r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ai niin, ja jos on mahdollisuus, niin kannattaa katsoa myös hydraulinestesäiliöön. Se löytyy takakontista vararenkaan alta, mutta siinä välissä on muovi joka on kiinni kolmella muistaakseni 10mm muovimutterilla.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ok, pitäisikö siis katsoa nesteiden määrä sieltä vai mitä tarkoititkaan?
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Määrä lähinnä, joo.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Auto katsottu ja olihan siinäkin kaikennäköistä muutakin mitä piti olla.. Katon avausnappulan valo käyttäytyi normaalisti, mutta itse katon tiiviydessä oli sanomista. Sekä kuljettajan että apukuskin puolelta katsoessa olan yli rättikattoa saumakohdasta pilkottaa ulkoilma. Satasen vauhdissa tuulensuhinat olivat melkoiset. Tuskin ihan normaalia tuo? Lisäksi kun laittoi katon kiinni niin takaosasta se ei tuntunut istuvan kunnolla eli katto painui aivan tiiviisti kiinni mutta nousi sitten lopuksi noin sentin ylemmäs. Lisäksi auton renkaat ravistivat ja auto haki lähes kokoajan oikealle. Etu ja takapuskurit pitäisi maalauttaa kuten myös muoviset helmat ja ovien alaosat.
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tossa muutama kuva katon ongelmista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Rätti taitaa olla alkuperäinen, ja 23-vuotiaana se ei toki voi olla täydellinen. Voi olla että rättiä kiristävistä vaijereista osa on poikki tms. Tuossa sivussa oleva vaijeri on itse asiassa jopa säädettävä.
Omaani vaihdatin rätin 1,5 vuotta sitten. Valitettavasti tekijä ei ollut ihan tehtävänsä tasalla ja sen seuraksena minullakin paistaa päivä tuolta nuolen osoittamasta paikasta molemmin puolin. Ei mahda mitään. Ei se kuitenkaan ole onneksi menoa ihan hirveästi haitannut.
Uusi rätti on n. 1500 euron kustannus asennettuna kunnollisella pajalla. PK-seudulla Tapiolan Autoverhoilu on varma veto. Itse "säästin" pari sataa teettämällä muualla - en säästä uudestaan.
Omaani vaihdatin rätin 1,5 vuotta sitten. Valitettavasti tekijä ei ollut ihan tehtävänsä tasalla ja sen seuraksena minullakin paistaa päivä tuolta nuolen osoittamasta paikasta molemmin puolin. Ei mahda mitään. Ei se kuitenkaan ole onneksi menoa ihan hirveästi haitannut.
Uusi rätti on n. 1500 euron kustannus asennettuna kunnollisella pajalla. PK-seudulla Tapiolan Autoverhoilu on varma veto. Itse "säästin" pari sataa teettämällä muualla - en säästä uudestaan.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onko se sivuvaijereiden säätäminen kovinkin hankalaa? Jos auton rätin vaihdattaa kunnon paikassa niin pitäiskö siis sillä päästä eroon näistä saumojen raoista? Eli uusitaanko siinä samalla myös tarvittavat vaijerit jne?
Tuolla vielä video katon toiminnasta: https://youtu.be/gzyXWgRZUgU" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuo normaalia että katto nousee lopussa hieman ylös?
Tuolla vielä video katon toiminnasta: https://youtu.be/gzyXWgRZUgU" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuo normaalia että katto nousee lopussa hieman ylös?
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ei ole hankalaa, onnistuu siis katon ollessa asennettuna. Mutta ei se välttämättä korjaa tuota, enemmänkin säätää sitä miten napakka katon "kylki" on.
Vaijerit pitää ostaa erikseen. Joitain niistä löytyy maailmalta myös jälkimarkkinoilta, mutta muuten pitäisi hommata alkuperäisiä. Itse en tiennyt vaijereista mitään, ja kattopaja oli yhden katkenneen kanssa kysymättä soveltanut ja laittanut tilalle jonkun Porschen vaijerin, joka ei istu täysin. Olisinpa tiennyt tuosta niin olisin tilannut alkuperäisen...
Katon nousu vähän ylös on ihan normaalia. Takana ilmeisesti hydrauliikka vetää sen vähän pidemmälle kuin mihin lukot varsinaisesti lukittuvat, joten kun hydraulipaine loppuu, katto nousee vähän. Rätin takaosassa on tiiviste jonka pitäisi tulla autoa vasten, eli jos sieltä ei päivä paista niin homma on ok. Se, että tuo kankaan reuna ei jää ihan autoon kiinni, on lähinnä kosmeettinen ongelma. Sielläkin taitaa mennä vaijeri, joka on ehkä sitten poikki tai väsähtänyt.
Takalukkoja voi auton puolella myös hieman säätää ylös-alas-suunnassa.
Vaijerit pitää ostaa erikseen. Joitain niistä löytyy maailmalta myös jälkimarkkinoilta, mutta muuten pitäisi hommata alkuperäisiä. Itse en tiennyt vaijereista mitään, ja kattopaja oli yhden katkenneen kanssa kysymättä soveltanut ja laittanut tilalle jonkun Porschen vaijerin, joka ei istu täysin. Olisinpa tiennyt tuosta niin olisin tilannut alkuperäisen...
Katon nousu vähän ylös on ihan normaalia. Takana ilmeisesti hydrauliikka vetää sen vähän pidemmälle kuin mihin lukot varsinaisesti lukittuvat, joten kun hydraulipaine loppuu, katto nousee vähän. Rätin takaosassa on tiiviste jonka pitäisi tulla autoa vasten, eli jos sieltä ei päivä paista niin homma on ok. Se, että tuo kankaan reuna ei jää ihan autoon kiinni, on lähinnä kosmeettinen ongelma. Sielläkin taitaa mennä vaijeri, joka on ehkä sitten poikki tai väsähtänyt.
Takalukkoja voi auton puolella myös hieman säätää ylös-alas-suunnassa.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Itse vien autoni ensi viikolla Tapiolan Autoverhoomoon, ja vaihdatatan siihen myös vaijerit. Tilasin kattoon menevät osat täältä: https://www.cabrio.de/en/" onclick="window.open(this.href);return false;mane_tm kirjoitti:Onko se sivuvaijereiden säätäminen kovinkin hankalaa? Jos auton rätin vaihdattaa kunnon paikassa niin pitäiskö siis sillä päästä eroon näistä saumojen raoista? Eli uusitaanko siinä samalla myös tarvittavat vaijerit jne?
Tuolla vielä video katon toiminnasta: https://youtu.be/gzyXWgRZUgU" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuo normaalia että katto nousee lopussa hieman ylös?
Omassa 31-vuotta vanhassa katossa tuollaisia saumojen rakoja ei ole, joten niistä pääsee eroon. En tiedä tarvitsisiko vaijereita omaan autooni välttämättä vaihtaa,
mutta koska kattoa tuskin uusitaan uudelleen muutamaan vuosikymmeneen, ajattelin laittaa kaikki siihen kuuluvat osat kerralla uusiksi.
Mitä tulee tuohon videoon, se voi olla normaalia, tai oire viasta. Itsellä oli sama vika omassa autossa ja syynä oli noiden takana olevien hydraulisten lukitussylintereiden vuoto. Mitään vuotoa ei näkynyt ulospäin, koska sylinterin sisällä olevan männän o-rengas oli mennyt mujuksi. Näin ollen kysessä oli ns.sisäinen vuoto, josta ei tietenkään jää mitään jälkiä ulkopuolelle. Kun vaihdoin sylinterit, ongelma poistui ja enää katto ei pompsahda ylöspäin. Ongelmana oli itsellä myös, että katto ei enää lukittunut kunnolla takaa, varsinkaan kovakatto.
Juusmo ehtikin kommentoida minuuttia ennen
R129 500SL 1989 (MR)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Joo, olennaista on tietysti että jaksaako systeemi vetää sen lukkoon vai ei. Oma tulkintani on kuitenkin, että on ihan normaalia että hydrauliikka vetää vähän pidemmälle kuin mihin mekaaniset lukkosalvat kiinnittävät. Mulla on molemmissa SL:issä toiminut näin, ja sama ilmenee myös kovaa kattoa käytettäessä. Myös silloin kun katto on jo kiinni, kattonappia eteenpäin työntämällä takaosa laskee hieman alaspäin kunnes sen vapauttaa lukkojen varaan.
Nykyisessä tosin valitettavasti ei ole vaihdettu noita mäntien tiivisteitä, koska edellinen omistaja vaihdatti sylintereihin RSC:n tiivistesarjan, johon ne eivät kuulu, joten ei ole poissuljettua etteikö sisäisiä vuotoja olisi. Edellisen sylinterit korjautin Top Hydraulicsilla joten siinä nekin olivat kunnossa.
Nykyisessä tosin valitettavasti ei ole vaihdettu noita mäntien tiivisteitä, koska edellinen omistaja vaihdatti sylintereihin RSC:n tiivistesarjan, johon ne eivät kuulu, joten ei ole poissuljettua etteikö sisäisiä vuotoja olisi. Edellisen sylinterit korjautin Top Hydraulicsilla joten siinä nekin olivat kunnossa.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Mulla toi on myös joskus edessä, mutta onneksi voin kysyä sulta sitten neuvoa ja vertaistukea.juusmo kirjoitti:Nykyisessä tosin valitettavasti ei ole vaihdettu noita mäntien tiivisteitä, koska edellinen omistaja vaihdatti sylintereihin RSC:n tiivistesarjan, johon ne eivät kuulu, joten ei ole poissuljettua etteikö sisäisiä vuotoja olisi. Edellisen sylinterit korjautin Top Hydraulicsilla joten siinä nekin olivat kunnossa.
Näitä veemäisi juttuja on myös lämppärin kennon vaihto. En muista lukeneeni kuinka pitkä elinkaari sillä on, mutta edessä taitaa olla aika purkutyömaa siinä hommassa.
EDIT: Tapiolan autoverhoilu laskutti vuonna 2014 katon vaihdosta 1800€ ja epäilen, että hinnat olisi siitä ainakaan laskeneet... Onneksi on sentään ainakin yksi paikka joka osaa sen homman tehdä.
Viimeksi muokannut E38, Ma 18.05.2020 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kesällä 2018 tarjosi myös 1800 euroa katto+työ. Muistaakseni kyselin myös pelkän työn osuudesta ja silloin laskeskelin että pari-kolme sataa halvemmalla olisi saanut sitä kautta, mutta siihen en ollut laskenut noiden vaijerien hintoja vaan pelkän hyvälaatuisen rätin.E38 kirjoitti:EDIT: Tapiolan autoverhoilu laskutti vuonna 2014 katon vaihdosta 1800€ ja epäilen, että hinnat olisi siitä ainakaan laskeneet... Onneksi on sentään ainakin yksi paikka joka osaa sen homman tehdä.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kiitokset jälleen näistä tiedoista. Tarkennuksena vielä niin sisältääkö tuo 1800€ rätin vaihto Tapiolan autoverhoilussa rätin ja työn lisäksi myös vaijerien uusimisen? Varmasti hölmö kysymys, mutta mulla kun ei ole näistä avoista tosiaan mitään aiempaa kokemusta.
Kävin eilen samalla Kuopion reissulla katsomassa siten myös sen punaisen 2000 vuoden SL500:n, josta laitoin aikaisemin linkin tänne. Siinä oli aivan sama homma kun sinisessä SL320:ssa, eli rätin ja korin saumakohdasta paistoi päivä etulasien takaa ja myös kattomekanismi toimi samanlailla, lopuksi nousi hieman kun katon sulki. Ilmeisesti sen on kuitenkin suht normaalia näissä, tai sitten molemmissa samanlainen alkava vika mekanismissa. Koitin tarkastella myös noita hydraulisylintereitä, mutta niitä kun on aikas monta niin en tarkalleen tiedä mitkä niistä ovat ne kriittisimmät, vai onko sitten kaikki yhtä kriittisiä? Laitan niistä vielä muutaman kuvan tänne kohta. Sinisestä SL320:sta tarkistin myös hydraulinesteen määrän takakontista varapyörän alta ja säiliö oli maksimissa. Punaisesta en säiliötä katsonut kun oletin sen olevan turhaa, kun hydraulisylinterien tiivisteitä on uusittu hiljattain, joten varmasti myös nesteet tallessa.
Muita huomioita siitä punaisesta autosta. Vilkuviiksi ei palauttanut kumpaankaan suuntaan, pissapoika ei toiminut, renkaat ravistivat ja joku hihnapyörä piti rallattavaa ääntä koneen käydessä aina välillä. Laitan siitä myös kuvan. Siis hihnapyörästä mistä ääni mielestäni tuli. Myyjä kertoi että ääni alkanut kuulumaan nyt kun auto seissyt talven. Piti ottaa video äänestä, mutta se hävisi koeajolenkin jälkeen. En sitten tiedä olisiko ääni palannut, jos olisi pidemmän aikaan ehtinyt koneen käyntiä kuuntemaan lenkin jälkeen. Onko kellään ideaa mistä tuo voisi johtua?
Kävin eilen samalla Kuopion reissulla katsomassa siten myös sen punaisen 2000 vuoden SL500:n, josta laitoin aikaisemin linkin tänne. Siinä oli aivan sama homma kun sinisessä SL320:ssa, eli rätin ja korin saumakohdasta paistoi päivä etulasien takaa ja myös kattomekanismi toimi samanlailla, lopuksi nousi hieman kun katon sulki. Ilmeisesti sen on kuitenkin suht normaalia näissä, tai sitten molemmissa samanlainen alkava vika mekanismissa. Koitin tarkastella myös noita hydraulisylintereitä, mutta niitä kun on aikas monta niin en tarkalleen tiedä mitkä niistä ovat ne kriittisimmät, vai onko sitten kaikki yhtä kriittisiä? Laitan niistä vielä muutaman kuvan tänne kohta. Sinisestä SL320:sta tarkistin myös hydraulinesteen määrän takakontista varapyörän alta ja säiliö oli maksimissa. Punaisesta en säiliötä katsonut kun oletin sen olevan turhaa, kun hydraulisylinterien tiivisteitä on uusittu hiljattain, joten varmasti myös nesteet tallessa.
Muita huomioita siitä punaisesta autosta. Vilkuviiksi ei palauttanut kumpaankaan suuntaan, pissapoika ei toiminut, renkaat ravistivat ja joku hihnapyörä piti rallattavaa ääntä koneen käydessä aina välillä. Laitan siitä myös kuvan. Siis hihnapyörästä mistä ääni mielestäni tuli. Myyjä kertoi että ääni alkanut kuulumaan nyt kun auto seissyt talven. Piti ottaa video äänestä, mutta se hävisi koeajolenkin jälkeen. En sitten tiedä olisiko ääni palannut, jos olisi pidemmän aikaan ehtinyt koneen käyntiä kuuntemaan lenkin jälkeen. Onko kellään ideaa mistä tuo voisi johtua?
Viimeksi muokannut mane_tm, Ti 05.05.2020 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Neljä ensimmäistä kuvaa SL500:sta ja kolme viimeistä SL320:sta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tämä R129 500 SL oli minulle varattuna ja eilen sitten ajelin auton kotiin lähes 700 km päästä. Kyseessä on muuten ensimmäinen Mercedes itselle, vaikka autoja onkin ollut kymmeniä ja yleisesti aika paljon autojen kanssa on tullut pelattua - kommentit ja vinkit siis tervetulleita.mane_tm kirjoitti:Minäkin olen kysellyt myös tästä autosta ja myyjä kertoi että auto on muuten hyvässä kunnossa, mutta kuskin penkin vasen sivuttaistuki kulunut. Pyysin lisäkuvia sisustasta ja hän lupasi niitä lähettää, mutta koskaan en niitä saanut. Katsoin VIN-numerolla tietoja autosta ja näyttää mm tuollaista: Production Date 1992-07-15, Order Location JAPAN. Kuitenkin myyjän mukaan auto on 1/1994 rekisteröity ja ensihuolto on tehty Saksassa. Hieman ristiriitaista tietoa, mutta tiedä sitten mihin uskoa. Äsken myyjä ilmoitti että auto varattu ja ilmoitus poistettu Nettiautosta. Lupasi ilmoitella mikäli kauppoja ei synny, mutta tuskinpa tuo minullekaan kelpaa, jos ei sen varanneellekkaan ostajaehdokkaalle.tuomase kirjoitti:Mukava huomata, etten ole SL-kuumeeni kanssa yksin!
Olen tässä muutamasta yksilöstä jo soitellut, mm. tästä:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/10882060" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko tuo tuttu auto kenellekään tai kukaan käynyt katsomassa? On kuulemma tullut kauppiaan tutulta kauppiaalle vaihdossa ja ollut heillä omana harrasteautona, puhelimessa kerrotun perusteella auto kuulostaa jopa ihan ok:lta. Haluaisin kuitenkin, että historia ja huollot olisi dokumentoitu.
Positiivisia juttuja: suht alkuperäiskuntoinen pl. radio, vaikuttaa kolaroimattomalta (ainakaan mitään siihen viittaavaa ei ole vielä löytynyt), aikalailla täydellinen huoltokirja. Yleisilme siisti, maalipinta saatavissa vielä tosi hyväksi pienellä hieromisella, rättikatto uusittu ja tuntuu toimivan oikein, ei ns. mykkiä varusteita (sähköpenkit, -lasit, -peilit, penkinlämmittimet, vakionopeudensäädin, lukuvalot yms. toimii), alkuperäiset tuulisuoja, työkalusarja ja varapyörä tallella, uudet kesärenkaat, uusi tuulilasi, juuri katsastettu huomautuksetta.
Pientä puuhaa ja selvitettävääkin toki on:
- 100-130 km/h vauhdeissa täristää aavistuksen kuskin penkkiin, myyjä oli kovasti sitä mieltä että "makuuhaavoja" renkaissa talven jäljiltä mutta eivät kadonneet kotimatkan aikana, pitää varmaan vanteiden tasapainotus tarkastaa ensin, näköjään tästä aiheesta oli ihan oma topic myös.. Alle satasta kulkee siististi.
- ohjaus mielestäni aavistuksen levoton, keskialueella pieni klappi, tuntuu kuin pitäisi säätää kulmat mutta myyjän mukaan juuri säädetty, ominaisuus?
- automaatti-ilmastoinnin lämmönsäätö sekaisin: puhaltaa varsin viileää automaattiasennossa kunnes asettaa lämpötilaksi 28 astetta, sitten vasta alkaa tarkenemaan kabiinissa, joku anturi varmaan pimeänä? Manuaalipainikkeilla saa puhaltamaan lämpöä. Saa linkata jos tähänkin malliin löytyy ne diagnostiikkaohjeet?
- kuskin penkin vasemmassa sivutuessa kulumaa ja alle 1 cm reikä
- vain yksi avain, myyjä vielä lupasi etsiä toista.
- oikea etujarru rupesi ääntämään kotimatkalla reilummassa jarrutuksessa, poljinvoimaakin saa käyttää jonkin verran
- voimansiirrossa mahdollisesti pientä klappia, tukilaakerin vaihtoa tiedossa tms, saattaa olla myös vanhan auton ominaisuuksia..
- automaatti-antenni ei mene sisään kun radion sulkee, voisko johtua vaihdetusta radiosta?
Auto on tosiaan varustelistan mukaan Japan Spec mutta vaikuttaa siltä, ettei ole koskaan päässyt Japaniin asti. Valmistus heinäkuussa 1992, ensimmäinen käyttöönotto vasta tammikuussa 1994 ja ensimmäinen huolto tehty joulukuussa 1994 Saksassa. Ulkoasussa ei ole äkkiseltään mitään Japaniin viittavaa.
Kotimatkan kulutus reippaassa matka-ajossa oli muuten 10,2 l/100 km ja mittarilukema ostettaessa 226 tkm.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kuvakavalkadin kolmas (kannennostosylinteri) ja neljäs (katon päänostosylinteri) näyttävät oikein hyviltä, täysin kuivat. Vertaa esim. tuota kannen nostosylinterin kuvaa tähän omastani. Eli juuri tuo varren juuri kostuu enemmän tai vähemmän hydraulinesteestä, kun se varren tiiviste korkkaa. Se on yleisin ja yleensä ensimmäinen tapa, jolla nämä lahoavat.mane_tm kirjoitti:Neljä ensimmäistä kuvaa SL500:sta ja kolme viimeistä SL320:sta.
Tuo kannennostosylinteri näyttää myös naarmujen perusteella siltä, että sitä pakettia kasassa pitävää lukkorengasta on joku kyllä käynyt avaamassa. Oli ainakin itselleni ensikertalaisena aika hankala homma ja jälkiä jäi. Siitä tulikin mieleen, että tärkeä näissä itse korjatuissa on mahdollisuukien mukaan tarkastaa, ettei siihen itse varteen ole tullut naarmuja. Se on nimittäin oikein hyvä tapa varmistaa, että tiiviste rikkoutuu tai vuotaa uudestaankin.
Nuo nostosylinterit (katossa 4 ja kannessa 2) ovat tosiaan helposti nähtävissä, mutta lukkojen sylinterit (edessä 2, takana 2 ja kannen 2, mallivuoden 97 alkupuolelta alkaen 1) eivät niinkään.
Noissa ihan viimeisissä kuvissa on kai turvakaaren jousi-/sylinteripaketti. Sen kanssa näissä ei yleensä ole ongelmia, ainakaan vielä.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onnittelut hankinnasta ja tervetuloa "kerhoon"! Olipa minullekin ensimmäinen Mersu tuo edellinen SLtuomase kirjoitti: Tämä R129 500 SL oli minulle varattuna ja eilen sitten ajelin auton kotiin lähes 700 km päästä. Kyseessä on muuten ensimmäinen Mercedes itselle, vaikka autoja onkin ollut kymmeniä ja yleisesti aika paljon autojen kanssa on tullut pelattua - kommentit ja vinkit siis tervetulleita.
Positiivisia juttuja: suht alkuperäiskuntoinen pl. radio, vaikuttaa kolaroimattomalta (ainakaan mitään siihen viittaavaa ei ole vielä löytynyt), aikalailla täydellinen huoltokirja. Yleisilme siisti, maalipinta saatavissa vielä tosi hyväksi pienellä hieromisella, rättikatto uusittu ja tuntuu toimivan oikein, ei ns. mykkiä varusteita (sähköpenkit, -lasit, -peilit, penkinlämmittimet, vakionopeudensäädin, lukuvalot yms. toimii), alkuperäiset tuulisuoja, työkalusarja ja varapyörä tallella, uudet kesärenkaat, uusi tuulilasi, juuri katsastettu huomautuksetta.
Pientä puuhaa ja selvitettävääkin toki on:
- 100-130 km/h vauhdeissa täristää aavistuksen kuskin penkkiin, myyjä oli kovasti sitä mieltä että "makuuhaavoja" renkaissa talven jäljiltä mutta eivät kadonneet kotimatkan aikana, pitää varmaan vanteiden tasapainotus tarkastaa ensin, näköjään tästä aiheesta oli ihan oma topic myös.. Alle satasta kulkee siististi.
- ohjaus mielestäni aavistuksen levoton, keskialueella pieni klappi, tuntuu kuin pitäisi säätää kulmat mutta myyjän mukaan juuri säädetty, ominaisuus?
- automaatti-ilmastoinnin lämmönsäätö sekaisin: puhaltaa varsin viileää automaattiasennossa kunnes asettaa lämpötilaksi 28 astetta, sitten vasta alkaa tarkenemaan kabiinissa, joku anturi varmaan pimeänä? Manuaalipainikkeilla saa puhaltamaan lämpöä. Saa linkata jos tähänkin malliin löytyy ne diagnostiikkaohjeet?
- kuskin penkin vasemmassa sivutuessa kulumaa ja alle 1 cm reikä
- vain yksi avain, myyjä vielä lupasi etsiä toista.
- oikea etujarru rupesi ääntämään kotimatkalla reilummassa jarrutuksessa, poljinvoimaakin saa käyttää jonkin verran
- voimansiirrossa mahdollisesti pientä klappia, tukilaakerin vaihtoa tiedossa tms, saattaa olla myös vanhan auton ominaisuuksia..
- automaatti-antenni ei mene sisään kun radion sulkee, voisko johtua vaihdetusta radiosta?
Auto on tosiaan varustelistan mukaan Japan Spec mutta vaikuttaa siltä, ettei ole koskaan päässyt Japaniin asti. Valmistus heinäkuussa 1992, ensimmäinen käyttöönotto vasta tammikuussa 1994 ja ensimmäinen huolto tehty joulukuussa 1994 Saksassa. Ulkoasussa ei ole äkkiseltään mitään Japaniin viittavaa.
Kotimatkan kulutus reippaassa matka-ajossa oli muuten 10,2 l/100 km ja mittarilukema ostettaessa 226 tkm.
Ravituksen suhteen kannattaa nyt ainakin tarkistaa renkaat ja niiden paistoleima. Kumiseos kun ei ole ikuista, vaikka pintaa olisikin.
Omassani on ohjauksessa keskialueella pieni kuollut alue, mutta en sitä kyllä levottomaksi kuvailisi. Olen antanut itseni ymmärtää, että se on simpukkamallisen ohjausvaihteen ominaisuus.
Tässä linkki ilmastoinnin diagnostiikkaan.
Antenniin pääsee helposti käsiksi kontin vasemman puolen verhoilun takaa, josta voit tarkistaa onko se virroissa. Radiolle asti sieltä tulee yksi karva, jonka ollessa jännitteinen, antenni nostaa itensä ylös, muutoin alas.
Viimeksi muokannut juusmo, Ti 05.05.2020 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
https://youtu.be/Xcaoiul98zw?t=1132" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa näkyy millä tavalla katto sulkeutuu uudessa autossa. Videolla on hyvää tietoa katon toimintalogiikasta sekä muusta.
Tossa näkyy millä tavalla katto sulkeutuu uudessa autossa. Videolla on hyvää tietoa katon toimintalogiikasta sekä muusta.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tuli muuten mieleen, että se, nouseeko katto napin vapauttamisen jälkeen ylös vai ei, voi varmaankin riippua myös takalukkojen säädöistä. Ne eivät taida omassani olla ihan kohdallaan, ja onkin ollut aikomus vähän justeerata niitä kunhan saan taas kovan katon pois.Häksä kirjoitti:https://youtu.be/Xcaoiul98zw?t=1132
Tossa näkyy millä tavalla katto sulkeutuu uudessa autossa. Videolla on hyvää tietoa katon toimintalogiikasta sekä muusta.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onnittelut hankinnasta
Samalla värityksellä oleva löytyy myös omasta pihasta.
Levottoman tuntuiseen ohjauksen saattaa auttaa ohjausiskunvaimentimen vaihto. Osa maksaa n.30€ ja vaihtoon menee max.30min.
Samalla värityksellä oleva löytyy myös omasta pihasta.
Levottoman tuntuiseen ohjauksen saattaa auttaa ohjausiskunvaimentimen vaihto. Osa maksaa n.30€ ja vaihtoon menee max.30min.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kiitos linkistä, ei näytä katon takaosa pomppaavan ylös.Häksä kirjoitti:https://youtu.be/Xcaoiul98zw?t=1132
Tossa näkyy millä tavalla katto sulkeutuu uudessa autossa. Videolla on hyvää tietoa katon toimintalogiikasta sekä muusta.
R129 500SL 1989 (MR)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kotisohvalla oli mukava seurata miten autokuume eteni, kunnes löytyi lääke.
SL-kuume melkein tarttui minuunkin etenkin tuon punaisen kohdalla. Mutta moni kakkupäältä kaunis.
Antenniongelma todennäköisesti johtuu ajan kuluessa likaantuneesta ja kuluneesta piiskasta. Sinä on lienee Hirshmanin antenni. Katso antenninupissa oleva numero ja tilaa uusi täältä: https://www.koenigs-klassik-radios.de/antennen. Vaihto on parin minuutin homma.
Tervetuloa mersumiesten joukkoon.
SL-kuume melkein tarttui minuunkin etenkin tuon punaisen kohdalla. Mutta moni kakkupäältä kaunis.
Antenniongelma todennäköisesti johtuu ajan kuluessa likaantuneesta ja kuluneesta piiskasta. Sinä on lienee Hirshmanin antenni. Katso antenninupissa oleva numero ja tilaa uusi täältä: https://www.koenigs-klassik-radios.de/antennen. Vaihto on parin minuutin homma.
Tervetuloa mersumiesten joukkoon.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ihan ensimmäisenä en lähtisi piiskaa ostamaan, ei ne kuitenkaan ihan ilmaisia ole. Toki sen liikkuvuus kannattaa tarkistaa. Yhtä hyvin voi kuitenkin olla että sisällä rattaat ovat entiset (parinkympin korjaussarja) tai että joku seppä ei ole jaksanut kytkeä tarvikeradioa oikein.Efraim kirjoitti:Kotisohvalla oli mukava seurata miten autokuume eteni, kunnes löytyi lääke.
SL-kuume melkein tarttui minuunkin etenkin tuon punaisen kohdalla. Mutta moni kakkupäältä kaunis.
Antenniongelma todennäköisesti johtuu ajan kuluessa likaantuneesta ja kuluneesta piiskasta. Sinä on lienee Hirshmanin antenni. Katso antenninupissa oleva numero ja tilaa uusi täältä: https://www.koenigs-klassik-radios.de/antennen. Vaihto on parin minuutin homma.
Tervetuloa mersumiesten joukkoon.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Hyvä kommentti. Oletin että antenni liikkuu, muttei mene kokonaan sisään. Tuolloin sähköt olisivat kunnossa. Tässä tapauksesa voi myös kokeilla vetäytyykö antenni kokonaan sisään jos sitä hieman avustaa painamalle kun sisään rullaus on meneillään. Jos piiska ei liiku lainkaan, sitten Juusmon ohjeet ensin käyttöön.juusmo kirjoitti:Ihan ensimmäisenä en lähtisi piiskaa ostamaan, ei ne kuitenkaan ihan ilmaisia ole. Toki sen liikkuvuus kannattaa tarkistaa. Yhtä hyvin voi kuitenkin olla että sisällä rattaat ovat entiset (parinkympin korjaussarja) tai että joku seppä ei ole jaksanut kytkeä tarvikeradioa oikein.Efraim kirjoitti:Antenniongelma todennäköisesti johtuu ajan kuluessa likaantuneesta ja kuluneesta piiskasta. Sinä on lienee Hirshmanin antenni. Katso antenninupissa oleva numero ja tilaa uusi täältä: https://www.koenigs-klassik-radios.de/antennen. Vaihto on parin minuutin homma.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Nuo kuvat eli kolmas ja neljäs olivat tosiaan punaisesta SL500:sta johon oli neljään sylinteriin vaihdettu tiivisteet. Tosin autoa esitellyt myyjä ei ollut varma mitkä sylinterit kyseessä, mutta pitää kysellä vielä jos he saisivat asian selvitettyä, kun tuo auto vielä minulla harkinnassa. Autoa on maalattu jossain vaiheessa jenkeissä ja maalipinta ihan hyvä, mutta suojaus tosiaan pahasti pettänyt eli monissa tiivisteissä maaliroiskeita. En sitten tiedä lähtisikö ne roiskeet vielä jollain pois, vai pitäisikö vaihtaa sotkeutuneet tiivisteet että saisi autosta ulkoisesti siistin. Ajavalothan sinä menisi myös vaihtoon, kun niiden muoviosat ovat halenneet ja muutenkin haluaisin euromallin lyhdyt auton. Lisäksi auton vaalea sisusta paikoittain todella likanen, mutta se voisi hoitua kunnon sisäpesuaineilla ja pitkällä pinnalla, koska aikaahan siihen menisi reilustijuusmo kirjoitti:Kuvakavalkadin kolmas (kannennostosylinteri) ja neljäs (katon päänostosylinteri) näyttävät oikein hyviltä, täysin kuivat. Vertaa esim. tuota kannen nostosylinterin kuvaa tähän omastani. Eli juuri tuo varren juuri kostuu enemmän tai vähemmän hydraulinesteestä, kun se varren tiiviste korkkaa. Se on yleisin ja yleensä ensimmäinen tapa, jolla nämä lahoavat.mane_tm kirjoitti:Neljä ensimmäistä kuvaa SL500:sta ja kolme viimeistä SL320:sta.
Tuo kannennostosylinteri näyttää myös naarmujen perusteella siltä, että sitä pakettia kasassa pitävää lukkorengasta on joku kyllä käynyt avaamassa. Oli ainakin itselleni ensikertalaisena aika hankala homma ja jälkiä jäi. Siitä tulikin mieleen, että tärkeä näissä itse korjatuissa on mahdollisuukien mukaan tarkastaa, ettei siihen itse varteen ole tullut naarmuja. Se on nimittäin oikein hyvä tapa varmistaa, että tiiviste rikkoutuu tai vuotaa uudestaankin.
Nuo nostosylinterit (katossa 4 ja kannessa 2) ovat tosiaan helposti nähtävissä, mutta lukkojen sylinterit (edessä 2, takana 2 ja kannen 2, mallivuoden 97 alkupuolelta alkaen 1) eivät niinkään.
Noissa ihan viimeisissä kuvissa on kai turvakaaren jousi-/sylinteripaketti. Sen kanssa näissä ei yleensä ole ongelmia, ainakaan vielä.
Tuossa punaisessa autossa ehkä eniten mietitytti se ääni hihnapyörästä, joka ilmeisesti tulee ohjaustehostimen pumpusta. Onko teillä kokemusta mitä pumpun vaihto tuollaiseen kustantaa, eli onko työläs vaihtaa? Itse pumppu näyttäisi maksavan esim Merteilissä noin 220€. Vilkun viiksi ja lasinpesimen pumppu ei taida näihin kauheita maksaa? Ne olisi tuossa myös korjauslistalla. Ja lisäksi renkaat vaihtoon, jos ei sitten tärinä poistuisi tasapainottamalla.
Viimeksi muokannut mane_tm, Ti 05.05.2020 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Onnea autokauppojen johdosta!
Tuo kävikin mielessä, että olit mahdollisesti auton varannut, kun tuosta täällä aikaiseminkin puhuit ja myyjä ilmoitti sitten minulle että auto varattuTämä R129 500 SL oli minulle varattuna ja eilen sitten ajelin auton kotiin lähes 700 km päästä.
Jännä juttu kun myyjä kertoi minulle, että penkissä tosiaan pieni kuluma, mutta ei reikää. No myyjät ovat myyjiä ja eihän tuo varmaankaan mikään kovin hintava juttu ole kuitenkaan korjauttaa. Avaimista hän kertoi, että niitä on kaksi kappaletta, mutta toisen kaukosäädin ei toimi.Pientä puuhaa ja selvitettävääkin toki on:
- kuskin penkin vasemmassa sivutuessa kulumaa ja alle 1 cm reikä
- vain yksi avain, myyjä vielä lupasi etsiä toista.
500SL (R129)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Ex Mersut:
C320 A 4matic Avantgarde (W203)
CLK430 A Avantgarde AMG styling (W208)
C280 A Sport (W202)
320CE A Sportline (C124)
230CE A (C124)
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Joissain W124-malleissa Japani ja USA-versiossa ei ole moottoriöljyn jäähdytintä. Mikä lienee tilanne W129:n kohdalla?tuomase kirjoitti: Auto on tosiaan varustelistan mukaan Japan Spec mutta vaikuttaa siltä, ettei ole koskaan päässyt Japaniin asti. Valmistus heinäkuussa 1992, ensimmäinen käyttöönotto vasta tammikuussa 1994 ja ensimmäinen huolto tehty joulukuussa 1994 Saksassa. Ulkoasussa ei ole äkkiseltään mitään Japaniin viittavaa.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tämän ketjun sivulla 4 on ohjeet kuvien kanssa miten tuon penkin voi itse korjatamane_tm kirjoitti:Jännä juttu kun myyjä kertoi minulle, että penkissä tosiaan pieni kuluma, mutta ei reikää. No myyjät ovat myyjiä ja eihän tuo varmaankaan mikään kovin hintava juttu ole kuitenkaan korjauttaa.Pientä puuhaa ja selvitettävääkin toki on:
- kuskin penkin vasemmassa sivutuessa kulumaa ja alle 1 cm reikä
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ja mun pitäisi säätää vähän etulukkoja omasta kärrystäjuusmo kirjoitti:Tuli muuten mieleen, että se, nouseeko katto napin vapauttamisen jälkeen ylös vai ei, voi varmaankin riippua myös takalukkojen säädöistä. Ne eivät taida omassani olla ihan kohdallaan, ja onkin ollut aikomus vähän justeerata niitä kunhan saan taas kovan katon pois.Häksä kirjoitti:https://youtu.be/Xcaoiul98zw?t=1132
Tossa näkyy millä tavalla katto sulkeutuu uudessa autossa. Videolla on hyvää tietoa katon toimintalogiikasta sekä muusta.
Voitaisiin koota R129-porukka kasaan, potkia renkaita ja säätää kattoja
R129 500SL 1989 (MR)