124 kuskinlasi ongelma!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
benny
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 17.06.2007 21:20
Paikkakunta: sonkajärvi

124 kuskinlasi ongelma!

Viesti Kirjoittaja benny »

Mikähän lie vikana tuossa kuskin sähkölasissa kun oireilee seuraavanlaisesti. Kun nostaa lasin kiinni asti alkaa vissiinkin joku ratas hyppimään yli aiheuttaen ikävän kuuloista pauketta, eikös sen pitäisi katkaista virta kun lasi on ylä-asennossa :?: elikkä missähän lie se kytkin joka katkaisee sen virran tulon sille moottorille kun lasi on ylä asennossa :?:
M-B 300 ce-24
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Oletko katsonut ettei,ko lasinnostimen kytkin jää jumiin ylös nostettaessa?Itsellä parikertaa ihmetellyt kuskin oven napsutusta ja viaksi selvisi,lasin
nostimen kytkin oli jäänyt ylösnosto asentoon juntturaan,ei noussut automaattisesti keskiasentoon!Syyksi on selvinnyt hieman ahdas keski
paneeli joka jumittaa silloin tällöin kytkintä!

Näin täällä! T.J.P
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Kyllä minäkin olen samaa mieltä tuon jaakko.putkisaaren kanssa, ei multakaan löydy mitään sellaista "yhdellä painalluksella kiinni" toimintoa. Eli kyllä siinä varmaan jotenki se kytkin jumittaa. Jonkunlainen lämpölaukaisin siellä kyllä on, koska jos nappulaa pitää pohjassa, niin muutaman sekunnin jälkeen se moottori kyllä lopettaa sen ylösajon. Mutta itsestään se ei tunnista yläkohtaa. Näin meillä.

Se, että se pääsee rutajamaan, johtuu varmaan siitä, kuten epäilitkin, että lasinnostimesta alkaa hammastus olla kulunut ja hammaspyörä pääsee hyppimään siitä yli.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
benny
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 17.06.2007 21:20
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja benny »

Siis ei se minullakaan yhdellä painalluksella ylös mene se lasi, tarkoitin vaan että kun pitää kytkintä pohjassa kun lasi on ylhäällä niin se alkaa paukkamaan kun moottori yrittää työntää lasia edelleen ylöspäin. Minun mielestäni siellä oven sisässä luulisi olevan joku rajakytkin joka katkaisee virran kun lasi on kiinni-asennossa. Mutta kun en yhtään tiedä että missä moinen voisi olla vaikka koitin sitä äskettäin tutkiskella........
M-B 300 ce-24
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Ei ole rajakytkintä, vaan jonkinlainen "lämpölaukaisin" (en nyt ole varma termistä). Eli kun moottori pysähtyy (lasin kohdatessa esteen) se laukeaa, ja lopettaa virransyötön moottorille. Mutta tähän menee n.3 sek. Jos nyt sulla se moottori ei pysähdy, kun hammastus antaa periksi niin rutinaahan sieltä kuuluu.

Se että missä tuo sijaitsee, niin en kyllä osaa sanoa. Kyllä sieltä on pieni naksaus kuultavissa kun se laukeaa, jos kokeilisi sillä ehjällä pelkääjän puolella, tuleeko se oven sisältä vai keskikonsollista siltä nappulalta... :roll:

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mulla kyllä kertapainalluksella menee lasi alas ja ylös, ei tarvi itse nappia pitää pohjassa. Kuskin ovessa ei vain stoppaa kun se rutsaa...

Mulla toi rutina on niin iso ongelma että ei lasi nouse ylös asti, onko siitä vain niitä hampaita siitä varren rattaasta kulahtanut?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

No alaspäin sen pitääkin tulla kertapainalluksella, se on varma, mutta ylöspäin? Mulla ei ainakaan mene. Voisko noissa sitten olla eroja? En kyllä uskalla mennä varmaksi vannomaan. Rutina tulee siitä hammastangosta, siitä on tod. näköisesti hampaat kulunu. Muistaakseni noita on korjailtu siten että siihen on hitsattu vähän uutta metallia ja sitten viilalla muokattu uudet hampaat. En kyllä tiedä maksaako vaivan, meinaan paljonkohan tollanen osa mahtaa maksaa? Ei kai se nyt mitään titaania ole.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
toni1976
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 19.06.2007 23:46
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

benny kirjoitti:Siis ei se minullakaan yhdellä painalluksella ylös mene se lasi, tarkoitin vaan että kun pitää kytkintä pohjassa kun lasi on ylhäällä niin se alkaa paukkamaan kun moottori yrittää työntää lasia edelleen ylöspäin.
Tuttu vaiva. Ikkunahissin hammasrattaasta on kulunut hampaita pois ja ikkuna ei pääse nousemaan täysin yläasentoonsa. Tästä johtuu se raksutus siellä yläpäässä. Kokeileppas käsin liikutella se lasi yläasentoonsa siltä kohtaa mihin moottori sen pysäyttää - veikkaan että jonkin verran nousee varmasti.
Uusi mekanismi oven sisään maksaa jotain 70-80 euroa, mutta vika on suht helppo itsekin korjata. Itellä kun ei ole hitsaustaitoja, niin vein mekanismin kaverille ja se hitsasi siihen vähän "tavaraa" lisää ja muotoili rälläkällä uudet hammastukset sinne yläpäähän. Hyvä tuli ja lasi toimii kuin ajatus. Minulla oli neljä hammasta ihan sileänä siitä mekanismista.
MB E250 TD 20V -94
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Eli sama lääke auttaa kuin mitä mulla oli jo W116 nostimessa vikana. Lasihan nousee tosiaan käsin sen viimisen sentin, mutta tippuu ajossa alas. Nyt vaan pitää funtsia miten tuo ovipahvi irtoaa. Onko se painettava/suoraan ulospäin vedettävä, vai niin kuin W201 eli liu'utettavaa mallia?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuota olikos se Coupe 124.Ota ne normaalit vermeet irti ja nosta ovipahvia ylös päin,lähtee nätisti kunhan lasin kromilista antaa myöte!

Älä missään tapauksessa vedä suoraan,menee koukut poikki!!

Jotta näin.T.J.P
Avatar
toni1976
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 19.06.2007 23:46
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

jaakko.putkisaari kirjoitti: Älä missään tapauksessa vedä suoraan,menee koukut poikki!!

Jotta näin.T.J.P
Niin menee :oops:
MB E250 TD 20V -94
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen w124:n takasivulasi ei suostunut nousemaan täysin ylös; laskin sen alas ja kokeilin uudestaan - sama homma. Laskin vielä kerran alas ja se piti aika pahan rusahduksen ja koko lasi putosi oven sisään.

Ei kun ovipahvia irti ja tutkimaan. Lasin alareunassa olevan kiskossa liikkuvan liukupalan kiinnitys oli oudosti irti - en ollut koskaan aiemmin noita vaijerisysteemejä edes nähnyt joten meni arvailuksi. Sormeilin sitä kappaletta joka liukuu pystykiskossa ja eikös vaijerin pää pamahti irti :evil: . Kun kokeilin ajaa lasia niin toinen vaijeri taisi mennä solmuun ja kuului vaan rutinaa :evil: :evil: .

Tässä vaiheessa insinööri otti korjausoppaan esille ja suoritin lasinnostimen irroituksen, opuksesta oli tosi hyvä apu.

Vika selvisi eli pystyssä liukuvan systeemin niitattu peltikansi oli pullahtanut irti koska niitin vastapuolella olevasta muoviklipseistä toinen oli poikki. Itse vaijerisysteemi näytti kimurantilta koska se vaikutti toimivan kun pöydällä ajelin moottoria akkulaturin avulla, mutta vaijeri oli liian lyhyt. Soitin "jackien" apuun :D koska omat kädet ei riittäneet - yhdessä tuumin irroitimme vaijerit kääntörissoistaan ja ajelimme niitä edestakaisin ja huomasimme että itse ajorullassa oli jotain pielessä mikä tarkoitti että vaijeri oli mennyt "väärille urille". Purimme (tai siis rulla irtosi vahingossa) systeemin ja "käämitimme" vaijerit uudelleen. Kasasimme systeemin ja liimasin sen pystykiskossa kulkevan "rasian" peltikannen Aralditilla. Saa nähdä kestääkö...on varmaan itse asiassa vahvempi mitä uusi.

Joku sanoi että viimeinen oikea Mersu on W124, ja taitaa olla että viimeinen oikea rautamersu on w123. Ainakin W126:ssa oli lasinnostimet sellaisella saksisysteemillä mutta meni siitäkin kerran muovinen liukupala p*skaksi. Jos ovipahveja joutuu aukomaan muusta syystä niin melkein kannattaisi irroittaa lasinnostin ja vahvistaa nuo muoviset klipsit esim. liimalla. Kumma että ei ole voitu niitata kahdella niitillä, vaan toinen reuna jätetty muoviklipsien varaan :roll: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: 124 kuskinlasi ongelma!

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Itellä jumahti coupen etusivulasi, oli pitkään merkittävästi hitaampi mitä apparin puoleinen ja sitten väsähti.
Syyksi huomasin moottorin kulmavaihteen, mikä oli ruosteessa sisältä, tai joku oli laittanut sinne sopimattoman rasvan.
Oli syy mikä hyvänsä ruosteiselta näytti. :shifty:
Sain elvyteltyä ja laitoin takaisin, mutta väsyneen oloinen on liikkeissään, mutta toimii.
Irrottelin vivustotkin, eikä niissä ollut mitään vikaa. Puhdistin niistäkin vanhat rasvat ja voitelin uudestaa.
Oliskohan moottori jo huonona, vaan näyttäis olevan hankala saada uusi..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 kuskinlasi ongelma!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Moottorin sai auki sisältä...kokeile purkaa ja voidella...sitten moottorit on peilikuvia oikealla ja vasemmalla.
Itsellä alkoi nahkeamaan kanssa ja silokonia tiivisteisinn ja lähti taas pelaamaan...yhtä suuri vaikutus myös säädöillä lasissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 124 kuskinlasi ongelma!

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Itse ostin coupeen moottorin Englannista. Siinä kun on se etu, että niillä se onkin apukuskin puoli, eli vähemmän käytetty. Käyttänyt ennenkin hyväkseni tuota kikkaa ;)
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: 124 kuskinlasi ongelma!

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Voi hyvinkin olla säädöissä, että liikkuu verkkaisesti ylös. Päätin kuitenkin antaa olla, kun ei viellä yhtään suhise vanhat tiivisteet :thumbup:
Mulla taitaa tuo kulmavaihde olla se ongelma, sieltä lykkäs jotain kumia rattaan juuresta, mutta ku on niitattu. Varmaan sieltä kosteuskin sinne menny. Toiset moottorit on kiikarissa huomenna pääsee tarkastaa tilantee.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 kuskinlasi ongelma!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Avaa vain niittaukset ja pulteilla pienillä sitten kasaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: 124 kuskinlasi ongelma!

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Voipi olla turha tuhlata aikaa tuohon, kun edes tiedä onko moottori jo nähnyt parhaat päivänsä.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 kuskinlasi ongelma!

Viesti Kirjoittaja atlas »

No pinta ruoste ei kerro mitään...avaa vain se ensin.....toi englannin tarjonta kyllä kannattaa tutkia ja hankkia sieltä se käytettty sitten.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin