
Siedettävä FAME pitoisuus polttoaineessa W211 220CDI
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37
Siedettävä FAME pitoisuus polttoaineessa W211 220CDI
Elikkästäs mulla olis tuossa ny joku 10l FAME:a jota siis basicly nuo perinteiset biodieselit on ja tekis mieli hyötykäyttää se poijes. Millasena konsentraationa tuota viittii heittää perus diisselin sekaa ettei polttoainejärjestelmä ota tuos W211(facelift) 220CDI koneella nokkiinsa? Pidempiaikaista käyttöö ei siis oo kuha noi tost sais vaa käytettyy veke. Jostai muistan lukeneeni et olis ollu nois mersun CDI:ssä joku 7% valmistaja antaa luvan käyttää. 

Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
-
- Mersumies
- Viestit: 2663
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Siedettävä FAME pitoisuus polttoaineessa W211 220CDI
DiisseliKiisseli kirjoitti:Elikkästäs mulla olis tuossa ny joku 10l FAME:a jota siis basicly nuo perinteiset biodieselit on ja tekis mieli hyötykäyttää se poijes. Millasena konsentraationa tuota viittii heittää perus diisselin sekaa ettei polttoainejärjestelmä ota tuos W211(facelift) 220CDI koneella nokkiinsa? Pidempiaikaista käyttöö ei siis oo kuha noi tost sais vaa käytettyy veke. Jostai muistan lukeneeni et olis ollu nois mersun CDI:ssä joku 7% valmistaja antaa luvan käyttää.
Tuosta sekoituksesta ei ole käsitystä mutta muutaman kuukauden omatoimisen testaamisen jälkeen olen todennut omassa autossa parhaaksi Neste Futuran jossa ei ole famea.
Auto katsastettiin, dieselkone Euro3 vaatimuksena savutuskokeessa 3,
saavutettu tulos 0,43
Tuon perusteella en osta enää famea vaan Neste Futuraa kun tuolla savutusarvolla olisi saanut katsastettua kuusi samanlaista autoa yhteenlaskettunakin tai kolme uudemman Euro 4 -luokituksen mukaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37
Re: Siedettävä FAME pitoisuus polttoaineessa W211 220CDI
Joo siis kyllä se on aika selvä juttu että nuo koneet polttoainejärjestelmineen on suunniteltu noille laadukkaille öljyperäisille dieseleille mutta kaipa sinne tuota voi jonku litran tankilliseen heittää, tais olla se 70 litrane tankki tos nii se ois sit jonku 1.4 tilavuusprosenttia polttoaineessa minkä nyt luulisi pelaavan ongelmitta. 
Itel tos on kans ollu savutusarvot katastukses ain jotai alle 0.4 kans iha perus dieseleillä ajettaessa mutta toihan on oikeestaan vasta sisäänajettu toi masiina (300tkm tuli just täytee).

Itel tos on kans ollu savutusarvot katastukses ain jotai alle 0.4 kans iha perus dieseleillä ajettaessa mutta toihan on oikeestaan vasta sisäänajettu toi masiina (300tkm tuli just täytee).
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
-
- Mersumies
- Viestit: 2663
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Siedettävä FAME pitoisuus polttoaineessa W211 220CDI
Tuskin noin pieni pitoisuus olennaista muutosta tekee mutta laajemmin tosiaan nuo fame-dieselit aiheuttavat ainakin täällä kalkatusta joka kovasti kuormitettaessa kuulostaa jopa pahalta.DiisseliKiisseli kirjoitti:Joo siis kyllä se on aika selvä juttu että nuo koneet polttoainejärjestelmineen on suunniteltu noille laadukkaille öljyperäisille dieseleille mutta kaipa sinne tuota voi jonku litran tankilliseen heittää, tais olla se 70 litrane tankki tos nii se ois sit jonku 1.4 tilavuusprosenttia polttoaineessa minkä nyt luulisi pelaavan ongelmitta.
Itel tos on kans ollu savutusarvot katastukses ain jotai alle 0.4 kans iha perus dieseleillä ajettaessa mutta toihan on oikeestaan vasta sisäänajettu toi masiina (300tkm tuli just täytee).
Auton nakutuksenesto ilmeisesti aktivoituu tai vaihtoehtoisesti ECU muuttaa karttaa jossakin vaiheessa kun kuumalla koneella kesäkeleillä ääni lakkaa taajamanopeuksissa kuin veitsellä leikaten, alkaakseen uudelleen moottorin jäähdyttyä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37
Re: Siedettävä FAME pitoisuus polttoaineessa W211 220CDI
Aika jännä, en oo ikin kuullu et kellää muulla olis tommost kalkatust alkanu pittää famella ku jenkeishä noi sitä harrastelee enemmänki et ajavat sellasenaa dieseliin sekotetuil jäteöljyil (jollai vanhemmil esikammio ja pumppudieseleil) ja kotitekosel famel lähinnä sit cdi koneilla, amerikan foorumeita lueskelin nii siel jotku ajanu 50/50 seoksilla ja ei oo ainankaan käyntiäänestä ja tehoista kuulemma mittä huomannu, sano vaan että kuluttaa vähä enemmä. Polttoainejärjestelmästä juuri noista korkeapainepumpuista ja suuttimista vähän jengi sielläki puhunu mut kukaan ei ole ainankaan avoimesti kertonut että olis paskaksi mennyt noinkaan korkeilla seoksilla FAME:a CDI mesen koneissa mikään.E200kompressor kirjoitti: tosiaan nuo fame-dieselit aiheuttavat ainakin täällä kalkatusta joka kovasti kuormitettaessa kuulostaa jopa pahalta.
Auton nakutuksenesto ilmeisesti aktivoituu tai vaihtoehtoisesti ECU muuttaa karttaa jossakin vaiheessa kun kuumalla koneella kesäkeleillä ääni lakkaa taajamanopeuksissa kuin veitsellä leikaten, alkaakseen uudelleen moottorin jäähdyttyä.
Kaveriha sano et sil on pari kappalet vanhoi pumppudiesel passatti farkkui jostai 2000 luvun alusta nii se vaa dumppaa sinne kuulemma tankkii suoraan paistorasvatki siit nurkista pyörimästä ku eka laimentaa dieselil


Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
-
- Mersumies
- Viestit: 2663
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Siedettävä FAME pitoisuus polttoaineessa W211 220CDI
DiisseliKiisseli kirjoitti:Aika jännä, en oo ikin kuullu et kellää muulla olis tommost kalkatust alkanu pittää famella ku jenkeishä noi sitä harrastelee enemmänki et ajavat sellasenaa dieseliin sekotetuil jäteöljyil (jollai vanhemmil esikammio ja pumppudieseleil) ja kotitekosel famel lähinnä sit cdi koneilla, amerikan foorumeita lueskelin nii siel jotku ajanu 50/50 seoksilla ja ei oo ainankaan käyntiäänestä ja tehoista kuulemma mittä huomannu, sano vaan että kuluttaa vähä enemmä. Polttoainejärjestelmästä juuri noista korkeapainepumpuista ja suuttimista vähän jengi sielläki puhunu mut kukaan ei ole ainankaan avoimesti kertonut että olis paskaksi mennyt noinkaan korkeilla seoksilla FAME:a CDI mesen koneissa mikään.E200kompressor kirjoitti: tosiaan nuo fame-dieselit aiheuttavat ainakin täällä kalkatusta joka kovasti kuormitettaessa kuulostaa jopa pahalta.
Auton nakutuksenesto ilmeisesti aktivoituu tai vaihtoehtoisesti ECU muuttaa karttaa jossakin vaiheessa kun kuumalla koneella kesäkeleillä ääni lakkaa taajamanopeuksissa kuin veitsellä leikaten, alkaakseen uudelleen moottorin jäähdyttyä.
Kaveriha sano et sil on pari kappalet vanhoi pumppudiesel passatti farkkui jostai 2000 luvun alusta nii se vaa dumppaa sinne kuulemma tankkii suoraan paistorasvatki siit nurkista pyörimästä ku eka laimentaa dieselilmietin kyl et pitäs varmaa täs jossai kohtaa joku halpa paku hommaa kans varuille ku aina sillo tällö tarttis kamaa kuskaa nii tol sedanil vähä hankalaa ja vihaan peräkärryn kaa ajelua, vois semmosen parin tonnin VW T4 1.9L koneel hommaa se on kans kuulemma semmone et osat halpoi ja helppo fiksaa, kulkee melkein millä tahansa nesteellä joka palaa ja kestävä ku mikä.
Eihän sitä mikään estä kokeilemasta mutta jotakin eroa niillä koska Nestekin ilmoittaa useimpien autonvalmistajien kuulemma rajaavan pitoisuuden seitsemään prosenttiin.
Varmasti pumppusuutin voisi olla hyvä tuohon tarkoitukseen koska se suurelta osin on mekaaninen ja toimii matalammilla paineilla.
"...Neste ei käytä Futura Dieselissä lainkaan perinteistä FAME-biodieseliä. Useimmissa ajoneuvojen ohjekirjoissa kielletään FAME-biodieselin käyttö yli 7 %:n pitoisuuksina. Ohjekirjojen rajoitukset biodieselin käytöstä koskevat nimenomaan FAME-biodieseliä sekä sen raaka-ainekohtaisia alalajeja: RME*, PME* ja SME*..."
https://www.neste.fi/neste-futura-diesel" onclick="window.open(this.href);return false;
Noista commonraileista sen verran, että muistaakseni Delphi vaatisi suodatuskyvyn joillakin järjestelmillä kahteen mikroniin kun halvimmissa tarvikesuodattimissa se ei täyty. Joka varmaan taas on yksi syy miksi laatusuodattimet maksavat paljon.
Oma köyhyys rajaa aika paljon tuota kokeilunhalua kun halvin korkeapainepumppu/suutinsetti peruskorjattuina maksoi noin 1300€ ja vaihdossakin meni aikaa paljon.