2010 E250 CGI kulkineessa on esiintynyt pyrkimystä muuttua Diesel moottoriksi. Keväällä alkoi tulla häiriöitä 1000-1500 rpm ajettaessa kevyellä kuormituksella (vrt. Prisman parkkiksella ruutua etsien) moottorista kuului koventuva "Diesel" tyyppinen raksatus, mikä loppui kaasu laskemalla. Saman ilmiön sai esille auton ollessa paikallaan kaasua hitaasti nostamallla.
Viivyttelin kuukauden päivät korjaamolle vientiä ja sitten käyntihäiriö pahenikin jo tyhjäkäyntialueelle ja vikavalo syttyi. Länsiauto totesi että vika viittaa jakopäähän (pakonokan asento epäuskottava). Avasin jakopään, ketju vaikutti venyneen, rattaissa alkavaa kulumaa, jako kuitenkin paikoillaan (poislukien venymävirhe), pakonokan solenoidi vaikutti jumittavan. Vaihdoin MB osilla ketjun, kiristimen, nokkapyörät, nokkien säätösolenoidit ja nokkapyörien kiinnityspultteina toimivat säätimet uusiin. Sain jaon kohdalleen ja kiristimen vapautettua, sekä koneen käyntiin. Vikavalo sammui ja käynti tasaantui, vaikutti lupaavalta.

Kuitenkin, noin 50 km ajon jälkeen kohtasin taas, hyvin lyhytkestoisesti, tutun raksutuksen. Vein kulkineen Länsiautoon arvioitavaksi, he tekivät muutaman kalibroinnin (kaasuläppä ja impulssikehä) ja totesivat laitteen olevan kunnossa. Toimenpiteillä oli vaikutusta raksutukseen, mutta sitä ilmenee yhä 1000-1500rpm alueella. Nyt aina nopeasti vaimenevana. Länsiauton mukaan vikaa ei ole (kävin raksauttamassa autoa vielä heille erikseen) tai ainakaan nykyisellään sille ei löydy lähdettä. Kyse olisi enemmänkin moottorin ominaisuudesta.
Olisiko täällä kellään kokemusta kuvaamastani raksatuksesta pienillä kierroksilla? Tällaista "ominaisuutta" autossa ei ole ennen tätä kevättä ollut. Oma ajatukseni liittyy virheelliseen nokan ajoituksen säätöön, mutta missä voisi olla virheellisen ohjauskäskyn lähde?
Kilometreja on nyt 170k. Moottorin toiminta on raksahduksia lukuunottamatta moitteetonta.