290tdt ei kulje

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

290tdt ei kulje

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Mistähän päin voisi alkaa tutkimaan vikaa, kun 290 ei meinaa kulkea lujaa. Auto on automaatti ja kiihdytys voi jäädä pattitilanteeseen, kun painaa kaasua, mutta kierrokset eivät nouse. Automaatti ei siis vaihda isommalle, kun kaasu on pohjassa, mutta kierroksia ei ole riittävästi. Normaaliajo sujuu kuin ei mitään tonne sataseen saakka, mutta siitä ylöspäin ei ollenkaan niin kuin pitäisi. Huippunopeudeksi jää n. 130 km/h.!!

Homma on vähän niin kuin kakkua ei menisi rittävästi, että voisi kiihtyä. Mutta miksei?
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Taitaa olla moottori mennyt hätäkäytölle. Suojelee moottoria rikkoontumiselta, kun autossa on jokin vika. Itsellä meni hätäkäyttö päälle kun rikkoontui paineeneen muuttaja. Monesti hätäköyttö menee myös päälle jos pakokaasunkierrätystä yrittää estää. Kannattaa tarkastaa paineenmuuntajasta lähtevät ja tulevat letkut, ettei ole irti tai vuotoja. Paineen muuttaja löytyy ilmanpohdistajan kotelon vierestä, melkein alta.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Menee hiukan ehkä arvaus ohi, kun ei ole mersun turbosta kokemusta. Mutta VAG TDI koneissa (tai siis oikeastaan kaikissa, joissa on Boschin järjestelmä, eli myös Pösöt, Citikat, Fiatit, jne jne) tyyppivikana on ilmamäärämittarin kuluminen. Se on noissa kulutusosa, jonka joutuu vaihtamaan 100 tkm:n välein. Itsellä kävi just noin (edellinen auto Seat Cordoba tdi), että ei enää kulkenut oikein mihinkään. Vaunua vetäessä sai juuri ja juuri 80 kulkemaan. Boschin järjestelmä se taitaa MB:ssäkin olla, eikä ne kai erityisesti MB:lle laadukkaampaa tavaraa tee, samaa pas*** myyvät vain eri paketissa :twisted:

Eli kun ilmamassamittari antaa väärää tietoa (yleensä liian pientä lukemaa), niin järjestelmä luulee, ettei ilmaa tule (vaikka turbo painaa täydellä paineella), ja syöttää liian vähän polttoainetta. Eli ei ole sinänsä hätäkäyttötilassa, luulee vain, että ilmaa tulee niukasti. Dieselissähän tuolla ei kai suurta vahinkoa ole mahdollista tulla, kun taas bensakone taitaisi käydä turhan laihalla :lol:

Toinen mahdollisuus on tuo hätäkäyttötilaan meneminen, ja tämä on mahdollista ainakin sellaisessa tilanteessa, jossa ahtopaineen säädin ei "ehdi" mukaan (taitaa olla siis tuo JaniM:n mainitsema paineen muuttaja). Eli kun turbon paineita ei ehditä (vikaantuneen ahtopaineen säätimen vuoksi) säätämään tarpeeksi nopeasti, niin heitetään hätäkäyttö päälle. Menisköhän paineet tällöin hukkaportista pihalle? Tuo hätäkäyttötila on periaatteessa helppo havaita sillä, että sammutat auton, ja käynnistät uudelleen. Jos toimii taas ihan ok, niin kone oli hätäkäytöllä. Toki saattaa mennä samantien uudestaan, joten ei välttämättä pysty tuolla huomaamaan.

Helpoin tapa on kuitenkin viedä auto pajalle (Veho, Bosch, muu paja?) ensinnäkin vikamuistien lukua varten. Toiseksi koeajolenkki testeri piuhan päässä kiinni. Maksaa muutaman kymmenen euroa, ja ainakin painepuoli, ilmamassamittarit ym. näkee heti ekasta kiihdytyksestä lähtien, jotta onko kunnossa vaiko ei. Kannattaa mennä kyytiin mukaan, on valaiseva kokemus :wink: Itse veikkaisin ilmamassamittaria, se menee useammin kuin ahtopaineen säädin. Hintaa semmoiset vajaa 300 euroa :evil: . On siinä jonkin verran katetta. Veli oli Boschilla töissä siihen aikaan, kun itsellä oli tuo vika ja olisin hänen kauttaan saanut 120 euroon. Maahantuojan varastoissa vain ei silloin ollut yhtään kappaletta, kun niitä kuulema "menee kuin vappunaamaria". Itsellä oli kiire saada kuntoon, kun piti vaunun kanssa lähteä reissuun, piti nöyrästi mennä merkkiliikkeeseen :cry:

Joskus noissa saattaa olla vikana ihan vain huono kontaktit, eli WD40:stä joka liitokseen.. Ei tosin itsellä auttanut, mutta "kuuleman mukaan on joillakin auttanut" :roll:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Jermu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 07.12.2004 00:31
Paikkakunta: Kajaani

Remonttiin vaan

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Tuttu vika. Ilmamääränmittari rikki. Veholla muistaakseni osa+työ noin 150€ kun kaverin taksiin sama osa vaihdettiin. Luulenpa, että osan voi vaihtaa itsekin aika helposti, koska se on pistokkeella liitettävissä järjestelmään.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmamassamittari on helppo vaihtaa itse, mutta 290 td:ssä se voi olla sellainen jossa on "mersun oma pistoke" jolloin se maksaa monta sataa.

Ilmanputsarin vieressä on kaksi murikkaa, joista toinen ohjaa hukkaporttia ja toinen pakokaasukierrätystä, vika voi olla myös niissä, niiden alipaineletkuissa tai ohjauksessa.

Testiin ensin.
wiimax.fi
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

Yritä saada jonkun vastaavaa keksintöä lainaksi ja vaihdat helposti vaihdettavia säätimiä ym. vikaan mahdollisesti vaikuttavia osia vian paikallistamiseksi, jospa ei tarvitsisi ostaa ylimääräisiä osia. Tietysti laitat lainapeliin osat takaisin.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Joo, silloin kun oli itsellä sama vika niin ensi sitä ilmamäärämittaria epäilivät. Muistaakseni sanoivat että noin 500€ kyseiseen malliin uusi sellainen maksaa. Vika oli kuitenkin onneksi jommassa kummassa niistä kahdesta murikasta. Sellainen täytyi vaihtaa.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Vastaa Viestiin