W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eetu M
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 14.08.2010 10:30
Paikkakunta: Järvipohjanmaa

W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja Eetu M »

Onko kellään kokemusta tai tietoa, onko mesessä vasemmalle taka-aksilan edessä oleva polttoainejäähdytin
kuinka tarpeellinen suomen oloissa. Merkkiliikkeessäkin pähkäilivät tarpeellisuutta, ei ollut kokemusta mitä tapahtuu jos jäähdytin ohitetaan.
Ja hintakin jäi arvoitukseksi. Kyseessä 01 220cdi eemeli.
j0n1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 30.10.2019 17:58

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja j0n1 »

Mua kanssa kiinnostas voiko ton jäähdyttimen ohittaa? Alko vuotamaan reippaasti löpöö. 320cdi kyseessä.
S210 320CDI -01
W210 300D -96
W201 190E -83
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja shade_z »

tuskimpa tuo suomenoloissa kauheasti merkkaa ku kylmä tai viileä 364pv vuodesta :D
j0n1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 30.10.2019 17:58

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja j0n1 »

shade_z kirjoitti:tuskimpa tuo suomenoloissa kauheasti merkkaa ku kylmä tai viileä 364pv vuodesta :D
Se on kyllä totta :D otin jäähdyttimen pois ja laitoin letkun tilalle. Ei oikein tunnu löytyvän mistään noita.
S210 320CDI -01
W210 300D -96
W201 190E -83
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kaikissa ei ole alkujaankaan, tuskin tarpeellinen.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Kerran joku kertoi villin huhun, jotta oikein kovastikko polttoainetta puristettaan, niin se lämpenee niin paljon, että muovinen tankki sulaa. Voi ollakki, mutta tuosa omasa on peltitankki, ettei se ny sula. Tosin kerran jouduin kurkkaan tankin sisälle, niin siellähä oli vaikka minkälaista muovihärpäkettä ja ne varmaa voisi sulaa, jos olis hirviän kuuma ilima, opiskelijavalo pallais mittarisa ja ajais uudenveroisilla suuttimilla ainaki kahtasataa.. Ehkä. Jätän omastaki pa-jäähyn pois sitten kun se porsii, jos en sitten noista varaosa-autoista ota.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Korjaaja kirjoitti:Kerran joku kertoi villin huhun, jotta oikein kovastikko polttoainetta puristettaan, niin se lämpenee niin paljon, että muovinen tankki sulaa. Voi ollakki, mutta tuosa omasa on peltitankki, ettei se ny sula. Tosin kerran jouduin kurkkaan tankin sisälle, niin siellähä oli vaikka minkälaista muovihärpäkettä ja ne varmaa voisi sulaa, jos olis hirviän kuuma ilima, opiskelijavalo pallais mittarisa ja ajais uudenveroisilla suuttimilla ainaki kahtasataa.. Ehkä. Jätän omastaki pa-jäähyn pois sitten kun se porsii, jos en sitten noista varaosa-autoista ota.
Kyseessä on tosiaan villi huhu, polttoaine ei lämpene puristettaessa koska neste on kokoonpuristumatonta. Josta syystä sitä voidaan käyttää dieselmoottorin polttoaineena.

Ilma lämpenee puolestaan hyvinkin paljon mutta sitä ei autojen pa-systeemeissä käytetä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

E200kompressor kirjoitti:
Korjaaja kirjoitti:Kerran joku kertoi villin huhun, jotta oikein kovastikko polttoainetta puristettaan, niin se lämpenee niin paljon, että muovinen tankki sulaa. Voi ollakki, mutta tuosa omasa on peltitankki, ettei se ny sula. Tosin kerran jouduin kurkkaan tankin sisälle, niin siellähä oli vaikka minkälaista muovihärpäkettä ja ne varmaa voisi sulaa, jos olis hirviän kuuma ilima, opiskelijavalo pallais mittarisa ja ajais uudenveroisilla suuttimilla ainaki kahtasataa.. Ehkä. Jätän omastaki pa-jäähyn pois sitten kun se porsii, jos en sitten noista varaosa-autoista ota.
Kyseessä on tosiaan villi huhu, polttoaine ei lämpene puristettaessa koska neste on kokoonpuristumatonta. Josta syystä sitä voidaan käyttää dieselmoottorin polttoaineena.

Ilma lämpenee puolestaan hyvinkin paljon mutta sitä ei autojen pa-systeemeissä käytetä.
Letkut, putket, o renkaat ennen sitä jäähdytintä on muovia ja kumia... :roll:
Mökkillä
'
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainut neste joka ei puristu kokoon on vesi...hydrauli öljyt puristuu hieman koska ne ei sisällä vettä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Kaikki aineet puristuvat kokoon paineessa, kiinteät ja nesteet. Veden kokoonpuristuvuus nollassa Celsius-asteessa on 5,1 x 10^-10 1/Pa. Huoneenlämmössä vesi puristuu kasaan noin 1% alkuperäisestä tilavuudestaan 220 barin paineessa.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Lämpeneekös se polttoaine sitten kaikissa vuotokohdissa? Tarkotan nimenomaan korkeapainepuolen vuotoja ylivuotopuolelle. Onhan siellä nesteellä kitkaa, kun se änkeytyy suuttimien läpi tai paineensäätimen ohi? Minä oon kuvitellu, kun on suuremmat paineet, niin lämpöäki syntyy enempi työn aikana. Vai mikä sen polttoaineen lämmittää?
404.113
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 11.09.2019 14:55

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja 404.113 »

Korjaaja kirjoitti:Lämpeneekös se polttoaine sitten kaikissa vuotokohdissa? Tarkotan nimenomaan korkeapainepuolen vuotoja ylivuotopuolelle. Onhan siellä nesteellä kitkaa, kun se änkeytyy suuttimien läpi tai paineensäätimen ohi? Minä oon kuvitellu, kun on suuremmat paineet, niin lämpöäki syntyy enempi työn aikana. Vai mikä sen polttoaineen lämmittää?
Virtauksen kuristaminen lämmittää nestettä, koska systeemiin syötettyä energiaa "häviää" eli muuttuu lämmöksi. Sitä on hankalampi sanoa, onko ilmiö havaittava noilla paineilla ja virtausmäärillä. Tai painetta kyllä voi piisata, mutta virtaavan nesteen määrä on käytännössä nolla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kai se polttoaine sentään CDI:ssä lämpenee lähinnä korkeapainepumpussa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja MiHe »

AINA virtauksessa tai vuodossa neste lämpiää. Helppo laskukaava, virtaus x paineen putoaminen = hukkateho (mikä siis muuttuu käytännössä kaikki lämmöksi). Jos railipaineen säätäjä päästää litran minuutissa tankkiin ja paine tipahtaa venttiilin yli 900 barista 'nollaan' ilmanpaineeseen niin hukkatehoa syntyy 1,5kW. Kyllä se lämmittää. Samoin pumpun sisäisissä vuodoissa on sama paine-ero railpaine-tankkipaine, toki vuodot ovat vain jotain milli- tai senttilitroja minuutissa. Putkivirtauksissa paineen putoaminen on marginaalista, puhutaan vain bareista tai osista (putket kun suunnitellaan sen kokoisiksi että niissä ei liikaa painehäviötä synny).

Edit: lämpenemistä tapahtuu myös kokoonpuristuksessa, niin nesteessä kuin ilmassakin. Ilmiö vain 'peruuntuu' jos paine lasketaan yhtä nopeasti. Kyllä se polttoainekin jo yli 2000 barilla vähän kasaan menee. Bulkkimoduli kertoo kokoonpuristuvuuden.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja sompio »

Nyt pitäis "rumiluksen" sanoa painavasana tähän keskusteluun kun hänellä tuntuu olevan aina se viimeinen ja oikea tieto. :mrgreen: :wink:
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MiHe kirjoitti:AINA virtauksessa tai vuodossa neste lämpiää. Helppo laskukaava, virtaus x paineen putoaminen = hukkateho (mikä siis muuttuu käytännössä kaikki lämmöksi). Jos railipaineen säätäjä päästää litran minuutissa tankkiin ja paine tipahtaa venttiilin yli 900 barista 'nollaan' ilmanpaineeseen niin hukkatehoa syntyy 1,5kW. Kyllä se lämmittää. Samoin pumpun sisäisissä vuodoissa on sama paine-ero railpaine-tankkipaine, toki vuodot ovat vain jotain milli- tai senttilitroja minuutissa. Putkivirtauksissa paineen putoaminen on marginaalista, puhutaan vain bareista tai osista (putket kun suunnitellaan sen kokoisiksi että niissä ei liikaa painehäviötä synny).

Edit: lämpenemistä tapahtuu myös kokoonpuristuksessa, niin nesteessä kuin ilmassakin. Ilmiö vain 'peruuntuu' jos paine lasketaan yhtä nopeasti. Kyllä se polttoainekin jo yli 2000 barilla vähän kasaan menee. Bulkkimoduli kertoo kokoonpuristuvuuden.
Nyt en ymmärtänyt suuruusluokkaa, siis litra minuutissa ja hukkatehoa 1,5kW...? Jolloin tunnissa 60x1,5kWh = 90kWh. Josta edelleen pyöristettynä dieselin lämpöarvo 10kWh/litra jolloin hukkatehon osuus kulutuksesta 9 litraa tunnissa...?

Alkuperäinen kysymys koski polttoaineen puristamista ja sitä, tuleeko siitä niin paljon lämpöä että tankki voisi sulaa. Siis ensin puristetaan neste ja sitten lasketaan vakiopaineeseen.
Luulisin ettei tule.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Entä jos se olikin desi 6 sekunnissa 1,5 kW:n hukkateholla, sittenhän tunnissa jo 900 kWh. :D

Puristumiseen ja siitä johtuvaan lämpenemiseen MiHe jo vastasikin. Siellä tankissahan ei oleellista painetta ole.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jos jotain sulaa niin paljon muuta sulaa enen tankkia,
siellä linjassa on muovia jo ennen sitä jäähdytintä
Mökkillä
'
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: W210 220 CDI polttoaine jäähdytin

Viesti Kirjoittaja pforsell »

E200kompressor kirjoitti:
MiHe kirjoitti:AINA virtauksessa tai vuodossa neste lämpiää. Helppo laskukaava, virtaus x paineen putoaminen = hukkateho (mikä siis muuttuu käytännössä kaikki lämmöksi). Jos railipaineen säätäjä päästää litran minuutissa tankkiin ja paine tipahtaa venttiilin yli 900 barista 'nollaan' ilmanpaineeseen niin hukkatehoa syntyy 1,5kW. Kyllä se lämmittää. Samoin pumpun sisäisissä vuodoissa on sama paine-ero railpaine-tankkipaine, toki vuodot ovat vain jotain milli- tai senttilitroja minuutissa. Putkivirtauksissa paineen putoaminen on marginaalista, puhutaan vain bareista tai osista (putket kun suunnitellaan sen kokoisiksi että niissä ei liikaa painehäviötä synny).

Edit: lämpenemistä tapahtuu myös kokoonpuristuksessa, niin nesteessä kuin ilmassakin. Ilmiö vain 'peruuntuu' jos paine lasketaan yhtä nopeasti. Kyllä se polttoainekin jo yli 2000 barilla vähän kasaan menee. Bulkkimoduli kertoo kokoonpuristuvuuden.
Nyt en ymmärtänyt suuruusluokkaa, siis litra minuutissa ja hukkatehoa 1,5kW...? Jolloin tunnissa 60x1,5kWh = 90kWh. Josta edelleen pyöristettynä dieselin lämpöarvo 10kWh/litra jolloin hukkatehon osuus kulutuksesta 9 litraa tunnissa...?

Alkuperäinen kysymys koski polttoaineen puristamista ja sitä, tuleeko siitä niin paljon lämpöä että tankki voisi sulaa. Siis ensin puristetaan neste ja sitten lasketaan vakiopaineeseen.
Luulisin ettei tule.
Laskukaavassa meni energian ja tehon laskeminen sekaisin. Jos hukkateho on 1,5 kW, niin se on sama 1,5 kW riippumatta siitä, onko laite käynnissä minuutin vai tunnin. Ei mersun 90 kW:n moottorikaan muutu 5400 kW:n moottoriksi käyttämällä sitä tunnin.

1,5 kW:n hukkateho tarkoittaa tunnissa 1,5 kWh:n energiamäärää.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Vastaa Viestiin