603 venttiilin nostimista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Arvoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: To 18.08.2016 10:37

603 venttiilin nostimista

Viesti Kirjoittaja Arvoo »

Elikkäs mites noi nostimet testataan kun ne on irti moottorista? Kuuluuko sen männän liikkua kun painaa vai voiko laittaa paikalleen vaikka mäntä ei liiku? Toivottavasti oli tarpeeksi epäselvästi selitetty :D
Viimeksi muokannut Arvoo, Ke 10.06.2020 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E300 Diesel -94
W124 200D -89
W124 sportline 300D Turbo -92
W406 ”laulumersu” -70
S211 280 cdi -08
Avatar
Arvoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: To 18.08.2016 10:37

Re: 603 venttiilin nostimista

Viesti Kirjoittaja Arvoo »

Eikö nostajan kuulu siis pitää mitään painetta ja männän kuuluisi ihan kevyesti liikkua ylös alas?
W124 E300 Diesel -94
W124 200D -89
W124 sportline 300D Turbo -92
W406 ”laulumersu” -70
S211 280 cdi -08
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 603 venttiilin nostimista

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

fmmb kirjoitti:
Arvoo kirjoitti:Elikkäs mites noi nostimet testataan irti moottorista? Kuuluuko sen männän liikkua kun painaa vai voiko laittaa paikalleen vaikka mäntä ei liiku? Toivottavasti oli tarpeeksi epäselvästi selitetty :D
Kuuluu männän liikkua kun on kunnossa. Ei voi laittaa paikalleen jos painamalla ei liiku.
Hydraulisen nostimen voi purkaa ja putsata möhjästä.
Tota tota….

Kun nostajan ottaa pois paikaltaan niin sen männän EI kuulu liikkua painamalla! Jos saa sormin liikkumaan heti kun on ottanu pois paikaltaan ni se nostin on Rikki lähes varmasti!

Sit kun se on säilytyksessä ollut jonkin aikaa ni sit se voi liikkuakin. Sitä on tehty silleen että uuteen nostimeen ns. pumpataan öljyä ennen kun se laitetaan paikalleen. Tapahtuu silleen että nostin upotetaan puhtaaseen m-öljyy ja sit painellaan sitä mäntää kunnes se muuttuu kovaksi. Sit paikalleen. Sama homma jos sen nostimen purkaa. Tällä menettelyllä välttää sen alkukäynnistyksen rouhean äänimaailman ja varmistaa että venttiili tosiaan aukeaa vaikka taitaa sen like jokatapauksessa olla niin pitkä että aukeaisi vaikka nostin olisi ihan tyhjäkin.

Purkaminen onnistuu silleen että ottaa käteen sen nostimen siten että kuppikuoli on alaspäin. Sit kopauttaa muutaman kerran sitä nostinta sopivaa metallialustaa vasten --> mäntä putoaa siihen alustalle ja myös jousi sen takaa. Nippuun menee kun painaa sen männän paikalleen.

Jos mosalla on ajetu paljon ja venttiilit on painunu kanteen (monesti 606:set!) ni sit kannattaa päinvastoin tyhjentää ne nostimet öljystä ennen paikalleenlaittoa. Täysi nostin saa aikaan sen että venttiilit jää kantamaan eikä mosa käynnisty. Sit kun odottaa päivän pari välillä mosaa kiertäen ni sit voi lähteäkin kun ylimääräöljy poistuu nostimesta. Ensin lähtee muutamalla pytyllä käymään ja jonkin aikaa kun käy ni muutkin syttyy.

Jossain foorumin syövereissä on kuvalliset ohjeet ton nostimen purkamisesta :wink:
Avatar
Arvoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: To 18.08.2016 10:37

Re: 603 venttiilin nostimista

Viesti Kirjoittaja Arvoo »

Kiitos vastauksista! Sitten olis vielä toi nokan laitto takaisin eli laitetaanko nokasta merkit kohilleen ja sitten pukit kiinni vai pitääkö nokalla etsiä joku oma kohta ja kiristyksen jälkeen kääntää merkit kohdilleen?
W124 E300 Diesel -94
W124 200D -89
W124 sportline 300D Turbo -92
W406 ”laulumersu” -70
S211 280 cdi -08
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 603 venttiilin nostimista

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei testata mitenkään kun nostimet on irti moottorista.

Purkuvaiheessa voi kokeilla, heti moottorin sammuttamisen jälkeen purkaa venttiilikopan ja nokka-akselin irti ja sitten nostinten ollessa paikallaan koputtelee niitä esim. meisselin päällä.
Ne nostimet mitkä ovat kuin "umpirautaa" ovat kunnossa, ne jotka antavat periksi ovat rikki. Sen huomaa selvästi.

Lopuksi laittaa kaikki uudet ja kuntoon tulee niiltä osin :idea:
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 603 venttiilin nostimista

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmoitelkaa joku yyveellä kun rumilus on saatu täältä pihalle, en viitsi pilata kesääni enempää lukemalla miten foorumilaisia vedätetään tekemään virheitä autojensa tutkimisen ja korjausten kanssa.
Kiitos.
wiimax.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 603 venttiilin nostimista

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti:Ilmoitelkaa joku yyveellä kun rumilus on saatu täältä pihalle, en viitsi pilata kesääni enempää lukemalla miten foorumilaisia vedätetään tekemään virheitä autojensa tutkimisen ja korjausten kanssa.
Kiitos.

Komppaan tätä 100%. Mä lopetan kans.
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: 603 venttiilin nostimista

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Ei kyllä voi ymmärtää miten joku jaksaa vuosikymmet trollata täällä foorumilla samanlaisia juttuja joka aiheeseen.

Mutta aiheeseen eli pukit kiristetään nokan merkit kohdallaan, mutta pukeilla on kiinnitysjärjestys jota kannattaa noudattaa kun laittaa kiinni, jottei napsahda poikki. Joku varmaan muistaa paremmin mikä se järjestys oli?
S124 300 TDT 4Matic -87
Vastaa Viestiin