W220 320 bensan automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Fuge

W220 320 bensan automaatti

Viesti Kirjoittaja Fuge »

Tervehdys. Tietääkö kukaan pyöriikö turbiini laatikossa koko ajan, myös paikalla ollessa ja p päällä?
Antto-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 21.09.2016 22:15

Re: W220 320 bensan automaatti

Viesti Kirjoittaja Antto- »

Turbiini momenttimuuntimessa ei pyöri silloin kun auto ei liiku.
Xentry 09/2019 + SD Connect 4
Fuge

Re: W220 320 bensan automaatti

Viesti Kirjoittaja Fuge »

Kiitos nopeasta vastauksesta!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W220 320 bensan automaatti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Antto- kirjoitti:Turbiini momenttimuuntimessa ei pyöri silloin kun auto ei liiku.
Oletko varma?...mielestäni kun liikkuu vanhemmissa ainakin.
Jos se ei liikkuisi niin moottori ottaisi vastusta aika rajusti koska neste kierto siellä on kokoajan ...turbiini lukko ei oel päällä mutta kokoajan se vääntää eli pyrkii liikkeelle jos olisi vaihde päällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Antto-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 21.09.2016 22:15

Re: W220 320 bensan automaatti

Viesti Kirjoittaja Antto- »

atlas kirjoitti:
Antto- kirjoitti:Turbiini momenttimuuntimessa ei pyöri silloin kun auto ei liiku.
Oletko varma?...mielestäni kun liikkuu vanhemmissa ainakin.
Jos se ei liikkuisi niin moottori ottaisi vastusta aika rajusti koska neste kierto siellä on kokoajan ...turbiini lukko ei oel päällä mutta kokoajan se vääntää eli pyrkii liikkeelle jos olisi vaihde päällä.
https://www.youtube.com/watch?v=bRcDvCj_JPs" onclick="window.open(this.href);return false;
Xentry 09/2019 + SD Connect 4
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13736
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W220 320 bensan automaatti

Viesti Kirjoittaja karra »

Termistöstähän tässä on kyse. Puhekielessä turbiini on momentinmuunnin. Se momentinmuunnin pyörii koska se on pultattu vetolevyyn joka pyörii kampiakselin mukana. Eli puhekielessä se turbiini kyllä pyörii.

Kun auto ei liiku niin momentinmuunnin luistaa eli turbiinipyörä on paikoillaan silloin, kun kierroksia nostetaan niin se turbiinipyörä tarttuu kiinni ja alkaa välittämään voimaa eli auto liikkuu. Tuo tartuntakohta on ns stall speed.

En ole hyvä näissä teknisissä asioissa mutta kun se momentinmuunnin pyörii niin keskiakselin kautta voima menee öljypumpulle joka on laatikon sisällä. Mutta onko tuo momentinmuunnin itsessäänkin jo öljypumppu, kuten tuo YouTube pätkä antoi ymmärtää? Vai onko tuo esimerkki nyt jostain uudesta automaattimallista, bemarihan sinä oli esimerkkinä...
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1830
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W220 320 bensan automaatti

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ja onkos vielä niin, että valitsimen ollessa N-taiP asennossa pyörii myös turbiinipyörä mutta yksikään kytkinpakka ei ole kytkeytynyt?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin