w114 etu alatukivarren vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

w114 etu alatukivarren vaihto?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

w114 etu alatukivarsi meni särki kun peruutin sen isoon kiveen.
Iskunvaimentimen alakiinnike repesi tukivarresta, eli tukivarsi pitäisi vaihtaa.
Onko vaikea operaatio? Alustahan on varmaan aika identtinen w123:sen kanssa.

Entä onko noiden etu apurungon kumien/puslien vaihto mahdoton tehtävä?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Taka-akselisto on identtinen w114/115 ja w123 malleissa, mutta etuakselistot ovat erilaiset. Ei liene paha homma vaihtaa tukivartta ja kumityynyjä, täytyypä tutkailla illemmalla tuosta 240D:stä miltä näyttää...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ensin pitää kyllä hitsauttaa tuo etulattia että autoa voi ylipäätään nostaa tunkilla...
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Meinas unohtua! :oops:
Mutta mitä tuossa tutkin noin maasta käsin, niin ei näytä pahalta hommalta. Tukivarsi on kiinni kahdella pultilla alustassa. Alapallonivel täytyy irrottaa, samoin kuin iskarin alapää.
Jousikin täytyy ottaa pois, en tiedä sitten lähtisikö se , kun ensin irrottaa kaikki alatukivarren vapaata liikuttelua haittaavat osat. Tunkki täytyy tietysti olla tukivarren alla kokoajan, ettei ammu jousta silmille! Sitten laskisi tunkkia varovasti alaspäin ja jousi saattaisi löyhtyä tarpeeksi. Mutta varo ettei se lennä päälle sieltä! Jousi ei ole Pystärissäkään sieltä ohuimmasta päästä...

Tai sitten hoitaa jousen irrotuksen jousenpuristimella.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja juuso »

jarski kirjoitti:Meinas unohtua! :oops:
Jousikin täytyy ottaa pois, en tiedä sitten lähtisikö se , kun ensin irrottaa kaikki alatukivarren vapaata liikuttelua haittaavat osat. Tunkki täytyy tietysti olla tukivarren alla kokoajan, ettei ammu jousta silmille! Sitten laskisi tunkkia varovasti alaspäin ja jousi saattaisi löyhtyä tarpeeksi. Mutta varo ettei se lennä päälle sieltä! Jousi ei ole Pystärissäkään sieltä ohuimmasta päästä...

Tai sitten hoitaa jousen irrotuksen jousenpuristimella.
Onnistuu juuri Jarskin ohjeilla. Ehkä olisi hyvä pistää jouseen pari puristinta ennen irroittamista- ja sitten voi tukivarren laskea hallitunkilla alas.Muutoin (ilman puristimia) on ehkä pikkuisen värkkämistä saada takaisin- jousi on vapaana aika pitkä. Pistä ennen irroittamista merkkiä siitä, missä asennossa kulmien säädöt olivat- pysyy sen verran kohdallaan että voit ajaa kulmien tsekkauseen rauhassa. Kannattanee kuiten kulmat tsekata kun irroitta tukivarren?
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

jarski kirjoitti:Meinas unohtua! :oops:
Mutta mitä tuossa tutkin noin maasta käsin, niin ei näytä pahalta hommalta. Tukivarsi on kiinni kahdella pultilla alustassa. Alapallonivel täytyy irrottaa, samoin kuin iskarin alapää.
Jousikin täytyy ottaa pois, en tiedä sitten lähtisikö se , kun ensin irrottaa kaikki alatukivarren vapaata liikuttelua haittaavat osat. Tunkki täytyy tietysti olla tukivarren alla kokoajan, ettei ammu jousta silmille! Sitten laskisi tunkkia varovasti alaspäin ja jousi saattaisi löyhtyä tarpeeksi. Mutta varo ettei se lennä päälle sieltä! Jousi ei ole Pystärissäkään sieltä ohuimmasta päästä...

Tai sitten hoitaa jousen irrotuksen jousenpuristimella.
Se iskari on jo irti kun mokoma repesi peruutettaessa :)
Eniwei, olen aina luullut että se on joku elämää vaikeampi operaatio.
Entäs miten eturungon puslat vaihdetaan? :) :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja juuso »

[quote="Muffler"!
Entäs miten eturungon puslat vaihdetaan? :) :)[/quote]

Onhan se pari pykälää töisempi& teknisempi homma kuin tukivarsijutut- monet vie pajalle tätä varten, mutta onnistuu se ihan hyvin itsekin.

Minusta onnistuu parhaiten, kun pistää auton etupään pukkien varaan ja lisäksi ripustaa moottorin kiinnityskorvakkeesta jollain pukilla siten, että voi vinssillä laskea alaspäin (monet kyllä pistää tunkin moottorin alle).

Itse olen vaihtanut silleesti (107, jossa on käsittääkseni samanlainen/ identtinen rakenne), että vaihteiston takana oleva kumityyny on ollut kiinni- antaa kyllä tarvittavan tilan verran periksi- mutta liikaa ei kannata kone&apurunko yhdistelmää laskea alas, jos takakumi on kiinni.

Olen irroittanut apurungon kiinnityspultit, ja sen jälkeen laskenut apurunko& kone -pakettia sillä vinssillä sen verran, että kumit on saatu vaihdettua. Tietty jos ottaa moottorin kiinnityskumit apurungosta irti, voi apurungon otta kokonaan alta pois ilman moottorin laskemista alemmas (= minusta parempi vaihtoehto). Ne moottorin kiinitystyynyt kannattaa tsiikata joka tapauksessa ja vaihtaa jos vähänkin ovat vialla- onnistuu samalla vaivalla...
Unelmilla on tapana toteutua...
Vastaa Viestiin