Tekniikkana on siis E240 facelift, V6 bensa, 5-vaihteisella sähkölaatikolla (722.6?).
Eli ensimmäinen ongelma on minulla ollut auton ostosta asti, eli noin vuoden verran. Kickdown toimii todella oudosti.
Silloin tällöin kun polkaisee polkimen lattiaan, tuntuu ikäänkuin menisi noin ehkä sekunniksi-pariksi vapaalle. Eli siis nostaa kierrokset ~4000rpm ja moottori huutaa, "veto loppuu" ja itse meneminen tulee noin sekunnin-parin viiveellä.
Tämä on aika randomisti tapahtuva vaiva, ehkä noin 30% ajasta kun painaa polkimen pohjaan niin tekee näin. Ja nimenomaan vauhdissa. Paikaltaan lähtiessä en ole huomannut mitään kummempaa.
Mainittakoon vielä että automaattilaatikkoon on minun omistuksen aikana vaihdettu kahteen otteeseen öljyt, kerran suodattimen ja vuotava sähköpistoke on uusittu. Mekaanikon mukaan öljypohja oli "jopa yllättävän puhdas".
Toinen ongelma alkoi viime syksynä. Eli kun ajaa tasakaasua noin 55kmh vauhtia, kuuluu metallista ulinaa, joka loppuu kuin seinään kun mennään 60kmh kohdalle, ja hiljenee kuulumattomiin alle 50kmh vauhdissa. Kovimmillaan ääni tulee kylmällä koneella.
Vaihteiden pakkovaihto ei muuta ääntä, eikä myöskään kepin tökkäisy N-asentoon. Ääntä saa "jojoiltua" kun tuossa 55kmh paikkeilla höllää tai lisää kaasua. Jarruttaminenkaan ei ääntä muuta ellei sitten juuri jarruta pois tuolta alueelta.
Ääni häviää yleensä kun on jonkin aikaa ajanut. Välillä (tosi harvoin) ääntä ei tule ollenkaan edes aamulla lähtiessä.
Ääni tuntuisi kuuluvan konehuoneesta apparin puolelta. Mekaanikon sain takapenkille joskus kun tätä ääntä ihmettelin, ja hän sanoi että ääni ei tule takaata, vaan hänenkin mielestä ihan selvästi edestä. Hänen mukaansa ei kuulostanut vakavalta mutta kyllähän se vähän häiritsee.
Tässä videolla kuulostaisi lähes identtiseltä ääneltä: https://www.youtube.com/watch?v=c1k6AJd ... tu.be&t=25" onclick="window.open(this.href);return false;
Videon otsikossa sanottaisiin että vika olisi tasauspyörästössä, mutta kun ääni tosiaan tulee edestä oikealta, niin mistähän tuota vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
Kiitän jo etukäteen mahdollisista neuvoista