320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
jos lambdan liitin ei käy omaan autoon mutta johdot ja värit täsmää niin missään tapauksessa niitä ei saa juottaa lyhyeen johdon pätkään eikä toiseen johtoon joka ei ole lambdasta..muutenkin sen pituutta ei saisi muutella paljon .
Johto on vastus itsessään ja juottaminen heikentää ja tuhoaa sen toimintaa eli abiko liittimillä AINA erilaine pistoke liitos.
Johto on vastus itsessään ja juottaminen heikentää ja tuhoaa sen toimintaa eli abiko liittimillä AINA erilaine pistoke liitos.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Miltäpä vakutti, vaihteleeko lambdasignaalin arvo tasaisesti noi väliä 0,1-0,9 V? Ajan mittaan signaalivaihtelu pienenee ja lopulta häviää kokonaan eli signaali jää "seisomaan". Jos vaihtelu on selvästi pienempää kuin tuo 0,8 V on se jonkinlainen merkki siitä, että komponentti alkaa olemaan ehtoopuolella.Mese 320 TE kirjoitti: On mitattu se on tosiaan yksi valtelun aiheuttaja.
Kaksilambdaisissa autoissa on erittäin tärkeää käyttää täsmälleen oikeanlaista lambdaa ensisijaisena lambdana. Sama koskee myös yksilambdaisia menopelejä. Hieman vääränlainen (uusi lambda, mutta on sähköisiltä ulostuloarvoiltaan erilainen kuin alkuperäinen) signaali lambdalta moottorinohjaukselle saa ecun säätelemään seoksia toisin, kuin ruiskutuksen suunnittelija on aikanaan ne ruiskukartoille piirrellyt. Toisin sanoen. On joitain paikkoja, missä en itse poikkea alkuperäisosasta ellen "vasen kives vetoa" -varmuudella voi sanoa, että komponentti on alkuperäisen kanssa samanlainen. Tällaisiin lukeutuu myös primäärilambda. Alkuperäinen voi olla hieman arvokkaampi kuin Motonetin "zirkonit", mutta se ainakin tekee tehtävänsä, oikein.Mese 320 TE kirjoitti:Olen kokeillut eri valmistajien Lamda antureita jotkut kestävät useampia vuosia toiset ei kestä vuottakaan. Onko kokemusta mikä kestää pitimpään?
Jonkun olen kuullut mainitsevan, että Bosch tekisi joihinkin Mercedeksiinkin alkuperäislambaadoja, mutta en pysty sitä itse allekirjoittamaan. Ei ole tietoa.
Jaa tämä oli automaatti Käykö kone häiriötöntä tyhjää P-asennossa? Vaihde päällähän tuo koneelle hieman kuormaa joka häiriöisessä tyhjäkäynnissä hankaloittaa säätörutiineja entisestään.Mese 320 TE kirjoitti:Vaihde päällä se tyhjä käynti ontui.
Mahtaakos kone käydä laisinkaan, jos kampuran asentotunnistin olisi särki?Mese 320 TE kirjoitti:Yksi anturi on vielä myös vaihtamatta, se kampiakselin anturi siellä koneen turbiini kopan vieressä. Sekin kuulemma aiheuttaa ontumista, kun se lämpiää tarpeeksi sen ehjä vastusarvo on 1100 ohmia. Täytyy mitata tuo moottori ohjauksen antamaa jännitettä kunhan saan uuden solenoidin ja pääsen taas talliin vaihtamaan sen. Palaillaan asiaan
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
En muista Lamda mittauksen arvoja. Täytyy ostaa seuraavaksi MB oma Lamda anturi. Tyhjä käynti on vapaalla OK. Tuo kampiakselin asentotunnistin luultavasti tekee myös tempun, kun sen vastus arvo muuttuu muuksi kuin se ehjä 1100 ohmia. Väärä tieto poksille säätää seokset pieleen. No oli ihan unohtua, että kyseessähän on 19 vuotta vanha auto jossa on vielä vaihtamattomia antureita. 

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Olet oikeassa poksin ohjaus vaatii oikeat vastus arvot.atlas kirjoitti:jos lambdan liitin ei käy omaan autoon mutta johdot ja värit täsmää niin missään tapauksessa niitä ei saa juottaa lyhyeen johdon pätkään eikä toiseen johtoon joka ei ole lambdasta..muutenkin sen pituutta ei saisi muutella paljon .
Johto on vastus itsessään ja juottaminen heikentää ja tuhoaa sen toimintaa eli abiko liittimillä AINA erilaine pistoke liitos.



Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Solenoidi löytyi KL - Varaosasta hintaan 96, 30 € MB nro 104 050 0177 huomenna on postissa perillä. Mertelillä hinta 118 € toimitusaika 2 viikkoa. Palailen asiaan kun saan vaihdettua tuon uuden solenoidin. 

Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
No niin mötikkä on nyt saatu postista. Se on tuolla uudella varaosa numerolla A 119 051 00 77 MB Original-Teile/Geprufte Qualität binder
Made in Germany Stuttgard. KL -jäsen hintaan postikul. 105,57 €. Soledoidin vastus arvo on 7,4 Ohmia. Vanhan solenoidin vastus 4,7 Ohmia eli 2,7 Ohmia pienempi. Noin prosenteissa kela on 36,4 % menettänyt vastus arvostaan. Huomenna pääsen sen vaihtamaan katsotaan mitä se sitten vaikutti.
Made in Germany Stuttgard. KL -jäsen hintaan postikul. 105,57 €. Soledoidin vastus arvo on 7,4 Ohmia. Vanhan solenoidin vastus 4,7 Ohmia eli 2,7 Ohmia pienempi. Noin prosenteissa kela on 36,4 % menettänyt vastus arvostaan. Huomenna pääsen sen vaihtamaan katsotaan mitä se sitten vaikutti.

Meseillään
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Mukavia pusseja kun on Mercedeksen merkki varaosatarrassakin!
Pistähän solenoidi sitten tasotiivisteaineella huolella putsatuille pinnoille kiinni. 


Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
No niin, kyllä lähtee !
On Mese herännyt henkiin taas. Tuo vanha solenoidi toimi vielä jotenkin kovemmilla kieroksilla, kun vastus oli pari vuotta sitten se 5.8 Ohmia koneen ollessa lämmin ja öljyt notkeat. Nyt sen vastus arvon ollessa vain 4,7 Ohmia se ei toiminut enää oikeastaan milloinkaan millään kierrosalueella oli kone lämmin tai ei. Tuo vikatesteri ei näytä näköjään viellä tuollakaan 4,7 Ohmin vastus arvolla vikaa. Voishan sitä kokeilla tuleeko vika ilmoitus vasta, kun pistoke on irti solenoidista ja käy ajamassa pienen lenkin.
Ja pistää testerin kiinni onko vikailmoitus tullut.
Joka tapuksessa Mese on kunnossa ja toivotaan, että tästä jutusta on apua teille palstalaisille. 

Ja pistää testerin kiinni onko vikailmoitus tullut.


Meseillään
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
No niin... on se hyvä että joku viitti nähdä vaivaa noinkin pienen asian kanssa...Mese 320 TE kirjoitti:No niin, kyllä lähtee !On Mese herännyt henkiin taas. Tuo vanha solenoidi toimi vielä jotenkin kovemmilla kieroksilla, kun vastus oli pari vuotta sitten se 5.8 Ohmia koneen ollessa lämmin ja öljyt notkeat. Nyt sen vastus arvon ollessa vain 4,7 Ohmia se ei toiminut enää oikeastaan milloinkaan millään kierrosalueella oli kone lämmin tai ei. Tuo vikatesteri ei näytä näköjään viellä tuollakaan 4,7 Ohmin vastus arvolla vikaa. Voishan sitä kokeilla tuleeko vika ilmoitus vasta, kun pistoke on irti solenoidista ja käy ajamassa pienen lenkin.
Ja pistää testerin kiinni onko vikailmoitus tullut.Joka tapuksessa Mese on kunnossa ja toivotaan, että tästä jutusta on apua teille palstalaisille.



Taitaa mennä sitten itselläkkin toi solenoidi vaihtoon... vastusarvo on nimittäin 5,15 Ohmia... ja kylmällä koneella esiintyy tehottomuutta...
Päivitys: Edellinen tulos 5,15 oli puolilämpimällä koneella.... nyt kun kone ihan kylmä niin solenoidin vastus 4,45

Viimeksi muokannut Sorsso, Pe 15.02.2013 23:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Lähden hiihtolomalle huomenna pohjoiseen tuolla pitkällä reisulla se näyttää varmaan paremmin mitä se vaikuuttaa. Tuota vika ilmoitusta on syytä tutkia eikö vika ilmoitusta tule boksiin muuten kuin käämin on oltava poikki. Tuossavaihdon yhteydessä kokeilin miten se jousi vetää sen käämisydän mötikän takaisin. Herkästi ja nopeasti se toimi kone oli lämmin ja tallissa sisällä ei mitään takertelua ilmennyt. Tämä vika on vaikea huomata, kun se käämin vetovoima pienenee hiitaasti ja se puutteelista toimintaa ei huomaa normaali ajossa. Se ilmenee vasta kunnon kiihdytyksissä. Minun tapauksessa oli viivettä ja laiskuutta koneen reakoinnissa kaasuun.




Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Hiihtoloma reissu on heitetty ja kulutus oli koko reisulle 11.01 L / 100 km Webastolle osa kulutuksesta. Kone reakoi kaasuun hyvin ja vääntöä riitti ihan tarpeeksi liukkaille keleille, kun tuo "keltainen kolmio" vilkutteli herkästi. Tosin tuo kulutus on minusta hieman yläkanttiin
kun pääosa matkasta oli 80 kympin rajoitusta. Mittarivirheen huomioon ottaen ajelin viisarin paksuuden yli 90 kympin nopeutta.
kun pääosa matkasta oli 80 kympin rajoitusta. Mittarivirheen huomioon ottaen ajelin viisarin paksuuden yli 90 kympin nopeutta.

Meseillään
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Tuli myös vaihdettua tuo solenoidi...
Pari tankkausväliä on nyt ajeltu, 98% maantieajoa kulutus 9,4 L/100KM, ennen ei alle 10:n päässyt.
Eli kannattaan varmaan muittenkin yleisesti tarkastaa toi käämi...
Pari tankkausväliä on nyt ajeltu, 98% maantieajoa kulutus 9,4 L/100KM, ennen ei alle 10:n päässyt.
Eli kannattaan varmaan muittenkin yleisesti tarkastaa toi käämi...
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Miltä tuntui tuo vääntö tuliko sitä lisää?Sorsso kirjoitti:Tuli myös vaihdettua tuo solenoidi...
Pari tankkausväliä on nyt ajeltu, 98% maantieajoa kulutus 9,4 L/100KM, ennen ei alle 10:n päässyt.
Eli kannattaan varmaan muittenkin yleisesti tarkastaa toi käämi...

Noissa suutimissa olevat tiivisteet ovat varmasti kovettuneet ja ilma vuotoja voi olla imusarjaan.

Meseillään
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Kyllähän tuo kone paremmin vetää kuin ennen... ja moottorista kuuluva murina on vähäisempää...
Ennen kylmällä moottorilla kiihdytys oli sellasta kumilankamaista... nyt lähtee heti vetämään rivakammin...
Ennen kylmällä moottorilla kiihdytys oli sellasta kumilankamaista... nyt lähtee heti vetämään rivakammin...
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Just niin kumilankamaista venyvää, nyt lähteeSorsso kirjoitti:Kyllähän tuo kone paremmin vetää kuin ennen... ja moottorista kuuluva murina on vähäisempää...
Ennen kylmällä moottorilla kiihdytys oli sellasta kumilankamaista... nyt lähtee heti vetämään rivakammin...


Meseillään
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Onko muilla vastaavia kokemuksia, voiko noin pieni kelan "vanheneminen" vaikuttaa radikaalisti vääntöön?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä
Nostetaas vanhaa aihetta.
Mittailin kahdesta kelasta vastuksen ja kummassakin oli noin 4,7 ohmia vastus, eli olisikohan kummassakin tunnit täynnä??
Minulla ei ole käytössä tuota nokansäätöä kun se konetta säädettäessä (Hestec) lopetti toiminnan, niin nyt voisi laittaa uuden "magneetin", varata säätöajan ja sitten näkisi teho/vääntökäyristä, että paljonko tuolla on oikeasti vaikutusta.
Sitä vielä ihmettelin, että miksi aikaistaminen lopetetaan yläkierroksilla, eikös päinvastoin sillä tulisi parempi täyttö myös ylhäällä -> eli enemmän tehoa??
Mutta jos porukkaa kiinnostaa, niin voin tänne sitten penkkilappuja laitella.
Mittailin kahdesta kelasta vastuksen ja kummassakin oli noin 4,7 ohmia vastus, eli olisikohan kummassakin tunnit täynnä??
Minulla ei ole käytössä tuota nokansäätöä kun se konetta säädettäessä (Hestec) lopetti toiminnan, niin nyt voisi laittaa uuden "magneetin", varata säätöajan ja sitten näkisi teho/vääntökäyristä, että paljonko tuolla on oikeasti vaikutusta.
Sitä vielä ihmettelin, että miksi aikaistaminen lopetetaan yläkierroksilla, eikös päinvastoin sillä tulisi parempi täyttö myös ylhäällä -> eli enemmän tehoa??
Mutta jos porukkaa kiinnostaa, niin voin tänne sitten penkkilappuja laitella.