Muuta mersuasiaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Muuta mersuasiaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Back to the roots! Ässä lähti ja palasin takas vanhaan diisseli vossikkaan eli 200D vm-90. Mulla oli tollanen samanlainen mallia -87 joskus autoiluhistoriani alkuhämärissä :shock: .

Ei voi taas muuta ku ihmetellä tuota mesen käyttöikää!! Auto on tosiaan 14v vanha ja kilometrejä mittarissa 650tkm (tod. mitä lie) Ja mikä on auton kunto:
Kori kunnossa, sisältä ei juuri virhettä löydä, tekniikka ja alusta aivan loistavassa kondiksessa :o . Tottakai autoa on huollettu ja remppailtu tuohon ikään ja kilometreihin mutta silti. Olis kiva ottaa vertailun vuoksi joku muu merkki 14 vuoden ikäisenä ja 650tkm ajettuna ja kokeilla miten sillä matka taittuu. Epäilen, että monella merkillä ei taittuis matka enää muuten ku trailerin kyydissä.
Pari huomiota tästä uudesta tulokkaasta:
- pumppua oli säädetty, joten menoa on ihan erilailla ku vakio 2-satkussa. Kiihtyy ja kulkee ihan tarpeeksi meikäläisen tarpeisiin. Eli pumpun säädöstä plussat.
-mutta miksi ihmeessä monet mersuveljet on madaltaneet autonsa???? (tämäkin oli madallettu :evil: ) Jos ajelee vain motareilla ja tasaisilla teillä niin ehkä sitte menee. Mutta normaalikuntoisilla teillä ajettaessa auton mersumainen tasainen meno on muuttunut kovaksi nyökkimiseksi. Itse vaihdan tuohon norm.jouset ensi tilassa. Makua on tietysti monta, mutta ei minusta madallettu w124 ole niin paljon norm. korkuista komeampi, että se kannattaisi madaltaa ajo-ominaisuuksien kustannuksella.
Summa summaarum: Jos vaihdat niin vaihda mersuun :lol:
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja pappi »

Sehän tässä itselläkin mietityttää... Kunhan kakkosnelosesta on aika luopua, mikä tilalle??? Väykky vai jokin muu Mese?

Kun annat pikkusormen se vie koko käden.... Neroja nuo saksalaiset insinöörit.

Muuten, appiukolla on -93 200d ja se on huomattavasti matalempi kuin minun -94 e200d. Jouset siinä on vakiot, mutta miten paljon korkeutta voi muuttaa jousien kumeilla?

Oma Meseni näyttää lähinnä panssarivaunulta appiukon maan-nuoliaisen rinnalla. Itse pidän siitä, että autossa on maavaraa edes jonkin verran. Näillä korkeuksilla kun ei teitä aurata niin ahkerasti kuin pääteiden varsilla.
Mersu myyty...
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Madalluksesta sen verran, että niissä jousissa on uskomattomia eroja, ei kannata yleistää.

Halvat madallusjouset on tosiaan karmeat, auto on pintakova ja kuitenkin loppupeleissä kallistuu paljon, pohjailee eikä kanna kuormaa jne.

Kunnon jouset taas ovat jopa hitusen mukavia, jotkut mallit, esim. Eibach lyövät vakiojouset mukavuudessa 100-0, silti urheilullisessa ajossa jämäköityvät reilusti, jolloin auto on tosi hyvin näpeissä. Jotkut toiset jouset taas, kuten H&R ovat sitten vähemmän mukavat mutta erittäin tunnokkaat. Jokaisella löytyy se sopiva, mutta harvoin se on se halvin vaihtoehto. Joillekin tietty vakiojouset on se oikea valinta.

Mersun madaltaminen on tavallaan "järkevämpää" kuin muiden autojen, koska jos tuijotetaan renkaan ja lokasuojan rakoa, niin nuo mersun lokareiden kulmikkuus antaa tässä etua. Eli lokarin ja renkaan raon saa pois, ja samalla säilyy reilu maavara.

Esimerkkinä omasta:

Auto oli aluksi Sportlinen alustalla, ja kerran kauempaa katselin appiukon Passattia ja omaa auto peräkkäin, mersussa ei hirveästi ollut rakoja lokareiden ja renkaiden välissä, kun passattiin taas meni nyrkki mennen tullen. Silti mersussa oli aika paljon parempi maavara.

No, toisaalta noilla normipituisilla jousilla ja nyrkin mentävillä raoilla on sitä maavaraan jo keskiverto maasturin verran :lol:
RH
Mersumies
Mersumies

Re: Muuta mersuasiaa

Viesti Kirjoittaja RH »

suhari kirjoitti:-mutta miksi ihmeessä monet mersuveljet on madaltaneet autonsa???? (tämäkin oli madallettu :evil: ) Jos ajelee vain motareilla ja tasaisilla teillä niin ehkä sitte menee. Mutta normaalikuntoisilla teillä ajettaessa auton mersumainen tasainen meno on muuttunut kovaksi nyökkimiseksi. Itse vaihdan tuohon norm.jouset ensi tilassa. Makua on tietysti monta, mutta ei minusta madallettu w124 ole niin paljon norm. korkuista komeampi, että se kannattaisi madaltaa ajo-ominaisuuksien kustannuksella.
Summa summaarum: Jos vaihdat niin vaihda mersuun :lol:
Juu. Omassa hiljattain hankkimassani 200D:ssä on myös alusta pudotettu. En ole tutkinut, että minkä merkkiset jouset ja iskarit sinne on tungettu. Aika tyly on kieltämättä huonopintaisella (=röykkyisellä) tiellä ajella, mutta kun tien pinta tasoittuu, niin sitten se on ihan fantastinen peli. Jännä juttu, että urista ja sivutuulesta ei tunnu piittaavan yhtään.

Vaan osaatteko ihmetellä tätä havaintoa. Autossa oli ostaessa alla Kumhon kitkarenkaat ja 126:n peltivanteet. Oli muuten pyörät nurkissa :roll: .
Rengasmiehet ihmetteli, miten olen pitänyt sen tiellä yleensä. Kun omille 124:n vanteille kierrettiin uudet nastarenkaat, arvelivat että nythän siitä vasta peli tulee. Vaan levottomampi on ajaa nyt. Ei toki huono, mutta :? :?:
Meni nimittäin tuolla edellisellä vanne-rengas -yhdistelmällä kuin se kuuluisa juna...
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja suhari »

[quote="Mauri H."]Madalluksesta sen verran, että niissä jousissa on uskomattomia eroja, ei kannata yleistää.

Varmaan on näinkin. Kuten jo sanoin niin makuja ja mielipiteitä tästä madallus asiasta on monia. Toinen pitää urheilullisemmasta toinen "jenkkimäisemmästä" alustasta. Mulle tuollainen madallettu versio ei käynyt ihan olosuhteidenkaan vuoksi.(tarvin autoon kunnon maavaran) Tänään auto palautettin alkup.jousille ja nyt olen alustaan tyytyväinen.

Lähtökohtaisesti on kuitenki hyvä tietää millaiseksi alusta on suunniteltu ja millaiset ajo-ominaisuudet se sellaisenaan tarjoaa ennen kuin sitä lähtee "parantamaan".
Vastaa Viestiin