Kävin äsken laittamassa autoa piuhan päähän. Oven tiivisteet oli hieman jäätyneet kiinni koriin ja muutenkin auto oli aika jäässä. Sain kuitenkin oven auki, mutta tämän jälkeen ovi ei enää suostunut menemään kiinni.
Lukon mekanismi ei suostunut lukittamaan ovea.
Siinä sitten roplailin pimeässä ovipahvit pois ja sörkin tuota lukkoa ja lopulta se suostui jälleen toimimaan. Onko tuossa jotain lukon kulumaa havaittavissa vai pelkästään voitelun puutetta? On meinaan paska homma jos kaupungilla kiireessä ovi ei suostukaan lukittumaan. Laitanko uutta lukkomekanismia kehiin vai vaan ruiskin öljyä tuonne?
Voitelet sen vain hyvin Jos ei senkään jälkeen suostu toimiin niin
sitten on ilmeisesti jotain vikaa. Yleensä pakkasella jos on huonosti voideltu lukko niin tuppaa jäätymään, ja kun sen avaa niin jää tavallaan jumiin
Joo, ei syytä huoleen!
Noin siinä monesti käy! Jos vaikka talvella pesettää auton, ni ois hyvä käytättää sitä sen puol tuntia, et kuivuu ovien sisältäki! Sit vaa pistää ASEÖLJYÄ, joka on ehdottomasti parasta ainetta lukkoihin, ni johan pelittää säällä kuin säällä!
Jos kulumaa on, ni se ilmenee enemmänki väljyytenä kuin jäykkyytenä!
Kokemusta on, on parhaimmillaan tullut ajeltua siten että ovi on sidottu kahvasta(sisä) toiseen oveen. CRC:tä tai vastaavaa lukkoon ja salpasysteemiin ja paineilmaa perään. Sitten kun töräytät aseöljyä reippaasti pitäis pelittää.
Mersun kahva jää usein pakkasella "ulos" -asentoon - ainakin 123 mallissa. Senhän saa takain alas, kun työntää kahvan takaisin sisään - ja lyös sitten oven kiinni.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
vesa kirjoitti:CRC:tä tai vastaavaa lukkoon ja salpasysteemiin ja paineilmaa perään. Sitten kun töräytät aseöljyä reippaasti pitäis pelittää.
CRC:tä ei kannata käyttää itse pesään, koska ajanmittaan "syövyttää" haitat! Eikä myöskään vaseliinia ei kannata käyttää... kerää kaiken mahdollisen paskan lukkomekanismiin!
Mulla ei oo koskaan ollut Mersujen kanssa ongelmaa, että ovet ei menis talvipakkasilla kiinni.
Lukkopesät on joskus saattanut unohtua voidella, niin että tuo sisään pääseminen on viivästynyt tovin.
Kas kummaa
Sen sijaan erilaisissa ranskalaisautoissa, joilla myös on tullut ajeltua, oli mallista ja merkistä rippumatta aina ongelmaa saada ovet sulkeutumaan pakkaskelissä. Pestynä tai pesemättä, eivät olleet ronkeleita tuon takia.
Samuli H kirjoitti:Jep, täytyy huomenna hakea kunnon aseöljyä ja ruikkia joka paikkaan.
Kiitokset vastauksista.
Moi !
Aseöly jankittuu -25-30 C, REMA TIP TOPIN Eisfrei lukkoöljy pelittää vielä -45 C:ssä.
t jone
Lukkoseppä kyl tietää mitä puhuu... aina ei kannata uskoo purkin kylkiä ja ku hakee lukkoliikkestä aseöljyt, ni kyl saa kunnon tavaraa! Vaikka kyl sitä saa tavarataloistaki, mut kaikki ei oo yhtä hyviä!