Auto siis A124 320E, vm. 1995.
Koneessa on jo jakajaton sytytysjärjestelmä, jossa puolat kolmen tulpan päällä ja kukin puola antaa kipinän kahdelle tulpalle.
Ihmettelin, kun kone kehitti kesän aikana satunnaisen mutta pahenevan käyntihäiriön, kone äänestä päätellen neljällä sylinterillä tyhjäkäyntiä mutta kierroksilla yleensä tilanne parempi.
Vika selvisi: Tulppien kannen alla yksi ECU:lta puolalle tuleva johto oli jäänyt kesän alussa tehdyn huollon yhteydessä väärään paikkaan, eli se ei ollut ”kaukalon” laidalla omassa urassaan vaan melkein nojasi tulpan hattuun ja sytytysjohtoon yhden syliterin kohdalla. Johto oikeaan asentoon (omaan uraansa) kauemmaksi tulpasta, ja häiriö hävisi. Koneen käydessä vian sai päälle ja pois liikuttamalla johtoa oikean ja väärän asennon välillä.
Sitten se varsinainen kysymys: sytytysjohdot ovat päälle päin varsin hyväkuntoiset, kuten myös ECUlta puolille tulevat johdot. Auto käy erittäin siististi kun johto on oikeassa paikassa. Voiko siis käyntihäiriön syy olla ihan vaan tuo väärä asento (häiriöt eculta tulevaan signaaliin?), vai onko tuo merkki siitä, että johto on jo vaurioitunut ja toimii nyt vielä sattumalta tuossa yhdessä asennossa.
Olennainen kysymys itselleni sikäli että vaurioitunut johto tekee autosta täysin epäluotettavan, mutta turhaan en lähtisi tuota johtoa tilailemaan.
M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?
M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?
A124 E320 1995
-
- Mersumies
- Viestit: 1642
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?
Hei ! Onko ne johdot kumiin valettuina vielä ? Itse vaihdoin nuo Eculta puolille tulevat johdot kuuman kestäviin siliconi johtoihin, kun alkuperäiset mureni käsiin.Siankarlo kirjoitti:Auto siis A124 320E, vm. 1995.
Koneessa on jo jakajaton sytytysjärjestelmä, jossa puolat kolmen tulpan päällä ja kukin puola antaa kipinän kahdelle tulpalle.
Ihmettelin, kun kone kehitti kesän aikana satunnaisen mutta pahenevan käyntihäiriön, kone äänestä päätellen neljällä sylinterillä tyhjäkäyntiä mutta kierroksilla yleensä tilanne parempi.
Vika selvisi: Tulppien kannen alla yksi ECU:lta puolalle tuleva johto oli jäänyt kesän alussa tehdyn huollon yhteydessä väärään paikkaan, eli se ei ollut ”kaukalon” laidalla omassa urassaan vaan melkein nojasi tulpan hattuun ja sytytysjohtoon yhden syliterin kohdalla. Johto oikeaan asentoon (omaan uraansa) kauemmaksi tulpasta, ja häiriö hävisi. Koneen käydessä vian sai päälle ja pois liikuttamalla johtoa oikean ja väärän asennon välillä.
Sitten se varsinainen kysymys: sytytysjohdot ovat päälle päin varsin hyväkuntoiset, kuten myös ECUlta puolille tulevat johdot. Auto käy erittäin siististi kun johto on oikeassa paikassa. Voiko siis käyntihäiriön syy olla ihan vaan tuo väärä asento (häiriöt eculta tulevaan signaaliin?), vai onko tuo merkki siitä, että johto on jo vaurioitunut ja toimii nyt vielä sattumalta tuossa yhdessä asennossa.
Olennainen kysymys itselleni sikäli että vaurioitunut johto tekee autosta täysin epäluotettavan, mutta turhaan en lähtisi tuota johtoa tilailemaan.
Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?
kulutusosia, joten uutta vaan.
yöllä jos avaan nokkapellin niin voi näkyä kiva kipinäsirkus kun vuotovirrat hyppii vääriin paikkoihin. Kyseessä on 10 kilovolttien linjat, joten helpostihan se hyppää väärään paikkaan. Ja jos tulppa tai johto vähänkin huono niin sitä helpommin hyppää johdon kyljestä johonkin toisaalle.
yöllä jos avaan nokkapellin niin voi näkyä kiva kipinäsirkus kun vuotovirrat hyppii vääriin paikkoihin. Kyseessä on 10 kilovolttien linjat, joten helpostihan se hyppää väärään paikkaan. Ja jos tulppa tai johto vähänkin huono niin sitä helpommin hyppää johdon kyljestä johonkin toisaalle.
W212 E350cdi
Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?
Alkuperäiset kumiin valetut johdot vielä eculta puolalle, ja tosiaan päällepäin niin hyväkuntoiset että varmaan vaihdettu jossakin välissä. Oikealla paikallaan tosiaan toimii kuin kello, mutta kun nostaa puolan viereen, alkaa pätkiä. Tulpan johdotkin on ihan terveen oloiset.
Mietin vaan, että tekisikö saman uusillakin johdoilla.
Varmaan on järkevintä hommata valmiiksi uudet johdot, joskus ne kuitenkin pitää vaihtaa.
Mietin vaan, että tekisikö saman uusillakin johdoilla.
Varmaan on järkevintä hommata valmiiksi uudet johdot, joskus ne kuitenkin pitää vaihtaa.
A124 E320 1995
-
- Mersumies
- Viestit: 1642
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?
No elä usko päältäpäin ne kumit voi olla hyvät mutta johtimien eristykset ovat murusina. Mesen tyyppivika on " Maatuva johtosarja ".Siankarlo kirjoitti:Alkuperäiset kumiin valetut johdot vielä eculta puolalle, ja tosiaan päällepäin niin hyväkuntoiset että varmaan vaihdettu jossakin välissä. Oikealla paikallaan tosiaan toimii kuin kello, mutta kun nostaa puolan viereen, alkaa pätkiä. Tulpan johdotkin on ihan terveen oloiset.
Mietin vaan, että tekisikö saman uusillakin johdoilla.
Varmaan on järkevintä hommata valmiiksi uudet johdot, joskus ne kuitenkin pitää vaihtaa.

Meseillään
Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?
Mulla on m104 myllyyn uudet muovikiinnikkeet sinne venakopan kannen alle saa johdot niillä järjestykseen. Jos siis on tarvetta. Kaupan päälle pari ehjää käytettyä esivastusta (2KOhm), se kumitulppa siis puolan ja tulpan väliin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.