Kattoluukku rämisee...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JTP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 03.06.2004 08:20

Kattoluukku rämisee...

Viesti Kirjoittaja JTP »

Onko hyviä vinkkejä?

Lasiluukku alkoi nyt hieman kylmemmillä ilmoilla pitämään ilkeää räminää. Kun kädellä hiukan nostaa luukkua, niin räminä lakkaa. Ei tuo ääni nyt kauhea ole, mutta ärsyttävä kylläkin.

Onko mekanismi kovinkin monimutkainen? Onko kokemusta ja vinkkejä?

Kyseessä väyrysen sähköinen lasiluukku
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Kattoluukku rämisee...

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

JTP kirjoitti: Lasiluukku alkoi nyt hieman kylmemmillä ilmoilla pitämään ilkeää räminää. Kun kädellä hiukan nostaa luukkua, niin räminä lakkaa.
Tässä tapauksessa kyseessä oli 126:n peltiluukku, mutta oireet olivat samat. Kun kattoluukun hanttarin puoleisesta takareunasta tulevaa sirinää ei enää viitisinyt eliminoida reunan väliin työnnetyllä - siis saman nostovaikutuksen tuottavalla - parkkikiekolla :shock: , niin lääke löytyi pullosta ja meisselistä (siis tämä ei tarkoita ryyppäämistä ja naisiin menoa) :oops: .

Itse suihkuttelin varovasti silikonia kattoverhouksen ja luukun väliseen saumaan, samoin luukun ja katon tiiviste/saumakohtaan ja lopuksi myös sprayöljyä luukun kiskoihin.
Sitten varovainen kiskojen ruuvien kiristäminen, vain vähän, muuten systeemi saattaa alkaa kanittaa ja metelöidä kunnolla luukkua liikuteltaessa. Luukun kiskojen päätyruuveja tiukkasin vähän enemmän.

Ainakin omassa (myös päänupissa) ruuvit ovat tavallaan "löysällä" ja näin lienee tarkoitettukin - pohjaan kiristämällä luukku ei kulje kunnolla tai ollenkaan. Säätöjuttu kaiketi.
Mutta vähän noita kiskoja tiukkaamalla räminät saattaa saada pois, jos ovat ruuvit hiukasen avautuneet tehdassäädöistä. Tämä siis tepsi 126:n kohdalla, mutta toki Väykyn systeemi saattaa olla toisenlainen.

Toinen mahdollisuus on se, että tilttitoiminto (jos on) ei vedä luukkua tarpeeksi tiukasti kiinni pystysuunnassa. Se vaatinee mekanismin varsinaista säätöä, mutta omalla kohdalla ei tuohon hommaan tarvinnut ryhtyä, edellä kerrottu kevyt operointi riitti.
Tietysti ensin kannattaa katsoa, ettei luukun ja sauman välissä ole mitään ylimääräistä, joka estää luukun reunan kunnollisen asettumisen paikalleen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
JTP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 03.06.2004 08:20

luukusta

Viesti Kirjoittaja JTP »

Kuulostaa juuri samalta, pärinä tulee hanttarin puolelta. Ei kun silikonikauppaan;-)
Miten tuo reunassa oleva kumipalje lähtee parhaiten irti?
Vastaa Viestiin