Elikkäs sellainen projekti on alkamassa,tiedän kyllä että tästä ollaan montaa mielipidettä mutta rautajouset sinne nyt kuitenki tulee. Onko kenelläkään tietoa mitä kaikkea tarvii ottaa huomioon? Meinasin poistaa sieltä airmaticin sulakkeen, kompuran, kompuran ilmasäiliön ja kaikki nämä taso anturit sekä ilma letkut tulpata. Sitten starin nokkaan, jolla ilmeisesti saa tämän kokonaan pois käytöstä eikä mitään herjoja synny?
Olen ajanut rautajousisella W164 ja mielestäni ihan yhtä hyvä ajaa,myöskin rautajousinen tuon minun auton rinnalla paljon korkeampi.Muutoskatsastuksessa ei pitäisi olla kyllä luultavasti mitään ongelmaa koska näitä saanut tehtaalta molemmilla alustoilla? Jos jollain on asiasta kokemusta tai tietoa niin kaikki ois mukava tietää ja kuulla mitä kannattaa ja pitää ottaa huomioon.
pilll3 kirjoitti: Meinasin poistaa sieltä airmaticin sulakkeen, kompuran, kompuran ilmasäiliön ja kaikki nämä taso anturit
Tuosta seuraa toden näköisesti ongelmia valojen kanssa
Mites vaikka autossa vakiona halogeeni valot
Velipojalla oli rautajousilla oleva samanlainen ml ja tutkin sitä, siinä on oikealla puolen edessä kyllä tuo anturi. Mutta auto oli kyllä varustettu vakiona xenoneilla.
kurikka kirjoitti:Katsastussetä tai täti pyytää monenlaista alustamittausdokumenttia ja tyyppihyväksyntä lappuja ja lippuja.
Jos teen alustamuutoksen purkuautosta hommatuilla täysin alkuperäisillä korimalliin kuuluvilla osilla ja käytän auton 4-pyöräsuuntauksessa ja otan tästä lapun mukaan. En kyllä näe tuossa mitään ongelmaa, enkä kyllä usko että muuta vaativat
*Yhdessä näin ml anturi edessä ja siinä oli silti rautajouset..oisiko ne vaihdettu jälkeenpäin mutta kuitenkin toi anturi oli johdossaan kiinni ja omalla paikallaan mutta mittamassa mutta se ei ole kytketty akselistoon...eli tällöin se ei tee häiriötä valoissa kun xenonit joissa vaatii se korkeus säätö tiedon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Täytyypäs huomenna soitella katsastus miehelle ja kysellä vähän asiasta. Tuo mietityttää kans että saako tuon starilla pois kytkettyä koko airmaticin vai riittääkö se yleensäkin että ottaa sulakkeen pois?
pilll3 kirjoitti:Täytyypäs huomenna soitella katsastus miehelle ja kysellä vähän asiasta. Tuo mietityttää kans että saako tuon starilla pois kytkettyä koko airmaticin vai riittääkö se yleensäkin että ottaa sulakkeen pois?
Todennäköisesti saa, koska rautaversiota on kuitenkin valikoimissa.
pilll3 kirjoitti:Täytyypäs huomenna soitella katsastus miehelle ja kysellä vähän asiasta. Tuo mietityttää kans että saako tuon starilla pois kytkettyä koko airmaticin vai riittääkö se yleensäkin että ottaa sulakkeen pois?
Todennäköisesti saa, koska rautaversiota on kuitenkin valikoimissa.
Sulakeen pois ottaminen saa usein aikaan kehoituksen mennä korjaamolle,
Tuntuis kyllä omalla maalaisjärjellä ettei varmasti ole se muutoskatsastus mikään ongelma, no hyvä että siitä on nyt varoitettu että auto voi mennä ajokieltoon. Mutta jatketaanpa asia linjalla, voi ollakki tieten että tuo sulakkeen irrotus aiheuttaa häiriöt mutta toivotaan että se menis ohjelmoida kuitenkin pois starilla.Sellainenkin löytyy tuosta ihan näppärän ajo matkan päästä
Täytyy huomenna soitella nuita purku osia, katotaan sitte jos alkais vain toteutetaan ja kokeileen onnistuuko tuomonen tehdä, äkkiseltään laskin purku osilla että ei tule tuo muutos maksamaan juuri mitään. Jättää alkuperäiset vielä hyllyyn ja tehdään pieni testi ennenkuin tekee mitään peruuttamatonta. Nosturi kuitenkin löytyy hallista joten tuo ole kuin yhden illan homma onneksi kokeilla. Selvitän huomenna katsastusmieheltä mitä mieltä ja syt kysytään osat.
Forestman kirjoitti:Airmatikista puuttu valokatkaisimen vierestä valojen korkeudensäätöpyörä, joka rautajousisessa halogeenivalojen yhteydessä on. Haitanneeko tuo mitään?
Laki vaatii sen koska siskon mustangissa on jälki asenteinen kun tuotu Suomeen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Forestman kirjoitti:Airmatikista puuttu valokatkaisimen vierestä valojen korkeudensäätöpyörä, joka rautajousisessa halogeenivalojen yhteydessä on. Haitanneeko tuo mitään?
Laki vaatii sen koska siskon mustangissa on jälki asenteinen kun tuotu Suomeen.
Ahaa, kiitos tiedosta hyvä pointti pitääpä tuoki miettiä/ottaa huomioon. Onko sitten kuinka mahdoton toteuttaa?
No umpioissa pitää olla noi alipaine säätö systeemit..meneekö siis umpiotkin vaihtoon koska eikös xenoneille vaadita automaattista korkeuden tunnistin ja säätö systeemiä???? ja sen säätö rullan eli paneelin hankit kokonaisuudessaan valokatkaisimen lähemme ja putkistoineen kiinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Ei näissä mitään alipainesäätöjä ole ollut sitten -90 luvun. Automaattinen säätö on omassa ärrässä vaikka on halogeenit. Eli moottorit on umpioissa ja katkaisin puuttuu, tämä on airmatic. Xenoneissa on erisäätömoottorit umpioissa automaattisäätö, toimii vissiin eritavallakin. Halogeenit ei ainakaan etsi 0pistettä käynnistettäessä.
xenonit vaatii pesurit ja automaattisen säädön, jostain 2001 eteenpäin, sitä ennen säätö voi olla manuaalinen.
pilll3 kirjoitti:Täytyypäs huomenna soitella katsastus miehelle ja kysellä vähän asiasta. Tuo mietityttää kans että saako tuon starilla pois kytkettyä koko airmaticin vai riittääkö se yleensäkin että ottaa sulakkeen pois?
Netistä löytyneestä harrastelijoiden keräämästä Vediamo "oppaasta" löytyy tälläinen lyhyt maininta. ks liitetiedosto. Eli tarvii ottaa sekä CGW:n että IC:n lukitus pois jotta pääsee muuttaa, tarvinnee siis seed key:n. Ehkä, tää ei oo kovin luotettavaa tietoa.
Mä kyllä melkee yrittäisin ettiä kiinalaiset korjaussarjat niihin tolppiin ja pusseihin ennen kuin alkaa muuttaa rautajousiks.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
amatoori kirjoitti:
Netistä löytyneestä harrastelijoiden keräämästä Vediamo "oppaasta" löytyy tälläinen lyhyt maininta. ks liitetiedosto. Eli tarvii ottaa sekä CGW:n että IC:n lukitus pois jotta pääsee muuttaa, tarvinnee siis seed key:n. Ehkä, tää ei oo kovin luotettavaa tietoa.
quote]
On luotettavaa tietoa.
Täytyy muistaa se tosiasia, alustamuutoksiin katsastustoimi voi vaatia merkkiliikkeen hyväksynnän muutoksille. VEHO on nihkeä tämäntyyppisten muutoksiin antamaan lupia. Autohan menee pilalle, jos/ kun ilma-alusta muutetaan rautajousitteiseksi. Auton geometria muuttuu ja silloin pitäisi auto uudelleen tyyppihyväksyttää. Luulen että vanne/rengaskokokin muuttuu sekä offset, mahdollisesti myös camper ja caster-kulmat.
Mihin tietoihin se airmatic on kirjoitettu, että katsastuksessa aiheuttaa edes sedälle mielenkiintoa muuttuneesta alustasta. On aivan eriasia muuttaa autoa jota ei ole saanut kun ilma-alustalla tai perällä.
amatoori kirjoitti:
Netistä löytyneestä harrastelijoiden keräämästä Vediamo "oppaasta" löytyy tälläinen lyhyt maininta. ks liitetiedosto. Eli tarvii ottaa sekä CGW:n että IC:n lukitus pois jotta pääsee muuttaa, tarvinnee siis seed key:n. Ehkä, tää ei oo kovin luotettavaa tietoa.
quote]
On luotettavaa tietoa.
Täytyy muistaa se tosiasia, alustamuutoksiin katsastustoimi voi vaatia merkkiliikkeen hyväksynnän muutoksille. VEHO on nihkeä tämäntyyppisten muutoksiin antamaan lupia. Autohan menee pilalle, jos/ kun ilma-alusta muutetaan rautajousitteiseksi. Auton geometria muuttuu ja silloin pitäisi auto uudelleen tyyppihyväksyttää. Luulen että vanne/rengaskokokin muuttuu sekä offset, mahdollisesti myös camper ja caster-kulmat.
Mihin tietoihin se airmatic on kirjoitettu, että katsastuksessa aiheuttaa edes sedälle mielenkiintoa muuttuneesta alustasta. On aivan eriasia muuttaa autoa jota ei ole saanut kun ilma-alustalla tai perällä.
Juurikin tämä on käynyt itselläkin mielessä että jos rakennan alkuperäisillä osilla sen ja leimaan vain niin uskon että ei katsastusmies edes tajua puuttua tähän. Täysin alkuperäisesti rakennettuna vielä ja nelipyöräsuunnattuna täysin turvallinen ja toimiva ratkaisu.kuinka paljon tuolla tien päällä liikkuu näitä autoja joissa muutoskatsastamaton joku säädettävä halppis alusta? No toki keskustelen ensin asiasta että jos ei ongelmia niin tottakai muutoskatsastetaan. Asialla ei ole kiire, airmatic toistaiseksi pelaa. Pieni kolina kuuluu vain takapäästä mutta ei vielä mahdoton häiritsevä.
kurikka kirjoitti:Nämä auton alustamuutokset eivät ole niin yksiselitteisiä, koska auton valmistajalla on lisenssi eli oikeus tehdä ajoneuvoja, jotka täyttää lakisääteiset velvoitteet.
Alustamuutoksiset autot voivat olla todella vaarallisia ajettavia liikenteessä. Siksi valmistaja tai maahantuoja ei paljoa anna muutoksia tehdyksi. Pelkät alustan madallukset voidaan hyväksyä tietyin ehdoin, mutta ilma-alustat ovat aivan omaa luokkaansa.
Eli sama auto mersun rakentamana rautajousilla on jotenkin turvallisempi, kuin se sinne itse laitettuna. Kuinka paljon voi sitten vaihtaa kuluvia osia alustaan ettei se muuta vaaralliseksi mielestäsi. Joo rumilus voisi taas syödä lääkkeensä ja painia takaisin maanalle.
En kyllä itse lähtisi vaihtamaan alustaa, etuiskarit näissä on vähän kalliimmat mutta taakse iskareita ja pusseja saa jollain 200e/ pari. Korkeuden saa kanssa säädettyä haluamakseen alustassa.
pilll3 kirjoitti:
Juurikin tämä on käynyt itselläkin mielessä että jos rakennan alkuperäisillä osilla sen ja leimaan vain niin uskon että ei katsastusmies edes tajua puuttua tähän. Täysin alkuperäisesti rakennettuna vielä ja nelipyöräsuunnattuna täysin turvallinen ja toimiva ratkaisu.kuinka paljon tuolla tien päällä liikkuu näitä autoja joissa muutoskatsastamaton joku säädettävä halppis alusta? No toki keskustelen ensin asiasta että jos ei ongelmia niin tottakai muutoskatsastetaan. Asialla ei ole kiire, airmatic toistaiseksi pelaa. Pieni kolina kuuluu vain takapäästä mutta ei vielä mahdoton häiritsevä.
En kanssa usko että katsastuksessa ikinä kiinnittäisivät huomiota. Ei sitä alustaa rekisteriotteessakaan lue. Sama esim jarrujen kanssa. On sitä joskus tullu muutettua räyhäkkäämmän version jarrut perus kauppakassiin ja kukaan koskaan mitää huomauttanu.
Mutta tuo työ. Toi on Vediamon kanssa koodailua, ilmeisesti vaatii seed keyt jostakin ja sitten tosiaan joku katsastusmies voi kiinnittää valosäätöjenkin puutteeseen huomiota.
Kyllä sillä vaivalla sitä airmaticia remppaa ja paljon. Eikös noissa ole edessä eri tukivarretkin.. Ja tietenkin hyvin toimivana se airmatic on varsin mukava verrattuna perus rautajousitukseen. Jälleenmyyntiarvosta tuskin näin vanhalla enää kannattaa alkaa puhumaan.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
pilll3 kirjoitti:
Juurikin tämä on käynyt itselläkin mielessä että jos rakennan alkuperäisillä osilla sen ja leimaan vain niin uskon että ei katsastusmies edes tajua puuttua tähän. Täysin alkuperäisesti rakennettuna vielä ja nelipyöräsuunnattuna täysin turvallinen ja toimiva ratkaisu.kuinka paljon tuolla tien päällä liikkuu näitä autoja joissa muutoskatsastamaton joku säädettävä halppis alusta? No toki keskustelen ensin asiasta että jos ei ongelmia niin tottakai muutoskatsastetaan. Asialla ei ole kiire, airmatic toistaiseksi pelaa. Pieni kolina kuuluu vain takapäästä mutta ei vielä mahdoton häiritsevä.
En kanssa usko että katsastuksessa ikinä kiinnittäisivät huomiota. Ei sitä alustaa rekisteriotteessakaan lue. Sama esim jarrujen kanssa. On sitä joskus tullu muutettua räyhäkkäämmän version jarrut perus kauppakassiin ja kukaan koskaan mitää huomauttanu.
Mutta tuo työ. Toi on Vediamon kanssa koodailua, ilmeisesti vaatii seed keyt jostakin ja sitten tosiaan joku katsastusmies voi kiinnittää valosäätöjenkin puutteeseen huomiota.
Kyllä sillä vaivalla sitä airmaticia remppaa ja paljon. Eikös noissa ole edessä eri tukivarretkin.. Ja tietenkin hyvin toimivana se airmatic on varsin mukava verrattuna perus rautajousitukseen. Jälleenmyyntiarvosta tuskin näin vanhalla enää kannattaa alkaa puhumaan.
Ei vaadi vediamon käyttöä, testeri toimii kunhan kehitys tasot on käytettävissä
Huttiainen kirjoitti:Ei näissä mitään alipainesäätöjä ole ollut sitten -90 luvun. Automaattinen säätö on omassa ärrässä vaikka on halogeenit. Eli moottorit on umpioissa ja katkaisin puuttuu, tämä on airmatic. Xenoneissa on erisäätömoottorit umpioissa automaattisäätö, toimii vissiin eritavallakin. Halogeenit ei ainakaan etsi 0pistettä käynnistettäessä.
xenonit vaatii pesurit ja automaattisen säädön, jostain 2001 eteenpäin, sitä ennen säätö voi olla manuaalinen.
Alipanine säätöjä on ainakin vielä 2002 monessa mllissa ilman airmatickia halogeneilla
Huttiainen kirjoitti:Ei näissä mitään alipainesäätöjä ole ollut sitten -90 luvun. Automaattinen säätö on omassa ärrässä vaikka on halogeenit. Eli moottorit on umpioissa ja katkaisin puuttuu, tämä on airmatic. Xenoneissa on erisäätömoottorit umpioissa automaattisäätö, toimii vissiin eritavallakin. Halogeenit ei ainakaan etsi 0pistettä käynnistettäessä.
xenonit vaatii pesurit ja automaattisen säädön, jostain 2001 eteenpäin, sitä ennen säätö voi olla manuaalinen.
Alipanine säätöjä on ainakin vielä 2002 monessa mllissa ilman airmatickia halogeneilla
No ne on jotain 90 luvulla suunniteltuja korimalleja
Huttiainen kirjoitti:Ei näissä mitään alipainesäätöjä ole ollut sitten -90 luvun. Automaattinen säätö on omassa ärrässä vaikka on halogeenit. Eli moottorit on umpioissa ja katkaisin puuttuu, tämä on airmatic. Xenoneissa on erisäätömoottorit umpioissa automaattisäätö, toimii vissiin eritavallakin. Halogeenit ei ainakaan etsi 0pistettä käynnistettäessä.
xenonit vaatii pesurit ja automaattisen säädön, jostain 2001 eteenpäin, sitä ennen säätö voi olla manuaalinen.
Alipanine säätöjä on ainakin vielä 2002 monessa mllissa ilman airmatickia halogeneilla
No ne on jotain 90 luvulla suunniteltuja korimalleja
Ehkäpä koskas vaikka tuolainen W203 on mahdettu suunitella
Nostelemmapa tätä vanhaa topikkia välissä ylös.
Toista vuotta ajellu mersulla rautavietereillä ja hyvin pellaa. Muuttaminen kierrejousile ei hommana ollu mikhä,mutta herja vilkkunu taulussa,siittä pitäs päässä seuraavana eroon.
Joku väitti että lähtis jos löysäis aitmatic boksin kokonaan irti? Löytyy ilmeisesti vänkärin jalkatilasta?
Jos tässä lapin alueella on joku koodailia joka uskoo saavansa tuon herjan pois nii voidaan auto myös toimittaa koodaukseen.
Mutta jos jollain tietoa lähteekö tuolla boksin löysäyksellä,nii ois mukava kuunnella mielipitteitä.