renkaat ja vanteiden "sopivuus"

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
outska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.11.2004 17:41
Paikkakunta: Helsinki

renkaat ja vanteiden "sopivuus"

Viesti Kirjoittaja outska »

Moi!

Tietääkö joku, mistä johtuu seuraava: oli ennen 230CE ja vaihdoin 300CE mursuun. Otin aluvanteet ja renkaat (kesä) entisestä uuden alle ja kuinkas kävikään... vanteet on ihan "normaalikokoiset" 15" kiekot, joissa 215-60-15 kumit. Entisessä autossa ne oli syvemmällä korissa ja nykyisessä ne tulevat jopa hieman ulos!

Voisiko johtua esim. siitä, että 300CE on sportline? Nyt talvirenkaat 15" peltivanteilla, kokoa 195-65-15 uppoaa koriin ihan kivasti.

Miten jatkossa, kun aioin hankkia jossain välissä 17" vanteet ja jotain 235 lätyt alle? Nehän tulee ihan kauheesti ulos, jos 215 tekee jo niin.

Onko "lääkettä" tiedossa?
Outska
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

kyllä ne vanneliikkeessä myy sulle oikeat vanteet joka sopii.TERE
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

johtuu 3 satasen isommista jarruista , ei pitäis olla eri raideleveydellä sportline muistaakseni.

paremmalta näyttää kun tulee vanne kaarelle, joten älä huoli :wink:
Avatar
emppu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 347
Liittynyt: La 03.05.2003 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja emppu »

230 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
300 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm

Siitä kun katsot vuosimallin niin huommat eron. Voihan niissä olla 2cm:n ero jos entinen oli vanhempi 230 ja uusi auto on sportline.
Kyllä sinne 235:set renkaat menee kevyesti jos vanteen ET on oikea.
Itselläni oli 300ce-24v:ssä (ei sportline) takana 8x18" vanne ET 20 ja 235/40 kumi, mahtui juuri kaaren sisään. Edessä teki jo tiukkaa ja raapi vähän kaareen, madalluksen jälkeen ei enää mahtunut.
Kerro minkälaista vannetta suunnittelet ni katsotaan saadaanko sopimaan.
Onhan noita vanteita pyöritelty alla jos jonkinlaisia.

P.S. EPK takas koulunpenkille opiskelemaan tavallisen ja Sportlinen erot. :lol: Oot varmaan liikaa keskittyny ainoaan ja oikeeseen H&R+Bilstein alustaan...
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no ni :lol: , olin 5 s päässä etten katsonut mercefreakeniltä , mutta menin mutu pohjalta :roll:
outska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.11.2004 17:41
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja outska »

[quote="emppu"]230 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
230 CE 09/1989-09/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm
300 CE 04/1987-08/1989 Raideväli etu/taka 149,7 / 148,8 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Raideväli etu/taka 150,1 / 149,1 cm
300 CE 09/1989-10/1992 Sportline:Raideväli etu/taka 151,8 / 150,9 cm

...
Joo, entinen 230 oli siis vm-91 ja "uus" 300 vm-92 (se sportline siis).
Eli tarkotus oli hankkia ensi kesäksi jotain 17" vannetta lätyllä 235 leveys mahdollisesti. Profiili menee vielä tajuntaan, mutta noi raideväliasiat ei oikein aukee :?
Oon vähän "blondi" näissä autoteknisissä asioissa (vaikka teknisellä alalla toimin muuten...), mutta kaikkeahan voi opetella ja nyt ois aika perehtyä mersuun paremmin!
Outska
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

caddy66 kirjoitti:kyllä ne vanneliikkeessä myy sulle oikeat vanteet joka sopii.
Tätä en kyllä allekirjoita läheskään kaikissa vanneliikkeissä, harvat varmaan edes tietää että W124:ssä on eri raidevälejä. :lol:
outska kirjoitti:Profiili menee vielä tajuntaan, mutta noi raideväliasiat ei oikein aukee. Oon vähän "blondi" näissä autoteknisissä asioissa...
outska kirjoitti:Entisessä autossa ne oli syvemmällä korissa ja nykyisessä ne tulevat jopa hieman ulos! Voisiko johtua esim. siitä, että 300CE on sportline?
Tuossahan sen vastauksen itse oikeastaan huomasitkin, kapeammalla raidevälillä pyörät ovat lähempänä toisiaan eli jäävät sisempään korin ulkolinjasta.

Osittain OT:tä: Eli Sportlinen alustalla (jarruillahan) olisi ainakin mulle mahtuneet ne 9" x 18" alle...olisi ainakin jäänyt iskariin matkaa, ulkoreuna olisi tosin ollut "aika lähellä" auton kylkilinjaa.....jokos EPK on tilannu Sportiline-osia alustaan.... :lol:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

"Ylikoko" pyöristä ja niiden sopivuudesta joissakin rengasliikkeissä ei ajoittain tiedetä hölkäsen pöläystä.

Suuri rengasliike väitti aikoinaan ettei W202 kosen alle mahdu 225/40R18, lopulta sanoin että tilaan ja ostan ne omalla vastuulla, koska tiesin että ne mahtuu, olihan väite :shock:
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Juhis2000 kirjoitti:Osittain OT:tä: Eli Sportlinen alustalla (jarruillahan) olisi ainakin mulle mahtuneet ne 9" x 18" alle...olisi ainakin jäänyt iskariin matkaa, ulkoreuna olisi tosin ollut "aika lähellä" auton kylkilinjaa.....jokos EPK on tilannu Sportiline-osia alustaan.... :lol:
Kuinkahan sit noi iskarin ja vanteen eteisyydet vaihtelee jos meinaat et 9tuumanen menee alle kun mulla ei jää ku 2-3mm vanteen ja tolpan väliin?? Vakioalusta ja 8*17" vanne 35:n et:llä ja tulee viel aika reippaasti ulos noi vanteet(katsastuksessa oli aika hilkulla et päästi läpi) :?:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
emppu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 347
Liittynyt: La 03.05.2003 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"

Viesti Kirjoittaja emppu »

Naftale_n kirjoitti:
Juhis2000 kirjoitti:Osittain OT:tä: Eli Sportlinen alustalla (jarruillahan) olisi ainakin mulle mahtuneet ne 9" x 18" alle...olisi ainakin jäänyt iskariin matkaa, ulkoreuna olisi tosin ollut "aika lähellä" auton kylkilinjaa.....jokos EPK on tilannu Sportiline-osia alustaan.... :lol:
Kuinkahan sit noi iskarin ja vanteen eteisyydet vaihtelee jos meinaat et 9tuumanen menee alle kun mulla ei jää ku 2-3mm vanteen ja tolpan väliin?? Vakioalusta ja 8*17" vanne 35:n et:llä ja tulee viel aika reippaasti ulos noi vanteet(katsastuksessa oli aika hilkulla et päästi läpi) :?:
Jarrulevyn paksuus vaikuttaa, paksumpi levy tuo vannetta enemmän ulos iskarista.
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"

Viesti Kirjoittaja pt »

Naftale_n kirjoitti:
Juhis2000 kirjoitti:Osittain OT:tä: Eli Sportlinen alustalla (jarruillahan) olisi ainakin mulle mahtuneet ne 9" x 18" alle...olisi ainakin jäänyt iskariin matkaa, ulkoreuna olisi tosin ollut "aika lähellä" auton kylkilinjaa.....jokos EPK on tilannu Sportiline-osia alustaan.... :lol:
Kuinkahan sit noi iskarin ja vanteen eteisyydet vaihtelee jos meinaat et 9tuumanen menee alle kun mulla ei jää ku 2-3mm vanteen ja tolpan väliin?? Vakioalusta ja 8*17" vanne 35:n et:llä ja tulee viel aika reippaasti ulos noi vanteet(katsastuksessa oli aika hilkulla et päästi läpi) :?:
Hyvinhän tuo alle menee (9x18), laitetaan pultit kiinni vaan :roll:

Omassa tosin ehkä hitusen viellä ulommas olisi voinnut tulla.. ehkä jos se tavella asettuisi hiukka inhimillisempään asentoon..

Ja tilaakin jäi iskariin melkein 1 cm(senttimetri, ei mm). Oliko Juhis tuo ET noissa 35? Ei muista itse.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

PT kirjoitti:Ja tilaakin jäi iskariin melkein 1 cm(senttimetri, ei mm). Oliko Juhis tuo ET noissa 35? Ei muista itse.
ET38, to be exact :wink:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"

Viesti Kirjoittaja raul »

emppu kirjoitti: Jarrulevyn paksuus vaikuttaa, paksumpi levy tuo vannetta enemmän ulos iskarista.
Öö, hiukka ot:ksi taas valahtaa, mutta kuitenkin... :?:

Eikai se paksumpi jarrulevy sentään ole paksumpi myös siitä kiinnityskohdasta, eli navan kohdalta...??? Vai onko?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: renkaat ja vanteiden "sopivuus"

Viesti Kirjoittaja jarski »

raul kirjoitti:
emppu kirjoitti: Jarrulevyn paksuus vaikuttaa, paksumpi levy tuo vannetta enemmän ulos iskarista.
Öö, hiukka ot:ksi taas valahtaa, mutta kuitenkin... :?:

Eikai se paksumpi jarrulevy sentään ole paksumpi myös siitä kiinnityskohdasta, eli navan kohdalta...??? Vai onko?

:idea: Voi muuten ollakin noin, että levy on paksumpi myös siitä navan kohdalta. Omat teeseitse levikepalat ovat nimittäin tehty jonkun Mersun jäähdytetyistä etulevyistä. Niistä sai tehtyä 8mm paksut, normaalilevystä vain 5mm..
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin