Ruotsista tuodun mesen sumuvalojen kytkentä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Basic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:46
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Ruotsista tuodun mesen sumuvalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Basic »

Kysymyksessä olisi siis sumuvalojen kytkentä Ruotsista tuodussa autossa.
Ilmeisesti (vanhemmissa) autoissa Ruotsissa sumuvalot EI saa palaa ajovalojen kanssa.

Eli sumuvalot pelaa vain parkkien kanssa.
Näin toimii ainakin 1988 C126. (2011 Vitossa sumuvalot toimi ajovalojen ja parkkien kanssa)

Mitäs katsastusmies sanoo tuollaisista sumuvaloista? Saako toimia noin kun kerran EU:ssa ollaan?

Jos pitää vaihtaa kytkentää niin kuinka tuo korjattaisiin? Varmaan muutkin on asian kanssa taisteleet :)
560 SEC 1988

EX- 500 SL 1992
EX- E 320 C 1994
EX- 190 E 1991
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Ruotsista tuodun mesen sumuvalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mulla on Ruotsista tuotu tuo W126 ja siinä toimii sumuvalot juuri kuvailemallasi tavalla. Eivät ole katsastuksessa sanoneet mitään. :) Eikä muutenkaan kuin käytännössä muuten on kuin Suomimalli sivuvilkkuineen päivineen. :lol:

Loistava juttu autossa on tietysti päiväajovalot. En ole vielä testannut, pitääkö ajovalot olla valokytkimestä päällä että lampunpesurit toimivat, vai toimivatko myös päiväajovaloilla. Parempi tietysti olisi että lamppuja ei pestäisi "turhaa" päiväsaikana, vaan vasta sitten kun on pimeää ja kytketään kytkimestä ajovalot päälle että pitkät valotkin toimivat... :problem:

Mulla oli aiemmin vuosia vm. 97 W140 S300 Turbodiesel, jonka toin Ruotsista, siinä oli päiväajovalot ja sumuvalot toimivat "normaalilla" tavalla.

Tästä päästäänkin vielä kysymykseen, olikos noissa vanhemmissa (W124 ja vanhemmat) Suomi-Mersuissa päiväajovaloja? Sumuvalot lie toimivat Suomi-autossa myös ajovalot päällä... :think:
1991 420 SE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ruotsista tuodun mesen sumuvalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ruotsalaisten tekemiä omia kytkentöjä, vanhojen mersujen päiväajovalot ja sumarien toimintamuutokset.
wiimax.fi
Avatar
Basic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:46
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Ruotsista tuodun mesen sumuvalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Basic »

Missähän boxissa nuo ajovalojen releet on?
Onkos näihin autoihin sähkökuvia missään tarjolla jos tuota pitää ruveta tutkimaan? Ei kauheita huvittaisi tietysti maksaa noista.
560 SEC 1988

EX- 500 SL 1992
EX- E 320 C 1994
EX- 190 E 1991
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Ruotsista tuodun mesen sumuvalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Basic kirjoitti:Missähän boxissa nuo ajovalojen releet on?
Onkos näihin autoihin sähkökuvia missään tarjolla jos tuota pitää ruveta tutkimaan? Ei kauheita huvittaisi tietysti maksaa noista.
Alun perin ei releitä ole valoille ollenkaan kai näissäkään, mutta en sitten tiedä, että miten nuo toiminnot on Ruotsissa muutettu ja kuinka niistä on kaavioita. Varmaan joku täällä sitten voisikin tietää. Luulis kai, että maahantuoja on ne tehnyt ja edes suunnilleen samalla tavalla kaikissa.
Wikke kirjoitti:...

Tästä päästäänkin vielä kysymykseen, olikos noissa vanhemmissa (W124 ja vanhemmat) Suomi-Mersuissa päiväajovaloja? Sumuvalot lie toimivat Suomi-autossa myös ajovalot päällä... :think:
Oikeastaan jo dealer vastasikin, siispä ei niissä ole päivävaloja. Sumuvalot toimivat, on päällä pelkät parkit tai sitten lisäksi ajovalot tai pitkät. Suomiautoissa ei toiminut se Saksan juttu, jossa voi kytkeä parkit vain vasemmalle tai oikealle, ainakaan niissä, joiden kanssa itse olen sitä kokeillut.

Mitä muuten tässä yhteydessä tarkoittaa päiväajovalo? Nykyautoissa ne on tietysti ledijuttuja, joissain vanhemmissa halogeenivalollisissa autoissa ne olivat niin, että päivällä ajovalopolttimoissa oli valo, mutta polttimon säästämiseksi pudotetulla jännitteellä. Tarkoittaako se näissä Ruotsin Mersuissa vaan sitä, että parkit ja ajovalot palavat normaalisti, kunhan virrat ovat päällä, mutta silloin ei saa pitkiä laitettua toimimaan, jos ei laita katkaisijasta ajovaloja päälle? Miten mittarivalot sitten, palavatko ne, jos on päiväajovalot päällä vaan?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Ruotsista tuodun mesen sumuvalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Nozki kirjoitti: Mitä muuten tässä yhteydessä tarkoittaa päiväajovalo? Nykyautoissa ne on tietysti ledijuttuja, joissain vanhemmissa halogeenivalollisissa autoissa ne olivat niin, että päivällä ajovalopolttimoissa oli valo, mutta polttimon säästämiseksi pudotetulla jännitteellä. Tarkoittaako se näissä Ruotsin Mersuissa vaan sitä, että parkit ja ajovalot palavat normaalisti, kunhan virrat ovat päällä, mutta silloin ei saa pitkiä laitettua toimimaan, jos ei laita katkaisijasta ajovaloja päälle? Miten mittarivalot sitten, palavatko ne, jos on päiväajovalot päällä vaan?
Mulla toimii siten, että parkit ja ajovalot syttyvät kun auton käynnistää (ei siis vielä silloin kun sytytysvirta on päällä). Mittariston ja muut kojelaudan valot eivät pala "päiväajovaloilla". Jos pitkiä haluaa käyttää, pitää ajovalot kääntää normaalisti päälle, tällöin syttyvät myös mittariston ja kojelaudan valot. Tässä vielä kaappaus ohjekirjasta:

Kuva

WIS:stä näyttää löytyvän viralliset ohjeet (82-0071) miten päiväajovalot asennetaan, Ruotsin ja Norjan tapauksessa noihin on johtosarja varaosanumerolla 126 540 32 35 ja ohjauspurkki 004 545 28 32. Olisi mielenkiintoinen tietää, onko nuo asennettu jo tehtaalla, mitä lie koodi "825 SCHWEDEN-FAHRZEUGE ZUSATZTEILE" pitää sisällään...
1991 420 SE
Vastaa Viestiin