Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Auto ylhäällä ja hiottu pintaruosteita takaa paperilla pellille kuin myös tuo kaasupolkimen juuri.
Voiko laittaa alustamassan suoraan kirkkaalle pinnalle. Siinä joitain länttejä jossa ruoste syövyttänyt pieniä koloja pellin pintaan.
Takakelkan joutuu jossain vaiheessa käyttää poies jolloin tarkoitus työstää tarkemmin.
Onko millaisia kokekemuksia?
Viimeksi muokannut CeKupee, To 26.03.2020 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pohjan fixausta

Viesti Kirjoittaja moska »

Alustamassan tarkoitus on suojata maalia. Sillä ei ole ruosteensuojaominaisuuksia. Laita mieluummin vaikka jotakin 2k epoksimaalia, jos alusta on ruosteeton.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Tämä varmaan tuttu näky useammalle vanhemman Mersun omistajalle. aivan puhtaaksi lähtenee vain rälläkällä.
Onko näillä IKH:n myymällä Aklyton Dupli-colorilla tai noverox:lla mitään käyttöä.
Vai uskaltaako 2-komponentti maalin laittaa rosoiselle pinnalle mikäli puhdistaa hyvin esim. Carsystem Silicone removerilla.
Tosin tuossa olisi vielä rapattavaa/hiottavaa.
Millainen hiomolaite porakoneeseen olisi tehokas,jos sellaisella yrittäis vielä parsia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1470
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie hioisin tuota vielä teräsharjalaikalla puhtaammaksi, sitten fosforihappokäsittely (fosforihappoa saa vaikka Motonetista), ja päälle 2K-epoksi, sitä saa automaalikaupasta.
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Ok. Onko tuo 2k-epoksi pensselillä levitettävää vai meneekö painepullo puolelle
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Miten tuo teräsharja laikka onko enemmänki kiilloittava vs. esim. kuvan nailon ja mitä lie muuta laikka
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1470
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja Wikke »

CeKupee kirjoitti:Ok. Onko tuo 2k-epoksi pensselillä levitettävää vai meneekö painepullo puolelle
Ihan pensselillä olen levittänyt. Se on vähän sellaista talomaalin tapaista jäykkyydeltään, ainakin tuo DeBeerin epoksi jota olen itse hakenut paikallisesta automaalikaupasta. Voi siihen muutaman prosentin laittaa ohennetta että vähän notkistuu, mutta mie olen vedellyt ilman. Pari kerrosta ainakin pitää laittaa ja antaa sitten kuivata kunnolla, muutama päivä jopa jos tallissa maalailee. Mie olen antanut yön yli kuivata kerrosten välissä. Automaalikaupasta saat myös ohjeet sekoitukseen ja semmosia näppäriä maalinsekoitustörppöjä joilla on helppo saada maalin ja kovetteen suhteet kohdilleen. :)

Itse olen käyttänyt sellaista laikkaa missä on ihan teräsharjakset, porakoneellakin saa jotenkin mutta rälläkästä saa enempi jengoja. :) Ja suojalasit on pakko olla päässä :idea:
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

:thumbup:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Neekerin tukallakin lähtee hyvin...eli toi fosfori happo on hyvä mutta jos listataan niin hiekkapuhallus ja fosfori happo...lähtee muuten kaikki 100%...teräsharja laikka tai neekrin tukka...sitten happopohjalle..2k pohja tai epoxi...pintamaali vaikka pensselillä...koteloaine ja kuivahtaa sitten massa mutta yksi on myös hyvä jota käytän eli koteloa ja teräketju öljyä ja massaa väriksi että on mustaa ja pintaan...ei muuten ruostu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Alkuunsa helppojen paikkojen laittelua ja harjoittelua,kun varsinainen kohde vielä autokatoksessa.Muttei kuitenkaan sutta viitsi tehdä.Miten tuo fosforihappo Motonetissä dinitrol annitrol ilmeisesti kyseistä ainetta,mutta miten tuon käyttö. Tarvitseeko vesihuuhtelun. Näihin aikoihin vähän haasteellinen, kun ulkona ei pääse huuhteleen. (Ei ole ilmeisesti ympäristölle haitallista)
Ilmeisesti kaksi käsittelyä min 24h välein ,putsaus ja päälle maali jonkin ajan kuluttua sekä muut hömppeet.(massat yms.)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ruosteen poistaminen muulla kuin hiekkapuhaltamisella on työlästä. Hiekkapuhaltaminen taas sotkee. Motonetistä saa 2k epoksia spraynä, suht kallis purkki mutta jos kaikki paikat putsattu puhtaaksi eli saa kerralla maalattua kaikki niin hyvä vaihtoehto. Toi siis jämähtää päivässä tai parissa purkkiin eli ei voi maalata silloin tällöin.

Ikh myymä wiima merkkinen fosforihappo on tehokkaampaa kuin annitrol. Happo tarvii lämpöä toimiakseen eli missään pihalla ei näillä keleillä toimi. Ei tarvi huuhdella vedellä mutta hapon kuivuttua pitää harjata hyvin se valkoinen jauho pois joka on aika tiukassa. Voi kyllä huuhdella kiehuvalla vedelläkin niin saa kaikki hapot pois. Ei ole mitenkään erityisen vaarallista ainetta, silmiin ei kannata roiskia.
S124 300TE
S211 E500
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Tallissa tarkoitus työstää. Huuhdella ei siellä kehtaa. .lämpötila tällä hetkellä 18,mutta saadaan tuonne 20 asteeseen.
Täytyy huomenna käydä vaikka ikh:lta hakemassa aine ja alkaa pikkuhiljaa työstämään.Toki jos lisä vinkkiä löytyy nii ovat tervetulleita.Laitellaan vähän kuvia miten aineet vaikuttaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ihk fosfori on tehokasta mutta laitat noin tunnin välein ja hankaa sitä ennen laittoa ja suurin osa pitää saada pois ennen käyttöä muuten venyy poisto aika...siksi minä hiekka puhallan ja jos jää mustaa niin tolla loput.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Juu
Eli pari kerrosta tunnin välein ja valkoiseksi jäävä hilse poistetaan joko pesemällä tai harjalla tuotteen kuivuttua vaikka seuraavana päivänä. Olenko oikeilla jäljillä.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1131
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tämä tuote pesee mennen tullen kaikki fosforihapot, noveroxit ym. ja on monin verroin helpompi käyttää:

https://www.watski.fi/Owatrol-ljy-11dma ... gKDhfD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Aine tunkeutuu ja imeytyy sisälle huokosiin ja ruosteeseen, ja eliminoi ruostumisprosessin. Ja kyllä, sitä ruostetta jää aina sinne metallin huokosiin vaikka sen hinkkaisi kuinka kiiltäväksi. Happo on vesipohjaista, eikä omaa samaa tunkeutumiskykyä.

Pari käsittelykertaa (ensimmäinen vaikka hennosti ohennettuna) ja lopuksi pintakäsittely yksikomponenttituotteilla. Jos pelti tämän jälkee alkaa ruostua, niin se tulee sitten huokostasolla toiselta puolelta läpi!

Kokeiltu on vuosien mittaan kaiken maailman litkut ja vippaskonstit merivesiympäristössä... :)
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Nyt ehti vähän selvitteleen

Kävin epoxi maalin hakemassa joka soveltui laivojen suolavesi kylpyyn,painolastitankkeihin,öljylastitankkeihin...ja listan hännillä mersun peltiosat sekä muut metalliosat. (Hempadur Quatro 17634 ja siihen kovete.)

Hyllyssä oli myös Dinitrol antiroll: Huuhdeltava aina eikä suositeltu mihinkään mihin happoa voisi jäädä (saumat yms.). Pienempi paha jättää pienet kraaterit epoxin alle kuin happoa epoxin alle.

Hain konehallin valikoimasta viiman 85% ja soittelin käytöstä ja sopivuudesta : tuoteneuvontaan --->Asiantuntijalle---> tuotteesta enemmän tietävälle ja käyttäneelle harrastelijalle/keräilijälle
(traktoreita,moottoripyöriä.)

Viima 85% koostumukseltaa lähes vastaava,kuin Dinitrol antirol (näin ymmärsin)ja suotavaa olisi huuhtelu.(osien,muttereiden yms. pesuun)
Viima 33% levitetään KUIVALLE ja puhdistetulle pinnalle kiertäen korjattavia kohtia kolme kierrosta siten,että pysyy kosteana.
(EI SAA HUUHDELLA) Mikäli jatko käsitellään niin kuivuttuaan hiotaan,karhennetaan kevyesti 400 paperilla (muttei puhki) jonka päälle voidaan maalata esim.epoxilla.
Tämä tieto nyt puhelimessa kuultua ja ajattelin testata joitain paikkoja ,mutta pienien kraaterien päälle ajattelin laittaa epoxin.
Epoxin päälle voi maalata varovaisen karhennuksen jälkeen
pohjamaalin---> pintamaalin.
(Epoxin suositus oli viikon kuivumisaika /kerros (2 kerrosta) ja viikko ennen pohjamaalia. Epoxi kerrosten väli,jos yli 90 päivää nii välihionta ja nämä 20 asteen lämmössä)
Puhdistuksiin epoxin alle ja ennen pohjamaalia/pintamaalia esim carsystem silicon remove.

Ainoa oikea kuitenkin hiekkapuhallus ja nämä kokeilut,jos antaisi lisäaikaa.

Päivitän kuvilla työn etenemistä
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

CeKupee kirjoitti:Nyt ehti vähän selvitteleen

Kävin epoxi maalin hakemassa joka soveltui laivojen suolavesi kylpyyn,painolastitankkeihin,öljylastitankkeihin...ja listan hännillä mersun peltiosat sekä muut metalliosat. (Hempadur Quatro 17634 ja siihen kovete.)

Hyllyssä oli myös Dinitrol antiroll: Huuhdeltava aina eikä suositeltu mihinkään mihin happoa voisi jäädä (saumat yms.). Pienempi paha jättää pienet kraaterit epoxin alle kuin happoa epoxin alle.

Hain konehallin valikoimasta viiman 85% ja soittelin käytöstä ja sopivuudesta : tuoteneuvontaan --->Asiantuntijalle---> tuotteesta enemmän tietävälle ja käyttäneelle harrastelijalle/keräilijälle
(traktoreita,moottoripyöriä.)

Viima 85% koostumukseltaa lähes vastaava,kuin Dinitrol antirol (näin ymmärsin)ja suotavaa olisi huuhtelu.(osien,muttereiden yms. pesuun)
Viima 33% levitetään KUIVALLE ja puhdistetulle pinnalle kiertäen korjattavia kohtia kolme kierrosta siten,että pysyy kosteana.
(EI SAA HUUHDELLA) Mikäli jatko käsitellään niin kuivuttuaan hiotaan,karhennetaan kevyesti 400 paperilla (muttei puhki) jonka päälle voidaan maalata esim.epoxilla.
Tämä tieto nyt puhelimessa kuultua ja ajattelin testata joitain paikkoja ,mutta pienien kraaterien päälle ajattelin laittaa epoxin.
Epoxin päälle voi maalata varovaisen karhennuksen jälkeen
pohjamaalin---> pintamaalin.
(Epoxin suositus oli viikon kuivumisaika /kerros (2 kerrosta) ja viikko ennen pohjamaalia. Epoxi kerrosten väli,jos yli 90 päivää nii välihionta ja nämä 20 asteen lämmössä)
Puhdistuksiin epoxin alle ja ennen pohjamaalia/pintamaalia esim carsystem silicon remove.

Ainoa oikea kuitenkin hiekkapuhallus ja nämä kokeilut,jos antaisi lisäaikaa.


Päivitän kuvilla työn etenemistä
Tutun näköistä jälkeä "rotta" on onnistunut sinunkin ajopelissäsi tekemään, vieläpä mokoma on saanut olla rauhassa massan suojassa!
Omassa projektissani "annoin" osan ruosteista Mastonin ruosteensyöjälle. Pesin pinnan asetonilla n. tunnin kuluttua levittämisestä (kuivuminen tarvitsee lämpöä mieluummin yli 20 astetta). Osan poistin hiekkapuhaltamalla, siihen löytyy paineastiallinen sekä pistehiekkapuhalluslaite. On tosin vesihiekkapuhalluslaitekin, mutta se ei mielestäni oikein sovellu autonrungon käsittelyyn hitsaussaumoihin tunkeutuvan kosteuden takia. Se vaatisi uunin kuivatukseen. Lisäksi on käytetty teräsharjoja, kiharatukkaa, pientä paineilmarälläkkää ja suorahiomakonetta ym.
Peltipinnalle ruiskutin DeBeerin 2-k epoksin, sen voi ruiskutta märkää märälle-menetelmälle. Silloin se ei tarvitse välihiontaa, muuten sen on annettava kuivua kunnolla ja sitten hiottava.
Hitsaussaumojen kohdalle voi vetää lasikuitukitin puhtaalle pellille, tällöin olisi hyvä saada pellin toiselle puolelle ainakin kotelosuoja. Lasikuitukitin päälle tulee vielä normaali muovikitti. Nämä kitit sekä epoksipohja ovat niin tiiviit, ettei kosteus niitä läpäise. Toiselle puolen peltiä olisi saatava ainakin kotelosuoja, yksipuoleinen käsittely ei ole pitkäikäinen. Hitsaussaumat tietenkin voi käsitellä koritinallakin. Tämä kuvailemani menettely oli minun ratkaisuni, moni muukin voi olla ihan yhtä hyviä.

Odotan mielenkiinnolla projektisi etenemistä, kuvat kertovat paljon tekstin lisäksi. Tsemppiä!
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1470
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mitä mieltä olette tuosta Jenkkien suosimasta POR-15 -maallista (esim. saa täältä: https://www.mve-online.com/product_info ... 095l-p-787" onclick="window.open(this.href);return false;)

Tuota voi kai vetää vähän ruostuneenkin pinnan päälle. Mulle sanoi automaalari että esim. tuota 2K-epoksia voisi vetää vaikka olisi vähän ruostetta jäänytkin, ei lähtisi enää siitä etenemään? Onko taika se, että saadaan pinta suljettua täysin ulkoilmasta?
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Tuollainen joskus ollut kiveniskujen kolojen putsaukseen ilman vaijeria ja tuo vaijerilla oleva ehdottoman näppärä pienien paikkojen kohdepoistoon.(Akkukäyttöisenä tosin olis vielä kätevämpi,mutta näillä mennään ja helpoissa kohteissa voi imurinkin ottaa mukaan niin saa pölytkin samoilla tulilla talteen.
Merkkiä nyt en muista,mutta lupasivat,että kestää.
Tuon hammaslääkärin pienen timanttiterän ostin erikseen ja sillä saa kyllä olla varovainen ja kraaterin pohjista pölähtää ruostetta,mutta saa kyllä olla varovainen,ettei läpi mene.(Ei se läpi mene,jos tervettä peltiä vielä kraaterin pohjalla )
Ja jos oikein tarkkaa haluaa niin puhelimella kuvaa... (mutta kuka nyt pilkkua viitsii viilata)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut CeKupee, Su 29.03.2020 20:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse käytän 85% fosfori happoa ja pesen sen tinnerillä...vedellä joka olisi oikea keino hapolle pesuun tulee heti ohut ruskea ruoste huntu peltiin.
Itsekin kokeillut kaikki ja hiekkapuhallus ja happo on olleet 100% keino.
Oisiko sitten ohjeissa eroja kun käytän Laptekin fosforihappoa.
Viimeksi muokannut atlas, Su 29.03.2020 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Juu,jos pesemään pääsee niin varmaan parempi. Tuohan on ruosteen muunnin tuo 33% ja tuossa takana pari paikkaa mihin ajattelin testata ilman epoxia (33%--->pohjamaali--->pintaväri ---> massa) nämä nyt myös helpoissa ja seurattavissa paikoissa.
Tuon polkimen juuren ajattelin laittaa alkuunsa pelkästää tuolla 33% ja pohjamaali päälle. Siitä nyt helppo seurailla miten toimii ja helppo korjatakkin.Täytynee ottaa pyyhe ja kuivata tuo kaasupolkimen kengänpohja niin ei pääse kosteutta :crazy:
Epoxin laitan suoraan pellille sata varma paikkoihin mistä ruoste saatu pois.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1131
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja Karel »

Olin myös niin optimisti kaikkivoimaisen happokäsitely-epoksipinnoituksen kanssa, kunnes totuuden edessä sai taas nöyrtyä. Ei se vaan kestä.

Yhdessä käyttöautossa hiekkapuhallettiin, happokäsiteltiin, pestiin, kuumailmapuhallinta, käytettiin laivateollisuuden epoksia useamman kerroksen...kaikkien experttien ohjeiden mukaan... kolme vuotta meni ja mätäpaiseet muhi taas maalin alla. Auto kylläkin päivittäisessä ja ympärivuotisessa käytössä, mutta ei se karua totuutta miksikään muuta. Kun ei kestä, niin ei kestä. Jos autoa vaan seisottaa tallissa ja ajaa kauniilla ilmalla, niin aivan sama mitä ruosteille tekee. Ei se silloin tietenkään enää lisää ruostu.

Owatrol on ainoa, josta on lupaavalta näyttävät tulokset. Kahden auton alustan aion käsitellä kesällä seuraavasti: Perusteellinen ja tarkka pesu. Hiekkapuhallus tarvittavin osin. Sumutus kauttaaltaan Owatrolilla niin, että imeytyy joka paikkaan ja palikan alle. Ensimmäinen kerros ohennettuna, toinen sellaisenaan. Hiekkapuhallettuihin/ruosteisiin kohtiin kolmas kerta sivelemällä. Kuivuttuaan sumuttamalla ohut kerros keltaista ohennettua kotelosuojaa. Sama käsittely koteloihin, ennen kotelosuojaa Owatrol ja parin päivän kuivuminen väliin. Toimii loistavasti muuten esim. puskurinkromien nurjalla puolella!

Tässä on se etu, että käsittely jää läpikuultavaksi, ja pystyy koko ajan näkemään kunnon. Tarvittaessa on helppo täydentää/korjata.En enää aio laittaa mitään maaleja, massoja tms. kalvoja, jonka alla ongelmat muhivat. Mitä paksummin tököttiä, sitä suurempi yllätys alla sitten jossakin vaiheessa odottaa.

Jarrupolkimen juureen ja teräsvanteisiin laitoin viime syksynä tätä:

https://conticoatings.com/fileadmin/res ... Tannox.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanteet olivat TODELLA ruosteiset. Taltalla sai ensin naputella ruostekerrostumat pois, se jälkeen pyörivällä teräsharjalla puhtaaksi. Hiekkapuhallus olisi ollut parempi, mutta päätin tehdä kotioloissa. Kaksi kerrosta Tannoxia, ja kiiltävä hiukan läpikuultava musta pinta oli lopputulos. Ilman mitään muuta pintakäsittelyä olivat nyt yhden talven suolakylpyjen jälkeen vielä siistit. On parempi kuin Noverox, joka on kuin jotakin tahmeaa puolikuivunutta piimää. Tämä käy silloin kun halutaan "kuiva" pinta. Owatrol jää hiukan öljymäiseksi, ei kuitenkaan irtoa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jotain menee pieleen jos ei kestä. Tai sitten koitetaan maalata jotain jossa kaksi-kolme peltiä päällekkäin ja välissä ruostetta, se ei kestä ennemmin kuin se on avattu ja korjattu. Jos hiekkapuhaltaa niin ei kannata hapotella, lisää vaan riskiä että sitä happoa jää sinne alle joka tulee läpi jossain vaiheessa. Ja asianmukainen ruostesuojaus eikä mitään sentin bitumimassakerrosta joka toimii kesän jonka jälkeen kovettuu ja tekee erinomaisen pesän kosteudelle.
S124 300TE
S211 E500
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

tuossa kaks hyvää vertailukohdetta-80 luvun lopulta,kun toinen "suomiauto ja toinen jälkituonti -04. Tosin tuo suomiautokaan mahdottomia menty,mutta kuiten iso ero pohjassa,etenkin tuolla suojaamattomalla alueella. Jollakin ne on nyt vaan saanut tehtaalla maalin pysymään pohjassa ilman kupruiluja.Suomi autossa enemmänkin rupeja löytyy,mutta puhdastakin maalipintaa löytyy ,kun putsailtu. Kun taas tämä tuonti,joka ollut vähillä ajoilla talvisaikaan on pohja siinä kunnossa,että täytyy välillä käydä oikein katsomassa ja ihmettelemässä.Riippuu varmaan vuosimalleistakin,mutta eikö uudemmissa ollut jo heikommat maalitkin.
Eikö hiekkapuhallus oikeissa olosuhteissa pitäisi olla aika 100 varma ratkaisu.
Viimeksi muokannut CeKupee, Ma 30.03.2020 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

CeKupee kirjoitti:tuossa kaks hyvää vertailukohdetta,kun toinen "suomiauto ja toinen jälkituonti -04. Tosin tuo suomiautokaan mahdottomia menty,mutta kuiten iso ero pohjassa,etenkin tuolla suojaamattomalla alueella. Jollakin ne on nyt vaan saanut tehtaalla maalin pysymään pohjassa ilman kupruiluja.Suomi autossa enemmänkin rupeja löytyy,mutta puhdastakin maalipintaa löytyy ,kun putsailtu. Kun taas tämä tuonti,joka ollut vähillä ajoilla talvisaikaan on pohja siinä kunnossa,että täytyy välillä käydä oikein katsomassa ja ihmettelemässä.Riippuu varmaan vuosimalleistakin,mutta eikö uudemmissa ollut jo heikommat maalitkin.
Eikö hiekkapuhallus oikeissa olosuhteissa pitäisi olla aika 100 varma ratkaisu.
Omassa käyttöentisöintiprojektissani mietin auton alla selälläni maatessani tuota ruostumisen fysiologiaa. Eli kosteutta, happea ja niiden myötä mahdollistuvaa sähkökemiallista prosessia. Siinä rauta pelkistyy vähin erin ensiksi harsomaiseksi, kunnes vähin erin katoaa kokonaan. Kuulostaako lohduttomalle?

Kuten S202 tuossa edellä sano: "Jotain menee pieleen jos ei kestä. Tai sitten koitetaan maalata jotain jossa kaksi-kolme peltiä päällekkäin ja välissä ruostetta, se ei kestä ennemmin kuin se on avattu ja korjattu."
Näinhän se on, ei ole kestävä lopputulema huokoiseksi ruostuneen pinnan käsittely vain toiselta puolelta. Varsinkin ne monikerroksiset kotelorakenteet ovat ongelmallisia. Työhon ryhdyttäessä on tietysti pohdittava, miten pitkään haluaa työnsä tuloksen kestävän/miten paljon haluaa käyttää siihen resursseja. Eli aikaa ja rahaa. Jos haluaa tehdä hyvin, vaatii se myös rakenteiden avaamista.
Itse ruiskuttelin hitsattavan sinkin pintoihin, jotka tulevat uudelleen vastakkain, toki se palaa osin pois. Mutta ohut, ryömivä kotelosuoja toivottavasti hidastaa riittävästi ruostumisprosessia.
2000-luvun taitteessa ympäristösyistä käyttöönotetut atsovärit ja ruosteenestokäsittelyaineiden vähentämisen jäljet ovat selvästi näkyvillä. Tämä ei tietysti koske heitä jotka vaihtavat autonsa säännöllisesti uuteen. Ja juuri siitä syystä autoja ei juurikaan ruostesuojata uutena; eihän siitä saada parempaa vaihtohyvitystä.
Auton käyttöolosuhteet ja hoito vaikuttavat toki paljonkin sen säilymiseen hyväkuntoisena. Uutena ruosteenestokäsitelty, säännöllisesti pesty/vahattu ja kolaroimaton auto olisi aarre.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Hei!
Jos käytätte laikkakonetta ja halpaa teräsharjaa, jossa ohuet langat, ehdottomasti kunnon silmä/naama- suojaikoppa päähän. Näistä irtoaa teräslangat herkästi, ja ne uppoavat kaikkeen pehmeään hyvin syvälle.
Mieluimmin teräsharja jossa on tukeva kierretty punos, ja sallittu nopeus yli 10 000 1/min.
Pajamies hakkaa
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1470
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti:Tämä tuote pesee mennen tullen kaikki fosforihapot, noveroxit ym. ja on monin verroin helpompi käyttää:

https://www.watski.fi/Owatrol-ljy-11dma ... gKDhfD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä voisikin olla kokeilemisen arvoinen puskurikromien ja helmamuovien alle... Tuossa Ässässä on esimerkiksi parin tunkinreiän kohdalla sellaista pientä alkavaa ajan patinoimaa hilseilyä havaittavissa, voisi riittää että putsaa enimmät pois ja vetelee tuota helmoihin, harrastekäytössä (=pääasiassa kesäajossa) ei pitäisi enää pahemmaksi mennä jos tuo pysäyttää ruostumisen siihen tilanteeseen missä se on. Jos tuota vetelisi varuiksi myös kallistuksenvakaajan koloihin ettei vahingossakaan pääse ruostumaan sieltä, ja ruutaa etukynkkien "koloihin"....

Tuo R129 on aikoinaan melkein parikymmentä vuotta sitten Suomeen tuotaessa ruostesuojattu, joka onkin pelastanut sen, se on ollut joskus ihan ympärivuotisessa ajossa ja vielä ruuhka-Suomessa.

Taannoin nuorempana ekan W124:n omistajana ajattelin, että jos vetelen Dinitrolin alustamassat pyöränkoteloihin, säilyisi auto paremmin ruostetta vastaan. About 8 vuotta kului niin renkaita vaihtaessa kokeilin painaa niitä "tulppia" jotka takapyöränkotelossa on, painui tulppa rasahtaen sisälle ja samalla tuli 5x5cm reikä pyöränkoteloon... Luulen että "talmaaminen" tuolla massalla aiheutti sen, että kosteus pääsi kerroksen alle nousemaan huomaamatta ja ajan kuluessa tekemään siellä työtänsä rauhassa... Sen jälkeen olen ollut erittäin varovainen noiden massojen ja muiden vastaavien kanssa.

En tuon Ässän kanssa ihan ekana viitsisi rälläkkä-fosforihappo-epoksi -linjalle alkaa kun kyse on vain pienestä pintaruosteesta, ja pohja on muuten ihan koskematon.
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

:thumbup: sama täällä
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

Karel kirjoitti:Tämä tuote pesee mennen tullen kaikki fosforihapot, noveroxit ym. ja on monin verroin helpompi käyttää:

https://www.watski.fi/Owatrol-ljy-11dma ... gKDhfD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Aine tunkeutuu ja imeytyy sisälle huokosiin ja ruosteeseen, ja eliminoi ruostumisprosessin. Ja kyllä, sitä ruostetta jää aina sinne metallin huokosiin vaikka sen hinkkaisi kuinka kiiltäväksi. Happo on vesipohjaista, eikä omaa samaa tunkeutumiskykyä.

Pari käsittelykertaa (ensimmäinen vaikka hennosti ohennettuna) ja lopuksi pintakäsittely yksikomponenttituotteilla. Jos pelti tämän jälkee alkaa ruostua, niin se tulee sitten huokostasolla toiselta puolelta läpi!

Kokeiltu on vuosien mittaan kaiken maailman litkut ja vippaskonstit merivesiympäristössä... :)

Tuohon ilmeisesti voi lisätä värinkin.
Onko kokemusta?
CeKupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 15.08.2019 15:43

Re: Pohjan fixausta (ruosteen rappaus/maalaus/massausta

Viesti Kirjoittaja CeKupee »

saako sumutettua pumpattavan painepullon läpi vai pitääkö olla säiliö kompuran perässä?
Vastaa Viestiin