Huomasin pari päivää sitten uuden äänen konehuoneessa. Tasainen ininä alkaa käynnistyksestä ja jatkuu kierroksista riippumatta saman taajuisena, kunnes moottorin sammuttaa.
Ääntä on vaikea paikallistaa, mutta sanoisin että jostakin imusarjan/ohjaustehostimen alueelta tuo kuuluu. Olisiko hyviä arvauksia, mistä voisi alkaa syytä etsimään?
Linkin takana kaksi videota, toisessa kone tyhjäkäynnillä ja toisessa ääni kuuluu sammutettaessa (loppuu hieman sammuttamisen jälkeen):
https://drive.google.com/drive/folders/ ... OzGAZXHsyO" onclick="window.open(this.href);return false;
M104 320E ininän aiheuttajan etsintä
M104 320E ininän aiheuttajan etsintä
A124 E320 1995
Re: M104 320E ininän aiheuttajan etsintä
Pienen ihmettelyn jälkeen vika paikallistui imusarjan resonanssiläpän (resonance valve) alueelle. Läppämekanismissa on kaksi kumitiivistettä, jotka ovat ilmeisesti ajan mittaan väsähtäneet.Siankarlo kirjoitti:Huomasin pari päivää sitten uuden äänen konehuoneessa. Tasainen ininä alkaa käynnistyksestä ja jatkuu kierroksista riippumatta saman taajuisena, kunnes moottorin sammuttaa.
Ääntä on vaikea paikallistaa, mutta sanoisin että jostakin imusarjan/ohjaustehostimen alueelta tuo kuuluu. Olisiko hyviä arvauksia, mistä voisi alkaa syytä etsimään?
Linkin takana kaksi videota, toisessa kone tyhjäkäynnillä ja toisessa ääni kuuluu sammutettaessa (loppuu hieman sammuttamisen jälkeen):
https://drive.google.com/drive/folders/ ... OzGAZXHsyO" onclick="window.open(this.href);return false;
A124 E320 1995
Re: M104 320E ininän aiheuttajan etsintä
On muuten erikoinen kapistus tämä resonanssiläppä. Itse läppä toimii alipaineella, jonka näyttäisi tuottavan läpän yläpuolella oleva ohjausyksikkö, kun ei näytä olevan yhteydessä auton muuhun alipainejärjestelmään.
A124 E320 1995
Re: M104 320E ininän aiheuttajan etsintä
Katso ny kuitenkin että tuo letkunpätkä on ehjä joka pitäisi olla tuossa kuvassa punaisen rinkulan keskellä.

Ja tarkista että läppä ei jumittele kiinni reunoistaan muovikehykseen. Sitä voi varovasto silottaa vaikka 800 paperilla jos se ahistaa.

Ja tarkista että läppä ei jumittele kiinni reunoistaan muovikehykseen. Sitä voi varovasto silottaa vaikka 800 paperilla jos se ahistaa.
Re: M104 320E ininän aiheuttajan etsintä
Kiitos vinkistä läpän suhteen, tuo pieni letkunpätkä tulikin jo vaihdettua. Imusarjan ja läppäkoneiston välinen keltainen tiiviste vielä tilauksessa, jos tulisi nyt huollolla kuntoon.Sorsso kirjoitti:Katso ny kuitenkin että tuo letkunpätkä on ehjä joka pitäisi olla tuossa kuvassa punaisen rinkulan keskellä.
[ http://124coupe.pl/hosting/images/dsc00923.gif ]
Ja tarkista että läppä ei jumittele kiinni reunoistaan muovikehykseen. Sitä voi varovasto silottaa vaikka 800 paperilla jos se ahistaa.
A124 E320 1995