M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Siankarlo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 27.11.2016 17:08

M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Auto siis A124 320E, vm. 1995.

Koneessa on jo jakajaton sytytysjärjestelmä, jossa puolat kolmen tulpan päällä ja kukin puola antaa kipinän kahdelle tulpalle.

Ihmettelin, kun kone kehitti kesän aikana satunnaisen mutta pahenevan käyntihäiriön, kone äänestä päätellen neljällä sylinterillä tyhjäkäyntiä mutta kierroksilla yleensä tilanne parempi.

Vika selvisi: Tulppien kannen alla yksi ECU:lta puolalle tuleva johto oli jäänyt kesän alussa tehdyn huollon yhteydessä väärään paikkaan, eli se ei ollut ”kaukalon” laidalla omassa urassaan vaan melkein nojasi tulpan hattuun ja sytytysjohtoon yhden syliterin kohdalla. Johto oikeaan asentoon (omaan uraansa) kauemmaksi tulpasta, ja häiriö hävisi. Koneen käydessä vian sai päälle ja pois liikuttamalla johtoa oikean ja väärän asennon välillä.

Sitten se varsinainen kysymys: sytytysjohdot ovat päälle päin varsin hyväkuntoiset, kuten myös ECUlta puolille tulevat johdot. Auto käy erittäin siististi kun johto on oikeassa paikassa. Voiko siis käyntihäiriön syy olla ihan vaan tuo väärä asento (häiriöt eculta tulevaan signaaliin?), vai onko tuo merkki siitä, että johto on jo vaurioitunut ja toimii nyt vielä sattumalta tuossa yhdessä asennossa.

Olennainen kysymys itselleni sikäli että vaurioitunut johto tekee autosta täysin epäluotettavan, mutta turhaan en lähtisi tuota johtoa tilailemaan.
A124 E320 1995
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Siankarlo kirjoitti:Auto siis A124 320E, vm. 1995.

Koneessa on jo jakajaton sytytysjärjestelmä, jossa puolat kolmen tulpan päällä ja kukin puola antaa kipinän kahdelle tulpalle.

Ihmettelin, kun kone kehitti kesän aikana satunnaisen mutta pahenevan käyntihäiriön, kone äänestä päätellen neljällä sylinterillä tyhjäkäyntiä mutta kierroksilla yleensä tilanne parempi.

Vika selvisi: Tulppien kannen alla yksi ECU:lta puolalle tuleva johto oli jäänyt kesän alussa tehdyn huollon yhteydessä väärään paikkaan, eli se ei ollut ”kaukalon” laidalla omassa urassaan vaan melkein nojasi tulpan hattuun ja sytytysjohtoon yhden syliterin kohdalla. Johto oikeaan asentoon (omaan uraansa) kauemmaksi tulpasta, ja häiriö hävisi. Koneen käydessä vian sai päälle ja pois liikuttamalla johtoa oikean ja väärän asennon välillä.

Sitten se varsinainen kysymys: sytytysjohdot ovat päälle päin varsin hyväkuntoiset, kuten myös ECUlta puolille tulevat johdot. Auto käy erittäin siististi kun johto on oikeassa paikassa. Voiko siis käyntihäiriön syy olla ihan vaan tuo väärä asento (häiriöt eculta tulevaan signaaliin?), vai onko tuo merkki siitä, että johto on jo vaurioitunut ja toimii nyt vielä sattumalta tuossa yhdessä asennossa.

Olennainen kysymys itselleni sikäli että vaurioitunut johto tekee autosta täysin epäluotettavan, mutta turhaan en lähtisi tuota johtoa tilailemaan.
Hei ! Onko ne johdot kumiin valettuina vielä ? Itse vaihdoin nuo Eculta puolille tulevat johdot kuuman kestäviin siliconi johtoihin, kun alkuperäiset mureni käsiin.
Meseillään
Nurmituomas
Mersumies
Mersumies
Viestit: 507
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

kulutusosia, joten uutta vaan.

yöllä jos avaan nokkapellin niin voi näkyä kiva kipinäsirkus kun vuotovirrat hyppii vääriin paikkoihin. Kyseessä on 10 kilovolttien linjat, joten helpostihan se hyppää väärään paikkaan. Ja jos tulppa tai johto vähänkin huono niin sitä helpommin hyppää johdon kyljestä johonkin toisaalle.
W212 E350cdi
Siankarlo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 27.11.2016 17:08

Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Alkuperäiset kumiin valetut johdot vielä eculta puolalle, ja tosiaan päällepäin niin hyväkuntoiset että varmaan vaihdettu jossakin välissä. Oikealla paikallaan tosiaan toimii kuin kello, mutta kun nostaa puolan viereen, alkaa pätkiä. Tulpan johdotkin on ihan terveen oloiset.

Mietin vaan, että tekisikö saman uusillakin johdoilla.

Varmaan on järkevintä hommata valmiiksi uudet johdot, joskus ne kuitenkin pitää vaihtaa.
A124 E320 1995
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Siankarlo kirjoitti:Alkuperäiset kumiin valetut johdot vielä eculta puolalle, ja tosiaan päällepäin niin hyväkuntoiset että varmaan vaihdettu jossakin välissä. Oikealla paikallaan tosiaan toimii kuin kello, mutta kun nostaa puolan viereen, alkaa pätkiä. Tulpan johdotkin on ihan terveen oloiset.

Mietin vaan, että tekisikö saman uusillakin johdoilla.

Varmaan on järkevintä hommata valmiiksi uudet johdot, joskus ne kuitenkin pitää vaihtaa.
No elä usko päältäpäin ne kumit voi olla hyvät mutta johtimien eristykset ovat murusina. Mesen tyyppivika on " Maatuva johtosarja ". :thumbup:
Meseillään
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: M104, sytytysjohtojen asennolla merkitystä?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mulla on m104 myllyyn uudet muovikiinnikkeet sinne venakopan kannen alle saa johdot niillä järjestykseen. Jos siis on tarvetta. Kaupan päälle pari ehjää käytettyä esivastusta (2KOhm), se kumitulppa siis puolan ja tulpan väliin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin