E350 7g-tronic nykii
E350 7g-tronic nykii
w212 -2011 e350
Elikkäs ongelmana vaihteiden nykiminen, pahimmiten alaspäin vaihdolla.
Tuntuu kuin turbiini jumittais mutta vain välillä, voi vaihdella ihan siististi sillointällöin mutta yleensä pidemmän matka-ajon jälkeen alkaa hidastaessa/kaupunkiajossa nyppimään.
Meneekö turbiini vaihtoon? Onko laatikossa vikaa?
Öljyt vaihdetaan kun kerkeää huoltoon!
Edit: vaihteenvaihto täyskaasulla muutenkin ehkä vähäsen hidasta eli olisko vain öljynhuuhtelua vailla jos KYB venttiili jumittua sen takia
Elikkäs ongelmana vaihteiden nykiminen, pahimmiten alaspäin vaihdolla.
Tuntuu kuin turbiini jumittais mutta vain välillä, voi vaihdella ihan siististi sillointällöin mutta yleensä pidemmän matka-ajon jälkeen alkaa hidastaessa/kaupunkiajossa nyppimään.
Meneekö turbiini vaihtoon? Onko laatikossa vikaa?
Öljyt vaihdetaan kun kerkeää huoltoon!
Edit: vaihteenvaihto täyskaasulla muutenkin ehkä vähäsen hidasta eli olisko vain öljynhuuhtelua vailla jos KYB venttiili jumittua sen takia
Re: E350 7g-tronic nykii
.
Kannattaisikko aloittaa ihan öljyn määrän tarkistuksella, jos mitään herjaa ei ole.
Merkistä saa olla teellusikallinen vähemmän, tai kahvikupillinen yli. Max.
Kannattaisikko aloittaa ihan öljyn määrän tarkistuksella, jos mitään herjaa ei ole.
Merkistä saa olla teellusikallinen vähemmän, tai kahvikupillinen yli. Max.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: E350 7g-tronic nykii
Lyhyessä ajassa tullut vastaan kaksi tapausta oma sekä tuttavan tuttavan autot nyki (7g plus) ja molemmissa oli liian vähän öljyä....
Omassa täysi vehon historia nyt mittarissa 162tkm...
Omassa täysi vehon historia nyt mittarissa 162tkm...
-E50 AMG (pieni projekti)
-x1
-x1
Re: E350 7g-tronic nykii
7g plus katkaisee vetoa kiihdyttäessä jos liian vähän öljyä
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: E350 7g-tronic nykii
Ja tekee sitä vielä herkemin kuin edeltävät mallitaroline kirjoitti:7g plus katkaisee vetoa kiihdyttäessä jos liian vähän öljyä
harmittavan usein laatiko ongelmien takaa löytyy väärä öljyn määrä
Mökkillä
'
'
Re: E350 7g-tronic nykii
Omassa 2103 E350 (S212) ajettu 142tkm. Etenkin aamuisin kylmällä lootalla alaspäin vaihtaminen on kuin halolla löis selään. Eli kunnon töksäyttäminen.
Onko siis öljyn väkyyttä, softan säätämistä?
Onko siis öljyn väkyyttä, softan säätämistä?
<<< Nixu >>>
S211 E320 CDI Elegance/AMG-style, 2008
X218 CLS AMG63 SB, 2014 (ex)
S212 E350 BT 4Matic, 2014 (ex)
S211 E220D Classic, 2006 (ex)
S210 E220D Elegant, 2002 (ex)
W220 S320 Lang, 1999 (ex)
W210 E220D Classic, 1999 (ex)
S211 E320 CDI Elegance/AMG-style, 2008
X218 CLS AMG63 SB, 2014 (ex)
S212 E350 BT 4Matic, 2014 (ex)
S211 E220D Classic, 2006 (ex)
S210 E220D Elegant, 2002 (ex)
W220 S320 Lang, 1999 (ex)
W210 E220D Classic, 1999 (ex)
-
- Mersumies
- Viestit: 503
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: E350 7g-tronic nykii
omassa e350 turbiinin lukittuminen varsinkin ensimmäiset kerrat kylmällä laatikolla oli sellaisia loikkaavia. Tuo parani huomattavasti öljynvaihdolla ja KYB venttiilin vaihdolla. Oikeastaan jos vaihtaa öljyt niin kannattaa se KYB vaihdattaa, kun se menee siinä samalla ja on 85ekee tjsp. Varsinkin jos laatikolla on jo kilometrejä esim yli 200k.
muutenkin laatikon toiminta muuttui paremmaksi. ja jotenkin sporttisemmaksi. Oikeastaan se tuntuu niinkuin olisi sport asento päällä vaikka ei olekkaan. Voi kyllä olla jotain tekemistä esim jos adaptaatioita on nollattu yms. että käytös muuttuu senkin takia.
Kävi mielessä, että moni käyttää rahaa lastutuksiin yms tuninkeihin, mutta paras viritys olisi käydä vaihtamassa vaihteistoon öljyt ja palauttaa tehdassuorituskyky.
Itsekkin olisi kyllä pitänyt käyttää jo vuosi sitten. Yleensäkkin tuollaiset kannattaa tehdä silloin kun auton ostaa, eikä siten, että pihistelee ja vaihtaa lopulta ja sitten myy auton. Siinähän ei juuri järkeä ole.
voi muuten olla, että myös öljyn määrä ollut karvan alhaalla, koska joskus huomasin, että jos ajoi oikealle kaartuvaa ramppia oikein kovilla g voimilla, niin tuntui että vaihteisto jotenkin empi tehonpuolesta kaarteen loppupuolella, kunnes rampin kaarre suoristui ja sitten teho tulee. Suoralla kiihdytyksellä ei huomannut ikinä mitään ongelmaa.
muutenkin laatikon toiminta muuttui paremmaksi. ja jotenkin sporttisemmaksi. Oikeastaan se tuntuu niinkuin olisi sport asento päällä vaikka ei olekkaan. Voi kyllä olla jotain tekemistä esim jos adaptaatioita on nollattu yms. että käytös muuttuu senkin takia.
Kävi mielessä, että moni käyttää rahaa lastutuksiin yms tuninkeihin, mutta paras viritys olisi käydä vaihtamassa vaihteistoon öljyt ja palauttaa tehdassuorituskyky.
Itsekkin olisi kyllä pitänyt käyttää jo vuosi sitten. Yleensäkkin tuollaiset kannattaa tehdä silloin kun auton ostaa, eikä siten, että pihistelee ja vaihtaa lopulta ja sitten myy auton. Siinähän ei juuri järkeä ole.
voi muuten olla, että myös öljyn määrä ollut karvan alhaalla, koska joskus huomasin, että jos ajoi oikealle kaartuvaa ramppia oikein kovilla g voimilla, niin tuntui että vaihteisto jotenkin empi tehonpuolesta kaarteen loppupuolella, kunnes rampin kaarre suoristui ja sitten teho tulee. Suoralla kiihdytyksellä ei huomannut ikinä mitään ongelmaa.
W212 E350cdi
Re: E350 7g-tronic nykii
Moi
Olen itse myös ihmetellyt samaa. 7-vaihteisissa tämä on ominaisuus kylmänä kun moottori lämpiää +80 toimii ihan normaalisti. Mulla on ollut kaksi E350CDI 4-matic vm. 2013 ja 2014 kummassakin sama ongelma.
Ensimmäisessä 2013 versiossa tehtiin adaptointi 2 eri kertaa Veholla ei auttanut vaihdettiin öljyt Veholla. Vein vaihteistospesialistin luokse Huittisiin ja kerroin ongelmasta sain kuulla että KYB venttiilillä voisi tilanteen saada vaihdettu, specialisti oli eri mieltä.
Ensimmäisessä 2009 version E350 CDI ei tätä ongelmaa ollut oli takavetoinen.
Eli 9-vaihteisessa ei ongelmaa
Olen itse myös ihmetellyt samaa. 7-vaihteisissa tämä on ominaisuus kylmänä kun moottori lämpiää +80 toimii ihan normaalisti. Mulla on ollut kaksi E350CDI 4-matic vm. 2013 ja 2014 kummassakin sama ongelma.
Ensimmäisessä 2013 versiossa tehtiin adaptointi 2 eri kertaa Veholla ei auttanut vaihdettiin öljyt Veholla. Vein vaihteistospesialistin luokse Huittisiin ja kerroin ongelmasta sain kuulla että KYB venttiilillä voisi tilanteen saada vaihdettu, specialisti oli eri mieltä.
Ensimmäisessä 2009 version E350 CDI ei tätä ongelmaa ollut oli takavetoinen.
Eli 9-vaihteisessa ei ongelmaa
Re: E350 7g-tronic nykii
.
Suhteessa öljyyn, automaattilaatikossa on kaksi tärkeää asiaa. Määrä ja laatu.
Määrä selviää mittaamalla, laatu omistajan käsikirjasta, valmistajan suosituksesta ei ole syytä poiketa, mikäli ei aivan varmasti tiedä, mitä haluaa, tai tekee.
Automaattivaihteistojen öljyn ominaisuuksia tarkastellaan eri tavalla, kun moottorin.
Laatikon öljyissä ei ole niinkään kyse viskositeetista, vaan niiden kitkaominaisuuksista eri tilanteissa.
Vaikkap niin, että toisen öljyn voimansiirto-ominaisuudet on parhaimmillaan lähtötilanteessa, toisella taas kierroksilla.
Valmistaja on rakentanut laatikon tietynlaisia öljyjä ajatellen, se ei silloin vaan toimi kunnolla jollain toisenlaisella öljyllä, vaikka se olisi kuinka laadullisestikkin "parempaa". Se ei vaan sovellu ko laatikkoon, Valmistajan suositusta on syytä noudattaaa, pilkuntarkasti.
Mersun 7g laatikossa on turbiinin lukituksella oma öljykanava.
Se muutoksena vanhempaan. Hyvin lyhyesti 5-lovinen: Turbiini lukittuu, kun öljynpaine turbiinissa on ensin sama, kun laatikon sisälläkin. Sitten jousikuormitteinen öljykanava pääsee aukeamaan ja öljy painamaan kitkapinnat vastakkain => turbiini lukittuu.
7-V vaihteistossa turbiinin lukitusventtiiliä ohjataan "suoraan", vaihteiston ohjain käskyttää. Turbiinin täyttymistä ei tarvitse enää odottaa, vaan lukittuminen voidaan tehdä "heti", joka vaihteella. Jotta lukittuminen tapahtuisi tarkoitetulla tavalla, täytyy käytetyn öljyn olla oikeanlaista suhteessa laatikon mekaanisiin ominaisuuksiin. Turbiinin lukitusventtiilin täytyy olla kunnossa. ja hydrauliikkayksikössä ei saa olla ohivuotoja, jottei öljyä purskahda kontrolloimattomasti kitkalevyille ja aiheuta vääränlaista kykeytymistä sitäkautta.
Suhteessa öljyyn, automaattilaatikossa on kaksi tärkeää asiaa. Määrä ja laatu.
Määrä selviää mittaamalla, laatu omistajan käsikirjasta, valmistajan suosituksesta ei ole syytä poiketa, mikäli ei aivan varmasti tiedä, mitä haluaa, tai tekee.
Automaattivaihteistojen öljyn ominaisuuksia tarkastellaan eri tavalla, kun moottorin.
Laatikon öljyissä ei ole niinkään kyse viskositeetista, vaan niiden kitkaominaisuuksista eri tilanteissa.
Vaikkap niin, että toisen öljyn voimansiirto-ominaisuudet on parhaimmillaan lähtötilanteessa, toisella taas kierroksilla.
Valmistaja on rakentanut laatikon tietynlaisia öljyjä ajatellen, se ei silloin vaan toimi kunnolla jollain toisenlaisella öljyllä, vaikka se olisi kuinka laadullisestikkin "parempaa". Se ei vaan sovellu ko laatikkoon, Valmistajan suositusta on syytä noudattaaa, pilkuntarkasti.
Mersun 7g laatikossa on turbiinin lukituksella oma öljykanava.
Se muutoksena vanhempaan. Hyvin lyhyesti 5-lovinen: Turbiini lukittuu, kun öljynpaine turbiinissa on ensin sama, kun laatikon sisälläkin. Sitten jousikuormitteinen öljykanava pääsee aukeamaan ja öljy painamaan kitkapinnat vastakkain => turbiini lukittuu.
7-V vaihteistossa turbiinin lukitusventtiiliä ohjataan "suoraan", vaihteiston ohjain käskyttää. Turbiinin täyttymistä ei tarvitse enää odottaa, vaan lukittuminen voidaan tehdä "heti", joka vaihteella. Jotta lukittuminen tapahtuisi tarkoitetulla tavalla, täytyy käytetyn öljyn olla oikeanlaista suhteessa laatikon mekaanisiin ominaisuuksiin. Turbiinin lukitusventtiilin täytyy olla kunnossa. ja hydrauliikkayksikössä ei saa olla ohivuotoja, jottei öljyä purskahda kontrolloimattomasti kitkalevyille ja aiheuta vääränlaista kykeytymistä sitäkautta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: E350 7g-tronic nykii
.
Lisätäänpäs vielä äkkiä yksi aiheeseen liittyvä jutttu.
Kun hydrauliikkaysikön sisäkalut kuluu, tai turbiinin lukitusventtiili ei ole tiivis ja kunnossa.
Aiheuttaa tämä tieten tilanteen, jossa lukituskanavaan pääsee kokoajan painetta kitkalevyjä vasten.
Siitä tulee sitten ne vikailmoitukset, turbiinin liiallisesta kitkasta, tai viittaukset puutteelliseen irroittumiseen.
Se ei siis suoranaisesti liity softaukseen, siihen että turbiinia jotenkin puristeltaisiin liikaa.
Silläkeinon se liittyy, että vaihteiston ohjain tunnistaa lisääntyneen syöttömäärän ja kompensoi tilannetta nostamalla tarvittaessa öljynpainetta. Tämä aiheuttaa lisääntynyttä ohivuotoa väljissä rakenteissa ja tämä ohivuoto turbiinin lukituskanavassa loiventaa ja hidastaa turbiinin lukituksen kitkalevyjen toimintaa. Jonka vaihteiston ohjain tulkitsee siis vaikkapa liialliseksi kitkaksi lukituksessa.
Huh ... olipase.
Lisätäänpäs vielä äkkiä yksi aiheeseen liittyvä jutttu.
Kun hydrauliikkaysikön sisäkalut kuluu, tai turbiinin lukitusventtiili ei ole tiivis ja kunnossa.
Aiheuttaa tämä tieten tilanteen, jossa lukituskanavaan pääsee kokoajan painetta kitkalevyjä vasten.
Siitä tulee sitten ne vikailmoitukset, turbiinin liiallisesta kitkasta, tai viittaukset puutteelliseen irroittumiseen.
Se ei siis suoranaisesti liity softaukseen, siihen että turbiinia jotenkin puristeltaisiin liikaa.
Silläkeinon se liittyy, että vaihteiston ohjain tunnistaa lisääntyneen syöttömäärän ja kompensoi tilannetta nostamalla tarvittaessa öljynpainetta. Tämä aiheuttaa lisääntynyttä ohivuotoa väljissä rakenteissa ja tämä ohivuoto turbiinin lukituskanavassa loiventaa ja hidastaa turbiinin lukituksen kitkalevyjen toimintaa. Jonka vaihteiston ohjain tulkitsee siis vaikkapa liialliseksi kitkaksi lukituksessa.
Huh ... olipase.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: E350 7g-tronic nykii
Onneksi niitä voi korjata,tuikku kirjoitti:.
Lisätäänpäs vielä äkkiä yksi aiheeseen liittyvä jutttu.
Kun hydrauliikkaysikön sisäkalut kuluu, tai turbiinin lukitusventtiili ei ole tiivis ja kunnossa.
Aiheuttaa tämä tieten tilanteen, jossa lukituskanavaan pääsee kokoajan painetta kitkalevyjä vasten.
Siitä tulee sitten ne vikailmoitukset, turbiinin liiallisesta kitkasta, tai viittaukset puutteelliseen irroittumiseen.
Se ei siis suoranaisesti liity softaukseen, siihen että turbiinia jotenkin puristeltaisiin liikaa.
Silläkeinon se liittyy, että vaihteiston ohjain tunnistaa lisääntyneen syöttömäärän ja kompensoi tilannetta nostamalla tarvittaessa öljynpainetta. Tämä aiheuttaa lisääntynyttä ohivuotoa väljissä rakenteissa ja tämä ohivuoto turbiinin lukituskanavassa loiventaa ja hidastaa turbiinin lukituksen kitkalevyjen toimintaa. Jonka vaihteiston ohjain tulkitsee siis vaikkapa liialliseksi kitkaksi lukituksessa.
Huh ... olipase.
tuo edellä oleva toiminta sopii myös 5v laatikoon
että siinä mielessä 7v ja 5v eivät eroa toisistaan
Mökkillä
'
'
Re: E350 7g-tronic nykii
Onko tuo KYB venttiili 7g:ssä venttiilikoneistossa yksi hydrauliventtiileistä, vai joku erillinen ulkopuolella?
Varaosanumero jompikumpi näistä: A2202770998 sinikantinen vaiko A2202771 98 mustakantinen?
Varaosanumero jompikumpi näistä: A2202770998 sinikantinen vaiko A2202771 98 mustakantinen?
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: E350 7g-tronic nykii
Minulla myös tässä (minulle) uudessa 12/2010 350cdi:ssä (eli on jo 195kW ja 7G-tronic+) vähän terävästi toimi omaan makuun laatikko. Ostaessa kilsoja oli 132tkm, nyt muutama tonni enemmän. 120tkm kohdalla noin vaihdettu öljyt, mutta vaihdatin nyt "varmuuden vuoksi" uudelleen. Määrä oli täsmälleen oikea, joskin öljyn väri oli vähän vihertävä, jonkun mielestä ehkä vähän tumma siihen verrattuna mitä yleensä on ollut noissa plussissa. Metallijäämiä ei kuitenkaan ollut. Päätin että jään nyt seurailemaan tilannetta, etenkin kun ko. liikkeen asentajat olivat sitä mieltä että toimii niinkuin kuuluu (joten diagnosointi voi olla hankalaa). Vikakoodeja ei ole ollut missään vaiheessa.
Tällä autolla on ajettu edellisen omistajan aikana oikeastaan yksistään Saksassa motariajoa (n. 10tkm vuodessa, ed. omistajalla oli pari muutakin mersua ajossa), joten ehkä adaptaatiot on vaan siellä sporttisemman puolella. En tiedä vaikuttaako laatikon käyttäytymiseen, mutta autossa on AMG-paketti, ja sen normi E/S sijaan on E/S/M valinnat. Nollautin veholla adaptaatiot ennen kuin vaihdatin öljyt, ja nyt olen hetken aikaa vasta ajellut adaptaatioiden nollauksen ja öljyjenvaihdon jälkeen. Olen yrittänyt nyt opettaa laatikkoa niin, että olen pyrkinyt ajamaan pienellä kaasulla, ja vaihdot ovat mielestäni pehmenneet paljon ihan jo nyt reilun sadan kilometrin ajoilla. Ehkä pitäisi kokeilla teettää vielä adaptaatiot kunnolla starin kanssa, jos tietäisi kuka sen operaation osaisi kunnolla tehdä täällä päin. Tuollaisenaankin tosin toimii nyt mielestäni jo ihan hyvin, vielä töksäyttää 2->1 vaihdon silloin, jos esim. ylämäkeen hidastaa, ja pitää kuitenkin pintakaasua. Jos ei pidä kaasua niin vaihtaa nyt tuonkin pehmeästi (niinkuin kuuluu). Muistini mukaan tuon pitäisi toimia niin, että se ei sinne ykköselle vaihda ennenkuin ollaan täysin pysähdytty, jos ei kaasua survo pohjaan.
Tällä autolla on ajettu edellisen omistajan aikana oikeastaan yksistään Saksassa motariajoa (n. 10tkm vuodessa, ed. omistajalla oli pari muutakin mersua ajossa), joten ehkä adaptaatiot on vaan siellä sporttisemman puolella. En tiedä vaikuttaako laatikon käyttäytymiseen, mutta autossa on AMG-paketti, ja sen normi E/S sijaan on E/S/M valinnat. Nollautin veholla adaptaatiot ennen kuin vaihdatin öljyt, ja nyt olen hetken aikaa vasta ajellut adaptaatioiden nollauksen ja öljyjenvaihdon jälkeen. Olen yrittänyt nyt opettaa laatikkoa niin, että olen pyrkinyt ajamaan pienellä kaasulla, ja vaihdot ovat mielestäni pehmenneet paljon ihan jo nyt reilun sadan kilometrin ajoilla. Ehkä pitäisi kokeilla teettää vielä adaptaatiot kunnolla starin kanssa, jos tietäisi kuka sen operaation osaisi kunnolla tehdä täällä päin. Tuollaisenaankin tosin toimii nyt mielestäni jo ihan hyvin, vielä töksäyttää 2->1 vaihdon silloin, jos esim. ylämäkeen hidastaa, ja pitää kuitenkin pintakaasua. Jos ei pidä kaasua niin vaihtaa nyt tuonkin pehmeästi (niinkuin kuuluu). Muistini mukaan tuon pitäisi toimia niin, että se ei sinne ykköselle vaihda ennenkuin ollaan täysin pysähdytty, jos ei kaasua survo pohjaan.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: E350 7g-tronic nykii
Veho suostui vain nollaamaan muttei opettanut?
7G voi kuuleman mukaan olla aika venkula nollauksen jälkeen jossei sitä starilla opeta, kestää kauan ennenkuin hiipii (jos hiipii) kohtuulliseksi. Nythän on hyvä optettaa lootia kun ei (pitäisi) olla paljoa liikennettäkään karanteenin takia, ei kannata vaan uudellemaalle päin lähteä opetusta tekemään, poliisi tykkää kun sanoo ettei voinut pysähtyä tiesululle kun oli opetussykli kesken
7G voi kuuleman mukaan olla aika venkula nollauksen jälkeen jossei sitä starilla opeta, kestää kauan ennenkuin hiipii (jos hiipii) kohtuulliseksi. Nythän on hyvä optettaa lootia kun ei (pitäisi) olla paljoa liikennettäkään karanteenin takia, ei kannata vaan uudellemaalle päin lähteä opetusta tekemään, poliisi tykkää kun sanoo ettei voinut pysähtyä tiesululle kun oli opetussykli kesken
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: E350 7g-tronic nykii
.
Siihen nollukseen ei oikeastaan kannatttaisi olla liian innokaskaan.
Siiihen pitäsi syyn lisäksi peruste, asiaa on korjattu ja halutaa oppiminen aloitttaa alkutasolta.
Jos mitään ei ole muutettu, niin todennäköisin tapaus on, että se säätö vaeltaa juuri siihen samaan asetukseeen takaisin, mistä on juuri pois haluttu.
Epämukavalle tai epäloogiselle vaihdolle ei ole vikakoodia, jos sellaisesta haluaa eroon, pitää jotain muuttaa, ettei säätö vaella samaan kohden takaisin.
Itselle on monta kertaa käynyt niinkin, ettäkun olen vain nollannut oppimisen ja lähtenyt vaan siitä ajelemaan, niin vaihteisto on ollut aivan kamala, jopa pari viikkoakin.
Ehjä tekniikka ja oikeanlaiset öljyt on paras tae kunnolliselle vaihtiston toiminnalle.
Ja niitä todellakin pitää vaihtaa niitä öljyjä.
Softauksen jälkeen äärimmäisen harvoin nollaan vaihteiston oppimiset, nopeuttaa huomattavasti uudelleenoppimista ja aika hyvin pelaa jo heti.
Siihen nollukseen ei oikeastaan kannatttaisi olla liian innokaskaan.
Siiihen pitäsi syyn lisäksi peruste, asiaa on korjattu ja halutaa oppiminen aloitttaa alkutasolta.
Jos mitään ei ole muutettu, niin todennäköisin tapaus on, että se säätö vaeltaa juuri siihen samaan asetukseeen takaisin, mistä on juuri pois haluttu.
Epämukavalle tai epäloogiselle vaihdolle ei ole vikakoodia, jos sellaisesta haluaa eroon, pitää jotain muuttaa, ettei säätö vaella samaan kohden takaisin.
Itselle on monta kertaa käynyt niinkin, ettäkun olen vain nollannut oppimisen ja lähtenyt vaan siitä ajelemaan, niin vaihteisto on ollut aivan kamala, jopa pari viikkoakin.
Ehjä tekniikka ja oikeanlaiset öljyt on paras tae kunnolliselle vaihtiston toiminnalle.
Ja niitä todellakin pitää vaihtaa niitä öljyjä.
Softauksen jälkeen äärimmäisen harvoin nollaan vaihteiston oppimiset, nopeuttaa huomattavasti uudelleenoppimista ja aika hyvin pelaa jo heti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Mersumies
- Viestit: 538
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: E350 7g-tronic nykii
Voitko avata tuota hiukan lisää.tuikku kirjoitti:.
Kannattaisikko aloittaa ihan öljyn määrän tarkistuksella, jos mitään herjaa ei ole.
Merkistä saa olla teellusikallinen vähemmän, tai kahvikupillinen yli. Max.
Öljyn vaihdot ja laatu on helposti ymmärrettävää. Mutta miksi määrä on noin tarkka?
Öljyä menee kuitenkin n. 8 L, eli kyse on 1mm öljyn pinnan muutoksesta. Jo lämpötilan muutos vaikuttaa enemmän.
Vertailuksi
Moottoreiisa on n litran vaihtelu väli, ja vaikka menisi reilusti allekkin, niin voitelu toimii. Ehkä mäessä tai vauhdilla ajettavissa mutkissa öljyn otto saattaa ilmaista tyhjää, niin että öljynpaine laskee, ja valo syttyy.
Re: E350 7g-tronic nykii
.
No kunhan kirjoitin noin vaan. Enhän minä ole koskaan tutkinut omistanikaan, että kuinka paljon sitä öljyn pintaa voi vajaaksi jättää, mutta ihan sitä varten kirjotin, mitä kirjoitin, kun todella pienetkin vajauksen määrät aiheuttavat muutoksia toimintaan.
Öljyn pintahan ei eri ajotilanteissa ole millään lailla stabiili, vaan se taso vaihtelee hyvinkin paljon, riippuen esim turbiinin täytöksestä ja samanaikaisista kanavien täytöistä.
Todennäköisesti kun turbiini täyttyy ja lopuksi lukittuu, niin kaikki irtoöljy on laatikon öljytilasta pois. Se on käytännössä tyhjä. Ja jos ei riitä, niin oireet alkaa heti. Samanlaisia tilanteita laatikon sisällä on varmaan muitakin.
Pikkuisen ylimääräistä ei aivan niinheti haittaa. Kun mikään toiminto ei sen takia jää "kesken". Lisäksi Öljynpinta laatikossa on maksimissaan vaan tietyissä erikoistilanteissa ja kun autolla ajetaan, on öljyä jo paennut kanaviin työntekoon, niin että kaikki kyllä mahtuu sisällä olemaan.
No, en tiedä, selvensikö tämä mitään ja tarkoititko edes tätä kysymykselläsi.
Mutta tällainen tästä vastauksesta nyt tuli.
No kunhan kirjoitin noin vaan. Enhän minä ole koskaan tutkinut omistanikaan, että kuinka paljon sitä öljyn pintaa voi vajaaksi jättää, mutta ihan sitä varten kirjotin, mitä kirjoitin, kun todella pienetkin vajauksen määrät aiheuttavat muutoksia toimintaan.
Öljyn pintahan ei eri ajotilanteissa ole millään lailla stabiili, vaan se taso vaihtelee hyvinkin paljon, riippuen esim turbiinin täytöksestä ja samanaikaisista kanavien täytöistä.
Todennäköisesti kun turbiini täyttyy ja lopuksi lukittuu, niin kaikki irtoöljy on laatikon öljytilasta pois. Se on käytännössä tyhjä. Ja jos ei riitä, niin oireet alkaa heti. Samanlaisia tilanteita laatikon sisällä on varmaan muitakin.
Pikkuisen ylimääräistä ei aivan niinheti haittaa. Kun mikään toiminto ei sen takia jää "kesken". Lisäksi Öljynpinta laatikossa on maksimissaan vaan tietyissä erikoistilanteissa ja kun autolla ajetaan, on öljyä jo paennut kanaviin työntekoon, niin että kaikki kyllä mahtuu sisällä olemaan.
No, en tiedä, selvensikö tämä mitään ja tarkoititko edes tätä kysymykselläsi.
Mutta tällainen tästä vastauksesta nyt tuli.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: La 05.12.2020 01:47
Re: E350 7g-tronic nykii
Itellä laatikko ”ilmeisesti 7g+ kun on start/stop järjestelmä” tekee niin että ”kylmänä” töksäyttää 2:lta 3:lle vaihdettaessa, mutta kun lämpenee ja varsinkin kun lämmöt on 80 paikkeilla niin vaihtaa oikeastaan täydellisesti, pitäiskö huolestua? Niin ja auto on w212 220cdi vm-12 290tkm ajettu
Re: E350 7g-tronic nykii
Nykinyt siitä asti kun ostin 17tkm ajettuna. Nyt 45tkm ajettu. Vaihdettu öljyt ja kyb, adaptoitu pariin kertaan ja ajettu kaikki mahdolliset uudet softat sisään. Parani piirun verran, mutta ei loppunut. Sen lisäksi tehty tehtaalta määrätyt testit ja lähetetty data tutkittavaksi. Tehtaan vastaus: laatikossa ei mitään vikaa. Netti pullollaan juttua tästä asiasta, aikoinaan myös uusissa autoissa. Jotkut ovat saattaneet korjaantua jollain em. toimenpiteellä, jotkut ei millään, ei edes uudella laatikolla. Huollon sijaisautot nykineet jne. Korjaamo epäili vahvasti, että johtuu softista, jotka ei soi yhteen kyseisen lootayksilön kanssa tai voi johtua moottorin softasta tai melkein mistä tahansa, mikä ei liity edes koko laatikkoon. Siksi tuota ei saa millään kiinni.
C200 (S205) 2017
Re: E350 7g-tronic nykii
Kokemuksia kyseisestä laatikosta. Öv huuhtelemalla ja määrä jäi vajaaksi, ennen toimi kuin unelma ja jälkeen kamala. Vaihdot kuin juoksis päin seinää, meno hyytyi usein pieniksi hetkiksi. Tehtiin starilla adaptiivinen opetusajo. Puolitoista tuntia pitkin maakuntaa tietokone sylissä, tuli paremmaksi mutta ei poistanut vikaa. Uus öv ja oikea määrä merkkiliikkeen omaa öljyä, johan alkoi meno muuttumaan. Alussa oli aika sekavia vaihtoja mutta toi loota on oppivainen, vajaa pari tuhatta kilsaa ajettu ja vieläkin paranee. Nykiminen on poissa ja hetkeksi nostaa kierroksia turhan korkealle kiihdytyksissä, sekin vaan silloin tällöin. Alaspäin vaihtuu aina hyvin. Nyt ajettu 144 tkm.
Tuntuma mikä on tullut, jotenkin tolle laatikolle on vaikeaa suorittaa 2-3 vaihto. Ei riipu lämpötiloista. Liekö joku oppimishäiriö tai sisäinen MB ADHD.
Tuntuma mikä on tullut, jotenkin tolle laatikolle on vaikeaa suorittaa 2-3 vaihto. Ei riipu lämpötiloista. Liekö joku oppimishäiriö tai sisäinen MB ADHD.
Re: E350 7g-tronic nykii
Mitäs öljyä sinne sitten laitettiin ennen merkkiliikkeen öljyjä ja missä homma tehtiin?miksei kirjoitti: ↑Pe 15.10.2021 10:56 Kokemuksia kyseisestä laatikosta. Öv huuhtelemalla ja määrä jäi vajaaksi, ennen toimi kuin unelma ja jälkeen kamala. Vaihdot kuin juoksis päin seinää, meno hyytyi usein pieniksi hetkiksi. Tehtiin starilla adaptiivinen opetusajo. Puolitoista tuntia pitkin maakuntaa tietokone sylissä, tuli paremmaksi mutta ei poistanut vikaa. Uus öv ja oikea määrä merkkiliikkeen omaa öljyä, johan alkoi meno muuttumaan. Alussa oli aika sekavia vaihtoja mutta toi loota on oppivainen, vajaa pari tuhatta kilsaa ajettu ja vieläkin paranee. Nykiminen on poissa ja hetkeksi nostaa kierroksia turhan korkealle kiihdytyksissä, sekin vaan silloin tällöin. Alaspäin vaihtuu aina hyvin. Nyt ajettu 144 tkm.
Tuntuma mikä on tullut, jotenkin tolle laatikolle on vaikeaa suorittaa 2-3 vaihto. Ei riipu lämpötiloista. Liekö joku oppimishäiriö tai sisäinen MB ADHD.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: E350 7g-tronic nykii
Eka öljy oli mekonomenin omaa tuotetta, en muista merkkiä enää. Tyypitys oli kuitenkin oikein. Se olis ollu varmaan ihan ok öljy, huonoa oli että määrän tarkistuksen kanssa kävi moka. Olis pitänyt lisätä kunnolla ja todeta oikea määrä eikä luottaa siihen että tarkistuspropun kautta lensi muutama pisara maahan. Tolleen kävi ku tekijä vaihtui just kriittisellä hetkellä ja ilmeisesti tarkistajan taito ei riittänyt hommaan.
Re: E350 7g-tronic nykii
Allekirjoitan täysin. Nihkeää ja vaikeaa myös lämpimänä, mutta ei koko aikaa, eikä kaikissa 2-3 vaihdoissa. Riippuu myös päivästä, säästä (ei lämpötila), kellonajasta ja vaihtotapahtuman fyysisestä sijainnista eli, missä auto on menossa. Varmaan riippuu myös Jupiterin sijainnista maapalloon nähden. Pystyn sanomaan työmatkallani joka ikisen 2-3 vaihdon, jolloin nykäisee kylmänä, on nihkeä ja kankea lämpimänä tai vastaavasti vaihtaa sulavasti kuin kuuma veitsi voihin. Joka ikinen kerta samalla tavalla samoissa paikoissa. On ihme värkki.
Tuon asian voisi kuvata niin, että auto pyrkii sutimaan tuossa 2-3 vaihdossa. Kylmänä nykäisee, lämpimänä ikään kuin jarruttaa nihkeänä vaihtotapahtuman aikana kuin ajaisi tervalammikon yli. Viime talvena huomasin liukkaalla märällä jäällä juuri tuon, että renkaat sutaisi kylmänä vaihdossa ja silloin ei nykäissyt. Jokin tuossa ei ole sykroonissa.
Jos tuon joku osaisi laittaa kondikseen jotenkin muuten kuin summamutikassa puoli laatikkoa vaihtamalla, voisin tarjota pihvi-illallisen ja sihijuomat.
C200 (S205) 2017
Re: E350 7g-tronic nykii
Täältä löytyy myös nykivä 2011 350 7G. Tähän asti loota pelannut hyvin. Edellä mainittu 2-3 vaihto myös omanlaisensa. Nyt kuitenkin aloitti ihan kunnon nykimisen 1500-2000rpm välillä. Poistui lämpimänä ja toimi niinkuin aiemmin. Nykiminen alkoi termostaatin vaihdon jälkeen. Vaikuttaakohan moottorin lämpötila laatikon ohjaukseen? Ennen termarin vaihtoa lämmöt nousi max 70. Ajettu 280tkm ja öljynvaihto edessä.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: E350 7g-tronic nykii
Luulisi vaikuttavan. Sellainen fiilis on tullut tuon 2-3 vaihdon kanssa, että vaikuttaa tai ehkäpä moottorin ohjaukseen ja sitä kautta heijastuu laatikkoon. Talvella huomaa, että jättämällä paistinpannu kytkemättä, nykii selvästi pidempään aamulla liikkeelle lähtiessä kuin, jos on ollut johdon perässä. Ei taida tuo paistinpannu juuri laatikkoa lämmittää muuten kuin hiukan joutumalla. Ulkomaalaisilta foorumeilta on tullut poimittua, että jengi pyörittää aamulla autoa muutaman minuutin ennen liikkeelle lähtöä, jotta nuo vaihtojen kylmänykimiset helpottavat. Ja ilman kosteus tuntuu vaikuttavan myös. Kostealla ilmalla nykii enemmän ja pidempään. Sitäpä se paikallinen Mersu-korjaamokin epäili, että hyvin mahdollisesti johtuu ecu:n softasta ei laatikosta.
C200 (S205) 2017
Re: E350 7g-tronic nykii
Päivitetään vähän omaa kokemusta. Hiljalleen vaihteisto oppii ja kun kilometrejä kertyy, vaatii näköjään tuhansia, meno muuttuu sulavammaksi koko ajan. Oli välillä pakkasta 20 asteen pintaan, ei juurikaan nykimistä mihinkään suuntaan. Suurin osa vaihdoista tapahtuu niin että vaan kierroslukumittari paljastaa muutoksen. Pieni häiritsevä tekijä on nopeuksissa 50- kun kiihdyttää kovemmin, kierrokset käy neljässä tonnissa eikä ihan heti vaihda isompaa. Toi on varmaan perua opetusajosta joka tehtiin väärällä öljymäärällä olleelle lootalle. Pikatiellä tuo menee tasaisella 90 km/ h ja 7 vaihde päällä lähes aina, ylämäkiin vaihtaa pienempää.
Re: E350 7g-tronic nykii
Omassa autossa nykiminen toistaiseksi loppui. Teki siis termarin vaihdon jälkeen koeajolla tuota nykimistä. En vielä lähtenyt sopeuttamaan laatikkoa starila. Sen verran kurkkasin, ettei mitään vikakoodeja ollut jäänyt nykimisestä.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: E350 7g-tronic nykii
Nykiminen ilmestyi taas kuvioihin. Vaihdoin öljyt ja suodattimen. Vanhat öljyt oli niin tummat, ettei niistä voinut sanoa oliko punaiset vai siniset alunperin. Siniset sinne kuuluu kuitenkin. Nykiminen tapahtuu alle 2000rpm tasakaasulla ajaessa. Ihan kuin veto katkeilisi nopeasti. Vikakoodeja ei mistään. Missä vaiheessa turbiinin kuuluu lukittua ajossa? Starilla näyttää, että luistaa koko ajan
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: E350 7g-tronic nykii
Täällä myös nykivä 7g-tronic plus, itse asiassa toinen jo... Aiempi auto oli n. 130 tuhatta ajettu bensavehje, nyt on 100 tuhatta enemmän ajettu 250 CDI. Aiemman auton kohdalla ajattelin laatikon olevan viallinen, mutta nyt kun tässäkin tuntuu olevan samaa 2-3 vaihdossa tapahtuvaa nykäisyä kylmänä, niin onkohan kyse jo ominaisuudesta... Paikallinen mersukorjaamo sanoi, että valmistaja ei ota kantaa tuohon, kun kaikki tutkimukset tehdään öljyn lämpötilan ollessa vähintään 65 astetta, niin eihän niitä nykäisyjä enää silloin esiinny. Kuten muillakin, niin lämpimänä tuo vaihtaa kuin ajatus. Itse asiassa jopa ratin manuaalivaihteilla vaihtaessa vaihtaa paremmin kuin tuo automatiikka.
Kyllä tuohon pitää jossakin vaiheessa kokeilla vaihdattaa öljyt, mutta aiemmassa autossa sitä tuli jo kokeiltua tuloksetta... Aika uskomaton homma tuo kaikin puolin.
Kyllä tuohon pitää jossakin vaiheessa kokeilla vaihdattaa öljyt, mutta aiemmassa autossa sitä tuli jo kokeiltua tuloksetta... Aika uskomaton homma tuo kaikin puolin.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: E350 7g-tronic nykii
Öljyä varmasti oikeamäärä/laatuRautapiha kirjoitti: ↑Ma 19.09.2022 17:58 Täällä myös nykivä 7g-tronic plus, itse asiassa toinen jo... Aiempi auto oli n. 130 tuhatta ajettu bensavehje, nyt on 100 tuhatta enemmän ajettu 250 CDI. Aiemman auton kohdalla ajattelin laatikon olevan viallinen, mutta nyt kun tässäkin tuntuu olevan samaa 2-3 vaihdossa tapahtuvaa nykäisyä kylmänä, niin onkohan kyse jo ominaisuudesta... Paikallinen mersukorjaamo sanoi, että valmistaja ei ota kantaa tuohon, kun kaikki tutkimukset tehdään öljyn lämpötilan ollessa vähintään 65 astetta, niin eihän niitä nykäisyjä enää silloin esiinny. Kuten muillakin, niin lämpimänä tuo vaihtaa kuin ajatus. Itse asiassa jopa ratin manuaalivaihteilla vaihtaessa vaihtaa paremmin kuin tuo automatiikka.
Kyllä tuohon pitää jossakin vaiheessa kokeilla vaihdattaa öljyt, mutta aiemmassa autossa sitä tuli jo kokeiltua tuloksetta... Aika uskomaton homma tuo kaikin puolin.
ko vaihteen ja ko lämpötila alueen opetus
jos ei vielä ole kokeiltu
Mökkillä
'
'