M104 320E ininän aiheuttajan etsintä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Siankarlo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 27.11.2016 17:08

M104 320E ininän aiheuttajan etsintä

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Huomasin pari päivää sitten uuden äänen konehuoneessa. Tasainen ininä alkaa käynnistyksestä ja jatkuu kierroksista riippumatta saman taajuisena, kunnes moottorin sammuttaa.

Ääntä on vaikea paikallistaa, mutta sanoisin että jostakin imusarjan/ohjaustehostimen alueelta tuo kuuluu. Olisiko hyviä arvauksia, mistä voisi alkaa syytä etsimään?

Linkin takana kaksi videota, toisessa kone tyhjäkäynnillä ja toisessa ääni kuuluu sammutettaessa (loppuu hieman sammuttamisen jälkeen):

https://drive.google.com/drive/folders/ ... OzGAZXHsyO" onclick="window.open(this.href);return false;
A124 E320 1995
Siankarlo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 27.11.2016 17:08

Re: M104 320E ininän aiheuttajan etsintä

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Siankarlo kirjoitti:Huomasin pari päivää sitten uuden äänen konehuoneessa. Tasainen ininä alkaa käynnistyksestä ja jatkuu kierroksista riippumatta saman taajuisena, kunnes moottorin sammuttaa.

Ääntä on vaikea paikallistaa, mutta sanoisin että jostakin imusarjan/ohjaustehostimen alueelta tuo kuuluu. Olisiko hyviä arvauksia, mistä voisi alkaa syytä etsimään?

Linkin takana kaksi videota, toisessa kone tyhjäkäynnillä ja toisessa ääni kuuluu sammutettaessa (loppuu hieman sammuttamisen jälkeen):

https://drive.google.com/drive/folders/ ... OzGAZXHsyO" onclick="window.open(this.href);return false;
Pienen ihmettelyn jälkeen vika paikallistui imusarjan resonanssiläpän (resonance valve) alueelle. Läppämekanismissa on kaksi kumitiivistettä, jotka ovat ilmeisesti ajan mittaan väsähtäneet.
A124 E320 1995
Siankarlo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 27.11.2016 17:08

Re: M104 320E ininän aiheuttajan etsintä

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

On muuten erikoinen kapistus tämä resonanssiläppä. Itse läppä toimii alipaineella, jonka näyttäisi tuottavan läpän yläpuolella oleva ohjausyksikkö, kun ei näytä olevan yhteydessä auton muuhun alipainejärjestelmään.
A124 E320 1995
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: M104 320E ininän aiheuttajan etsintä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Katso ny kuitenkin että tuo letkunpätkä on ehjä joka pitäisi olla tuossa kuvassa punaisen rinkulan keskellä.
Kuva

Ja tarkista että läppä ei jumittele kiinni reunoistaan muovikehykseen. Sitä voi varovasto silottaa vaikka 800 paperilla jos se ahistaa.
Siankarlo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 27.11.2016 17:08

Re: M104 320E ininän aiheuttajan etsintä

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Sorsso kirjoitti:Katso ny kuitenkin että tuo letkunpätkä on ehjä joka pitäisi olla tuossa kuvassa punaisen rinkulan keskellä.
[ http://124coupe.pl/hosting/images/dsc00923.gif ]

Ja tarkista että läppä ei jumittele kiinni reunoistaan muovikehykseen. Sitä voi varovasto silottaa vaikka 800 paperilla jos se ahistaa.
Kiitos vinkistä läpän suhteen, tuo pieni letkunpätkä tulikin jo vaihdettua. Imusarjan ja läppäkoneiston välinen keltainen tiiviste vielä tilauksessa, jos tulisi nyt huollolla kuntoon.
A124 E320 1995
Vastaa Viestiin