Tuossa on hyvin selitetty dpf:n toimintaa ja vianselvitystä.
Hyvä video. Tuossa alussa oli hyvää juttua noista dpf lämpösensoreista. Jos nyt ymmärsin oikein: Jos toinen sensori näyttää liikaa erilukemaa kuin toinen niin voisi olla sensoriongelmaa? Mulla näyttää tossa livedatassa Temperature sensor B19/11 ja B19/9 . B19/11 reagoi nopeemmin kuormitukseen ja B19/9 pysyy tasaisella kuormituksella siellä 250-350 välillä. B19/11 saattaa nousta jopa yli 500-600 ilman polttoakin kun autoa kuormittaa. B19/9 lähtee polton aikana sitten sinne yli 600 ja pysyy siellä kunnessa poltto valmistuu. Mikä lie noiden normaali toimintaväli ja ero?
Pientä parannusta on tapahtunut. Eilen teki polton 260km edellisestä. Eli 22% täyttöasteesta meni 260km kun tuli 101% täyteen ja lähti poltto päälle. Eli jos nollasta lähtisi liikkeelle niin meikäläisen ajolla noin 320km-330km olisi polttoväli. Hieman tiheällä vaikuttaa mutta selkeä parannus entiseen.
Eilen poltti jo 13% asti eli elpymistä on havaittavissa? Varmaanhan tuo suodatin on sotkeentunut rikkinäisen suuttimen takia ja siksi ei tyhjäksi sitä saakaan. Kokeilen nyt nesteen pro dieseliä ja onko noista dpf cleanereista mitään hyötyä mikä isketään polttoaineen joukkoon?
Päivitellääs vähän. Käytin vielä pajalla ja tehtiin pakkopoltto + dpf + paine-eroanturin nollaus sen jälkeen. Nyt on tullut tosi paljon pätkäajoa ja kaupunkiakin. Nopeesti täyttyi edelleen 220km oli edellisen polton väli nyt nollauksista. Kuitenkin sen jälkeen on tullut noin 1%/10km tahdilla täyttöä lisää eli nyt näkyy valoa tunnelin päässä.
Testasin vielä 50% täyttöasteella noita anturin lukemia. 2500rpm paine-eroanturi näyttää 0,03-0,04 bar tyhjäkäynnillä 0,01. Eli ihan loogisia lukemia ainakin tuon videon perusteella.
No nyt sitten pamahti abs ja esp valo tauluun aamulla yövuorosta lähtiessä. KAtkesi samalla kamelinselkä ja taidan laittaa mersun kiertoon. joulukuun jälkeen kun vesipumppu meni niin 4 kertaa ollut pajalla ja nyt taas pitää viedä.
Pitäisi autolla ajaakin saakeli eikä kokoajan korjuuttaa.
rawpower kirjoitti:
No nyt sitten pamahti abs ja esp valo tauluun aamulla yövuorosta lähtiessä. KAtkesi samalla kamelinselkä ja taidan laittaa mersun kiertoon. joulukuun jälkeen kun vesipumppu meni niin 4 kertaa ollut pajalla ja nyt taas pitää viedä.
Pitäisi autolla ajaakin saakeli eikä kokoajan korjuuttaa.
Taidan vaihtaa volvoon.
Hahah! Mersun omistajalla huoltoharrastus pysyy aktiivisena.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
rawpower kirjoitti:
No nyt sitten pamahti abs ja esp valo tauluun aamulla yövuorosta lähtiessä. KAtkesi samalla kamelinselkä ja taidan laittaa mersun kiertoon. joulukuun jälkeen kun vesipumppu meni niin 4 kertaa ollut pajalla ja nyt taas pitää viedä.
Pitäisi autolla ajaakin saakeli eikä kokoajan korjuuttaa.
Taidan vaihtaa volvoon.
Hahah! Mersun omistajalla huoltoharrastus pysyy aktiivisena.
rawpower kirjoitti:Päivitellääs vähän. Käytin vielä pajalla ja tehtiin pakkopoltto + dpf + paine-eroanturin nollaus sen jälkeen. Nyt on tullut tosi paljon pätkäajoa ja kaupunkiakin. Nopeesti täyttyi edelleen 220km oli edellisen polton väli nyt nollauksista. Kuitenkin sen jälkeen on tullut noin 1%/10km tahdilla täyttöä lisää eli nyt näkyy valoa tunnelin päässä.
Testasin vielä 50% täyttöasteella noita anturin lukemia. 2500rpm paine-eroanturi näyttää 0,03-0,04 bar tyhjäkäynnillä 0,01. Eli ihan loogisia lukemia ainakin tuon videon perusteella.
No nyt sitten pamahti abs ja esp valo tauluun aamulla yövuorosta lähtiessä. KAtkesi samalla kamelinselkä ja taidan laittaa mersun kiertoon. joulukuun jälkeen kun vesipumppu meni niin 4 kertaa ollut pajalla ja nyt taas pitää viedä.
Pitäisi autolla ajaakin saakeli eikä kokoajan korjuuttaa.
Taidan vaihtaa volvoon.
Eikö pääsisi paljon vähemmällä kun tyhjäisit koko dpf.n ja ohjelmoit pois käytöstä?
rawpower kirjoitti:Päivitellääs vähän. Käytin vielä pajalla ja tehtiin pakkopoltto + dpf + paine-eroanturin nollaus sen jälkeen. Nyt on tullut tosi paljon pätkäajoa ja kaupunkiakin. Nopeesti täyttyi edelleen 220km oli edellisen polton väli nyt nollauksista. Kuitenkin sen jälkeen on tullut noin 1%/10km tahdilla täyttöä lisää eli nyt näkyy valoa tunnelin päässä.
Testasin vielä 50% täyttöasteella noita anturin lukemia. 2500rpm paine-eroanturi näyttää 0,03-0,04 bar tyhjäkäynnillä 0,01. Eli ihan loogisia lukemia ainakin tuon videon perusteella.
No nyt sitten pamahti abs ja esp valo tauluun aamulla yövuorosta lähtiessä. KAtkesi samalla kamelinselkä ja taidan laittaa mersun kiertoon. joulukuun jälkeen kun vesipumppu meni niin 4 kertaa ollut pajalla ja nyt taas pitää viedä.
Pitäisi autolla ajaakin saakeli eikä kokoajan korjuuttaa.
Taidan vaihtaa volvoon.
Eikö pääsisi paljon vähemmällä kun tyhjäisit koko dpf.n ja ohjelmoit pois käytöstä?
Tämä kävi mielessä, mutta se olisi vain ensiapu eli hoidetaan oiretta ei syytä. Eli jos alkuperäinen syy ei nyt selviä niin se oireilee jotenkin muuten kohtapuoliin vaikka dpf tyhjäisi. Tuo viallinen suutin oli mahdollisesti yksi syy tuohon tiheään polttoon. Se on nyt vaihdettu ja vähän pahalta näytti alkuun, että homma jatkuu. Nyt ehkä pientä valoa tunnelin päässä, mutta yhtään euroa en enää tuon tutkintaan aio laittaa.
Nyt tosiaan tuli tuo esp + abs vika tauluun ja testeri antaa semmoista vikakoodia, että abs kehä todennäköisesti antautunut. Toivottavasti ei mitään muuta pahempaa...
Alkaa kyllä kyllästyttää tuo huollossa ravaaminen.
rawpower kirjoitti:Päivitellääs vähän. Käytin vielä pajalla ja tehtiin pakkopoltto + dpf + paine-eroanturin nollaus sen jälkeen. Nyt on tullut tosi paljon pätkäajoa ja kaupunkiakin. Nopeesti täyttyi edelleen 220km oli edellisen polton väli nyt nollauksista. Kuitenkin sen jälkeen on tullut noin 1%/10km tahdilla täyttöä lisää eli nyt näkyy valoa tunnelin päässä.
Testasin vielä 50% täyttöasteella noita anturin lukemia. 2500rpm paine-eroanturi näyttää 0,03-0,04 bar tyhjäkäynnillä 0,01. Eli ihan loogisia lukemia ainakin tuon videon perusteella.
No nyt sitten pamahti abs ja esp valo tauluun aamulla yövuorosta lähtiessä. KAtkesi samalla kamelinselkä ja taidan laittaa mersun kiertoon. joulukuun jälkeen kun vesipumppu meni niin 4 kertaa ollut pajalla ja nyt taas pitää viedä.
Pitäisi autolla ajaakin saakeli eikä kokoajan korjuuttaa.
Taidan vaihtaa volvoon.
Eikö pääsisi paljon vähemmällä kun tyhjäisit koko dpf.n ja ohjelmoit pois käytöstä?
Tämä kävi mielessä, mutta se olisi vain ensiapu eli hoidetaan oiretta ei syytä. Eli jos alkuperäinen syy ei nyt selviä niin se oireilee jotenkin muuten kohtapuoliin vaikka dpf tyhjäisi. Tuo viallinen suutin oli mahdollisesti yksi syy tuohon tiheään polttoon. Se on nyt vaihdettu ja vähän pahalta näytti alkuun, että homma jatkuu. Nyt ehkä pientä valoa tunnelin päässä, mutta yhtään euroa en enää tuon tutkintaan aio laittaa.
Nyt tosiaan tuli tuo esp + abs vika tauluun ja testeri antaa semmoista vikakoodia, että abs kehä todennäköisesti antautunut. Toivottavasti ei mitään muuta pahempaa...
Alkaa kyllä kyllästyttää tuo huollossa ravaaminen.
Hoidetaan oiretta ja mennän siitä mistä aita on matalin...
tämän päivän toiminta tapa lähes kaikessa
W204 om651 moottorilla ja tällä viikolla ensi kertaa maanantaina limb modeen. Koodien luku ja hiukkassuodattimen nokimäärästä vika. Oli siis käynyt vika ja poistui uudelleen käynnistyksellä eikä sytyttänyt vielä vikavaloa. Kuittailin pois ja ajattelin seurata asiaa. Tänään pidemmällä reissulla jälleen limb modeen auto, ei aluksi vikavaloa. Muutaman pysähdyksen jälkeen tuli vikavalokin päälle. Koodien luku kun kotiin pääsin ja samaa herjaahan siellä.
Käynyt seitsemän kertaa tänään aktiivisena kyseinen vika.
Jatkotutkimukset anturille
Onko tämä nyt selkeä anturivika niin kuin ylläoleva antaisi vähän vihiä? En starin neuvomia liittimien pinnien mittauksia tosiaan vielä tehnyt. Dpf täyttöaste näytti tällä hetkellä ok tilannetta.
Ja mikäli tämä nyt selkeältä anturivialta vaikuttaa niin KL:stä boschilainen anturi viitisen kymppiä ka oem osa satkun. Onko väliä kumman ottaa? Boschilaisen luulisi olevan myös laadukas.
Jep, anturi napattu irti ja varmistin että KL:ssä on varastossakin tuota. Pitää käydä hakemassa. Alkuperäinen anturihan on bosch myös, joten en tiedä onko erona ainoastaan hintalappu boschin tarvikeosassa ja alkuperäisosassa. Boschin tarvikeanturissa ei todennäköisesti ole alkuperäistä varaosanumeroa leimattuna kun taas alkuperäisosassa on. Jos joku etsiskelee samaa anturia niin osanumero siis A0061539528 ja boschin varaosanumero tälle 0281002925
Irrotus ja vaihtotyö on aika helppo kunhan ei pudottele pohjamuovien päälle pultteja tai dpf letkujen klämppiä...
Ecu ilmanputsarin päältä sivuun, ilmanputsarikotelo irti ja sitten anturin rauta irti kolmella pultilla koneen kyljestä. Sen jälkeen anturin ja letkujen pultit irti, liitin irti ja anturi käteen. Letkukiristimet ovat tosiaan pihdeillä painettavaa mallia, itse ajattelin vaihtaa ruuvattaviin kun en pihtejä jaksa hommailla.
Viimeksi muokannut juu-zo, Pe 22.05.2020 13:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Laitappa kuvat dpf:n mittausarvoista anturin vaihdon jälkeen. Saisi tännekkin tietoa enempi. Anturin vaihdon jälkeen sille voi tehdä starilla sen perusasetusten määrityksen (vai mikä se oli).
Tässä ensiksi heti anturin vaihdon jälkeen. Ei vielä mitään perusasetuksia tehty.
Sitten valikoista dpf regenerointi ajon aikana ja dpf perusasetus sekä ajolenkki jossa poltto oli selvästi päällä (dpf lämpötila yli 600 astetta) ja tämän jälkeen lukemat.
Anturin vaihdolla siis selvittiin. Uuden paikalleen laitto tuotti hieman haasteita kun letkut tuntui kutistuneen irroituksessa. Saatiin se kuitenkin sinne paikalle onnistuneesti.
Ajossa seurasin myös arvoa hiukan. Eropaine käväisi kiihdytyksissä välillä 0.03-0.04 lukemissa mutta palasi sitten takaisin. Pakokaasun vastapaine normaalissa tasakaasuajossa 1.1bar luokkaa ja kiihdytyksissä kasvoi. Starin mukaan kun kaasun päästä niin pakokaasun vastapaineen olisi pitänyt mennä negatiiviseksi mutta sitä se ei kyllä tehnyt. Katsoin vielä tuon pakokaasun vastapaineanturin tarkastuksen ja siinä mittausarvot olivat ihan ok joten olettaisin olevan kunnossa.
Nurmituomas kirjoitti: ↑Ti 04.02.2020 20:57
ihan sama kierre se on volvollakin. joku dpf/egr/add blue purkkilaite, ja sama rumba.
tietysti jos hommaat jonkun v70 vaparin 2.4 bensan, niin sitten voi mennä suht pienellä huollolla.
Täällä 630tkm ajettu V70 Volvon 2.0 D4 5-diesel. DPF, suuttimet, egr, turbo alkuperäiset.
Öljyn jäähdytin hajonnut ja apulaitteet ja ilmamassa uusittu 400tkm etupainotteisesti käytetyillä osilla. Kulutus 5,8. Ihan sama mitä kuluttaa, kun ei seiso pajalla ja öljyt vaihdan 20tkm.
220CDI on harrastuksena, että pysyy taidot hallussa