renkaat ja vanteiden "sopivuus"
renkaat ja vanteiden "sopivuus"
Moi!
Tietääkö joku, mistä johtuu seuraava: oli ennen 230CE ja vaihdoin 300CE mursuun. Otin aluvanteet ja renkaat (kesä) entisestä uuden alle ja kuinkas kävikään... vanteet on ihan "normaalikokoiset" 15" kiekot, joissa 215-60-15 kumit. Entisessä autossa ne oli syvemmällä korissa ja nykyisessä ne tulevat jopa hieman ulos!
Voisiko johtua esim. siitä, että 300CE on sportline? Nyt talvirenkaat 15" peltivanteilla, kokoa 195-65-15 uppoaa koriin ihan kivasti.
Miten jatkossa, kun aioin hankkia jossain välissä 17" vanteet ja jotain 235 lätyt alle? Nehän tulee ihan kauheesti ulos, jos 215 tekee jo niin.
Onko "lääkettä" tiedossa?
Tietääkö joku, mistä johtuu seuraava: oli ennen 230CE ja vaihdoin 300CE mursuun. Otin aluvanteet ja renkaat (kesä) entisestä uuden alle ja kuinkas kävikään... vanteet on ihan "normaalikokoiset" 15" kiekot, joissa 215-60-15 kumit. Entisessä autossa ne oli syvemmällä korissa ja nykyisessä ne tulevat jopa hieman ulos!
Voisiko johtua esim. siitä, että 300CE on sportline? Nyt talvirenkaat 15" peltivanteilla, kokoa 195-65-15 uppoaa koriin ihan kivasti.
Miten jatkossa, kun aioin hankkia jossain välissä 17" vanteet ja jotain 235 lätyt alle? Nehän tulee ihan kauheesti ulos, jos 215 tekee jo niin.
Onko "lääkettä" tiedossa?
Outska
230 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
300 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
Siitä kun katsot vuosimallin niin huommat eron. Voihan niissä olla 2cm:n ero jos entinen oli vanhempi 230 ja uusi auto on sportline.
Kyllä sinne 235:set renkaat menee kevyesti jos vanteen ET on oikea.
Itselläni oli 300ce-24v:ssä (ei sportline) takana 8x18" vanne ET 20 ja 235/40 kumi, mahtui juuri kaaren sisään. Edessä teki jo tiukkaa ja raapi vähän kaareen, madalluksen jälkeen ei enää mahtunut.
Kerro minkälaista vannetta suunnittelet ni katsotaan saadaanko sopimaan.
Onhan noita vanteita pyöritelty alla jos jonkinlaisia.
P.S. EPK takas koulunpenkille opiskelemaan tavallisen ja Sportlinen erot.
Oot varmaan liikaa keskittyny ainoaan ja oikeeseen H&R+Bilstein alustaan...
230 CE 09/1989-09/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
300 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
Siitä kun katsot vuosimallin niin huommat eron. Voihan niissä olla 2cm:n ero jos entinen oli vanhempi 230 ja uusi auto on sportline.
Kyllä sinne 235:set renkaat menee kevyesti jos vanteen ET on oikea.
Itselläni oli 300ce-24v:ssä (ei sportline) takana 8x18" vanne ET 20 ja 235/40 kumi, mahtui juuri kaaren sisään. Edessä teki jo tiukkaa ja raapi vähän kaareen, madalluksen jälkeen ei enää mahtunut.
Kerro minkälaista vannetta suunnittelet ni katsotaan saadaanko sopimaan.
Onhan noita vanteita pyöritelty alla jos jonkinlaisia.
P.S. EPK takas koulunpenkille opiskelemaan tavallisen ja Sportlinen erot.

Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
[quote="emppu"]230 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
300 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
...
Joo, entinen 230 oli siis vm-91 ja "uus" 300 vm-92 (se sportline siis).
Eli tarkotus oli hankkia ensi kesäksi jotain 17" vannetta lätyllä 235 leveys mahdollisesti. Profiili menee vielä tajuntaan, mutta noi raideväliasiat ei oikein aukee
Oon vähän "blondi" näissä autoteknisissä asioissa (vaikka teknisellä alalla toimin muuten...), mutta kaikkeahan voi opetella ja nyt ois aika perehtyä mersuun paremmin!
230 CE 09/1989-09/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
300 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
...
Joo, entinen 230 oli siis vm-91 ja "uus" 300 vm-92 (se sportline siis).
Eli tarkotus oli hankkia ensi kesäksi jotain 17" vannetta lätyllä 235 leveys mahdollisesti. Profiili menee vielä tajuntaan, mutta noi raideväliasiat ei oikein aukee

Oon vähän "blondi" näissä autoteknisissä asioissa (vaikka teknisellä alalla toimin muuten...), mutta kaikkeahan voi opetella ja nyt ois aika perehtyä mersuun paremmin!
Outska
Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"
Tätä en kyllä allekirjoita läheskään kaikissa vanneliikkeissä, harvat varmaan edes tietää että W124:ssä on eri raidevälejä.caddy66 kirjoitti:kyllä ne vanneliikkeessä myy sulle oikeat vanteet joka sopii.

outska kirjoitti:Profiili menee vielä tajuntaan, mutta noi raideväliasiat ei oikein aukee. Oon vähän "blondi" näissä autoteknisissä asioissa...
Tuossahan sen vastauksen itse oikeastaan huomasitkin, kapeammalla raidevälillä pyörät ovat lähempänä toisiaan eli jäävät sisempään korin ulkolinjasta.outska kirjoitti:Entisessä autossa ne oli syvemmällä korissa ja nykyisessä ne tulevat jopa hieman ulos! Voisiko johtua esim. siitä, että 300CE on sportline?
Osittain OT:tä: Eli Sportlinen alustalla (jarruillahan) olisi ainakin mulle mahtuneet ne 9" x 18" alle...olisi ainakin jäänyt iskariin matkaa, ulkoreuna olisi tosin ollut "aika lähellä" auton kylkilinjaa.....jokos EPK on tilannu Sportiline-osia alustaan....

Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"
Kuinkahan sit noi iskarin ja vanteen eteisyydet vaihtelee jos meinaat et 9tuumanen menee alle kun mulla ei jää ku 2-3mm vanteen ja tolpan väliin?? Vakioalusta ja 8*17" vanne 35:n et:llä ja tulee viel aika reippaasti ulos noi vanteet(katsastuksessa oli aika hilkulla et päästi läpi)Juhis2000 kirjoitti:Osittain OT:tä: Eli Sportlinen alustalla (jarruillahan) olisi ainakin mulle mahtuneet ne 9" x 18" alle...olisi ainakin jäänyt iskariin matkaa, ulkoreuna olisi tosin ollut "aika lähellä" auton kylkilinjaa.....jokos EPK on tilannu Sportiline-osia alustaan....

W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"
Jarrulevyn paksuus vaikuttaa, paksumpi levy tuo vannetta enemmän ulos iskarista.Naftale_n kirjoitti:Kuinkahan sit noi iskarin ja vanteen eteisyydet vaihtelee jos meinaat et 9tuumanen menee alle kun mulla ei jää ku 2-3mm vanteen ja tolpan väliin?? Vakioalusta ja 8*17" vanne 35:n et:llä ja tulee viel aika reippaasti ulos noi vanteet(katsastuksessa oli aika hilkulla et päästi läpi)Juhis2000 kirjoitti:Osittain OT:tä: Eli Sportlinen alustalla (jarruillahan) olisi ainakin mulle mahtuneet ne 9" x 18" alle...olisi ainakin jäänyt iskariin matkaa, ulkoreuna olisi tosin ollut "aika lähellä" auton kylkilinjaa.....jokos EPK on tilannu Sportiline-osia alustaan....
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"
Hyvinhän tuo alle menee (9x18), laitetaan pultit kiinni vaanNaftale_n kirjoitti:Kuinkahan sit noi iskarin ja vanteen eteisyydet vaihtelee jos meinaat et 9tuumanen menee alle kun mulla ei jää ku 2-3mm vanteen ja tolpan väliin?? Vakioalusta ja 8*17" vanne 35:n et:llä ja tulee viel aika reippaasti ulos noi vanteet(katsastuksessa oli aika hilkulla et päästi läpi)Juhis2000 kirjoitti:Osittain OT:tä: Eli Sportlinen alustalla (jarruillahan) olisi ainakin mulle mahtuneet ne 9" x 18" alle...olisi ainakin jäänyt iskariin matkaa, ulkoreuna olisi tosin ollut "aika lähellä" auton kylkilinjaa.....jokos EPK on tilannu Sportiline-osia alustaan....

Omassa tosin ehkä hitusen viellä ulommas olisi voinnut tulla.. ehkä jos se tavella asettuisi hiukka inhimillisempään asentoon..
Ja tilaakin jäi iskariin melkein 1 cm(senttimetri, ei mm). Oliko Juhis tuo ET noissa 35? Ei muista itse.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"
ET38, to be exactPT kirjoitti:Ja tilaakin jäi iskariin melkein 1 cm(senttimetri, ei mm). Oliko Juhis tuo ET noissa 35? Ei muista itse.

Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"
Öö, hiukka ot:ksi taas valahtaa, mutta kuitenkin...emppu kirjoitti: Jarrulevyn paksuus vaikuttaa, paksumpi levy tuo vannetta enemmän ulos iskarista.

Eikai se paksumpi jarrulevy sentään ole paksumpi myös siitä kiinnityskohdasta, eli navan kohdalta...??? Vai onko?
Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"
raul kirjoitti:Öö, hiukka ot:ksi taas valahtaa, mutta kuitenkin...emppu kirjoitti: Jarrulevyn paksuus vaikuttaa, paksumpi levy tuo vannetta enemmän ulos iskarista.![]()
Eikai se paksumpi jarrulevy sentään ole paksumpi myös siitä kiinnityskohdasta, eli navan kohdalta...??? Vai onko?

w115,123,124,126,210 yms.