M102 käy vajaalla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

M102 käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Julkiannetaanpa nyt probleemeja oikein urakalla.

Eli luulin M102.980:n käynnistyshäiriön johtuvan vanhoista tulpista, mutta vielä mitä. Sama vaiva jatkuu, vaivaten eritoten lämmintä konetta. Käynnistettäessä kuumaa moottoria motti käy muutaman sekunnin 2-3:lla pytyllä.

Mitä muuta kohtaa voisin vielä tarkastella tulppien vaihdon jälkeen? Vai onko kone jo niin väljä, että vika johtuu siitä? :?
Vika häviää yleensä kaasunpainalluksella, kylmää moottoria käynnistettäessä tuota ongelmaa ei esiinny juuri ollenkaan.

Aku P. muistaakseni aikoinaan mainitsi, että M102 on pätkäajossa aika haka tuhoamaan tulppia? Minäkin jouduin käyttämään autoani parin viikon ajan työmaa-ajoon, eli useamman kerran päivässä muutama sata metriä ja seis. Ja sama taas jne. Tuolloin tuo vaiva kävi akuutiksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Hmmm

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tutulta kuullostaa, M103:n ajoilta, ja silloin vika oli suuttimissa jotka ovat KE-Jetronicissa tosi herkät. Häviääkö vika hetkeksi jos oikein kunnolla poljet autoa, ja sitten taas pian palaa?

Itsellä kävi viidellä pahimmillaan aika kauan(15 km ajot) kunnes kiukustuneena vetäisin hana pohjassa yhden pätkän ja ihmetelin kun 5000 kierroksen kohdalla tussahti ja kone alkoi taas laulamaan tuttua säveltä.... Toimi taas pari päivää ja sitten veinkin suuttimet pesuun.

Forte voi kanssa auttaa hieman, kokeile sitä ensin. Mulla tosin ei pahemmin enää auttanut.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Tulppia

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minulla tuli mieleen, että minkälaiset tulpat laitoit. Minulle kerran M103:een suositeltiin enemmän lämpöä kestäviä tulppia. Nimenomaan kuuma kone oireili silloin. Kuulemma ainakin Boschin vakiotulppa ei toimi M103:ssa. Pitäisi laitta Boschin vastaava lämpöä kestävämpi tai vaihtaa merkkiä. Ohjekirjassa lämpöluku oli muistaakseni 7, kun KL:ssä suosittelivat 8:aa tms....

Ajoin yhden vuoden noilla boschin kuumakesto-tulpilla ja sen jälkeen olen 3 kertaa vaihtanut koneeseen NGK:t....enkä palaa enään Boschiin takaisin. (Vaikka M103 käynnistyykin joskus puolikuumana vajaalla :oops: )
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Re: Tulppia

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

W126 kirjoitti:Minulla tuli mieleen, että minkälaiset tulpat laitoit. Minulle kerran M103:een suositeltiin enemmän lämpöä kestäviä tulppia. Nimenomaan kuuma kone oireili silloin. Kuulemma ainakin Boschin vakiotulppa ei toimi M103:ssa. Pitäisi laitta Boschin vastaava lämpöä kestävämpi tai vaihtaa merkkiä. Ohjekirjassa lämpöluku oli muistaakseni 7, kun KL:ssä suosittelivat 8:aa tms....

Ajoin yhden vuoden noilla boschin kuumakesto-tulpilla ja sen jälkeen olen 3 kertaa vaihtanut koneeseen NGK:t....enkä palaa enään Boschiin takaisin. (Vaikka M103 käynnistyykin joskus puolikuumana vajaalla :oops: )
Tuo vajaalla tai huonosti käynnistyminen tuntuu muuten oikeasti vaivaavan mersun koneita, oma M103 oli juuri tuollainen ja turbodieselkin hyrähtää kylmänä vain avainta hipaisemalla, mutta kuumana joutuu oikeasti pyöräyttämään jo sekunnin tai puolitoista ja välillä käynnistyy jotenkin laiskasti kun kylmänä se oikein räjähtää temmolla käyntiin, lämpimänä ikäänkuin hissukseen heräilee...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
W126 kirjoitti:Minulla tuli mieleen, että minkälaiset tulpat laitoit. Minulle kerran M103:een suositeltiin enemmän lämpöä kestäviä tulppia. Nimenomaan kuuma kone oireili silloin. Kuulemma ainakin Boschin vakiotulppa ei toimi M103:ssa. Pitäisi laitta Boschin vastaava lämpöä kestävämpi tai vaihtaa merkkiä. Ohjekirjassa lämpöluku oli muistaakseni 7, kun KL:ssä suosittelivat 8:aa tms....

Tuo vajaalla tai huonosti käynnistyminen tuntuu muuten oikeasti vaivaavan mersun koneita, oma M103 oli juuri tuollainen ja turbodieselkin hyrähtää kylmänä vain avainta hipaisemalla, mutta kuumana joutuu oikeasti pyöräyttämään jo sekunnin tai puolitoista ja välillä käynnistyy jotenkin laiskasti kun kylmänä se oikein räjähtää temmolla käyntiin, lämpimänä ikäänkuin hissukseen heräilee...
Juu.
Lämpimänä nuo koneet käy yksinkertaisesti liian laihalla startatessa.

Kun rikastusruuvia kääntää reilusti rikkaamalle tuon ongelman saa häviämään. Haittapuoilena onkin sitten suurempi kulutus ja stressi ennen katsastusta. Käynnistäminenkin onnistuu normaalisäädöilläkin, kun siihen vaan keskittyy ja osaa niksit.

EI NÄIN!:
Eilen töistä lähdettyä, ei lähtenyt heti käyntiin. Painoin kaasun pohjaan, eikä sittenkään.... Alkoi jo hermostuttamaan. ..No sitten pieni paussi ja kolmas yritys jälleen ilman kaasua....Lähtihän se sitten kun jänis makuulta pienen mustan pölläyksen saattelemana...Taisi saada vähän liikaa ainetta aikaisemmassa yrityksessä :) ja tulpatkin vähgän kostuivat....Mustaa savua en aikasemmin ole huomannutkaan :wink:

Auto oli seissyt suorassa auringon paisteessa koko päivän, joten olisko lämpötila-anturi taas kuvitellut, että kone on lämmin ja seokset oli laihalla....
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nimestä huolimatta Denson tulpat laitoin. Lämpöjutskuista ei ole mitään tietoa.. enpä moisia olisi osannut edes arvaillakaan.

Ässäkin temppuili joskus kuumalla koneella, mutta siinä se johtui enempikin kaasarista, jonka polttoaineputkessa bensa pääsi ilmeisesti höyrystymään.

Olen itsekin miettinyt tuota Forte-käsittelyä.. pitänee löytää paja, joka moisia tekee. Ymmärtääkseni sitä ainetta ei myydä yksityisille? Katsellaan nyt mihinpäin vaiva kehittyy.

Mauri: onhan tuolla välillä tullut kepiteltyä, mutta vika kun ei kestä kauaa, alle 10 sek. yleensä, jos ei paina kaasua heti stratin jälkeen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kaapo
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti: Olen itsekin miettinyt tuota Forte-käsittelyä.. pitänee löytää paja, joka moisia tekee. Ymmärtääkseni sitä ainetta ei myydä yksityisille?.
Kyllä ainakin Treella sitä saapi ostaa esim. korjaamolta, mutta myyjiksi kaiketi hyväksytään vain ns. ammattiliikkeet, ei saa B-temasta tai Anttiloiden auto-osastoilta.
Käsittelyn voi tehdä itse, jos suuttimet eivät ole aivan toivottoman likaiset. Siis tankki ajetaan tyhjäksi "valolle" asti ts. 10 litran tuntumaan ja sitten liemi niskaan. Seuraavaksi etsitään hyvä motaripätkä ja annetaan kengänpohjaa niin paljon kuin sielu ja virkavalta antavat myöten. Tuollainen 30 km olisi hyvä päästä ajamaan reippailla kierroksilla. Sitten tuoretta bensaa tankkiin ja pitäisi vaikutuksen alkaa tuntua seuraavan 100 km aikana.

Jos suuttimet ovat aivan tukkeessa, niin silloin käsittely täytyy oikein teettää.
Moottori laitetaan letkuihin ja myllyyn ohisyötetään 50/50 bensa-forte -seosta.
Tällä ajetaan tyhjäkäyntiä 20-30 min. ja pitäisi suutinten kiiltää uutuuttaan.
Pajan löytäminen voi olla hankalampaa, Forte-systeemi ei juuri pidä meteliä itsestään. Pelkäävätkö, että yhdistetään johonkin ostosteeveen motoruppiporukkaan. Mutta veikkaan, että Veholla tietävät. Aineen pitäisi kuulua heidänkin vakiotavaraansa korjaamon puolella - eivät kaiketi myy ulos.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aapo.T
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Timo L. kirjoitti: Olen itsekin miettinyt tuota Forte-käsittelyä.. pitänee löytää paja, joka moisia tekee. Ymmärtääkseni sitä ainetta ei myydä yksityisille? Katsellaan nyt mihinpäin vaiva kehittyy.
lainattu OCF foorumista: kirjoitti: Forte on lopettanut virallisen tiskimyynnin, koska moottorivaurioita on tullut tuotteen vääränkäytöllä.
Eli sitä myydään edelleen tiskin alta, eikä sen käyttö ole kotikorjaajalle mitenkään vaikeaa. Senkus ostat ja teet homman itte.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
lipponen
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja lipponen »

Mulla on ollut saman tyylisiä ongelmia, mutta kostealla kelillä. Jos ei aja konetta kunnolla lämpimäksi niin lähtee käyntiin tosi vaikeasti. Se ei niin kuin jaksa käydä muuta kuin kaasu pohjassa, jos tiputtaa kierroksia niin sammuu aluksi! vaihdoin kaikki tulpat,johdot yms.. mutta ei autaa! Taitaa mennä kosteutta jakajaan mulla...??
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:
SAmma här, tuo M103 antaa joskus lämpimänä startatessa juuri niitä kuuluisia "käynnistystutinoita" eli jos kaasuun ei koske, kone vavisuttaa koko autoa siinä 5 sekuntia. Kuluneista tai saastaisista suuttimistahan tuo johtuu, ja siitä arvaisin myös Timon nelipyttyisen kiukuttelun johtuvan.
Toinen vaihtoehto olisi muuten tulpanjohdot -- nehän jo joskus Suolipalstan aikoina todettiin M102:n yhdeksi heikoksi (tai vähemmän vahvaksi) lenkiksi. Ainakin allekirjoittaneen kaasariversio alkoi käydä sekä kylmänä että lämpimänä kuin uusi, kun nuo piuhat (+puolan johto) viime kesänä vaihdettiin.
Jos puritanismi ei estä, voi aluksi hakea esim. Motonetista tarvikejohfot. Käynti paranee, kun kaikki 4 johtoa ovat edes keskenään identtiset, vaikka vastusarvot tms. alkuperäisistä piuhoista poikkeaisivatkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
raul
Mobilisti
Mobilisti

Re: M102 käy vajaalla

Viesti Kirjoittaja raul »

No ootkos ikinä mittaillu puristuksia ja sellaisia... ja kaikki muut säädöt on tietysti ok? Kuulostaisi jopa enemmän jaoittimen vialta kuin ruiskuongelmalta...???

Tai sitten... :?
Vastaa Viestiin