseen, yllättävän pieni lisäys lopulta.
Pikku video tästäkin testistä, linkki videoon:
https://youtu.be/gDSxdVzVCi0" onclick="window.open(this.href);return false;
Pikku video tästäkin testistä, linkki videoon:
https://youtu.be/gDSxdVzVCi0" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Pääsin kokeilemaan kotitalon hallissa poikittaispysäköintiä, kun molemmat naapurit olivat parkissa. Sujui muuten moitteettomasti, mutta ajoi keula edellä ruutuun. Olisin halunnut peruuttamalla, mutten vielä osannut vaihtaa suuntaa. Reunaparkki toimii C:ssä samaan tapaan mitä tuossa videolla.Tonde-1 kirjoitti: Vielä en vaikeampia ole kokeillut, tuon pitäisi osata myös poikittais pysäköinti, se on myös kokeiltava vielä erikseen.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Moi,
Onko tässä ollenkaan bensamoottorin hukkalämmöllä toimivaa lämmitystä?
Esim. talvella -20c ja pidempi matka lapissa.
Loppuuko lämmitys kun akku loppuu vai hyödyntääkö bensamoottorin hukkalämpöä?
Tilasinko sian säkissä, kun oletin tämän itsestäänselväksi.
Onko tässä ollenkaan bensamoottorin hukkalämmöllä toimivaa lämmitystä?
Esim. talvella -20c ja pidempi matka lapissa.
Loppuuko lämmitys kun akku loppuu vai hyödyntääkö bensamoottorin hukkalämpöä?
Tilasinko sian säkissä, kun oletin tämän itsestäänselväksi.
A250e -21
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Eipä sinne ole lisähintaan laitettu tulppia estämään moottorin jäähdytysveden kiertoa lämmityslaitteen kennossa eli mersunkin hybridit lämmittää kabiinia moottorin hukkalämmöllä jos sitä on saatavilla. Vain jos moottoria ei ole käytetty niin sähkövastuksella lämmitetään lämmityslaitteen vesipiiriä. Paremmissa merkeissä sitten se lämpöpumppu.Dingenjör kirjoitti:Moi,
Onko tässä ollenkaan bensamoottorin hukkalämmöllä toimivaa lämmitystä?
Esim. talvella -20c ja pidempi matka lapissa.
Loppuuko lämmitys kun akku loppuu vai hyödyntääkö bensamoottorin hukkalämpöä?
Tilasinko sian säkissä, kun oletin tämän itsestäänselväksi.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020 Akun teho pakkasilla
Onko huomattu akun kapasiteetin pieneneminen pakkasessa?
Ainakin sähköavusteisissa polkupyörissä jo 0 celsius vähentää tehoa huomattavasti, (ehkä -20%).
Ainakin sähköavusteisissa polkupyörissä jo 0 celsius vähentää tehoa huomattavasti, (ehkä -20%).
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Testi saaga A250e:llä jatkuu, tällä kertaa minuutti hinnoitellun (0,05€/min) laturin käytöstä ja mitä sellaisen käyttö todellisuudessa maksaa. Koska auton oma laturi ottaa tässä vastaan vain 7,3kW teholla, voi minuutti hinnoittelu mallissa todellinen kWh hinta ja €/100km kustannus sähköllä nousta isoksi. Tässä tapauksessa se oli 0,42€/kWh ja 6,59€/100km.
Linkki videoon:
https://youtu.be/G4XuI2zESuc" onclick="window.open(this.href);return false;
Linkki videoon:
https://youtu.be/G4XuI2zESuc" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Sissos, toihan on enemmän kun mun tiisselillä, lataussähkön hinta voi siis olla laillistettua ryöstöä, teithän rikosilmoituksen!
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Tuommosta se on. Toki se infrakin maksaa, joten... Mutta aikaperusteisuus autojen erilaisten latausominaisuuksien vuoksi (yleensä hybrideissä huono) ei oikein tue tien päällä latailua. Ja näin se vissiin on tarkoitettukin. Lataa kotona, aja nurkissa ja kauemmaksi liikkuessa kylmän viileästi bensalla.
Itsellä takana 4800km sähköautoilua. Oikeasti tarvinnut tasan kerran ottaa pikalaturista virtaa. Noin kolmen vartin pysähdys ja 23kwh. Jos ei olisi ollut tarve ladata ihan täyteen, niin olisi selvinnyt hyvinkin puolessa tunnissa. 90% latauksen jälkeen alkoi nimittäin olla tuo akun täyttyminen tooodella hidasta.
Itsellä takana 4800km sähköautoilua. Oikeasti tarvinnut tasan kerran ottaa pikalaturista virtaa. Noin kolmen vartin pysähdys ja 23kwh. Jos ei olisi ollut tarve ladata ihan täyteen, niin olisi selvinnyt hyvinkin puolessa tunnissa. 90% latauksen jälkeen alkoi nimittäin olla tuo akun täyttyminen tooodella hidasta.
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Heinäkuun alusta tulleessa hinnastossa on saatavilla toi DC-pikalaturi. (24 kW). Listahinta on 660 €.
Pistin oman A-sarjalaisen tilaukseen heinäkuun alkupuolella ja menee kuulemma tuotantoon lokakuussa ja alustava toimutusaika on 22.11
Pistin oman A-sarjalaisen tilaukseen heinäkuun alkupuolella ja menee kuulemma tuotantoon lokakuussa ja alustava toimutusaika on 22.11
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Onko suositella kotilatausasemaa, 16A, merkki, malli?
Olosuhteet
Omakotitalon lämmin, (+12C), autotalli. 2-aikatariffisähkö, (yö/päivä).
Olosuhteet
Omakotitalon lämmin, (+12C), autotalli. 2-aikatariffisähkö, (yö/päivä).
A250e 2020 W177
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
Asennatko kiinteästi vaiko 16A pistokkeeseen kytkettävä? Itse ostaisin eBaystä Saksasta vaikka "kotimaistenkin" hinnat hitusen laskeneet.oem kirjoitti:Onko suositella kotilatausasemaa, 16A, merkki, malli?
Olosuhteet
Omakotitalon lämmin, (+12C), autotalli. 2-aikatariffisähkö, (yö/päivä).
Re: MB A250e plugin hybrid 2020
^Tavoitteena helppo käyttö kun latausrutiini toistuu usein, useimmin yöaikaan.
Kunhan johto olis kiinteästi seinällä kelattuna ja oikeassa kohdassa.
Sähkömies on vielä käymättä joten mahdollisuudet on auki.
Kunhan johto olis kiinteästi seinällä kelattuna ja oikeassa kohdassa.
Sähkömies on vielä käymättä joten mahdollisuudet on auki.
Viimeksi muokannut oem, Ma 27.07.2020 00:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
A250e 2020 W177