w124 1986 722.3 laattikko ei pidä öljyä sisällä. Syy: tiiviste rikki.
Öljypoja on kiinni kuudella pultilla. Tiiviste on melkein poikki apukuskin puoleisen keskimmäisen pulitin kohdalta. Tiiviste pituussuunnassa rikki noin 5cm matkalta koko pultinmutkan yli.
Öljypohja on irti ja pinnat puhdistettu. Kuuluuko öljypojan reunan (se johon tiiviste asennetaan) olla öljypohjan keskimmästen pulttienkohdalla hieman ylempänä kuin muu reunus. Vain kohta jossa reuna kiertää keskimmäiset kiinnityspultit?
Mielestäni omassani näin on. Laatikonalapinta johon öljypohja kiinnitetään on täysin suora.
Olisiko niin että öljypohja on vääntynyt esim liian kiristämisen johdosta. Mitään selkeää vääntymiseen, lommoutumiseen tms ei öljypohjassa näy. Hämmennys johtuu lähinnä siitä että moleminpuolin keskimmäsiten pulttien osalta öljypojhjanreunan muoto on sama.
Osaako kukaan sanoa?
W124 automaattilaatikko vuotaa - tiiviste rikkoutunut
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 14.07.2014 12:33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W124 automaattilaatikko vuotaa - tiiviste rikkoutunut
Kyllä liikakiristäminen saa pohjanmuodon muuttumaan siitä pultin kohdilta ja sit pohja ei enään ole tiivis.
Olisko käyny niin että edellisellä kerralla kun suodin on vaihdettu niin pohja on pantu alkuun paikoilleen juurikin nuilla mistä pohja on nyt vääntynyt? Minusta nuin sen ei kyllä kuuluisi olla. Sen kait saa oikaistuakin mutta kuinka mahtaa enää kestää? Jos näyttää ettei kestä niin saisikohan siihen tekemällä sellaisen pitkulaisen "prikan" tai paremminkin tukiraudan samaan tapaan kuin pienissä työkoneissa joissain on kannenkopassa reuna-alueilla sellainen metallinen tukipanta?
Uusissa tiivisteissä on ollu sellaisiakin että ne ovat ikäänkun liian pieniä. Tiivistettä ei millään meinaa saada asemoitumaan oikein vaan väkiste pyrkii karkaamaan sisällepäin. Omassa olen yhden kerran tehny niin että laitoin vanhan tiivisteen paikoilleen kun uusi ei kertakaikkiaan suostunu asemoitumaan. Paiskasin sen uuden sit roskiin. KL:ltä se kyllä tuli
Olisko tuossa tiivisteen asemoimattomuudessa osasyy siihen ja siitä syystä niitä kahta on alkuun veivattu liian kireälle josta seurauksena sen pohjan muodonuutos?
Olisko käyny niin että edellisellä kerralla kun suodin on vaihdettu niin pohja on pantu alkuun paikoilleen juurikin nuilla mistä pohja on nyt vääntynyt? Minusta nuin sen ei kyllä kuuluisi olla. Sen kait saa oikaistuakin mutta kuinka mahtaa enää kestää? Jos näyttää ettei kestä niin saisikohan siihen tekemällä sellaisen pitkulaisen "prikan" tai paremminkin tukiraudan samaan tapaan kuin pienissä työkoneissa joissain on kannenkopassa reuna-alueilla sellainen metallinen tukipanta?
Uusissa tiivisteissä on ollu sellaisiakin että ne ovat ikäänkun liian pieniä. Tiivistettä ei millään meinaa saada asemoitumaan oikein vaan väkiste pyrkii karkaamaan sisällepäin. Omassa olen yhden kerran tehny niin että laitoin vanhan tiivisteen paikoilleen kun uusi ei kertakaikkiaan suostunu asemoitumaan. Paiskasin sen uuden sit roskiin. KL:ltä se kyllä tuli

Olisko tuossa tiivisteen asemoimattomuudessa osasyy siihen ja siitä syystä niitä kahta on alkuun veivattu liian kireälle josta seurauksena sen pohjan muodonuutos?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 14.07.2014 12:33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W124 automaattilaatikko vuotaa - tiiviste rikkoutunut
No niin, 722.3 sai uuden öljypohjan, tiivisteen, suodattimen ja tietysti öljyt (ATF Mobil 220).
Ulos tyhjennyksen yhteydessä tuli 4,8l. Tätä ennen ehti vuotaa maahan aika reilusti joten ehkä tuo määrä on ihan hyvä.
Siään meni 5.8l... ja just kävin ottamassa 1l pois (lähti vähän reilusti). Nyt siis sisään meni saman verran kuin mitä tuli ulos.. Mittatikun mukaan (auto seissyt yönyli tasaisella alustalla) öljynpinta on noin 8mm alle alarajan.
Lämpimänä.. vaikea sanoa mitään. Avan niin kun mittatikku ei kastuis ollenkaan. Pitää tarkistaa vielä kun olen laatikko on lämmin. Öljyä päädyin imemään pois siitä syystä että mielestäni laatikko ei vaihda yhtähyvin kuin ennen huoltoa.
Mut kun saan öljyn määran kohdilleen niin hyvä on luulen.
Ulos tyhjennyksen yhteydessä tuli 4,8l. Tätä ennen ehti vuotaa maahan aika reilusti joten ehkä tuo määrä on ihan hyvä.
Siään meni 5.8l... ja just kävin ottamassa 1l pois (lähti vähän reilusti). Nyt siis sisään meni saman verran kuin mitä tuli ulos.. Mittatikun mukaan (auto seissyt yönyli tasaisella alustalla) öljynpinta on noin 8mm alle alarajan.
Lämpimänä.. vaikea sanoa mitään. Avan niin kun mittatikku ei kastuis ollenkaan. Pitää tarkistaa vielä kun olen laatikko on lämmin. Öljyä päädyin imemään pois siitä syystä että mielestäni laatikko ei vaihda yhtähyvin kuin ennen huoltoa.
Mut kun saan öljyn määran kohdilleen niin hyvä on luulen.
Re: W124 automaattilaatikko vuotaa - tiiviste rikkoutunut
Tarkasta öljynpinta kuumana ja käynnissä. Googleta ohjeet vaikka täältä.
Kun moottori käy öljy on siellä kierrossa laatikon sisällä ja turbiinissa, pinta on tällöin toimintakorkeudella ja mitattavissa. Kun moottori ei käy öljy valuu laatikon pohjaan ja pinta alkaa nousta ylemmäs mitä käyntitilanne, se on normaalia. Eli lisäys ja mittaus oikein.
Kun moottori käy öljy on siellä kierrossa laatikon sisällä ja turbiinissa, pinta on tällöin toimintakorkeudella ja mitattavissa. Kun moottori ei käy öljy valuu laatikon pohjaan ja pinta alkaa nousta ylemmäs mitä käyntitilanne, se on normaalia. Eli lisäys ja mittaus oikein.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W124 automaattilaatikko vuotaa - tiiviste rikkoutunut
Nuita öljymääriä vaan mietin että tyhjäsithän turbiinin myös? Meinaan öljypohjaan jää yllättävän paljon öljyä jos tiivistettä ja suodinta ei vaihda ja sähän vaihdoit nekin. Se öljynlaskuproppu öljypohjassa on vähä tyhmästi.