500E Airmatic harkinnassa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kolkuttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 21.11.2009 17:49
Paikkakunta: Muurame

500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Kolkuttaja »

Tuolla Porvoon suunnalla on 500E vm 2002 tarjolla.
Kovasti olen tuumaillut, kun ajaminen tulee nyt vähenemään aika paljon, niin voisi siirtyä kuuntelemaan kasin röpinää.
Jos menen katsomaan autoa -siinä näkyy olevan Airmatic-ilmajousitus- niin olisiko jotain erityisiä kohtia, joita kannattaisi katsoa tekniikan puolelta.
Nuo pintaruosteet kannattaa tietysti katsella päällisinpuolin.
:?:

Niin, tarkennuksena sen verran, että autolla on ajettu 258 000 km
Viimeksi muokannut Kolkuttaja, Ma 07.10.2019 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa-
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kysele koska on ilmajousitukseen vaihdeltu hilppeitä ja kompuraa huollettu... laatikkoöljyjen huoltohistoria kiinnostaa aina ja laatikon tulee vaihtaa ilman nykymisiä. Bensakoneistä en sitten mitään tiedäkään :shh:

Onkos tämä W210 vai W211, vissiin väyrynen kun ruosteista kyselet :D
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Kolkuttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 21.11.2009 17:49
Paikkakunta: Muurame

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Kolkuttaja »

Se on W211 -koppainen
-Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa-
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja repal »

Kyseessä ilmeisesti tämä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/10759088" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Lisävarusteita perusautoon ei ole juurikaan. Näyttää olevan siis aika perus suomiauto.

Kannattaa selvittää edellinen omistaja ja soitella hänelle. Ilmajousituksesta edellä tulikin ohjeet. Kokeile ilmajousituksen säädöt. Isommat vuodot kuulee renkaan vierestä ja painuu aika nopeasti alas. Ei näiden korjaaminen mitään kohtuuttoman kallista ole, jos itse tekee tai jossain erikoistuneessa mersupajalla. Automaatin toiminta/öljyjen vaihto kannattaa testata/selvittää.

Itselläni vastaava auto vastaavilla kilometreillä ja kyyti on kyllä hienoa. Bensaa maistuu n.11-12 l/100km. Maantiellä pääsee alle kympin. Kampiakselin asentotunnistimen vaihdoin, kun alkoi lämpimänä olemaan käynnistymisvaikeuksia. Myös vesiventtiilin jouduin vaihtamaan, kun taakse tuli ajoittain vain kuumaa ilmaa. Molemmat edellä mainitut tulevat jollain kilometrimäärällä eteen ja helpohkoja vaihtaa, vaikka sorminäppäryyttä vaativatkin.

Öljynsuodattimen jalan tiivisteet voivat vuotaa koneen etuosassa. Myös öljypohjan tiivistyksissä on joissain vuotoja. Konehan on kestävän maineessa. Jakoketjunkin joutuu jossain kohtaa vaihtamaan.

Mikäli vakioputkistolla, niin V8:n röpinöitä ei juuri ole; äänimaailma on varsin sivistynyt.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kolkuttaja kirjoitti:Se on W211 -koppainen
No sitten lisätään vielä tarkastuslistalle koska SBC yksikköä on vaihdeltu ja koska valeon syyläri on porsinut.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Kolkuttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 21.11.2009 17:49
Paikkakunta: Muurame

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Kolkuttaja »

Kiitoksia asiallisista vastauksista. Kyseessä on juuri tuo vihreä viissatanen. Menen huomenna katsomaan autoa
-Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa-
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja RH »

Jos se nyt on jollain tapaa asiallisessa kunnossa, niin tiedossa on aika edullisesti hienoa kyytiä kohtuullisen suorituskyvyn siivittämänä hyvin tavallisen näköisessä autossa :thumbup: .
Avatar
Kolkuttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 21.11.2009 17:49
Paikkakunta: Muurame

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Kolkuttaja »

No niin, olin aamulla paikalla hiukan ennen liikkeen avautumista ja 500E seisoi rivissä jäisenä. Jousitus ei ollut laskeutunut yhtään. Myyjä käynnisti auton, siisti käynti kylmänä ja lämpimänä.
Tein noin tunnin koeajon ja auton tekniikka toimi hyvin. Airmatic nosti ja laski autoa, eikä sammutettuna kuulunut minkään pyörän juuresta mitään pihinää. :thumbup:
Ja kyllähän siinä lähtöä piisasi. :thumbup:
Aika häkellyttävää, että 17 vuotta vanhassa autossa ei ollut ruostetta pyöräkaarissa, eikä ovien alareunoissa :thumbup:

Seuraavat seikat harmittivat ja sen vuoksi auto jäi ostamatta: :thumbdown:
-Konepellin aukaisukahva oli rikki, eikä konepeltiä saanut auki, kuin pihdeillä kiskomalla
-Ohjaamon puupanelit olivat irti? (miten se on mahdollista) esimerkiksi keskikonsolia avattaessa palikat irtosivat käteen.
-Penkeissä oli vaalea kangasverhoilu ja se oli melko törkyisessä kunnossa.
-Koko kabiini tuntui ikäänkuin repsahtaneelta (Vai kuivittelinko, koska se oli aika sottainen)

Itselläni on ollut enemmän ajettuja autoja ja olen ollut ajoittain varsin sotkuisissa töisssä, mutta autoni sisustaa en ole koskaan saattanut tuohon kuntoon, kuin tuossa 500E -yksilössä oli.
Ehkä löytyy vielä sisältä siisti ja myös teknisesti toimiva yksilö. Toinen vaihtoehto olisi se, paljonko törkyisen auton sisustan siivous maksaisi? :wtf:
-Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa-
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja RH »

Konepellin aukaisukahva löytynee purkamolta muutamalla eurolla. Vaihtaminen ei ole rakettitiedettä.
Jos tarkoitit sitä penkkien välissä olevaa kyynärnojakoteloa, niin ne on sellaisilla onnettomilla muoviklipseillä kiinni. Kunnon liima korjaa tilanteen (pysyvästi :D )
Sisäpesun hinnasta paha arvata mitään mutta joskus vuosia sitten pesetin vaimon silloisen A-mersun, jonka vaalea verhous oli pahasti lapsiperheen jäljiltä. Näytti ikävältä, mutta ei ollut kummoinen homma kuitenkaan, maksoi silloin muistaakseni vain jonkun 100-150€. Selvinnee kysymällä.
Mutta muutoinkin, jos huollossa on epäselvää, pelkkiin perusjuttuihin pitää sitten varata satasia jo reilummin, moottorikin kun imee jo sen kaksi kannua öljyä, jarrunesteenkään vaihto ei ole ihan muistaakseni yhtä edullista tuossa SBC-järjestelmässä kuin nk. "normiautoissa", tulppia tuplasti per pytty, automaattiöljyä myös vähintään se 8 litraa...
Harrastepelejä.
Avatar
Kolkuttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 21.11.2009 17:49
Paikkakunta: Muurame

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Kolkuttaja »

No tuo huoltojen kalleus oli jo tiedossa. Noita V8-laitteita on ollut ajossa useampikin. Tällä hetkellä Impala vm-60 V8+PG
Tuossa jo sisäpesun hintaa soviteltiin myyjän kanssa....pannaas kahtoen :clap:
-Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5253
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuntuis että näissä ensimmäisen vm autoissa olis paljon lastentauteja. Itse katselisin pari vuotta uudemman(tai oikeastaan pitäisin näppini erossa kyseisestä korimallista).
S124 300TE
S211 E500
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja repal »

Sisäpesuhan on kohtuu halpa hoitaa kuntoon vaikka itse, ellei ole tupakoitu oikein huolella, josta tässä tapauksessa ei ilmeisesti ole kyse. Ratti näyttää kuvissa törkyiseltä myös, siistiytyy kohtuu helpolla myös.

Nuo keskikonsolin napit tosiaan irtoilevat (useissa nähnyt niiden puuttuvan), liimalla selvinnee tai ehkä ebay:llä. Muiden listojen osalta ongelmat lienee selätettävissä myös kohtuukustannuksin. Näillähän voi neuvotella hintaa alaspäin.

Mikäli auto oli ryhdissä pakkasyön seisottuaan ulkona, on se jo kohtuu hyvä merkki ilmajousien osalta. Kompurahan kannattaa huoltaa heti, jos tähän/tällaiseen/ilmajousitukselliseen päädyt.

Vetoja on tosiaan varsin mukavasti kohtuu kulutuksella; ei tätä kaasupohjassa kovin pitkiä aikoja voi ajella.. Tuossa ajamassasi on varmaankin vielä 5-vaihteinen automaatti, joka hieman vaikuttanee suorituskykyyn joissain tapauksissa.

Kuten todettua, niin kyllä tällainen vaatii hieman harratuneisuutta, mutta kuten todettua, niin tässä paketissa saat aika hienoa kyytiä paikasta toiseen.

Tarkista ruosteet takakaarien etureunasta helman/kumin lähettyviltä. Etuloksuthan (kuten myös konepelti ja takaluukku) ovat alumiinia, joten hirveästi ei kuppaa pitäisi noista löytyä.

Ennen ostoa jos pääset käymään jonkun star-harrastajan luona, löytyisi samalla mahdolliset päällä olevat/olleet viat; suosittelen ehdottomasti.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: 500E Airmatic harkinnassa

Viesti Kirjoittaja kari v »

x
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Vastaa Viestiin