OM617A täysremontti
OM617A täysremontti
Nyt on tekeillä turbomoottoriin täysremppa. Aluksi oli tarkoituksena tehdä kansiremontti ja samalla tarkistaa mäntien ja sylintereiden kunto että tarvisko niille tehdä mitään. No männät näytti oikein hyville mutta ilmeisesti 7-8 satkua kuluneet ja sylinterit vähän enemmän. Rappua oli kyllä selvästi vaikka hoonausjälkeäkin vielä vähän näkyvissä. Koneistaja meinas että poraus ja uudet ylikoon männät olis paras vaihtoehto, mutta kohtuullinen tulos voidaan saada putkittamalla kone, työstämällä sylinterit vähän kuluneille männille sopiviksi ja männänrenkaiden päiden mahdollinen viilaus ettei tuu liian tiivis, jos uusia mäntiä ei löydy. No löytyihän ne lopulta täältä: http://www.mercedesengineparts.com/epag ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli tehdään nyt sitten kerralla kuntoon. Tuolta löytyi myös turbomoottorin kiertokankien liuskat, niitäkään ei tehtaalta löydy enää, ei oikein edes muiden om61x moottoreiden liuskasarjoja. Turbottoman mallin liuskat varmaan sopii, olisko se öljyreikä erona. Muualta on sitten tulossa tiivistesarjat, runkolaakerit, jakoketju ja laahaimet, öljypumpun ketju ja sen laahain, kanteen pakoventtiilien ohjurit, kannenpultit ja ehkä jotain muutakin. Kansi oli hyvässä kunnossa, venttiilit ihan virheettömät, ainoastaan pako-ohjurit kuluneet. Öljypumppu olis tietysti mielekästä uusia, mutta on omansa turbomoottorissa ja riittävän kallis. Sekä vaikutti hyväkuntoiselta kun avasin sen, sehän on melko yksinkertainen kapistus eikä sisällä montaakaan osaa.
Moottori on tarkoitus kasata itse, laittelen vaikka tänne jonkinlaisen projektikertomuksen kuvineen siitä kun osat alkaa kotiutua. Vinkkejä otetaan auliisti vastaan näitten rautamoottoreiden saloista ja tietysti ihan yleisestikin moottoriremontin tekemisestä.
Eli tehdään nyt sitten kerralla kuntoon. Tuolta löytyi myös turbomoottorin kiertokankien liuskat, niitäkään ei tehtaalta löydy enää, ei oikein edes muiden om61x moottoreiden liuskasarjoja. Turbottoman mallin liuskat varmaan sopii, olisko se öljyreikä erona. Muualta on sitten tulossa tiivistesarjat, runkolaakerit, jakoketju ja laahaimet, öljypumpun ketju ja sen laahain, kanteen pakoventtiilien ohjurit, kannenpultit ja ehkä jotain muutakin. Kansi oli hyvässä kunnossa, venttiilit ihan virheettömät, ainoastaan pako-ohjurit kuluneet. Öljypumppu olis tietysti mielekästä uusia, mutta on omansa turbomoottorissa ja riittävän kallis. Sekä vaikutti hyväkuntoiselta kun avasin sen, sehän on melko yksinkertainen kapistus eikä sisällä montaakaan osaa.
Moottori on tarkoitus kasata itse, laittelen vaikka tänne jonkinlaisen projektikertomuksen kuvineen siitä kun osat alkaa kotiutua. Vinkkejä otetaan auliisti vastaan näitten rautamoottoreiden saloista ja tietysti ihan yleisestikin moottoriremontin tekemisestä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Tällainen on joskus ollut haaveena, saada tehdä jonkin wanhan kunnon mersunmoottorin täysremontti.
Ei toteutune koskaan, mutta seurataan tätä kuitenkin.
Ei toteutune koskaan, mutta seurataan tätä kuitenkin.
wiimax.fi
Re: OM617A täysremontti
Tavalliseen moottoriin remontti on paljon halvempi ja mäntienkin saatavuus parempi. Mahlelle(kai) on tulossa turbon mäntiä tässä jossain välissä, mutta tekivätköhän vaan std kokoisen sarjan jos oikein muistan. Pitäis tulla nätisti käyvä moottori uusilla männillä ja ohjearvoissa olevilla välyksillä, vaikka hyvin tämä kävi alkujaankin.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Olisi mielenkiiintoista kuulla missä kunnossa nokkaketju ja laahaimet ovat sekä ajokilometrimäärä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: OM617A täysremontti
Mittarissa on 486tkm joka varmasti oikea(ellei vaijeri ole ollut poikki). Laahaimet ei mahdottoman kuluneet olleet, mutta onhan ne muovia joten eivät varmaankaan parane 36 vuodessa. Öljypumpun ketjun kiristinlaahari oli kaikkein kulunein, onneksi sai vielä uuden. 3d tulostamalla sais varmaan helposti tehtyä sellaisen kunhan vaan materiaali kestää. Moottorin laakerit olivat hyvän näköiset myös.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Männät tuli näin nopeasti, tiistai-iltana tilasin. Vein ne jo koneistamolle niin pääsevät maanantaina työstämään sylinterit mittoihin. Paketissa ei ollut mitään merkintöjä, mutta mäntään valettu mersun tähti eli liekkö alkuperäiset. Alkuperäiset männät eivät ole juuri pinnaltaan kuluneet, itseasiassa näyttävät puhdistettuna ihan uusilta mutta ovat kuulemma kutistuneet sen kahdeksan satasta. Ilmeisesti jatkuva edes-takas liike venyttää mäntää ja varmaan joku satku kulunutkin. Jokatapauksessa ihan käyttökelpoiset männät vielä eli ei tosiaankaan romulavalle, yv:tä jos tarve. Niihin löytyy myös uudet renkaat ja putketkin kerkesin tilaamaan juuri ennenku löysin noi männät.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
S202 kirjoitti:Öljypumpun ketjun kiristinlaahari oli kaikkein kulunein, onneksi sai vielä uuden. 3d tulostamalla sais varmaan helposti tehtyä sellaisen kunhan vaan materiaali kestää. Moottorin laakerit olivat hyvän näköiset myös.
Tuo laahain on aina kulunut noissa turbokoneissa.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: OM617A täysremontti
Joo, se on vähän huonosti suunniteltu. Olisivat mitoittaneet sen niin että ketju ei olisi niin löysä ilman laahainta ja vähän eri muotoiseksi sen.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Lohko porattu ja uudet männät laitettu reikiinsä ja kampiakseli kiillotettu. Kannen sais myös hakea, yläpään tiivistesarjassa vaan ei tullut esikammioiden tiivisteitä mukana niin tarvii ne hommata jostain ja tehdä avain millä ne saa kiristettyä. Lohko ja kansi pitäis myös maalata, en vielä tiedä millä putsaan vanhat maalit pois ja millä maalaan. Porakone/vinku ja erilaiset teräsharjalaikat vois toimia, hiekan tai lasin kanssa ei oikein jaksaisi sotkea. Maali sais olla sellaista joka sitten myös kestää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Tarkistin niin 7.8-8.4mm saa tulla esikammio kannesta ulos. Tiivisteitä on eri paksuisia joilla voi hakea korkeuden kohdalleen.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: OM617A täysremontti
Minä maalasin pystärin koneen Miranolilla mustaksi ja se kestää hyvin käyttöä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: OM617A täysremontti
Mä ymmärsin että se esikammion olake vastaa kanteen ja tiiviste pitää olla uus että se painuu riittävästi kasaan että tiivistää sen yläpään?Heavy kirjoitti:Tarkistin niin 7.8-8.4mm saa tulla esikammio kannesta ulos. Tiivisteitä on eri paksuisia joilla voi hakea korkeuden kohdalleen.
Joo, aattelin tuota samaa polyuretaania millä kaikki muutkin mustat osat maalattu. Lämpöähän sen pitää jonkun verran kestää.slsl77 kirjoitti:Minä maalasin pystärin koneen Miranolilla mustaksi ja se kestää hyvin käyttöä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Toki se tiivistää sen esikammion. Joo, uusi tiiviste väliin, mutta mitä paksumpi tiiviste välissä niin sitä vähemmän esikammio tulee kannesta ulos. Laittaa tiivisteen paikoilleen ja koittaa. Ei vielä siinä vaiheessa vedä momenttiin. Näkee siitä paljonko se tulee ulos. Muuta merkitystä sillä ei ole kuin, että ei osu esikammiot mäntiin.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: OM617A täysremontti
Joo näemmä niitä on neljää eri paksuutta, täytyy vähän mittailla. Lohkon ja kannen putsasin teräsharjalaikoilla ja neulahakkurilla ja lopuksi sivelin fosforihapolla. IKH:n myymä wiima fosforihappo on paljon vahvempaa mitä annitrol, se kestää kauan ennekuin kuivuu eikä tarvi olla kokoajan sivelemässä uutta kerrosta. Joka paikassa suositellaan miranolia lohkon maalaukseen joten taidan hakea sitten sitä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Hommaa viety vähän eteenpäin. Tässä lohko putsattuna maalausvalmiiksi:
Maalattuna, en viitsiny hakea sitä miranolia vaan samalla epoksi-uretaani kaavalla kun kaikki muutkin mustat osat.
Tässä liuskat asennettuna ja valmiina kampiakselia varten. Siltanosturilla oli helppo nostaa kampiakseli paikalleen, yksin olis ollut hankala muuten kun männät oli jo paikoillaan niin saada niitä kiertokangen kauloja aseteltua kohdalleen. Kolmospukissa on erilaiset liuskat ja päittäisliuskat myös.
Ja tässä laakeripukit kiristettynä
Maalattuna, en viitsiny hakea sitä miranolia vaan samalla epoksi-uretaani kaavalla kun kaikki muutkin mustat osat.
Tässä liuskat asennettuna ja valmiina kampiakselia varten. Siltanosturilla oli helppo nostaa kampiakseli paikalleen, yksin olis ollut hankala muuten kun männät oli jo paikoillaan niin saada niitä kiertokangen kauloja aseteltua kohdalleen. Kolmospukissa on erilaiset liuskat ja päittäisliuskat myös.
Ja tässä laakeripukit kiristettynä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Ekaa kertaa kun om617 moottorin avasin, katsoin että onko joku käynyt täällä aiemmin kun runkopukit on laitettu miten sattuu paikoilleen . Numerot väärinpäin osassa pukkeja niin näyttää kuin oliso väärin vaikkei oikeasti ole.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: OM617A täysremontti
Joo sitä mäkin katoin. Kasailin jakoketjun laaharit, syöttöpumpun käyttöakselin ja ennakonsäädinrattaan eilen paikoilleen eli sais vissiin kannen nostaa päälle. Kannen maalasin tänään. Niin joo ja alakerran kasasin eilen valmiiksi, öljypumpulle tuli kans uus ketju ja laahari.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Vähän jäi keväällä päivitys kesken mutta kyllä se moottori tuli suunnilleen valmiiksi kasattua. Eli kanteen tuli uudet venttiilinohjaimet, venttiilit olivat tosi hyvät ja muistelisinkin että edellinen omistaja olis teettänyt kansiremontin joskus. Jakoketju uusi ja laaharit.
Kannessa olevista 8mm pinnapulteista jotka tukee nokka-akselin pukkeja, korkkasi melkein kaikista jengat jostain syystä niin ne tein uudet kovista 12.9 pulteista. Muuten kasailu oli suoraviivaista touhua. Esikammioiden alla olevat tiivisterenkaat tilasin uudet, ne tuli ensimmäistä ylikokoa kun en ollut varma mitkä alkuperäiset oli, no pitäis olla ok kun lohkosta ja kannesta pikkuisen höylättiin pois. Esikammiot kiristin siihen varten tehdyllä työkalulla, se olikin hyvä. Momenttiavainta siihen en saanut mutta väänsin 30mm lenkkiavaimella niin lujaan kun jaksoin.
Syöttöpumppu tuli "uusi", eli koulutuskäytössä ollut pumppu. Sitä oli kuitenkin purettu ja kasattu monta kertaa ja lopuksi väärin ja ilman yhtä tiivistettä niin siihen tuli vanhasta säätimen kotelo ja ne jousi/vivustosysteemit, mutta periaatteessa se on nyt uutta vastaava. Käskin laittaa syöttöä sen verran lisää kuin sieltä saa, paljoahan siinä ei oo varaa noilla elementeillä.
No tässä muutama kuva:
Kannessa olevista 8mm pinnapulteista jotka tukee nokka-akselin pukkeja, korkkasi melkein kaikista jengat jostain syystä niin ne tein uudet kovista 12.9 pulteista. Muuten kasailu oli suoraviivaista touhua. Esikammioiden alla olevat tiivisterenkaat tilasin uudet, ne tuli ensimmäistä ylikokoa kun en ollut varma mitkä alkuperäiset oli, no pitäis olla ok kun lohkosta ja kannesta pikkuisen höylättiin pois. Esikammiot kiristin siihen varten tehdyllä työkalulla, se olikin hyvä. Momenttiavainta siihen en saanut mutta väänsin 30mm lenkkiavaimella niin lujaan kun jaksoin.
Syöttöpumppu tuli "uusi", eli koulutuskäytössä ollut pumppu. Sitä oli kuitenkin purettu ja kasattu monta kertaa ja lopuksi väärin ja ilman yhtä tiivistettä niin siihen tuli vanhasta säätimen kotelo ja ne jousi/vivustosysteemit, mutta periaatteessa se on nyt uutta vastaava. Käskin laittaa syöttöä sen verran lisää kuin sieltä saa, paljoahan siinä ei oo varaa noilla elementeillä.
No tässä muutama kuva:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Laturia en viittinyt alkaa entraamaan kuntoon vaan hain motonetistä vaihtolaturin. Laturin siivapyörä oli kulunut, ja tässä kun on kaksurainen pyörä niin vaihtolaturissa ei sellaista ollut. No sen sai onneksi sorvattua hyväksi eli oikealla kulmalla uria syvemmäksi ja lopuksi päältä vähän pois. Ilmansuodattimen ja turbon välinen U-putki on vähän sulanut mutta oli muistaakseni pirun kallis. Eipä se puhki ole tai vuoda joten kyllä se menee.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
En ole koskaan nähnyt uutena OM617A-konetta mutta tälläisestä se varmaan näytti tehtaalta tullessaan. Hieno.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: OM617A täysremontti
Joo tuolta se on näyttänyt. Kampiakselin siivapyörä on saattanut olla harmaa alunperin ja venttiilikoppaan en keksinyt oikein konstia saada näyttämään sitä uudelta. Ultraäänipesurin ostin vasta joku aika sitten, sillä olis ollut hyvä putsata kaikki noi alumiiniset osat. Tuuletin/visko paketti on varmaan laitettu joskus uus kun keulaa on kolaroitu, kun siitä tuli pesemällä melkein uuden näköinen.
En tiedä pitäiskö kaataa öljyt sisälle ja viritellä jäähdytin kiinni ja kokeilla koekäyttää. Auttaakohan jos kaataa öljynsuodatinkoteloon öljyä?
En tiedä pitäiskö kaataa öljyt sisälle ja viritellä jäähdytin kiinni ja kokeilla koekäyttää. Auttaakohan jos kaataa öljynsuodatinkoteloon öljyä?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: OM617A täysremontti
Ei välttämättä ole ollut näin hieno edes uutena? Näyttää niin juhlavilta nuo vasta keltapassivoidut osatS202 kirjoitti:Joo tuolta se on näyttänyt. Kampiakselin siivapyörä on saattanut olla harmaa alunperin ja venttiilikoppaan en keksinyt oikein konstia saada näyttämään sitä uudelta.
En tiedä pitäiskö kaataa öljyt sisälle ja viritellä jäähdytin kiinni ja kokeilla koekäyttää. Auttaakohan jos kaataa öljynsuodatinkoteloon öljyä?
Pisti esim. tuo laturi silmään, ei varmasti ole uutena ollut noin hienon näköinen...(?)
Ehkä vielä mallttaisin, mutta tietty nyt olisi mahdollisuus vielä jotain tsekata, jos koekäyttö jotain yllätyksiä toisi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: OM617A täysremontti
Hienohan siitä tuli.
Teoriassa, olisihan tuo niin tehtävissä, jos oikein haluaisi ja sattuisi omistamaan ylimääräisen suodatinkotelon kannen modifioitavaksi, niin kai siihen voisi tehdä täyttöreiän ja sille kierretulpan. Jos moottoria haluaa ensikäynnistyksessä suojata hitaalta paineennousulta.
Veikkaisin, että ei auta, ainakaan kovin paljoa, kun se toimii niin, että suodatinkotelon kannen mukana lähtevä keskitappi tukkii tyhjennysreiän. Toisin sanoen, jos sinne kaataa jotakin kannen ollessa pois, se valuu käytännössä kaikki öljypohjaan. Se on kyllä tosi, että aina öljynvaihdon jälkeen paineiden nousu kestää huomattavan kauan (tai siltä se tuntuu, kun seuraa öljynpaineen kehittymistä käynnistämisen jälkeen), ja se kai johtuu nimenomaan siitä, että suodatinkotelo täyttyy ensin.S202 kirjoitti: ... Auttaakohan jos kaataa öljynsuodatinkoteloon öljyä?
Teoriassa, olisihan tuo niin tehtävissä, jos oikein haluaisi ja sattuisi omistamaan ylimääräisen suodatinkotelon kannen modifioitavaksi, niin kai siihen voisi tehdä täyttöreiän ja sille kierretulpan. Jos moottoria haluaa ensikäynnistyksessä suojata hitaalta paineennousulta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: OM617A täysremontti
Kyllä se vähintään yhtä hieno on ollut uutena. Ja miksei se laturikin ole samanlainen ollut, kun oli tuo tarvikelaturikin.Zac kirjoitti:Ei välttämättä ole ollut näin hieno edes uutena? Näyttää niin juhlavilta nuo vasta keltapassivoidut osatS202 kirjoitti:Joo tuolta se on näyttänyt. Kampiakselin siivapyörä on saattanut olla harmaa alunperin ja venttiilikoppaan en keksinyt oikein konstia saada näyttämään sitä uudelta.
En tiedä pitäiskö kaataa öljyt sisälle ja viritellä jäähdytin kiinni ja kokeilla koekäyttää. Auttaakohan jos kaataa öljynsuodatinkoteloon öljyä?
Pisti esim. tuo laturi silmään, ei varmasti ole uutena ollut noin hienon näköinen...(?)
Ehkä vielä mallttaisin, mutta tietty nyt olisi mahdollisuus vielä jotain tsekata, jos koekäyttö jotain yllätyksiä toisi.
Kaipa se ölypumpulta suodattimelle tuleva kanava olis kannattanut täyttää, silloin paineet lähtis heti nousemaan. Jos moottoriöljy valuu suodatinkotelosta öljypohjaan, niin kaatamalla öljyt suodatinkotelon kautta saattais öljyä mennä niihin kanaviinkin, tai sielä taitaa kyllä olla joku takaiskuventtiili pitämässä öljyt. No, täytyy koittaa. Startilla pyörittää ja yleismallinen mittari kiinni että josko nostais paineet ensin.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500