eberin asennus c 250 tdt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

eberin asennus c 250 tdt

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

Heippa!

Kaippa tää sellanen tekninen kysymys on.

Elikkä onkos ketään asennellut itse tuota diesellämmitintä?
Jos on niin mitä pitää ottaa huomioon?

Mallikohtainen asennussarja tulee kaupassa mukaan ja se sisältää ainoastaan asennuskehdon.

Mitenkäs tuo polttoainelinja menee tossa mersussa, meneekö polttoaineen paluuletku suoraan tankille vai jääkö välille? Auton alle mulla ei oo ollu mahollista mennä kuikuilemaan, ainakaan vielä.

Jos paluulinja ei mene tankille niin polttoainemitttarin anturiin ilmeisesti tarvii porata reikä eberin aineen saannille?

Muu tuossa hommassa menee varmaankin melkoisen helposti, ainoana mietityttää tuo eberin aineen saanti, mistä ja miten?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Juuri kävin tuossa webastoja asentavalla liikkeellä kyselemässä kellokytkimen asentamisesta tuohon cdi c-mallin meseen. Kyselin siitä täältä forumilta, mutta en saanut ainuttakaan vastausta taitaa olla niin uusi asia. Webasto ainakin on erittäin työläs asentaa tuohon cdi malliin ja samoin näytti nuo työohjeet olevan noihin muihinkin c-malleihin. Työ-ohje pelkästään jo 18-A4 kokoista sivua. Suurin osa tekstistä vielä täysin käsittämätöntä ammatti slangia. Kaveri joka noita asentaa sanoi reilun päivän menevän pelkästään tuohon kellokytkimen asennukseen. Epäilin asiaa, niin sanoi voit tulla seuraamaan. Jos on ilmastointi, niin menee vielä työläämmäksi. Minulla oli itselläni kello johtosarjan kanssa niin ei kuulemma riitä alkuunkaan tarvitaan vielä pari muuta johtosarjaa. Jätin homman tarjous laskentaan.
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

Hmmm, vai sillä viisiin. Luulis että täällä on porukka itte noita asennellu, täytyy vielä hetki kuulostella ja sitten tehdä empiiristä työtä eli laittaa asentaen ja kertoa kokemuksia...kunhan auto ei seiso homman takia yhtä vloppua pidempään =)
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Mika.U kirjoitti:Hmmm, vai sillä viisiin. Luulis että täällä on porukka itte noita asennellu, täytyy vielä hetki kuulostella ja sitten tehdä empiiristä työtä eli laittaa asentaen ja kertoa kokemuksia...kunhan auto ei seiso homman takia yhtä vloppua pidempään =)
Raportoithan forumille tuloksistasi!! Itseänikin kiinnostais eberin/webaston asentaminen tohon tdt:n. Mistä muuten ostit vehkeen ja mikä malli kyseessä?
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Kirjoitin muistaakseni joskus tänne tarinaa Eberin asennuksesta tuohon omaan E300D:n. Löytynee haulla. Kellokytkimen laitossa ei kyllä kauaa mennyt, tais olla helpoin ja nopein homma. Naftan otin tankin läheltä linjasta haarottamalla. En kyllä ihan heti alkais reikiä porailemaan...
Ei ainakaan 124:ään ole Eberin laitto mikään hirmu homma, ensikerran joutuu hakemaan komponenttien paikkoja ym. mutta teknisesti helpohko.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

En ole vielä ostanut laitetta mutta Hämeen autosähköstä meinasin ostaa ko laitteen. 5Kw on teholtaan ja hinnaltaan sellasen 1100 euroo asennussarjan kanssa.

Ahti.
Miten eberi on toiminut?
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

Älä vaan mene ostamaan,ellet saa Suomenkielistä autokohtaista asennus-ja kytkentä ohjetta.Jälkeenpäin ei varmasti saa edes maahantuojalta.Liike selittää tietysti että ohjeet on päässä ja heillä ei ole antaa mainittuja papereita.Niitä löytyy joka automalliin. Kyllä sellaisen myyntipaikan varmasti löytää mistä tulee kunnon ohjeet ja piirustukset mukaan.PS.kokemusta on jälkeenpäin pyytämisestä. TERV: PPJ
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

Hämeen autosähkön heppu sanoi että suomenkieliset autokohtaiset asennusohjeet ( nippu A4 siis ) tulevat kyllä mukaan ja että jos on enemmänkin autojen kimpussa touhunnut niin onnistuu asennus itsekkin.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mika.U kirjoitti:En ole vielä ostanut laitetta mutta Hämeen autosähköstä meinasin ostaa ko laitteen. 5Kw on teholtaan ja hinnaltaan sellasen 1100 euroo asennussarjan kanssa.

Ahti.
Miten eberi on toiminut?
Hyvin on toiminut. Ensalkuun piti vähän ilmailla ym. mutta sitten lähti pöhisemään. Mä olin sen verran nuuka että otin sen 4kW laitteen :oops:
hieno laite kaikenkaikkiaan, enää ei ole paluuta lohkolämppäreihin. :)
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... beri+e300d

Tossa linkki omaan asennukseeni. Tämä tosin W124 mutta periaate kai sama muissakin.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Ensiksi sellainen asia että mallikohtainen sarja on hyvä. Hyvä on kans ottaa selville jos lämmittimen on saanut tehdas asenteisena jolloin mersulla on asennus piirustukset.
Osta Webasto Thermo Top C joka on 5kw:nen. Kestää ja on huolettomin siis paras (sorri kaikki muut.).Olen värkännyt monta Eberi hydronic 5kw :ta ,vuotoja sinne tulppia tänne...

(Täällä foorumilla on mersumies joka muuten tuo saksasta lämmittimiä jotka ovat halvempia siellä, nimeltä JoniAskola, meicon@hotmail.com )

Polttoaine saanti lukee varmasti jos on malli kohtainen mutta itse olen aina ottanut sen t-kappaleella ennen polttoaine pumpua(auton siis ja tulo puoli on kyseessä) ja jos on mahdollista karkea suodattimen jälkeen.Suodattinta jos ei ole ollut olen lisännyt sellaisen.Pumpulle kun virtaa polttoainetta "itsekseen" sinun tapauksessa veikaisin.
CDI:t ja VAG:in pumppusuutin koneet on asia erikseen.
Hyvä polttoaineen saanti säästää tulppaa.

#Vältä "turhia" liitoksia,tee asennus selaiseksi että on suht koht helppo huoltaa lämmitintä purkamatta puol autoa, ilmaa hyvin ennen kuin käynnistät ensimmäistä kertaa. Jos polttoaine puoli on vedetty pitkälti niin sammuu koska putki on tyhjä ja ennen kun se on saanut imettyä putken täyteen polttoainetta, voi joutua muutaman kerran "startata".Pakoputki kiinni hyvin niin kestää se "haitari pakoputki".Mieti ja suunnittele valmiiks ennen kuin teet mitään niin säästät paljon aikaa ja "harmia".#

Mallikohtainen on aika hyvä :roll: niitäkin on kokemuksen perusteella erinlaisia, ne jotka myydään mersulla-(huom. ei vältämättä pidä paikkaansa) ja muualla.Tavarat tulevat laatikossa kummatkin Webastolta mutta sisältö saattaa poiketa siis jos mahdollista tutki tarkkaan sisällöt hyvällä tuurilla sama sisältö tai sitten ei.
Tarkennus, kunnon mallikohtaisessa tulevat kunnon lämmittäjän pidike ja paikka joka melkein vain ruuvataan kiinni kun toisessa saat tehdä ja keksiä itse paikan ja parannella pidikettä.Sama koskee putkia jolloin toinen asennetaan toinen värkätään.

Petri.n :lle : CDI-koneet jossa on lämmittäjä(Webasto) "likainen" työ on tehty.Mutta kun on kyse kellosta niin johdot(-sarja) yhdistetään lämmittäjään ja vedetään sisälle kellolle+lisätään muutama rele ja sulakkeita.Automaatisella ilmastoinnilla varustetussa autossa pitää kytkeä tai ohjelmoida tuulettimen kytkentä ja lämpö (riippuen mallista) jos meinaa saada lämpöä sisälle. Voi joutua ehkä kertoa(ohjelmoida) autolle että on lämmitin että se toimii kunnolla vaikka on lämmitin.Olipahan unohtua, niin polttoaine saanti pitää luultavasti muuttaa jolloin se otetaan tankista suoraan ja vielä mahdollisesti lisätä polttoaine pumppu siihen väliin näin taaten että se toimii aina kunolla.
Tämä on yleisesti kun en tarkkaan tiedä automallia tai mikä lämmitin jotka kumpikin eroavat "vuosimallista" riippuen.
Vain kellon asennus voi olla isompi homma mitä ensi silmäyksellä vaikuttaa. :D

...huhhu tulipahan turhaa tietoa vähän niinkun liikaa, no jaa...
A170cdi-00 1999-
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

petri.n kirjoitti:Juuri kävin tuossa webastoja asentavalla liikkeellä kyselemässä kellokytkimen asentamisesta tuohon cdi c-mallin meseen. Kyselin siitä täältä forumilta, mutta en saanut ainuttakaan vastausta taitaa olla niin uusi asia. Webasto ainakin on erittäin työläs asentaa tuohon cdi malliin ja samoin näytti nuo työohjeet olevan noihin muihinkin c-malleihin. Työ-ohje pelkästään jo 18-A4 kokoista sivua. Suurin osa tekstistä vielä täysin käsittämätöntä ammatti slangia. Kaveri joka noita asentaa sanoi reilun päivän menevän pelkästään tuohon kellokytkimen asennukseen. Epäilin asiaa, niin sanoi voit tulla seuraamaan. Jos on ilmastointi, niin menee vielä työläämmäksi. Minulla oli itselläni kello johtosarjan kanssa niin ei kuulemma riitä alkuunkaan tarvitaan vielä pari muuta johtosarjaa. Jätin homman tarjous laskentaan.
Ja sitten jos on viellä automaatti-ilmastointi, niin menee astetta vaikeammaksi. Eli kun noissa uudemmissa ei enää ole 12V käyttöjännitteenä, vaan ihan jotain muuta (vähemmän) niin tulee pieniä lisiä hommaan. Tarvii erillisen releen väliin joka on hintaluokkaa 80€ tai 100€ riippuen jännitteestä. Jos osaan autoista on vaikeaksi tehty kellon kytkentä, niin taitaa olla pelkkää tehtaitten kiusaa, osaan saa melkein "heittämällä". Kiusa on osassa se, että lämmitin on yhteydessä ajotietokoneeseen.. Mutta silti, päivä kellokytkimelle on aika rankka, kun tuohon omaan autoon tulee nyt Eberi, niin laskettiin 6,5h töitä, tosin vähän ala kanttiin ehkä, mutta sittenhän sen näkee.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

Tänään kävin kysyy eräästä autosähkö liikkeestä että mitä maksais pelkkä webaston laitto niin vastaus oli että kymmene tuntia töitä ja 400-500€!
Taitaa jäädä laittamatta!
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

Ohhoh, ompas tullut tietoa =)

Eiköhän näillä tiedoilla/eväillä nyt yhen lämmittimen asenna =)

Palailen asian tiimoilta
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Kun kerran asian tiimoilla ollaan. :D

Ei Webaston tai Eberin laitto sinänsä ole "hankalaa" varsinkaan jos on vanhempi auto kyseessä.Kyllä sen silloin laittaa itsekkin kun vain suunnittelee hyvin ja "vähän" perillä autoista ja työkaluista.

Uusissa kun on sitä elektroniikkaa ja ilmastoinit jne. niin pitää "vain" tietää mitä tekee ja pystyy.
Toinen asia on se että tilan puute tekee asennuksesta "hitaampaa" kun mietiskelee miten ja mihin kaikki saadaan paikoille, uusissa siis.
A170cdi-00 1999-
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

No niin asiantuntijat esiin. Olen nyt tuossa tuon cdi tiimoilta kiertänyt melkein puoli Suomea, kun olen kysellyt webaston kellon asennuksesta. Kaikilta tätä myöten saannut vastauksen, että ei onnistu ilman alkuperäistä asennussarjaa. Hinta on tuolla asennus sarjalla sen 385 ekeä+asennus. Asennus sarjaa myy ja vain ainoastaan Suomessa mercedes varaosat. Autohan oli C 200 cdi vm. -99. Onko asia todellakin näin?
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Käyttämällä googlea+Webasto löysin tällaisen http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?cid=115 auttaako?
Löytyi paljon muutakin sillä haulla. :)

Saa varmasti muualtakin kuin mersulta ja vielä kun tiedät mikä webasto sulla on malliltaan, vesipumpulla tai ilman, polttoaine pumpulla tai ei jne on paljon helpompi edetä asiassa.

Hinnasta 385e sen verran että riipuen mitä siihen sisältyy se voi olla ok hinta. "Irtonaisin" ostettuna "tarvikeilla" on hintaa kuten vesipumpulla.
A170cdi-00 1999-
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

petri.n kirjoitti:No niin asiantuntijat esiin. Olen nyt tuossa tuon cdi tiimoilta kiertänyt melkein puoli Suomea, kun olen kysellyt webaston kellon asennuksesta. Kaikilta tätä myöten saannut vastauksen, että ei onnistu ilman alkuperäistä asennussarjaa. Hinta on tuolla asennus sarjalla sen 385 ekeä+asennus. Asennus sarjaa myy ja vain ainoastaan Suomessa mercedes varaosat. Autohan oli C 200 cdi vm. -99. Onko asia todellakin näin?
Eli tuossa mielenkiinnosta tuli syvennyttyä hiukka eberin laittoon noihin uuden tekniikan vehkeisiin, lähinnä saksalaiseen.. Periaatteessa, ja myös käytännössä ajastimen saat autoon aivan normaalisti, eihän siinä mitään, isoin murhe on saada sisätilat lämpiämään.

Tuuletin lähtee viellä "helposti" pyörimään, mutta mersussa on ilma kanavissa sulut, jotka eivät sitten aukeakkaan ilman sitä kallista lisälaitetta. Puhaltaa lämmintä siis, mutta se lämmin tulee ilmanoton kautta samantien takaisin..

Mutta siis, koneen saa lämpiämään, vaihtoehto sekin?

Ja tämä ei ole mikään raamatun sana tähän, mutta paperilla ja tietojen pohjalta niin se menee, kukaan ei vaan ole tarvinnut, kaikki laittanut sen tarvittavan sarjan lisäksi, jolloin sisätilat lämpiää myös.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Tervehdys,

Niinkuin joku jo mainitsi, niin tilaan lämppäreitä edullisesti tutun kautta Saksasta. Ja kun kiinnostusta tuntuu riittävän, niin pistetään tähän vielä omia hintoja kehiin. Itse en ole sen paremmin asennukseen ehtinyt perehtyä, mutta joku jo pistikin asiantuntevaa tietoa yllä. Ahdilta kysyisin mielenkiinnosta, miten tuo pienempi lämppäri on riittänyt 300D:hen? Saksassakun suositellaan jo 250D - jopa 200D:hen isompaa lämmitintä.

Hinnat siis tässä:


Webasto Thermotop E 4,2kw
Yleisasennussarja

Minikellokytkimellä (sis. ajastin) 700,00 EUR
Kauko-ohjaimella T80 (on/off -toiminto, kantama 600m) 895,00 EUR
Kauko-ohjaimella T80 ja minikellokytkimellä 950,00 EUR

Webasto Thermotop C 5,2kw
Yleisasennussarja

Minikellokytkimellä (sis. ajastin) 865,00 EUR
Kauko-ohjaimella T80 (on/off -toiminto, kantama 600m) 1070,00 EUR
Kauko-ohjaimella T80 ja minikellokytkimellä 1125,00 EUR



Ebersbächer Hydronic B/D4WSC
Yleisasennussarja

Minikellokytkimellä (sis. ajastin) 705,00 EUR
Kauko-ohjaimella TP4 (on/off -toiminto, kantama 600m) 900,00 EUR
Kauko-ohjaimella TP5 (näyttö, ajastin, kantama 1km) 990,00 EUR



Ebersbächer Hydronic B/D5WSC
Yleisasennussarja

Minikellokytkimellä (sis. ajastin) 865,00 EUR
Kauko-ohjaimella TP4 (on/off -toiminto, kantama 600m) 1050,00 EUR
Kauko-ohjaimella TP5 (näyttö, ajastin, kantama 1km) 1140,00 EUR



Lisäksi toimituskulut Lappeenrannasta, noin 15 euroa/paketti matkahuollon kautta. Sisältää asennus- ja käyttöohjeet suomeksi.

Yhteydenotot sähköpostitse meicon@hotmail.com tai 050-4905490. Sähköpostilla vastaukset viivästyvät aina seuraavaan viikonloppuun, mutta puhelimitse voi soittaa viikollakin. Myös yksityisviesti Mersufoorumiin tavoittaa minut.

Terveisin,
Joni Askola
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

No ei se eeberin asennus ole ainakaan 124 tai 201 koppaiseen diiseliin mikään homma laitoin viime talvena tuohon omaan ja kaikkein haasteellisin homma oli saada kaikki sopimaan paikalleen ja löytää lämppärin piuhoista oikea piuha mihin yhdistää puhaltimen ohjaus :arrow: Ensiksi kun menin vieskan autosähköstä ylivieskasta kyseleen niin tuntui että eivät myy muuta kuin valmiiksi asennettuna joten en eka reissulla ostanut... ja haukkuivat muuten webaston huonoksi :arrow: no päättelin että jos eberissä on paremmat provikat myynnissä tai jotain... no paremmuudesta en kyllä ala kiisteleen... :arrow: tuntui että en saa toimiin sitä ja kuulemma soittelen niille monta kertaa ja paskat en soittanut kertaakaan... ja tuumasin että kun kaveri laittoi bemariin webaston niin ei mennyt kuin puolipäivää... joten tuskin kova homma niin muuttui suhtautuminen...ja laitoin muuten tuohon omaan vesiputket sillee että saa ilmansuodattimenkin vaihdettua ilman tappelua erään tutun turbodiiseliin kun asensivat niin eivät olleet ottaneet sitä ollenkaan huomioon...loppujen lopuksi kun tinaili johtosarjan nippuun sulake rasian paikalle ja sai mekaanisen asennuksen tehtyä niin sähkönen oli ihan helppo juttu virta ja maa kiinni ja puhaltimen ohjaus... sulakerasian alta katkaista yksi johto ja laittaa puhaltimen ohjaus... ja se kellon laitto sisälle muistaaksen johtosarjasta kolme johtoa hyttiin laitoin sen pikkukellon... pitäisi vielä laitella anturi mikä seuraisi moottorin lämpöjä ja kytkisi mummoajolla ja tyhjä käynnillä automaattisesti kovalla pakkasella lämmittimen päälle... ja värkkäillä vanhasta kännykästä ohjaus...ai niin polttoaine otettiin justiin ennen syöttöpumppua T-haaralla sen verra kyselin kun ostin lämmittinen ja toi on se pienin D4WSC hydronic mutta suosittelen 5KW konetta kun minusta tuntuu toi olevan vähän mopo....
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Tuo D4WSC hydronic verrattuna 5kw:seen.

Isoin ero on siinä että missä tuo 4:nen lyö hetken päästä 3,3kw ja myöhemmin 1,6kw tehot niin 5kw käy sillä täydellä teholla kunnes lämpötila on 80astetta ja sit vasta pienemmälle.

Ja kun meinaan hetken niin se on myös hetken sillä se 4:nen käy suurimman osan sillä just 3,3kw:lla.
Ohjelmointi on tehty ihan väärin siinä kerran se lyö pienemmälle teholle liian aikaisin. :wink:
A170cdi-00 1999-
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Kiitti tiedosta ihmettelinkin tuon 4kw tehottomuutta...
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

Noniin, ollu aika hiljasta tän topikin kanssa kun ei sieltä saksanmaalta meinannut saada eberiä millään suomeen muutaman sekaannuksen takia. Nyt toissapäivänä paketti saapui ja sisälsi jos jonkinlaista tavaraa.

Sovittelin laitetta konehuoneeseen mutta sinne sitä ei kyllä saa mahtumaan ei sitten millään, elikkä mihis porukka on niitä laitellu? Mie aattelin että jos puskurin taakse tai sitten jos sisälokarissa ois jossain tilaa.

ainiin, tilasin laitteen turgermancarpartsilta, suomeen tuotuna jäi maksamaan himpun verran yl 600€, halpaa sano =)

Mutta asennuksesta aattelin ottaa kuvia jotta saan tänne asennustarinaa väsättyä kuvien kanssa.

Pysytään siis kanavalla.
C 202 250TDT Elegance
-Diesel inside-
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

onko tuon webaston kanssa pakko käyttää erillistä pa-pumppua-TERE
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Mika.U kirjoitti: Sovittelin laitetta konehuoneeseen mutta sinne sitä ei kyllä saa mahtumaan ei sitten millään, elikkä mihis porukka on niitä laitellu? Mie aattelin että jos puskurin taakse tai sitten jos sisälokarissa ois jossain tilaa.
CDI:ssä se on ainakin "puskurin takana sisälokarissa" tehdas asennettuna.
(siis W202 CDI 98-00)
A170cdi-00 1999-
Avatar
Arnoltti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 09.09.2004 19:35
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Arnoltti »

Sovittelin laitetta konehuoneeseen mutta sinne sitä ei kyllä saa mahtumaan ei sitten millään, elikkä mihis porukka on niitä laitellu? Mie aattelin että jos puskurin taakse tai sitten jos sisälokarissa ois jossain tilaa.


Omaani webasto asennettiin kuskinpuolelle alas moottoritilaan, about naftansuodattimen kohdasta vähän taaksepäin, lähes kiinni pohjamuoviin. Siel on sopiva tila. Toki joudut väsään jonkinmoisen kiinnikepellin.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

caddy66 kirjoitti:onko tuon webaston kanssa pakko käyttää erillistä pa-pumppua-TERE
Hyvin suositeltavaa olisi käyttää omaa pumppua ja linjaa tankilta asti.

Toimii vallan hyvin vaikka ottaisikin "linjasta" pa:n, mutta ainut murhe joka tulee on se että linjan paine on verrattuna omaan pumppuun hillittömästi suurempi(ainakin bensa ruiskuissa, dieseleissä kait siellä jotain paineita on, isompia / pienempiä??) joten jossain vaiheessa venttiili alkaa vuotamaan pa:ta palopesään.. Joten joskus kun sitä sitten käynnistelee niin saattaapi olla jotain seurauksia..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eipä siellä dieselin linjassa ole muuta painetta kuin pieni alipaine,jolla se polttoaine imetaan. Polttoainepumpun jälkeen puolestaan on n. 0,8 baria painetta, eli ainakin sen puolesta voi olla huoletta.
Avatar
Arnoltti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 09.09.2004 19:35
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Arnoltti »

PT kirjoitti:
caddy66 kirjoitti:onko tuon webaston kanssa pakko käyttää erillistä pa-pumppua-TERE
Hyvin suositeltavaa olisi käyttää omaa pumppua ja linjaa tankilta asti.

Toimii vallan hyvin vaikka ottaisikin "linjasta" pa:n, mutta ainut murhe joka tulee on se että linjan paine on verrattuna omaan pumppuun hillittömästi suurempi(ainakin bensa ruiskuissa, dieseleissä kait siellä jotain paineita on, isompia / pienempiä??) joten jossain vaiheessa venttiili alkaa vuotamaan pa:ta palopesään.. Joten joskus kun sitä sitten käynnistelee niin saattaapi olla jotain seurauksia..
Webastolle otetaan mun autossa diisseli paluulinjasta ja on pelannu hyvin jo pari vuotta..
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

Noniin, nyt on Eberi ollu asennettuna jo hyvän aikaa ja asennukseen hukattu aika oli noin vloppu kun ei hirveetä kiirettä jaksanut pitää.

Lupailin asennuskertomusta kuvien kera mutta kuvat katosivat kovalevyn hajoamisen myötä, kerrotaan kuitenkin pääpiirteissään asennuksen kulku.

1. Aloitetaan purkamalla sisälokarit pois kummaltakin puolelta. Avataan lokarin sisältä puskurin pultit (yksi per puoli) puskurin ritilöiden takana alhaalla muistaakseni pultti per puoli. Flektien edestä ritilä irti ja sieltä takaa pultit irti. Nyt puskuri lähtee irti vetämällä (muista irroittaa lämpömittarin anturi ettei hajoa.)

2. Eberi soviteltiin pystyasentoon vesilähdöt ylöspäin apukuskin puolelle lokasuojan eteen, suoraan ilmanputsarikotelon alle. Eberin mukana tullut kiinnitysrauta modattiin lattaraudaalla kiinnin auton runkoon. Tässä vaiheessa mitoitamme vesiletkut suunnilleen sopivan mittaisiksi ja laitamme kiinni eberiin, myös löpöletku asennettiin eberin päähän kiinni.

3. ilmanputsarikotelo pois jotta saadaan tilaa. Nyt kiinnitämme vesiletkut auton omaan kiertoon. Letkun veto jää lyhyeksi tällä sijoituksella. Muistaakseni lisävesipumpulta eberille ja eberiltä koneelle.

4. löpöletkun vedin lukkopellin alareunassa samoja kiinnikkeitä käyttäen kuin lamppujen korkeussäätimen alipaineletkukin käyttää, sai siististi menemään. Löpö otetaan tässätapauksessa tulolinjasta. Löpö lainataan t-liittimellä imusarjan alle tehdystä liitoksesta. Jotkut ottavat löpön paluulinjasta mutten näe ongelmaa ottaa tulolinjasta. Eberille ei asennettu löpölinjaan omaa suodatinta koska luulen että autonlinjassa oleva karkea suodatin riittää.

5. tässä vaiheessa jäljellä oikeastaan enää paikkojen siistimistä ja letkujen paremmin kiinnittelyä. Eberin pakokaasut pitää myös saada poistumaan hallitusti ja tässä meinasi tulla ahdasta. Apukuskin jarruille ilmaa ohjaava muovipurtilo sai luvan väistyä ja töötin kanssa piti myös hieman säätää. pakoputki mahtui nyt tilaansa ja ulostulo saatiin hieman puskurin etuhelman taakse pohjamuovin lävitse. Eberin raitisilma otetaan konehuoneen puolelta ilmansuodatinkotelon edestä. Kannattaa varmuudeksi leikata ilmanottoletkun pää v-muotoon jotta ei mene tukkoon vaikka ottaisikin johonkin kiinni. Tässä vaiheessa voidaan konehuoneen puolelle laittaa kaikki kiinni mitä asennuksessa on tarvinnut irrottaa tilansaanniksi.

6. Sähköt. Tuo moninaisen säikeikäs piuha"helvetti" joka laitteen mukana tuli ei sitten enää ollutkaan helvetti kun sen levitti ja veti siististi yläkautta sulakerasialle saakka. Piuhat sai siististi konepellin tiivisteen taakse/alle piiloon ilman että sitä hirveämmin edes olisi tarvinnut kiinnitellä, varmistettiin muutamasta kohdasta nippusiteellä kuitenkin. Eberin mukana seurasi siis minikello, releet, liittimet ja sulakkeet. liittimet laitoin valmiiksi ja kokosin sulakepesät ja releet kiinni. Sulakerasian kansi auki, kiinni olikohan 6:lla ruuvilla, kantta irti ja avot, sisällä on tilaa hienosti. Rasian kyljessä valmiina läpivientikumeja joissa ei ole reikiä joten reijät kumeihin ja eberin piuhat sitä kautta aina kabiiniin asti.

7. Pääsimme siis auton ohjaamoon tässä vaiheessa asennusta. kojelaudan pohjapahvi kannattaa suosiolla ottaa irti kokonaan koska se kuitenkin olisi edessä. kiinni muutamalla hassulla ruuvilla, kiinni myös keskitunnelissa sijaitsevalla ilmanohjaimella, älä riko repimällä. Konepellin avausvivun joutuu taiteilemaan irti reikänsä läpi. Tässä vaiheessa sovitellaan minikello valokytkimen ja ratin väliseen tilaan ja merkitään paikka. Pora kouraan ja reikä kojelautaan, tuossa kohtaa takana ei ole mitään mikä voisi rikkoontua vaikka pora "holahtaisikin" kojetaulun läpi, kannattanee kuitenkin pitää maltti mukana.

Minikellon piuhat reijän läpi ja sitten kello kiinni kojetauluun. Itse kiinnitin kellon ihan vaan mukana seuranneella pitkällä ruuvilla ilmlan mitään tarroja, kiinni on ja pysyy. Sitten vaan minikellon piuhoihin liittimet ja kello kiinni muuhun johtosarjaan.

8. Sisätilanlämmittimen ohjaus tulee tässä esimerkkitapauksessa kiinni nopeus-säätimen nastaan nro 23. Auto siis varustettu manuska ilmastoinnilla. Eli siitä pääsemme lämmitinkonsolin purkamiseen. Ensin radio irti. 2 ruuvia irti raidion reijän yläpinnasta. 2 ruuvia irti tuhkakupin yläpuolelta. Nyt kampea "jalopuu"metallikehys irti varovasti, tässä mukana seurasivat ylärivin napit piuhoneen.
Nopeus-säädin/suuntaus-säädin paketti irtoaa muoviklipsuin kojetaulusta josta sitten liitin irti ja sen purku. Liittimen reijät numeroitu joten ei tarvitse alkaa arvuuttamaan mihin reikään piuha pitää tökkäistä. Tässä vaiheessa pitää kirota että ei löydy oikeaa liitintä joten kannattaa käydä vehon tiskillä ja sepostaa mihin tarvitsee liittimen. Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Tässä vaiheessa kannattaa varmistaa että ilmansuunnan säätimen kaksi tappia tulevat omiin reikiinsä koska muuten ei suunnat vaihdu vaikka kuinka namiskaa pyörittelee.

9. Tässä vaiheessa sitten vaan akun napa kiinni ja sormet ristissä katsomaan tuleeko minikelloon valot, tulee. Jippii. Mistään ei noussut savu, vielä. minikelloon aika kohdilleen. Tässä vaiheessa moottori saa sisäänsä uudet jäähdytin nesteet ja sitten voidaankin käynnistää auto jotta jäähdytys/polttoainejärjestelmä saadaan ilmattua. Samalla voidaan tarkistaa mahdolliset vuodot, näitä ei havaittu joten päästään testaamaan eberin toiminta. Kellosta eberi päälle ja jännitystä. Kohinaa alkoi kuulumaan ja kohta humaus ja pöläys, siellä se pöhöttää =))

10. Loppu auto kasaan elikkä puskuri takaisin kiinni ja muut irrotetut osat. loppu hyvin kaikki hyvin.

Asennus sujuisi varmasti päivässä mutta tässä ei tosiaan pidetty mitään kiirettä.

toim.huom. Asennusohje kirjoitettu sinnepäin ja tarkemmin saa kysyä allekirjoittaneelta. Kuvat olis auttanu ainakin selventämään eberin kiinnityksen ja pakoputken sijainnin/asennot mutta ei voi enää mitään.

huh, tulihan pitkä sepostus ;)
C 202 250TDT Elegance
-Diesel inside-
Vastaa Viestiin