Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Nostan ketjua taas näkösälle niin ei tarvitse kanssamersuilijoiden maksaa itseään kipeiksi näistä rattilukkovioista vaikkei se mersumiehen lompakossa tunnukaan.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Moottori tilattu eikä auto oireile mutta ennaltaehkäisevästi voisi jossain teettää... Mistä löytyisi tekijä mieluiten keskisestä Suomesta?
Kerman
useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Ei oikein ole tiedossa ihan nurkilta mutta Siilinjärveltä kyllä löytyy. Eihän sinne Heinävedeltä niin pitkä matka ole.
Toisaalta jos työkalut löytyy ja aikaa niin on näitä monet korjanneet itsekin ja ei ole ollut mitään kokemusta tällaisten korjaamisesta.
Taisin lähettää sinulle aiemmin moottorin niin siihenhän kuuluu tarvittaessa neuvot jos niitä tarvitset. Soitat vaan kun aloitat niin tiedän neuvoa oikein. Ja jos tarvitset vaikka tuon Siilinjärven paikan tiedot niin onnistuu kaivella sekin.
Toisaalta jos työkalut löytyy ja aikaa niin on näitä monet korjanneet itsekin ja ei ole ollut mitään kokemusta tällaisten korjaamisesta.
Taisin lähettää sinulle aiemmin moottorin niin siihenhän kuuluu tarvittaessa neuvot jos niitä tarvitset. Soitat vaan kun aloitat niin tiedän neuvoa oikein. Ja jos tarvitset vaikka tuon Siilinjärven paikan tiedot niin onnistuu kaivella sekin.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Palokasta Jyväskylän kupeesta löytyy tekijä moottorin vaihdolle. Tarvittaessa saat yv:llä numeron
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Tuli tehtyä huolto tämän viestinketjun aloittaneeseen autoon ja vaihdettua samalla 80tkm paikallaan ollut rattilukonmoottori. Ennakoivaa huoltoa ja mielenkiintoa miltä moottori näyttää toimivana 80tkm paikoillaan olleena.
Vaihtoon meni melko tasan kaksi tuntia alusta loppuun rauhallisella tahdilla.
Päivitän tähän ohjetta miten vaihto onnistuu helposti kun rattilukko toimii ja on auki-asennossa. Sama teksti liitetty alkuperäiseen ohjeeseen löytymisen helpottamiseksi. Viittaan tekstissä alkuperäisen tekstin kuviin koska viestiketjun kuvamäärä on täynnä. Kuvanumerot ovat siis suoraan liitettävissä ensimmäiseen viestiin liittyviin kuviin ja tarkoittavat kuvaan kirjoitettua numeroa.
1. Laita avain virtalukkoon, rattilukko avautuu. Käynnistä auto ja sammuta sitten, jätä avain virtalukkoon, että rattilukko jää auki. Käynnistämisellä ja sammuttamisella varmistat, että rattilukonkieli on tarpeeksi sisällä purkautuakseen ilman ratinirrotusta.
2. Pura kuljettajan jalkatilasta suojamuovi pois kojelaudan alta (kuva 8+9). Tarvitset torx 20-kärjellisen työkalun muovin irrottamiseen ja ristipääruuvimeisselin konepellin avauskahvaa varten.
3. Ota akulta maajohto irti (10 mm räikkä/ kiintoavain)
4. Ota kaksi moottoripuolimmaista pulttia kokonaan pois ja löysää kahta ratinpuolimmaista saadaksesi tilaa alumiinilevyn yläpuolelle rattilukkopaketin irrottamiseksi (kuva 12). Rattiakselia ei tarvitse irrottaa tai löysätä. Tarvitset Torx E12-hylsyn ja räikän, nivelen ja jatkovarren.
5. Vedä alumiinilevyä alaspäin saadaksesi tilaa rattilukkopaketin irrottamiseksi rattiakselin yläpuolelta ja etsi käsin 13mm mutteri, joka pitää rattilukkopakettia paikoillaan. Katso kuva 15 niin osaat etsiä oikeasta paikasta. Kuvassa 15 on virheellisesti merkattu ”pultti” vaikka kyseessä on mutteri. Rattilukkopaketti löytyy läheltä rattiakselin liitosta moottoritilan päästä alumiinilevyä.
6. Irrota rattilukkopakettia kiinnipitävä mutteri (kuva 15 -> ”pultti = mutteri”). Tarvitset pienen räikän 13mm hylsyllä tai 13mm räikkämallisen kiintoavaimen
7. Paina pultti sisään ja nosta rattilukkopaketti pois kolostaan. Tämänkin joutuu tekemään käsikopelolla mutta onnistuu. Pujottele paketti johtoineen jalkotilaan ja irrota johto rattilukkopaketista. Nyt rattilukkopaketti on käsissä pöydällä purkamista varten
8. Irrota sokat rattilukkopaketin kannesta (kuva 16). On hieman hankala purkaa mutta esim pieni poranterä sokkaan, pieni vääntö sivuun ja pyöritetään poralla samalla nostaen voi saada sokan nousemaan ja kun nousee niin sivuleikkureilla kevyesti sokasta kiinni ja nostaa pois.
Kun sokat on irrotettu, kansi nousee pois ja piirilevy näkyy.
9. Irrota piirilevyä kiinnipitävä ruuvi. Tarvitset torx 10-kärjellisen vääntimen.
10. Paina piirilevyn alla olevia osia pienellä ruuvimeisselillä ennen piirilevyn nostamista. Tällä varmistat, ettei osat leviä pöydälle eli pysyvät paikoillaan ja tiedät missä asennossa rattilukko oli kun se purettiin. Pitää kasata samaan asentoon <-- TÄRKEÄ!!!
11. Nosta piirilevy pois samalla sen alla olevia osia paikoilleen painaen.
12. Nyt näkymä on kuvan 18 mukainen (älä huomioi kuvan osien asentoa. Omasi on todennäköisesti toisin). Paina osia (musta muovinen siirtäjä ja iso valkoinen ratas) ja nosta vanha rattilukon moottori pois.
13. Laita vähän vaseliinia uuden rattilukon moottorin akselilla ja rattaaseen ja asenna moottori huolellisesti paikoilleen. Varmista, etteivät osat liiku.
14. Laita piirilevy paikoilleen. Paina mikrokytkimiä pienellä ruuvimeisselillä sisään, että ne menevät oikein paikoilleen ja paina piirilevyn liuskat huolellisesti moottorin liittimiin.
15. Asenna rattilukkopaketin kansi paikoilleen. Vanhat sokat voi laittaa, jos toimivat tai korvaa vanhat sokat uusilla. Kannattaa jättää vähän sokkia ulos, että tulevaisuudessa on helpompi purkaa. Myös ilmastointiteippi paketin ympäri pitää paketin hyvin kasassa jos uusia sokkia ei löydy tai vanhat menivät rikki.
16. Rattilukko on nyt korjattu ja paikoilleen asentaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä
Työkaluja:
• torx 20-kärjellisen työkalun muovin irrottamiseen kuljettajan jalkatilasta
• ristipääruuvimeisselin konepellin avauskahvaa varten
• 10 mm räikkä/ kiintoavain
• Torx E12-hylsy, räikkä, nivel ja jatkovarsi
• pieni räikkä 13mm hylsyllä tai 13mm räikkämallisen kiintoavaimen
• työkalut sokkien irrottamiseen ja pieni meisseli millä painat liikkuvia osia nostaessasi piirilevyä.
• Vaseliinia
Vaihtoon meni melko tasan kaksi tuntia alusta loppuun rauhallisella tahdilla.
Päivitän tähän ohjetta miten vaihto onnistuu helposti kun rattilukko toimii ja on auki-asennossa. Sama teksti liitetty alkuperäiseen ohjeeseen löytymisen helpottamiseksi. Viittaan tekstissä alkuperäisen tekstin kuviin koska viestiketjun kuvamäärä on täynnä. Kuvanumerot ovat siis suoraan liitettävissä ensimmäiseen viestiin liittyviin kuviin ja tarkoittavat kuvaan kirjoitettua numeroa.
1. Laita avain virtalukkoon, rattilukko avautuu. Käynnistä auto ja sammuta sitten, jätä avain virtalukkoon, että rattilukko jää auki. Käynnistämisellä ja sammuttamisella varmistat, että rattilukonkieli on tarpeeksi sisällä purkautuakseen ilman ratinirrotusta.
2. Pura kuljettajan jalkatilasta suojamuovi pois kojelaudan alta (kuva 8+9). Tarvitset torx 20-kärjellisen työkalun muovin irrottamiseen ja ristipääruuvimeisselin konepellin avauskahvaa varten.
3. Ota akulta maajohto irti (10 mm räikkä/ kiintoavain)
4. Ota kaksi moottoripuolimmaista pulttia kokonaan pois ja löysää kahta ratinpuolimmaista saadaksesi tilaa alumiinilevyn yläpuolelle rattilukkopaketin irrottamiseksi (kuva 12). Rattiakselia ei tarvitse irrottaa tai löysätä. Tarvitset Torx E12-hylsyn ja räikän, nivelen ja jatkovarren.
5. Vedä alumiinilevyä alaspäin saadaksesi tilaa rattilukkopaketin irrottamiseksi rattiakselin yläpuolelta ja etsi käsin 13mm mutteri, joka pitää rattilukkopakettia paikoillaan. Katso kuva 15 niin osaat etsiä oikeasta paikasta. Kuvassa 15 on virheellisesti merkattu ”pultti” vaikka kyseessä on mutteri. Rattilukkopaketti löytyy läheltä rattiakselin liitosta moottoritilan päästä alumiinilevyä.
6. Irrota rattilukkopakettia kiinnipitävä mutteri (kuva 15 -> ”pultti = mutteri”). Tarvitset pienen räikän 13mm hylsyllä tai 13mm räikkämallisen kiintoavaimen
7. Paina pultti sisään ja nosta rattilukkopaketti pois kolostaan. Tämänkin joutuu tekemään käsikopelolla mutta onnistuu. Pujottele paketti johtoineen jalkotilaan ja irrota johto rattilukkopaketista. Nyt rattilukkopaketti on käsissä pöydällä purkamista varten
8. Irrota sokat rattilukkopaketin kannesta (kuva 16). On hieman hankala purkaa mutta esim pieni poranterä sokkaan, pieni vääntö sivuun ja pyöritetään poralla samalla nostaen voi saada sokan nousemaan ja kun nousee niin sivuleikkureilla kevyesti sokasta kiinni ja nostaa pois.
Kun sokat on irrotettu, kansi nousee pois ja piirilevy näkyy.
9. Irrota piirilevyä kiinnipitävä ruuvi. Tarvitset torx 10-kärjellisen vääntimen.
10. Paina piirilevyn alla olevia osia pienellä ruuvimeisselillä ennen piirilevyn nostamista. Tällä varmistat, ettei osat leviä pöydälle eli pysyvät paikoillaan ja tiedät missä asennossa rattilukko oli kun se purettiin. Pitää kasata samaan asentoon <-- TÄRKEÄ!!!
11. Nosta piirilevy pois samalla sen alla olevia osia paikoilleen painaen.
12. Nyt näkymä on kuvan 18 mukainen (älä huomioi kuvan osien asentoa. Omasi on todennäköisesti toisin). Paina osia (musta muovinen siirtäjä ja iso valkoinen ratas) ja nosta vanha rattilukon moottori pois.
13. Laita vähän vaseliinia uuden rattilukon moottorin akselilla ja rattaaseen ja asenna moottori huolellisesti paikoilleen. Varmista, etteivät osat liiku.
14. Laita piirilevy paikoilleen. Paina mikrokytkimiä pienellä ruuvimeisselillä sisään, että ne menevät oikein paikoilleen ja paina piirilevyn liuskat huolellisesti moottorin liittimiin.
15. Asenna rattilukkopaketin kansi paikoilleen. Vanhat sokat voi laittaa, jos toimivat tai korvaa vanhat sokat uusilla. Kannattaa jättää vähän sokkia ulos, että tulevaisuudessa on helpompi purkaa. Myös ilmastointiteippi paketin ympäri pitää paketin hyvin kasassa jos uusia sokkia ei löydy tai vanhat menivät rikki.
16. Rattilukko on nyt korjattu ja paikoilleen asentaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä
Työkaluja:
• torx 20-kärjellisen työkalun muovin irrottamiseen kuljettajan jalkatilasta
• ristipääruuvimeisselin konepellin avauskahvaa varten
• 10 mm räikkä/ kiintoavain
• Torx E12-hylsy, räikkä, nivel ja jatkovarsi
• pieni räikkä 13mm hylsyllä tai 13mm räikkämallisen kiintoavaimen
• työkalut sokkien irrottamiseen ja pieni meisseli millä painat liikkuvia osia nostaessasi piirilevyä.
• Vaseliinia
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Hyvä ohje, juuri tein. Harmi että lukko ei lähde vieläkään pois. Historiaa: venkoillu jonkun aikaa. Eilen jäi lukkoasentoon. Runkkasin avainta sata kertaa ja hakkasin rattia eri asennoissa, ei mitään. Tänään purin ohjeitten mukaan virrat jne. Uusi moottori paikoilleen ja sama juttu, ei mitään reaktiota paitsi tietysti kilsat tulee näyttöön. Kokeilin molemmilla aiemmin toimineilla avaimilla. Voiko koodi kadota?
T:H
T:H
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Koodi katoaa käytännössä vain jos rattilukko kasataan eri asentoon mitä se oli autosta irrottaessa ja laitetaan takaisin autoon kiinni ja virrat päälle sekä käytetään niin, että rattilukko joutuu työskentelemään. Jos se on rattilukon moottorinvaihto on varmuudella oikein tehty niin vikaa pitää etsiä jostain muualta. Mahdollisia vikakohteita avain, virtalukko harvemmin, rattilukon piirilevyltä mikrokytkimet. Noissa mikrokytkimissä on myös vikoja mutta huomattavasti harvemmin kuin moottoreissa, jakauma noin 95% moottori, 5% muut. Moottorihan kuluu loppuun (ns. kuluva osa) ja mikrokytkin rikkoutuu (toki tämäkin "kuluu loppuun" eli rikkoutuu aikanaan) mutta voisi olettaa sen olevan osa joka kestää koko auton käyttöiän, oli se käyttöikä sitten mitä vaan. Osittaista saivartelua mutta karkeasti näin.
Noita mikrokytkimiä voi testata varmastikin ihan yleismittarilla. Liitinpinneistä mittaa mittarilla ja painaa kytkintä niin piirin pitäisi sulkeutua ja avautua, siis kuten normaalisti kytkimissä. Toki jos noistakaan ei löydy vikaa ja edelleen on varmuus, että paketti on kasattu oikein, tulee varmaan kääntyä star-miehen puoleen ja alkaa etsimään vikaa sitä kautta.
Noita mikrokytkimiä voi testata varmastikin ihan yleismittarilla. Liitinpinneistä mittaa mittarilla ja painaa kytkintä niin piirin pitäisi sulkeutua ja avautua, siis kuten normaalisti kytkimissä. Toki jos noistakaan ei löydy vikaa ja edelleen on varmuus, että paketti on kasattu oikein, tulee varmaan kääntyä star-miehen puoleen ja alkaa etsimään vikaa sitä kautta.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Onkohan Satakunnassa osaavaa tekijää? Potilas olisi äidin s204.
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Ainakin Aallon auto- ja konekorjaamo Ky Merikarvialta on korjannut noita useita. Googlella löytyy suoraan tiedot. En niitä tähän laita ettei botit iske.NRajis kirjoitti:Onkohan Satakunnassa osaavaa tekijää? Potilas olisi äidin s204.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Itsehän sitä oli koitettava. Vanha moottori aivan musta, uusi tilalle ja kamat kasaan, akku kiinni eikä elettäkään. Ei edes pientä yritystä kumpaankaan suuntaan. Mitähän seuraavaksi yrittäisi?
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Ja asento oli varmasti sama kuin purkaessaNRajis kirjoitti:Itsehän sitä oli koitettava. Vanha moottori aivan musta,
uusi tilalle ja kamat kasaan, akku kiinni eikä elettäkään.
Ei edes pientä yritystä kumpaankaan suuntaan. Mitähän seuraavaksi yrittäisi?
Mökkillä
'
'
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Kyllä. Tilanne oli saman kuin keklulla toisella sivulla. Eli rattilukko auki mutta ei käynnistys lupaa.FinlandMerceds kirjoitti:Ja asento oli varmasti sama kuin purkaessaNRajis kirjoitti:Itsehän sitä oli koitettava. Vanha moottori aivan musta,
uusi tilalle ja kamat kasaan, akku kiinni eikä elettäkään.
Ei edes pientä yritystä kumpaankaan suuntaan. Mitähän seuraavaksi yrittäisi?
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Eikös sitten sama auttanenNRajis kirjoitti:Kyllä. Tilanne oli saman kuin keklulla toisella sivulla. Eli rattilukko auki mutta ei käynnistys lupaa.FinlandMerceds kirjoitti:Ja asento oli varmasti sama kuin purkaessaNRajis kirjoitti:Itsehän sitä oli koitettava. Vanha moottori aivan musta,
uusi tilalle ja kamat kasaan, akku kiinni eikä elettäkään.
Ei edes pientä yritystä kumpaankaan suuntaan. Mitähän seuraavaksi yrittäisi?
sehän taisi tulla kuntoon
harmi että siitä on kuvat poissa
Mökkillä
'
'
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Näissä tilanteissa on aina vaikea neuvoa eteenpäin. Muita vikapaikkoja voi olla paljon ja testerin kanssa ensin tutkimaan jos perusjutut on tehty, mm avaimet putsattu ja kokeiltu useammalla avaimella.NRajis kirjoitti:Itsehän sitä oli koitettava. Vanha moottori aivan musta, uusi tilalle ja kamat kasaan, akku kiinni eikä elettäkään. Ei edes pientä yritystä kumpaankaan suuntaan. Mitähän seuraavaksi yrittäisi?
Yleisesti ottaen jos auto vielä toimii niin ainoa virhepaikka on asennusvirhe ja sitä kautta rattilukon nollautuminen.
Jos auto ei toimi niin vika voi olla myös jossain muualla ja se olisi syytä tutkia hieman etukäteen. Vikajakauma tosiaan on noin 95/5, jossa 95% on rattilukonmoottorin loppuunkuluminen. 5% sitten muita ja moninaisia.
Toimivalle autolle rattilukonmoottorin vaihto on kivuton toimenpide ja paljon helpompi tehdä kuin jo jumittuneelle. Jumittuneessa vika voi olla myös jossain muualla vaikkakin se on epätodennäköisempää.
Toistan itseäni mutta tuon osan kestoikä/ kilometrit (riippuen todella paljon millaista käyttöä autolla on) on jossain 100-300 tkm:n välillä. Varmasti on paljon sekä yli että alle meneviä autoja mutta tosiaan käyttö määrää paljon milloin se moottori sieltä antautuu. Toimivana se on sieltä paljon helpompi vaihtaa ja ei ole riskiä, että vika olisi jossain muualla. Toimivana ainoa riski on asennusvirhe eli rattilukon osalta kasaaminen eri asentoon kuin mitä rattilukko oli kun se autosta irrotettiin.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Ehkä ollaan viisaampia ensi viikolla. Auto vietiin tänään paikalliselle veholle. Vanha moottori tosiaan oli sökö, sitä kun testasin erillisellä pienellä akulla niin katkonaisesti hiljaa pyöri ja erittäin sakea savu nousi. Moottorin viereiset komponentit piirilevyllä ja erityisesti niiden juotoksetkin oli reilusti tummuneen näköisiä myös, liekö neki sitten ottaneet itseensä.Ocky kirjoitti:Näissä tilanteissa on aina vaikea neuvoa eteenpäin. Muita vikapaikkoja voi olla paljon ja testerin kanssa ensin tutkimaan jos perusjutut on tehty, mm avaimet putsattu ja kokeiltu useammalla avaimella.NRajis kirjoitti:Itsehän sitä oli koitettava. Vanha moottori aivan musta, uusi tilalle ja kamat kasaan, akku kiinni eikä elettäkään. Ei edes pientä yritystä kumpaankaan suuntaan. Mitähän seuraavaksi yrittäisi?
Yleisesti ottaen jos auto vielä toimii niin ainoa virhepaikka on asennusvirhe ja sitä kautta rattilukon nollautuminen.
Jos auto ei toimi niin vika voi olla myös jossain muualla ja se olisi syytä tutkia hieman etukäteen. Vikajakauma tosiaan on noin 95/5, jossa 95% on rattilukonmoottorin loppuunkuluminen. 5% sitten muita ja moninaisia.
Toimivalle autolle rattilukonmoottorin vaihto on kivuton toimenpide ja paljon helpompi tehdä kuin jo jumittuneelle. Jumittuneessa vika voi olla myös jossain muualla vaikkakin se on epätodennäköisempää.
Toistan itseäni mutta tuon osan kestoikä/ kilometrit (riippuen todella paljon millaista käyttöä autolla on) on jossain 100-300 tkm:n välillä. Varmasti on paljon sekä yli että alle meneviä autoja mutta tosiaan käyttö määrää paljon milloin se moottori sieltä antautuu. Toimivana se on sieltä paljon helpompi vaihtaa ja ei ole riskiä, että vika olisi jossain muualla. Toimivana ainoa riski on asennusvirhe eli rattilukon osalta kasaaminen eri asentoon kuin mitä rattilukko oli kun se autosta irrotettiin.
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Joskus näissä on ongelmana, että rattilukko nollaa itsensä kun se moottori lopettaa toimintansa mutta auto vaan yrittää saada toimimattoman osan toimimaan. Siksi en myöskään kehota liikaa yrittämään saada autoa käyntiin tuolla ratinkorkeussäädön vapautumisella ja ylöspäin rattia lyömällä. Jos se moottori ei jaksa melko nopeasti avata rattilukkoa niin voi olla riski, että tuo rattilukko nollautuu juuri tästä syystä, että auto yrittää käyttää osaa joka ei pysty toimimaan.NRajis kirjoitti:Ehkä ollaan viisaampia ensi viikolla. Auto vietiin tänään paikalliselle veholle. Vanha moottori tosiaan oli sökö, sitä kun testasin erillisellä pienellä akulla niin katkonaisesti hiljaa pyöri ja erittäin sakea savu nousi. Moottorin viereiset komponentit piirilevyllä ja erityisesti niiden juotoksetkin oli reilusti tummuneen näköisiä myös, liekö neki sitten ottaneet itseensä.Ocky kirjoitti:Näissä tilanteissa on aina vaikea neuvoa eteenpäin. Muita vikapaikkoja voi olla paljon ja testerin kanssa ensin tutkimaan jos perusjutut on tehty, mm avaimet putsattu ja kokeiltu useammalla avaimella.NRajis kirjoitti:Itsehän sitä oli koitettava. Vanha moottori aivan musta, uusi tilalle ja kamat kasaan, akku kiinni eikä elettäkään. Ei edes pientä yritystä kumpaankaan suuntaan. Mitähän seuraavaksi yrittäisi?
Yleisesti ottaen jos auto vielä toimii niin ainoa virhepaikka on asennusvirhe ja sitä kautta rattilukon nollautuminen.
Jos auto ei toimi niin vika voi olla myös jossain muualla ja se olisi syytä tutkia hieman etukäteen. Vikajakauma tosiaan on noin 95/5, jossa 95% on rattilukonmoottorin loppuunkuluminen. 5% sitten muita ja moninaisia.
Toimivalle autolle rattilukonmoottorin vaihto on kivuton toimenpide ja paljon helpompi tehdä kuin jo jumittuneelle. Jumittuneessa vika voi olla myös jossain muualla vaikkakin se on epätodennäköisempää.
Toistan itseäni mutta tuon osan kestoikä/ kilometrit (riippuen todella paljon millaista käyttöä autolla on) on jossain 100-300 tkm:n välillä. Varmasti on paljon sekä yli että alle meneviä autoja mutta tosiaan käyttö määrää paljon milloin se moottori sieltä antautuu. Toimivana se on sieltä paljon helpompi vaihtaa ja ei ole riskiä, että vika olisi jossain muualla. Toimivana ainoa riski on asennusvirhe eli rattilukon osalta kasaaminen eri asentoon kuin mitä rattilukko oli kun se autosta irrotettiin.
On niitä ollut, että vaikka on kasattu oikein niin auto ei toimi ja ne kaikki on juuri tuolloin kun auto ei enää käynnisty. Sitä rattilukon nollautumista ei oikein tiedä millään ennen kuin auto on taas kasattu toimivalla moottorilla. Tämä on yksi syy miksi olen itse uusinut omiin autoihin tuon osan 100tkm välein vaikka moottorilla varmasti olisi vielä paljon käyttökertoja jäljellä.
Harvassa on Suomessa vehkeet, joilla rattilukkoa saa tutkittua. Starilla saa tutkittua mutta ymmärtääkseni kadonnutta koodia ei starilla saa takaisin vaan pitää olla tuohon soveltuva laitteisto ja ohjelmisto. Suomesta tiedän yhden, jolla tuo ohjelmisto laitteistoneen on; löytyy Etelä-Suomesta.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Hei,
W204 -vm 2008 eilen tuli omalle kohdalleni kyseinen rattilukko-ongelma. Alkupäivän toimi normaalisti mutta illasta ei saanut autoa käyntiin. Tämään sain forumin ohjeiden mukaisesti kevennettyä rattia ja rattilukon pois päältä. Auton saa siis nyt käynnistettyä.
Jyväskylän? suuntaan olinkin jo puhelimitse yhteydessä uuden moottorin suhteen.
Tietääkö foorumilaiset onko Oulun seudulla (esim. Raahe-Haukipudas väli) tekijää joka vaihtaisi osan? Tai löytyisikö foorumilaisista? . Tietenkin korvausta vastaan.
Ilmeisesti nyt ei tarvitsisi irroittaa rattia kun sain rattilukon auki ja auton ajamalla paikalle.
ELEhuoltoa jo ehdotettiin kun kävin korjaamolta asiaa tiedustelemassa, mutta sinne pitäisi toimittaa sekä rattilukko että virtalukko irroitettuna.
Ps. jos löytyy niin parhaiten minut saa kiinni: O5O 3637638
Kiitos vielä tekijöille ketjun ohjeista!!!
W204 -vm 2008 eilen tuli omalle kohdalleni kyseinen rattilukko-ongelma. Alkupäivän toimi normaalisti mutta illasta ei saanut autoa käyntiin. Tämään sain forumin ohjeiden mukaisesti kevennettyä rattia ja rattilukon pois päältä. Auton saa siis nyt käynnistettyä.
Jyväskylän? suuntaan olinkin jo puhelimitse yhteydessä uuden moottorin suhteen.
Tietääkö foorumilaiset onko Oulun seudulla (esim. Raahe-Haukipudas väli) tekijää joka vaihtaisi osan? Tai löytyisikö foorumilaisista? . Tietenkin korvausta vastaan.
Ilmeisesti nyt ei tarvitsisi irroittaa rattia kun sain rattilukon auki ja auton ajamalla paikalle.
ELEhuoltoa jo ehdotettiin kun kävin korjaamolta asiaa tiedustelemassa, mutta sinne pitäisi toimittaa sekä rattilukko että virtalukko irroitettuna.
Ps. jos löytyy niin parhaiten minut saa kiinni: O5O 3637638
Kiitos vielä tekijöille ketjun ohjeista!!!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:41
- Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Isot kiitokset ohojeen tekijälle aivan loistava ohoje.
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Jokohan nyt itsellänikin oireilee. Eilen töistä lähtiessäni tökkäsin avaimen virtalukkoon, rattilukon moottori surahti normaalisti. Käänsin avaimesta virrat päälle ja hehkutuksen jälkeen yritin startata. Ei tapahtunut mitään. Käänsin virrat pois päältä ja yritin uudestaan. Ei vieläkään lähtenyt starttaamaan. Otin sitten avaimen pois virtalukosta ja tökkäsin takaisin. Rattilukko surahteli jälleen ihan normaalilla tavalla. Tämän jälkeen lähti käyntiin. Koko loppupäivän toimi normaalisti, samoin tänään.
Liekö oiretta virtalukosta, avaimesta vai mistä?
Liekö oiretta virtalukosta, avaimesta vai mistä?
S204
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Voi olla satunnainen häiriö avaimesta ja tunnistamisesta. Autosta riippuu ainakin mutta itse todennut omista (S204 pre-facelift ja W204 facelift), että faceliftatussa on noin kolme kertaa neljän vuoden aikana ilmennyt tilanne, jossa auto ei starttaa vaikka avaimen laittaa virtalukkoon. Myöskään rattilukko ei ole auennut. Tämä oire on tosiaan ilmennyt ehkä 3 kertaa neljän vuoden aikana ja liittyy varmaan avaimen tunnistukseen. Kun avaimen on ottanut virtalukosta ja laittanut uudelleen paikoilleen, auto on taas toiminut normaalisti. Eikä juuri tässä faceliftatussa se vielä ole rattilukossa se vika, sen kuulee siitä rattilukon nopeasti surahduksesta.Jonze kirjoitti:Jokohan nyt itsellänikin oireilee. Eilen töistä lähtiessäni tökkäsin avaimen virtalukkoon, rattilukon moottori surahti normaalisti. Käänsin avaimesta virrat päälle ja hehkutuksen jälkeen yritin startata. Ei tapahtunut mitään. Käänsin virrat pois päältä ja yritin uudestaan. Ei vieläkään lähtenyt starttaamaan. Otin sitten avaimen pois virtalukosta ja tökkäsin takaisin. Rattilukko surahteli jälleen ihan normaalilla tavalla. Tämän jälkeen lähti käyntiin. Koko loppupäivän toimi normaalisti, samoin tänään.
Liekö oiretta virtalukosta, avaimesta vai mistä?
Muuten on tarkemmin vaikea ottaa kantaa mikä voisi olla mutta kuulostelee rattilukonmoottoria kuulostaako se laiskalta eli voisiko se oireilla. Jos auto on ajettu 300tkm eikä rattilukolle ole tehty mitään, voi olla aika tehdä sille jotain ihan jo huolto mielessä, ettei auto jumitu johonkin rattilukkovian takia. Sitten se on astetta hankalampi korjata jos jää jumiin johonkin.
Kannattaa varmaan jättää seuranta-asteelle tässä vaiheessa. Seurailee uusiutuuko ongelma ja kuulostelee rattilukonmoottoria onko se nopea vai laiska surahtaja. Nopealla tarkoitan sellaista alle puolen sekunnin surahdusta ja nopeaa sähkömoottorin ääntä.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Nyt pitää tyhmän kysyä varmistuskysymys - onko tämä rattilukkomoottori myös "rattivaihteellisessa" W212 - mallissa (vm 2013)?
Olen saanut ristiriitaista tietoa... vien vaihdettavaksi (moottorikin jo on) jos moottori kuuluu tähänkin kombinaatioon.
Olen saanut ristiriitaista tietoa... vien vaihdettavaksi (moottorikin jo on) jos moottori kuuluu tähänkin kombinaatioon.
Kerman
useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Tästä on ristiriitaista tietoa. On varmuudella autoja (W212), joissa on rattivaihteet ja tämä sama rattilukkosysteemi. Rattivaihteisista autoista ihmiset ovat purkaneet rattilukkosysteemin ja vaihtaneet moottorin.Kerman kirjoitti:Nyt pitää tyhmän kysyä varmistuskysymys - onko tämä rattilukkomoottori myös "rattivaihteellisessa" W212 - mallissa (vm 2013)?
Olen saanut ristiriitaista tietoa... vien vaihdettavaksi (moottorikin jo on) jos moottori kuuluu tähänkin kombinaatioon.
Joskus taidettiin olla asiasta jutulla ja silloin jäi epävarmaksi, en osaa tuohon edelleenkään vastata. Tämä pitäisi varmistaa käytännössä niin, että katsoo onko siellä samanlainen rattilukkopaketti kuin tässä ketjussa käsitelty. Itse en löydä tuota rattilukko-osaa ollenkaan EPC:stä, edes autoista joissa se varmuudella on. Käytössä on kylläkin netin kautta löytyvät ilmaiset EPC:t, voi olla puutteita.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Löytyisikö vastaus VINillä:
MB S212 E350CDI VIN WDD 212293 1A 756735
MB S212 E350CDI VIN WDD 212293 1A 756735
Kerman
useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
useita muita
ex w124 300td -vm1989
ex w124 250td -vm1992
useita muita....
ex w211 280CDI -vm2004
nykyinen w212 350td 4-matic - vm2013
nykyinen w124 E300T 4-matic - vm1994
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Ei nämä rattivaihteiset ole yksikään surahtanut mitä olen kokeillut ja kysellyt.
230 C 1978
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Eli ei ole tuossa Kermanin autossa sähköistä rattilukkoa. Kyllä se rattilukko löytyy yhtä hyvin ilmaisesta kuin maksullisestakin EPC:stä, se vaan ei löydy osiosta "steering wheel and steering lock" niin kuin maalaisjärjellä voisi olettaa. Viereisestä lokerosta löytyy.Ocky kirjoitti:Itse en löydä tuota rattilukko-osaa ollenkaan EPC:stä, edes autoista joissa se varmuudella on. Käytössä on kylläkin netin kautta löytyvät ilmaiset EPC:t, voi olla puutteita.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä VIN jossa rattivaihteet ja rattilukko. En keksi EPC:stä sellaista varustekombinaatiota. Esimerkkiauto auttaisi.
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Näin minäkin olin sitä mieltä, ettei kyseistä osaa rattivaihteisessa ole mutta toisessa päässä kovasti väitti pitävänsä kädessä kyseistä osaa ja purettuna rattivaihteinen auto. Ei ole muuta kokemusta ko. asiasta.DBFI kirjoitti:Eli ei ole tuossa Kermanin autossa sähköistä rattilukkoa. Kyllä se rattilukko löytyy yhtä hyvin ilmaisesta kuin maksullisestakin EPC:stä, se vaan ei löydy osiosta "steering wheel and steering lock" niin kuin maalaisjärjellä voisi olettaa. Viereisestä lokerosta löytyy.Ocky kirjoitti:Itse en löydä tuota rattilukko-osaa ollenkaan EPC:stä, edes autoista joissa se varmuudella on. Käytössä on kylläkin netin kautta löytyvät ilmaiset EPC:t, voi olla puutteita.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä VIN jossa rattivaihteet ja rattilukko. En keksi EPC:stä sellaista varustekombinaatiota. Esimerkkiauto auttaisi.
http://benzcat.com/1/fg/e/d21/212293/0/46/075" onclick="window.open(this.href);return false;
Osa numero 200 luettelosta
http://mbepc.net/1/fg/e/d21/212293/0/46/075" onclick="window.open(this.href);return false;
Osa numero 200 luettelosta
Nyt kun osasi etsiä niin näyttää löytyvän VINin alkuosalla 212293 rattilukko mutta putoaako se sieltä pois jos tulee rattivaihteet optiona? Ilmeisesti kaikista ei ole pudonnut koska rattilukonmoottoreita jotkut ovat kovasti väittäneet rattivaihteiseen 212:een vaihtaneen.
Viimeksi muokannut Ocky, Ke 11.03.2020 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Kun aikanaan yhden korjasin, levisi osat ja minulla ei ollut hajuakaan asennosta missä ne olivat olleet.
Toki purin lukon auki asennossa kun sain sen viimeisen kerran surahtamaan. - akun-napa sitten irti.
Kasasin lukon tarkasti ohjeiden mukaiseen asentoon ja lukko toimi ja toimii yhä. Tutkin kyllä kaikki mahdolliset kuvat asiasta.
Näin rohkaisuna jos asento hukkuu.
Toki purin lukon auki asennossa kun sain sen viimeisen kerran surahtamaan. - akun-napa sitten irti.
Kasasin lukon tarkasti ohjeiden mukaiseen asentoon ja lukko toimi ja toimii yhä. Tutkin kyllä kaikki mahdolliset kuvat asiasta.
Näin rohkaisuna jos asento hukkuu.
Viimeksi muokannut markoala, La 14.03.2020 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Minä tarkistin pikaisesti omani EPCstä, osat 200 210 250 ja 260 harmaina, eli noita ei ole kun vaihdevipu rattiakselissa...Ocky kirjoitti:
Näin minäkin olin sitä mieltä, ettei kyseistä osaa rattivaihteisessa ole mutta toisessa päässä kovasti väitti pitävänsä kädessä kyseistä osaa ja purettuna rattivaihteinen auto. Ei ole muuta kokemusta ko. asiasta.
http://benzcat.com/1/fg/e/d21/212293/0/46/075" onclick="window.open(this.href);return false;
Osa numero 200 luettelosta
http://mbepc.net/1/fg/e/d21/212293/0/46/075" onclick="window.open(this.href);return false;
Osa numero 200 luettelosta
Nyt kun osasi etsiä niin näyttää löytyvän VINin alkuosalla 212293 rattilukko mutta putoaako se sieltä pois jos tulee rattivaihteet optiona? Ilmeisesti kaikista ei ole pudonnut koska rattilukonmoottoreita jotkut ovat kovasti väittäneet rattivaihteiseen 212:een vaihtaneen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
Hankala "todistaa" lukon puuttuminen muutamalla esimerkkiautolla. Jos joku löytää sellaisen auton (runkonumeron) jossa rattilukko ja rattivaihteet niin yksikin esimerkki riittää. Kukaan ei jaksa käydä EPC:stä kaikkia runkonumeroita läpi mutta itse "vetosin" siihen että tuo 200 osa on listattu vain autoihin joissa -279 koodi. Jos väite oli että 200 löytyy autosta jossa on rattivaihteet niin varaosakirjassa pitäisi lukea varustekoodivaihtoehto +279:llä (tai joku yhdistelmä kokonaan ilman 279 koodia).
Olisko esson baarin jutuissa sotkettu rattinappulat (vaihteen valinta) ja vaihdealueen valinta rattikepistä. Eiköhän sellaiset rattinappulat voi löytyä jostain autosta jossa vaihdekeppi keskikonsolissa. Jäädään odottelemaan jos joku löytää sen kysellyn VIN-koodin.
Olisko esson baarin jutuissa sotkettu rattinappulat (vaihteen valinta) ja vaihdealueen valinta rattikepistä. Eiköhän sellaiset rattinappulat voi löytyä jostain autosta jossa vaihdekeppi keskikonsolissa. Jäädään odottelemaan jos joku löytää sen kysellyn VIN-koodin.
Re: Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja kor
oliko EPC:ssä osa 200:lle siis tuo rajaus -279 ? (laitoin jo oman koneeni salkkuun, ja olisi pitänyt katsoa ilman VINiä)
Eikös se silloin ole selvä että sitä ei tehtaalta saanut jos on electronic gear selection...
Juu läpyttimiähan vissin on retrofitattukin menestyksekkäästi.
Edit: tuossa yläpuolella Ockyn linkissähän se -279 näkyy
Eikös se silloin ole selvä että sitä ei tehtaalta saanut jos on electronic gear selection...
Juu läpyttimiähan vissin on retrofitattukin menestyksekkäästi.
Edit: tuossa yläpuolella Ockyn linkissähän se -279 näkyy
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01