Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
Tällaiset jutut ovat hyvää ajanvietettä, tulosten uskominen vapaaehtoista. Todennäköisesti ketjua lukeneilla on vuosien takaista faktaa vastaavista "virityksistä" ja niiden todellisista vaikutuksista.
Moiset kulutuserot voivat tulla jo tankkauksen epätarkkuuksista, sääolosuhteista, pienistä laskuvirheistä (tässäkin tapauksessa min. kulutuksissa) jne.
Pääsiskö 270cdi 4,7l/100km kulutukseen, jos hiipisi maantietä esim. 60km/h? Ainahan on kiva toivoa ja uskoa, eikö vaan...
Moiset kulutuserot voivat tulla jo tankkauksen epätarkkuuksista, sääolosuhteista, pienistä laskuvirheistä (tässäkin tapauksessa min. kulutuksissa) jne.
Pääsiskö 270cdi 4,7l/100km kulutukseen, jos hiipisi maantietä esim. 60km/h? Ainahan on kiva toivoa ja uskoa, eikö vaan...
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
Mun piti joskus kattoo väykystä kuinka paljon sitä lukema-% saa ruuvattua alaspäin ja sitten ottaa essonbaarikuva siitä after reset valikosta kun muutan tonnin ajellutdealer kirjoitti: Jep, juuri näin - joku täällä joskus jaksoi kivenkovaan väittää että hänen 211 270cdi:lla pääsee vähimmillään muistaakseni 4,7 litraa sadalle / todellinen kulutus.
Ei varmaan ole tullut mieleenkään, että aika monta kyseisenlaisen auton omistajaa lukee näitä ja naureskelee höpinöille.

Näistä 'tojotamiesten' kulutuslukemista on aina vaikea sanoa onko kyseessä trolli vai oikeasti hyväuskoinen matkaaja.
Jos jälkimmäinen, niin kuten edellä kirjoitin, antaa mennä vaan hymy kasvoilla. Ei tässä maailmantilanteessa liikaa ilonaiheita ole. Ja jos trolli niin hyvä mieli tästäkin varmaan tulee kun threadi senkui jatkaa pituuttaan. win-win.

W219 320CDI -07
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
poistoon
Viimeksi muokannut w211E, Ke 08.11.2023 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
Kyllähän sitä viileätä ilmaa imetään auton moottoriin aina tehtaan jäljiltä. Aina ne ottaa maskin lähettyviltä tuoretta ilmaa eikä esim konehuoneen lämmittämää ilmaa. (pois lukien vanhat japskiautot jotka talviasennossa imi lämmintä ilmaa pakosarjan tms. Päältä.
Sitten on yksi keino parantaa ilmansaantia on luoda konepeltiin scooppi jolla luodaan patopainetta ilmanotto järjestelmään. Olen kuullut tuloksia että tällä kikalla voidaan saada jopa ylipainetta moottorin ilmansaantiin. (Tosin hyvin pientä tyyliin 0.1-0.2 baria) Tämä vastaa jo pientä turboahdin tuottamaa painetta, jolla saadaan hyötysuhdetta parannettua ja siten kulutusta pienemmäksi.

Sitten on yksi keino parantaa ilmansaantia on luoda konepeltiin scooppi jolla luodaan patopainetta ilmanotto järjestelmään. Olen kuullut tuloksia että tällä kikalla voidaan saada jopa ylipainetta moottorin ilmansaantiin. (Tosin hyvin pientä tyyliin 0.1-0.2 baria) Tämä vastaa jo pientä turboahdin tuottamaa painetta, jolla saadaan hyötysuhdetta parannettua ja siten kulutusta pienemmäksi.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
danskun kertomalla ram-air ilmanotolla saa mitattavaa ylipainetta, se on totta, mutta nopeutta pitää olla luokkaa 200 km/h ennen kuin se vaikuttaa. Kilpamoottoripyörissä mm. noita käytetään.
Siviilivehkeissä ei koskaan, syystäkin.
Ilmanotto konepellistä on muista syistä, jos on (mahtuu kivasti siihen, ulkonäkö...).
Siviilivehkeissä ei koskaan, syystäkin.
Ilmanotto konepellistä on muista syistä, jos on (mahtuu kivasti siihen, ulkonäkö...).
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
Riston kanssa eri mieltä. Mulla oli joskus Mustangissa puskurista 150mm puruimuletkua luokasuojan sisällä olevan kartiosuodattimen hattuun. Tällä kötöstyksellä lähti varttimaili ajasta jokunen kymmenys mutta samalla kaasunvasteesta tuli selkeesti töksähtelevää tietyssä nopeudessa. Tarkkoja muistikuvia ei enää ole, kun noista ajoista on jo yli kymmenen vuotta.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
Vanha threadi, mutta vastataan silti. Tämä vapaavirtaussuodatin keskustelussa aika monet hokevat samaa: älä laita pilaa maffin, ei tuo tehoa lisää... useilla hokijoilla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta. Oma kokemukseni K&N paneeli vapareista rajoittuu kahteen autoon ja yhteen moottoripyörään. Bemari 530i N52B30 ei mitään hyötyä. BMW K1200s prätkä selkeästi hyötyä. MB CLS 320cdi v6 lastutettu, egr off, dpf tyhjä , ilmamäärä täyskaasu kiihdytyksessä maffeista mitattuna 224g/s -> 234g/s. Sama päivä 2tuntia eroa mittauksilla. Alkuperäisessä om642 paperifiltterissä on kuskin puolen filtterissä on muovinen levy jossa reikiä suodattimen pinnalla kuristamassa?. Eli ilmamäärä kasvoi vähän täyskaasulla. Onko tuolla sitten mitään käytännön merkitystä en tiedä, mutta kasvoi kuitenkin. Ajotietokoneen mukaan kulutus laski myös muutaman desin. Oma teoria miten voisi laskea kulutusta on että ahdin saavuttaa helpommalla työllä ahtotavoitteen tasakaasulla ja näin vnt siipiä voidaan avata hiukan enemmän jolloin pakovastus pienenee ja näin hyötysuhde nousisi.
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
itellä kanssa vapari ku maffi poistettu auttaa paljon todella paljon ilman saannissä jos suunniteltu sillee että ettää kaiken hapen kylmän keulallta pesee vaa kerrran 2kk aikana riippuu kilsoista happi on tärkeä ja raikas kylmä paineella
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
Kyse ei välttämättä olekkaan siitä, että ilmasta olisi pulaa palotapahtuman aikana ja paremmin virtaava suodin näin parantaisi hyötysuhdetta. Pieni kulutussäästö sen sijaan saattaa syntyä siitä, että kun esim. tasaisessa vauhdissa ecu antaa ahtopainepyynnöksi esim 0,4bar niin ahdin sulkee vnt siipiä sen verran että ahdin saavuttaa juuri tämän ahtopaineen. Tällä forumilla joku oli mittaillut ilmansuodattimen vastusta ja päätynyt tulokseen 0,04 bar alipainetta puhtailla vakiofilttereillä om642:ssa. Turbon edessä siis negatiivinen paine eli paine-ero ahtopyyntiin nähden onkin 0,44bar eli 10% enemmän turbo tekee työtä saavuttaakseen tämän pyynnin. Tästä voisi seurata kulutussäästö. Minkäsuuruinen en tiedä, mutta jonkunlainen kumminkin.DBFI kirjoitti: ↑Pe 01.05.2020 21:48 Miksi tuollaisella suodattimella tulee erityisesti säästöä pintakaasulla jolloin diesel muutenkin käy ilmaylimäärällä? Tehoja revittäessä saattaisi nuhaisen suodattimen korvaaminen auttaa.
Ymmärtäisin tämän ketjun jos Talkkari olisi noiden suodattimien jälleenmyyjä mutta käsittääkseni ei ole? Tällaisia tuotteitahan aina kaupataan aika arveluttavilla argumenteilla. Riittää kun vetoaa tunteeseen, mitään järkevää teknistä selitystä ei tarvita.
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
.
Aina ei voi valita, vaan voi joutua "pakon edessä" valitsemaan vapaavirtaus suodattimen.
Mulle riittäisi, kun olisi suunnilleenkaan samantehoinen suodatuskapasiteetiltaan vakioon verrattuna.
Parempi virtauskapasiteetti ja parempi suodatuskapasiteetti ei minun järjen mukaan kuulu samaan pakettiin.
Jommasta kummasta joutuu luopumaan.
Vakio hiukankaan uudempi dieseli ei käy oikeastaan millään kierrosalueella varsinaisella ilmaylimäärällä, egr venttiili ja kaasuläppä huolehtii siitä.
Aina ei voi valita, vaan voi joutua "pakon edessä" valitsemaan vapaavirtaus suodattimen.
Mulle riittäisi, kun olisi suunnilleenkaan samantehoinen suodatuskapasiteetiltaan vakioon verrattuna.
Parempi virtauskapasiteetti ja parempi suodatuskapasiteetti ei minun järjen mukaan kuulu samaan pakettiin.
Jommasta kummasta joutuu luopumaan.
Vakio hiukankaan uudempi dieseli ei käy oikeastaan millään kierrosalueella varsinaisella ilmaylimäärällä, egr venttiili ja kaasuläppä huolehtii siitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
Näinhän se menee ilmansuodattimien kanssa. Paras suodatusteholtaan olisi sellanen josta ei menisi ilmaa läpi ollenkaan. Kompromissi tässäkin siis tehtävä. Mikä on riittävä suodatuskyky ratkaisee.
320cdi v6 on sellainen imuri, että suodattimet pitäisi vaihtaa 5tkm välein ainakin kesäisin. Ainavkun kattoobniin on laskokset täynnä. Osaako joku sanoa mikä ihmeen tarkotus on sillä kuskin puolen suotimen muovisella reikälevyllä joka peittää suodattimen pinta-alaa merkittävästi. Eihän siinä ole mitään järkeä. Muutenkin nuo suodatinkotelot on huonosti suunniteltu. Puhtaalla puolella suodin makaa kotelon pohjassa kiinni. Eihän siinä mikään suodatin sillon toimi. Tuossa v6 suodatin pinta-ala on muutenkin kortilla kun laskee maksimivirtauksella ilmavirran nopeuksia. Tuonne imetään kuitenkin maffien mukaan 240g/s ilmaa parhaimmillaan. Taitaa olla kompromissi siinäkin tilankäytön suhteen.
320cdi v6 on sellainen imuri, että suodattimet pitäisi vaihtaa 5tkm välein ainakin kesäisin. Ainavkun kattoobniin on laskokset täynnä. Osaako joku sanoa mikä ihmeen tarkotus on sillä kuskin puolen suotimen muovisella reikälevyllä joka peittää suodattimen pinta-alaa merkittävästi. Eihän siinä ole mitään järkeä. Muutenkin nuo suodatinkotelot on huonosti suunniteltu. Puhtaalla puolella suodin makaa kotelon pohjassa kiinni. Eihän siinä mikään suodatin sillon toimi. Tuossa v6 suodatin pinta-ala on muutenkin kortilla kun laskee maksimivirtauksella ilmavirran nopeuksia. Tuonne imetään kuitenkin maffien mukaan 240g/s ilmaa parhaimmillaan. Taitaa olla kompromissi siinäkin tilankäytön suhteen.
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
itsellä ainakin saa suoraa keulalta raikkaan hapen ainoa hidastava tekijä on syyläri mutta sekin päästää sen viileen ilman suoraan aivan suoraan suodattimelle ja siitä putkella imusiiville savutus pienentyny melkein olemattomaan vaikka syötöt täysillä om646 w211 maffi poistettu
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe 10.10.2025 10:38
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
Jos maffit poistais om642:sta niin pääsis eroon siitä turbolle menevästä putkihimmelistä joka ei varmasti ole virtaukseltaan parasta a-ryhmää. Vetäis turbosta suoran silikoniputken keulalle ja sinne kartiofilsu. Joku sanonut, että maffeja käytettäs vaan egr kierron valvontaan ja syöttö määräytyis mersuissa painetiedon mukaan. Mulla on egr poistettu ohjelmasta ja tulpattu, joten sen puolesta ei sitä tarvisi. Onkohan joku tehnyt tälläsen
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
itsellä juuri tuollain ja egr tulplattu läpät poistettu maffi pois ja saa kyllä nii kylmää ku keula ottaa vaa vastaanMARKWITHUS kirjoitti: ↑Ti 14.10.2025 20:43 Jos maffit poistais om642:sta niin pääsis eroon siitä turbolle menevästä putkihimmelistä joka ei varmasti ole virtaukseltaan parasta a-ryhmää. Vetäis turbosta suoran silikoniputken keulalle ja sinne kartiofilsu. Joku sanonut, että maffeja käytettäs vaan egr kierron valvontaan ja syöttö määräytyis mersuissa painetiedon mukaan. Mulla on egr poistettu ohjelmasta ja tulpattu, joten sen puolesta ei sitä tarvisi. Onkohan joku tehnyt tälläsen
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
ja oikeestaa kaikki katos facee nii näät suurimmalla osalla on noin
Re: Vapaavirtaus ilmansuodatin vai ei???
paljo siistimmän näkönen ja huoltovapaampi setti konehuone. voin laittaa kuvan huomenna sulle