W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja hiivari »

Auto on seisonut pari kuukautta ja nyt kun laittaa käyntiin niin käy suurilla kierroksilla . Kone kun lämpenee alkaa käymään huonosti ja lopulta sammuu eikä millään käyntiin . Kylmänä taas käynnistyy. Tuntuu kuin ryyppy ei lähtis pois päältä ollenkaan , oireita oli jo ennen ,että kävi korkeilla kierroksilla ennenkuin ryyppy lähti pois päältä .Jäi siis ajosta seisontaan , mikähän sille on tuolleen tullut ja mitä tehdä.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ryyppy suutin voi vuotaa..eli ota se paikaltaan pois ja kytke takaisin putkeen irrallaan ja paine päälle....kuuman ainakin näkisi vieläkö syöttää bensaa.
Määränjakajakin voi vuotaa..eli kuuman se tukehtuu bensaan...tukeekos ihan mustaa savua kun kaasuttelee.
Sitten voi olla alipaine vuotokin huohotin /kaukalo linjassa....sitten toi että lämpöanturit ei anna oikeaa tietoa...seos perseellään....tms.
Mutta vielä ehkä ykkösenä syy....kosteutta jakajan kannen sisällä tai osat huonoja...toinen on kampiakselin asento tunnistin kun kuuman se hyytyy vanhetessaa ja kylmänä taas käyntiin mutta toi kosteus jakajassa tekee saman.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1396
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tyhjäkäyntimoottori (sähköinen lisäilmaluisti) jää auki. Tyypillinen vika kun autoa seisotettu. Ts. moottori saa koko ajan liikaa ilmaa = kierrokset liian korkealla. Lämmetessään seos edelleen laihenee kun syöttö vähnenee, mutta ilmaa saa koko ajan liikaa. Kylmettyään taas käynnistyy korkeille kierroksille, ja sama jatkuu.

Venttiili irti ja liotus tärpätilla, naftalla tms. Herkistele syöttämällä 12v napoihin jaksoittain, huuhtele CRC:llä ja jos sulkeutuu-aukeaa kun annat virtaa, asenna takaisin. Muuten uusi venttiili.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja hiivari »

Karel kirjoitti:Tyhjäkäyntimoottori (sähköinen lisäilmaluisti) jää auki. Tyypillinen vika kun autoa seisotettu. Ts. moottori saa koko ajan liikaa ilmaa = kierrokset liian korkealla. Lämmetessään seos edelleen laihenee kun syöttö vähnenee, mutta ilmaa saa koko ajan liikaa. Kylmettyään taas käynnistyy korkeille kierroksille, ja sama jatkuu.

Venttiili irti ja liotus tärpätilla, naftalla tms. Herkistele syöttämällä 12v napoihin jaksoittain, huuhtele CRC:llä ja jos sulkeutuu-aukeaa kun annat virtaa, asenna takaisin. Muuten uusi venttiili.

Rautalankaohjeet kiitos , mistä löytyy ja miltä näyttää?
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1396
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tuossa kuvassa näkyy sijainti M103:ssa (idle air control)

http://www.peachparts.com/shopforum/att ... iacv-x.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tuosta kun scrollaat puoleen väliin ja alaspäin niin on kuvitettu toimintaperiaate ja asento eri jännitteillä.

http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... olved.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja hiivari »

Karel kirjoitti:Tuossa kuvassa näkyy sijainti M103:ssa (idle air control)

http://www.peachparts.com/shopforum/att ... iacv-x.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tuosta kun scrollaat puoleen väliin ja alaspäin niin on kuvitettu toimintaperiaate ja asento eri jännitteillä.

http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... olved.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos hyvistä ohjeista.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1374
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pidä autoa pari päivää lohkolämmitintä päällä niin haihduttaa kampikammiosta KE-jetin läpi valuneet bensat pois.
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja hiivari »

Nostetaas ylös , ongelma on nyt sellainen , että kylmänä käynnistyy normaalisti ,mutta lämmetessään alkaa käydä huonosti (kierroksilla 1500-2000)käy kyllä hyvin . Jalka pois kaasulta niin prötää ja sammuu eikä vitullakaan enää käymään ennen kuin jäähtynyt kylmäksi . Kuumana startatessa potkii ikäänkuin takas eli ei pyöritä kunnolla niinkuin jos normaalisti jos vaan sahais konetta käyntiin.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuullostaa että jakajan sisässä on kosteutta..tutut oireet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja hiivari »

Jakaja putsattu ja kuivattu , kansi ja pyörijä näyttivät hyväkuntoisilta , mutta voihan se vika sieltäkin tietysti löytyä.Pitää vielä tutkia tyhjäkäyntimoottorin toiminta uudelleen.Kylmänä kun laittaa virran päälle se aukeaa ja sulkeutuu hetken kuluttua ,kuinka se on kone lämpimänä edelleen kiinni vai pysyykö auki.Tuntuu kuin tukehtuis lämpimänä liikaan bensaan.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Omassa M119-koneessa kuvaamiasi oireita aiheutti virranjakajan pölysuojan o-rengas, joka oli muuttunut aivan kivikovaksi ja jakajan kannen sisälle muodostui kosteutta. Se taas oli aiheuttanut sytytyshäiriöitä mutta siitä oli kyllä jäänyt selvästi näkyvät jäljet jakajan kannen sisäpuolelle, kun kipinä oli sinkoillut ympäri kantta.
R129 500SL 1989 (MR)
Mikko_76
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:27

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Mikko_76 »

Saitko Hiivari selville missä kivistää? W126 300 täysin samat oireet kun sulla.
-Mikko
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja hiivari »

Ei ole vika selvinnyt , kylmänä käy normaalisti , mutta lämmetessään alkaa käydä tyhjäkäyntiä huonosti . Täristää käydessään koko autoa , mutta kaasuun vastaa kyllä normaalisti. Taidan laittaa myyntiin koko vehkeen.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla muuten likainen potentio metri tai ihan paska...siitä tyhjäkäynti alueeltahan se kuluu eniten ja pinta menee liukuosalta puhki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja hiivari »

Uusi jakajan kansi ja pyörijä , merkkiä Bosch , lisäksi imusarjalta tuulilasin puoleisesta päästä alipaineletku irti , en tiedä mikä irroittanut , mutta pääasia et nyt auto toimii.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
salmari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 30.04.2020 10:27

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja salmari »

Karel kirjoitti:Tuossa kuvassa näkyy sijainti M103:ssa (idle air control)

http://www.peachparts.com/shopforum/att ... iacv-x.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tuosta kun scrollaat puoleen väliin ja alaspäin niin on kuvitettu toimintaperiaate ja asento eri jännitteillä.

http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... olved.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laitan tähän niin jokaisen ei tarvitse aloittaa oma ketjua M103:sta.

Mikä on tyhjäkäyntiventtiilin toiminta tai paljon siinä pitäiskö olla jännitettä, kun veto päällä. Minulla on 6v kaikissa mahdollisissa vaihtoehdoissa. Syötin siihen irrallaan jännitettä ja 6v jälkeen ei auennut lisää vasta, kun laitoin lisää virtaa aukesi venttiili kokonaan. Venttiili rikki vai mikä mahtaa olla syynä? Kokeilin myös toiselle yj-releellä, mutta röpelti vielä enemmän lämpimänä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja atlas »

12v aina kokeillut tuota lisäilmaluistia mutta ei se vaikuta kuin tyhjäkäynnillä.
Eli yleensä näissä on ongelmana...virranjakajan kansi ja kosteus,nokka-akseli kulunut...noi aiheuttaa rajuja käynti häiriöitä.
toki löytyy lisääkin mutta voit kokeilla myös että kuumana otat ryyppy suuttimen pistokkeen irti...mutta onkos se mustaa bensan savua kun röpeltää?
Eli pitäis nyt tietää onko se bensasta vai kipinästä johtuva ja milloin se tekee sen...?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja hiivari »

atlas kirjoitti:12v aina kokeillut tuota lisäilmaluistia mutta ei se vaikuta kuin tyhjäkäynnillä.
Eli yleensä näissä on ongelmana...virranjakajan kansi ja kosteus,nokka-akseli kulunut...noi aiheuttaa rajuja käynti häiriöitä.
toki löytyy lisääkin mutta voit kokeilla myös että kuumana otat ryyppy suuttimen pistokkeen irti...mutta onkos se mustaa bensan savua kun röpeltää?
Eli pitäis nyt tietää onko se bensasta vai kipinästä johtuva ja milloin se tekee sen...?
Vika korjattu , ilmavuoto ja laitettu uusi jakajan kansi ja pyörijä.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
salmari
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 30.04.2020 10:27

Re: W124 3l. bensa -91 käyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja salmari »

atlas kirjoitti:12v aina kokeillut tuota lisäilmaluistia mutta ei se vaikuta kuin tyhjäkäynnillä.
Eli yleensä näissä on ongelmana...virranjakajan kansi ja kosteus,nokka-akseli kulunut...noi aiheuttaa rajuja käynti häiriöitä.
toki löytyy lisääkin mutta voit kokeilla myös että kuumana otat ryyppy suuttimen pistokkeen irti...mutta onkos se mustaa bensan savua kun röpeltää?
Eli pitäis nyt tietää onko se bensasta vai kipinästä johtuva ja milloin se tekee sen...?
Tuli kirjoitettua vähän huonosti viankuvaus. Ongelma siis tyhjäkäynti veto päällä, vapaalla ja P:llä ei ongelma. Veto päällä tyhjäkäynti suurimman osan aikaa ei käy kunnolla. Heti kun laittaa vapaalle käy hyvin. Duty cycle noin 50% josta jaksottain pyrähtää 55% ja palautuu heti 50%(voi myös olla, että tulos onkin toisinpäin eli 50->45%. Potikka oli noin 0.7v viikko sitten tänään, kun mittasin olikin 5v, mutta oli kylmäkäynnistyssuuttimen liitin irti. Tyhjäkäyntiventtiilissä siis 6v aina. Tyhjäkäynti taajuus X11-liitimellä 35hz, kun pitäisi olla 43hz.

Onko hyviä ehdotuksia? Voiko yj-rele olla rikki. Kokeilin toisella, mutta kävi vielä huonommin. Alkuperäinen juotettu ja oli 4 huonoa juotosta.
Pitää vielä avata venttiilikoppa ja katsoa sisään

Edit: Hetkonen taisin mitata potikan väärin :shock:
Vastaa Viestiin