povaamassa jonkinlaista vedenjakajaa ainakin EU:n alueella myytävissä autoissa, joten koskee vahvasti myös Mersua.
Taustalla on se, että vuonna 2012 linjattiin EU-tasolla vuoden 2020 tavoitteeksi keskimääräinen 95 g / km CO2-päästö. Valitettavasti tuo taso oli taas sitä "kunnianhimoa" mihin normaalilla polttomoottoritekniikalla ei näytä päästävän.
WLTP-mittaustavalla sentään akkuavusteisella ajolla (riippumatta millä sähkö tuotetaan!) sentään saadaan lukuja kaunisteltua mukavasti. Lobbauksen riemuvoitoksi voitaneen todeta täys-EV:ille myönnettävä "0 g" päästölukema (mikä ei esim. ruskohiilen Saksassa kyllä kestä kovin kriittistä tarkastelua...)
Miksi ensi vuosi siis on vedenjakaja? Koska jokainen yli 300k auton (tai myynnin?) valmistaja on velvoitettu pääsemään tuohon 95 gramman rajaan, tai muuten taas miljardisakot uhkaavat


2020 on kuitenkin vielä ylimenovuosi, silloin on käytettävissä jotain helpotuksia, esim. täys-EV:illä saa kerättyä jotain superkredittejä, 5 eniten päästävää mallia saa vähentää laskuista, sun muuta. Sitten vielä 10k -300k ja < 10k valmistajille on aivan omat (helpoetut) sääntönsä. Tuonne <10k päätynee ainakin Maybach, pitäisin mahdollisena että jopa AMG kikkaillaan jotenkin omaksi "merkikseen" tämän päästöikeen myötä...?
Useimpaa meistä nämä muutoksen tuulet koskettavat vasta viiveellä. Käytännön vaikutuksena tullaan näkemään varmasti lisää esim. 48V akkujärjestelmiä myös dieseleitten kyljessä (kombo jota Suomen verotus ei osannut edes odottaa?)
Myöskin kaikki biopolttoaineet on tässä tarkastelussa sivutettu tylysti, vaikka niillä todelliset lukemat eroavat fossiilisista.
Vaikuttaa taas poliittisilta päätöksiltä enemmän kuin "reilulta peliltä".
Sorry pitkä alustus, en tiedä kiinnostaako raatia tämä aihe edes? Mutta ainakin niitä joilla on "ostohousut jalassa" olisi syytä.