sec 380 käynti vikaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

slsl77 kirjoitti:380 SL kaavio on varmaan aika lähellä secin kaaviota moottorin osalta niin katsoisin sieltä. Sinun auton vika kuulostaa johtosarja vialta. Luultavasti johtojen kuoret on kovettunut ja halkeilleet niin kuparit pääsee ottamaan toisiinsa kiinni.
johdot on vähän huonon näköisiä joka puolella pitää ruveta tutkailee sl kaavioo
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Nyt on parempi. Kylmän käynnin ajan kierrokset nousi ja laski useasti, sitten lämmettyä hypistelin boksia ja käynti muuttui kun heiluttelin liitintä/johtoa. Asetin boksin siten että auto kävi hitaalla. Sen jälkeen rikastin seosta vähän ja kiekat nousi hieman ja käynti tasaantui.

Auto käy nyt noin 800 vapaalla ja 650 D/R asennolla mutta vapaalla vähän röpöttää. Vaihde päällä käy nätisti eli vaikuttaa et nyt vois jo ajella normaalisti.

Kun kiinnitän boksin paikoilleen pitää katsoa että jää hyvin eikä pääse heilumaan ym häiriköimään, jossain on joku piuha tms viallinen... pääsis nyt vaan ajamaan ja testaamaan. 6 konkkaa vaihdettiin ja tinauksia korjattiin.
Tänään koeajoa maantiellä ja taajamassa, noin 50 km. Hyvin pelaa. Tyhjäkäynti pysyy alhaalla, noin 650 rpm vaihde päällä mutta ei kyllä ihan silkinpehmeästi käy vaan vähän hömpsöttäen. Mutta ei häiritsevästi. Seoksia vois kokeilla säätää mittarilla, nyt kun ne on korvakuulolta taas säädetty...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

nyt taitaa tämän minun yksilön käynti ongelmat olla takana päin. vaihdoin viellä jakajankannen pyöriän ja uudet tulpan johdot niin niillä lopetti pumputtamuisen mutta edelleen kävi huonosti. no nakkasin lampun kanssa sytkän kohilleen joka oli päin honkia olisikohan jenkki poika ettiny jo vaivaa :) sen jälkeen mittarit kiinni ja seoksia säätämään ja vuolaa sehän käy kun sveitsin kello. 30km testiä ajoin sora teitä pitkin kun ei kilpiä viellä. kylmänä joskus pientä putskamista on mutta taitaa kuulua tämän ruiskun ominaisuuksiin :) keskiviikolla varattu maahantuonti katsastus niin pääsee juhannus ajeluille. seoksen säädöstä sen verran että oli varmaan jenkki poika sitäkin pyöritellyt kun piti pyöritellä ihan jonkun verran että seokset tuli kohillee
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Hyvä juttu. Oma SL parantaa käyntiään kun sika juoksuaan. Käynti on tasoittanut, varmaan kun autolla ajetaan nyt enemmin niin se taitaa asettua/herkistyä...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

karra kirjoitti:Hyvä juttu. Oma SL parantaa käyntiään kun sika juoksuaan. Käynti on tasoittanut, varmaan kun autolla ajetaan nyt enemmin niin se taitaa asettua/herkistyä...
sama se ollut tuossakin koko ajan paranee. nyt eikun tietä vain niin jospa se siitä :)
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Tätä ketjua on ilo lukea, kalusto tulee kuntoon. Pielessä oleva ajoituskin saattaa nostaa tyhjäkäyntikierroksia, vaikka muuten palikat olisivat kunnossa.

Ketjusta puheen ollen, tässä pari elintärkeää vinkkiä näihin moottoreihin liittyen, suosittelen tutustumaan:

https://www.youtube.com/watch?v=QlByH8psn3s" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=30N9alDRMlk" onclick="window.open(this.href);return false;

Sivuuttakaa noiden kaupallinen sisältö, asia on kohdallaan.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

karra kirjoitti:Hyvä juttu. Oma SL parantaa käyntiään kun sika juoksuaan. Käynti on tasoittanut, varmaan kun autolla ajetaan nyt enemmin niin se taitaa asettua/herkistyä...
Siinähän se onkin. Seisottaminen on näille pahinta myrkkyä, koska herkkää mekaniikkaa on paljon. Että ajelkaa näillä päivittäin ympäri vuoden niin pysyvät toimintakuntoisina... :lol:

Itse olen harrastanut mielipiteitä jakavaa tapaa, joka kuitenkin on auttanut pitämään toiminnan moitteettomana: 0,5% kaksitahtiöljyä bensan seassa silloin kun ajot ovat harvassa. Tämä voitelee liikkuvat sisäosat ruiskussa. Viinapitoiset nykybensat ovat "kuivempia" kuin ennen. Pidemmän säilytyksen aikana tankissa käytetään alkylaattibensiiniä.

Polttoainejärjestelmien pesuaineet toimivat, mutta niissä piilee vaara: vanha auto, jossa sellaista ei ole säännöllisesti käytetty voi mennä jumiin, kun vanhat kerrostumat liukenevat ja lähtevät liikkeelle. Takavuosina omasta 6.9:stä jouduttiin koko ruiskulaitteisto purkamaan ja puhdistamaan sen jälkeen kun tankkiin oli isketty pullollinen STP Complete Fuel System Cleaneria.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3136
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Karel kirjoitti:
karra kirjoitti:Hyvä juttu. Oma SL parantaa käyntiään kun sika juoksuaan. Käynti on tasoittanut, varmaan kun autolla ajetaan nyt enemmin niin se taitaa asettua/herkistyä...
Siinähän se onkin. Seisottaminen on näille pahinta myrkkyä, koska herkkää mekaniikkaa on paljon. Että ajelkaa näillä päivittäin ympäri vuoden niin pysyvät toimintakuntoisina... :lol:

Itse olen harrastanut mielipiteitä jakavaa tapaa, joka kuitenkin on auttanut pitämään toiminnan moitteettomana: 0,5% kaksitahtiöljyä bensan seassa silloin kun ajot ovat harvassa. Tämä voitelee liikkuvat sisäosat ruiskussa. Viinapitoiset nykybensat ovat "kuivempia" kuin ennen. Pidemmän säilytyksen aikana tankissa käytetään alkylaattibensiiniä.

Polttoainejärjestelmien pesuaineet toimivat, mutta niissä piilee vaara: vanha auto, jossa sellaista ei ole säännöllisesti käytetty voi mennä jumiin, kun vanhat kerrostumat liukenevat ja lähtevät liikkeelle. Takavuosina omasta 6.9:stä jouduttiin koko ruiskulaitteisto purkamaan ja puhdistamaan sen jälkeen kun tankkiin oli isketty pullollinen STP Complete Fuel System Cleaneria.
2t-öljy ei varmaan kuitenkaan ole hyvä idea katilliseen, vai onko määrä niin pieni, ettei ole merkitystä?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

En ole öljy-, enkä kattiekspertti, mutta katsotaan asiaa näin: 0,5% tarkoittaisi 10l/100km keskikulutuksella 0,5 litraa öljyä per 1000 km. Tämä ynnätään siihen minkä verran öljyä muutenkin kuluu, joka riipuu mm. kuinka kulunut moottori on. Tässä lueteltu joitakin normilukemia, joista ei vielä tarvitse huolestua:

https://www.is.fi/autot/art-2000000656085.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Muistelen, että vanhemmissa autoissa mm. 126:ssa lukemat ovat vielä paljon suuremmat. Numerot löytyvät käyttöohjekirjan lopusta.

Lisäksi on hyvä muistaa, että kaksitahtiöljy on suunniteltu poltettavaksi bensiinin seassa toisin kuin enemmän palojäänteitä jättävät nelitahtiöljyt. Oma harrastekalusto on sen verran iäkästä, ettei niissä katteja ole.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin