Mika_M kirjoitti:Mun mielestä toi vaiheistus ei ihan hirveitä tee. Subilla ehkä kuultavissa paremmin, mutta nyt kun oli kyseessä 2 tai 3-tie koksut, niin miten jakosuodin vaikuttaa diskantin kohdalla kun vaiheet pätkästään toisinpäin??? (tykkääkö diskantit vaikka bassoo tulisikin enemmän)
Matalilla taajuuksilla kaiuttimen viive on yleensä suurempi kuin korkeilla, dissen vaiheistus ei minun mielestäni juuri vaikuta ääneen.
Jakosuodin toimii normaalisti vaiheenkäännön jälkeen.
Bassoo enemmän diskantille?
Siis mitä?
Vaihtovirtaahan tuo äänisignaali on napaisuus vain vaihtuu.
Yritetäänpäs vielä kerran sanoa sama asia eri tavalla:
Vaihe on tärkeä silloin kun 2 tai useampi kaiutin toistaa samaa ääntä.
Kaiuttimien välimatka-eroista aiheutuu viivettä. Viiveestä aiheutuu vaihe-ero jonka suuruus riippuu taajuudesta.
Jakotaajuuden kohdalla molemmat kaiuttimet (tässä tapauksessa subbari ja muut auton kaiuttimet) kuuluvat samalla voimakkuudella kuuntelijalle joten vaihe-eron vaikutus on kaikkein haitallisin jakotaajuudella ja sen välittömässä läheisyydessä. (Tietyllä taajuudella äänet kumoavat toisensa ja viereisellä taajuudella vahvistavat toisiaan -> epätasainen toisto)
Korkeilla ja matalilla taajuuksilla vain yksi kaiutin toistaa omaa ääntään joten vaiheella ei ole merkitystä. Korkeilla taajuuksilla lisäksi aallonpituudet ovat niin pieniä että vaiheet on varmast heti sekaisin kun kääntää vähänkin päätään.
Eli jos kaiuttimet on samalla etäisyydellä , vaihe-ero saa ja pitää olla tasan 0.
Kun autossa harvoin näin on, käytetään vaiheen säätöä kumoamaan kaiuttimien välimatka-ero kuuntelupaikalla jotta taajuusvaste jakotaajuudella saadaan suoraksi. Toisto paranee kuuntelupaikalla, mutta kauemmaksi mentäessä huononee jälleen. Jos etupenkillä säätö on kohdallaan niin takapenkillä se on jo vähän pielessä.
Vielä pari juttua:
Mitä alempi jakotaajuus, sen pienempi vaihesiirto = sitä parempi mitä alemmas pääkaiuttimien toisto menee
Ja parempi pieni kuoppa jakotaajuudella kun iso piikki = subbarin ylärajataajuus voi hyvin olla 0-30% alle pääkaiuttimien alarajataajuuden, mutta ei koskaan yli !
jysi kirjoitti:Yritetäänpäs vielä kerran sanoa sama asia eri tavalla:
Vaihe on tärkeä silloin kun 2 tai useampi kaiutin toistaa samaa ääntä.
Kaiuttimien välimatka-eroista aiheutuu viivettä. Viiveestä aiheutuu vaihe-ero jonka suuruus riippuu taajuudesta.
Jakotaajuuden kohdalla molemmat kaiuttimet (tässä tapauksessa subbari ja muut auton kaiuttimet) kuuluvat samalla voimakkuudella kuuntelijalle joten vaihe-eron vaikutus on kaikkein haitallisin jakotaajuudella ja sen välittömässä läheisyydessä. (Tietyllä taajuudella äänet kumoavat toisensa ja viereisellä taajuudella vahvistavat toisiaan -> epätasainen toisto)
Korkeilla ja matalilla taajuuksilla vain yksi kaiutin toistaa omaa ääntään joten vaiheella ei ole merkitystä. Korkeilla taajuuksilla lisäksi aallonpituudet ovat niin pieniä että vaiheet on varmast heti sekaisin kun kääntää vähänkin päätään.
Eli jos kaiuttimet on samalla etäisyydellä , vaihe-ero saa ja pitää olla tasan 0.
Kun autossa harvoin näin on, käytetään vaiheen säätöä kumoamaan kaiuttimien välimatka-ero kuuntelupaikalla jotta taajuusvaste jakotaajuudella saadaan suoraksi. Toisto paranee kuuntelupaikalla, mutta kauemmaksi mentäessä huononee jälleen. Jos etupenkillä säätö on kohdallaan niin takapenkillä se on jo vähän pielessä.
Vielä pari juttua:
Mitä alempi jakotaajuus, sen pienempi vaihesiirto = sitä parempi mitä alemmas pääkaiuttimien toisto menee
Ja parempi pieni kuoppa jakotaajuudella kun iso piikki = subbarin ylärajataajuus voi hyvin olla 0-30% alle pääkaiuttimien alarajataajuuden, mutta ei koskaan yli !