DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
hei, jos auto parkissa, avaimet poissa ja käyttää vaikka jarrusatulat tai esim EGR:n irti (pesu) syntyykö vikareksiteriin vikahälytykset?
Onko autolle kerrottavissa 'huollossa, älä nyt rekisteröi' ? Miten?
Onko autolle kerrottavissa 'huollossa, älä nyt rekisteröi' ? Miten?
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
jos auto on "nukkumassa" eli ohjainlaite sammuneena niin ei jää muistiin vikoja ainakaan. Akku irti niin ei ainakaan rekisteröi mitään
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
eikös juuri akun irroitus laukaise 'vikoja' päälle, näissä foorum viestissä esiintyilee tietoja että osassa autoja jopa akku/akun vaihto pitää 'konffata järjestelmään', eikö...?
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
akun vaihtoa nimenomaan EI tarvitse kertoa autolle (kun ei edes pysty)... kun lukee niitä viestejä tarkemmin niin pitäisi tämän olla jo selvä...
On tottta että akun turha irroittelu lisää riskiä saada jokin sähkölaite rikki, esim. W203 on varsin herkkä akunkengän kipinälle, mutta joskus se on pakkokin tehdä. Monasti hajoamisten yhteydessä kyseessä kuitenkin tilanne missä joko häslätään jotain ylimääräistä, tai viallinen auto haluaa paljon virtaa mitä yhtäkkisesti uudesta akusta tarjotaan tms.
Ei EGR ja jarrupalojen ilmaisinten irroitusten pitäisi vikoja tallentaa kunhan ne virrat eivät ole päällä ja keyless go avaimet pidetään takan piisillä.
On tottta että akun turha irroittelu lisää riskiä saada jokin sähkölaite rikki, esim. W203 on varsin herkkä akunkengän kipinälle, mutta joskus se on pakkokin tehdä. Monasti hajoamisten yhteydessä kyseessä kuitenkin tilanne missä joko häslätään jotain ylimääräistä, tai viallinen auto haluaa paljon virtaa mitä yhtäkkisesti uudesta akusta tarjotaan tms.
Ei EGR ja jarrupalojen ilmaisinten irroitusten pitäisi vikoja tallentaa kunhan ne virrat eivät ole päällä ja keyless go avaimet pidetään takan piisillä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
Varmaan tälläkin palstalla on (ikävä kyllä) kirjoitettu että akun vaihto pitää testerillä kertoa, samoin kuin se että ei tarvitse kertoa. Huutoäänestys tai pelkkä määräenemmistökin auttaa tulkinnassa mutta parempi jos tulkkaa vastauksia kirjoittajia vasten. Vaikkapa MiHe:n kommentteja voi käyttää sellaisenaan.
Itse threadin aiheesta jäin vähän ihmettelemään miksi niitä vikakoodeja pitää viimeiseen asti yrittää välttää. Eipä siitä juuri haittaa ole jos vikamuistiin on jäänyt pikku-f. Siinä pitää polttimotkin vaihtaa kuukauden välein jos haluaa varmistaa että ei jää mitään merkintää vikamuistiin.
Ehkäpä tässä pelättiinkin sellaisia vikakoodeja jotka aiheuttaa esim. moottorin vikavalon tai SRS-valon syttymisen ja jotka ei häviä ilman testerillä kuittausta. Jos jostain tällaisesta oli kyse niin kannattaisi selventää. Foorumilaisten vastaukset sen jälkeen aika erilaisia.
Ei tietenkään haittaa jos välttelee harmittomiakin tallennettuja vikakoodeja mutta jossain kohtaa se voi käydä turhan hankalaksi.
Itse threadin aiheesta jäin vähän ihmettelemään miksi niitä vikakoodeja pitää viimeiseen asti yrittää välttää. Eipä siitä juuri haittaa ole jos vikamuistiin on jäänyt pikku-f. Siinä pitää polttimotkin vaihtaa kuukauden välein jos haluaa varmistaa että ei jää mitään merkintää vikamuistiin.
Ehkäpä tässä pelättiinkin sellaisia vikakoodeja jotka aiheuttaa esim. moottorin vikavalon tai SRS-valon syttymisen ja jotka ei häviä ilman testerillä kuittausta. Jos jostain tällaisesta oli kyse niin kannattaisi selventää. Foorumilaisten vastaukset sen jälkeen aika erilaisia.
Ei tietenkään haittaa jos välttelee harmittomiakin tallennettuja vikakoodeja mutta jossain kohtaa se voi käydä turhan hankalaksi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
omassa 350 sedanissa ei kyllä ecu nuku ikinä. Jos pitää odb donglea, niin anturitiedot voi lukea aina. Ja huomaa kyllä jos esim ottaa airbagin esim irti.
vikalukija on kuitenkin hyvä hommata, ja sillähän ne sitten nollailee. Maksaa itsensä takaisin melko nopeasti, ehkä nopeammin kuin mikään muu työkalu.
vikalukija on kuitenkin hyvä hommata, ja sillähän ne sitten nollailee. Maksaa itsensä takaisin melko nopeasti, ehkä nopeammin kuin mikään muu työkalu.
W212 E350cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
Irrota se dongle, ni pääsee moottorinojhainkin nukkumaan?Nurmituomas kirjoitti:omassa 350 sedanissa ei kyllä ecu nuku ikinä. Jos pitää odb donglea, niin anturitiedot voi lukea aina. Ja huomaa kyllä jos esim ottaa airbagin esim irti.
vikalukija on kuitenkin hyvä hommata, ja sillähän ne sitten nollailee. Maksaa itsensä takaisin melko nopeasti, ehkä nopeammin kuin mikään muu työkalu.
Miten Ecun kautta näkyy Airbag irrotukset? Jos se dongle pitää koko väylää(moottorin?) aktiivisena, niin kannattaa repiä irti, jos autoa yhtään pitempää seisottaa.
2007 R 320cdi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
joo voihan se olla, että se dongle pitää sitä päällä. mutta aika monessa autossa kai pysyy joku tietokone aina päällä, koska pitäähän sen kuunnella avaimia yms käskyjä, että koska pitää tehdä jotain. Esim jos painaa rest nappia, niin luulisi sen tietokoneen olevan päällä, että se voisi reakoida siihen napin painamiseen.
Otin vaan joskus airbagin pois ja kyllä se sen huomasi ja merkkasi viaksi, että airbag on käynyt open circuitissa. En muista oliko dongle silloin kiinni.
Olen vaan käyttänyt sitä donglea torque softan kanssa. Sillä softalla vaan havainnut, että esim pystyy katsomaan paljonko moottorin lämpötila on ja mikä imusarjan ja DPF lämpötila on. Vaikka auto on seissyt yön, en ole avannut ovia, vain avannut torque softan sisältä talossa. Jos bluetooth ylettää, niin anturitiedot näkyy.
Otin vaan joskus airbagin pois ja kyllä se sen huomasi ja merkkasi viaksi, että airbag on käynyt open circuitissa. En muista oliko dongle silloin kiinni.
Olen vaan käyttänyt sitä donglea torque softan kanssa. Sillä softalla vaan havainnut, että esim pystyy katsomaan paljonko moottorin lämpötila on ja mikä imusarjan ja DPF lämpötila on. Vaikka auto on seissyt yön, en ole avannut ovia, vain avannut torque softan sisältä talossa. Jos bluetooth ylettää, niin anturitiedot näkyy.
W212 E350cdi
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
Terminal Control
Wake-up is mainly realized via terminal control
Different terminals are switch on/off based on vehicle states
Switching on a terminal means, that ECUs connected to this terminal are powered
Some ECUs (e.g. Keyless Comfort Entry, Body Computer) are permanently powered, also while the vehicle is parked
During parking, these ECUs are switched into Sleep Mode (to minimize power consumption)
At Sleep Mode: (CAN, LIN, FlexRay-) Transceiver is powered, µC not powered
ECUs are re-activated not via terminal control but via other wake-up mechanisms (local wake-up / bus wake-up)
Often Power Control, (Wake-UP) Transceiver and other functions are collected in so called “System Basis Chips”
Tutorial for Wake Up Schemes and Requirements for Automotive Communication Networks http://grouper.ieee.org/groups/802/3/RT ... a_0712.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
OBD bluetooth adapteri auton liittimessä kuluttaa virtaa Sleep Modessakin. Mulla 40 mA, joka on yhtä paljon kuin k.o. auton Sleep Mode. Jotta moottorin ohjaimeen saisi testerillä yhteyden pitää sen olla hereillä, yleensä niitä ei saa testerillä hereille.
Wake-up is mainly realized via terminal control
Different terminals are switch on/off based on vehicle states
Switching on a terminal means, that ECUs connected to this terminal are powered
Some ECUs (e.g. Keyless Comfort Entry, Body Computer) are permanently powered, also while the vehicle is parked
During parking, these ECUs are switched into Sleep Mode (to minimize power consumption)
At Sleep Mode: (CAN, LIN, FlexRay-) Transceiver is powered, µC not powered
ECUs are re-activated not via terminal control but via other wake-up mechanisms (local wake-up / bus wake-up)
Often Power Control, (Wake-UP) Transceiver and other functions are collected in so called “System Basis Chips”
Tutorial for Wake Up Schemes and Requirements for Automotive Communication Networks http://grouper.ieee.org/groups/802/3/RT ... a_0712.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
OBD bluetooth adapteri auton liittimessä kuluttaa virtaa Sleep Modessakin. Mulla 40 mA, joka on yhtä paljon kuin k.o. auton Sleep Mode. Jotta moottorin ohjaimeen saisi testerillä yhteyden pitää sen olla hereillä, yleensä niitä ei saa testerillä hereille.
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
jep, näinhän se on, auto valvoo itseään ja lepovirrat kiertelee johtimissa myös parkissa ollessaan. Ja kuskin penkin irtikäyttö laukasi airbägin hälytyksen, kuten ylläkin kerrottiin.
Orkkis kysymys oli, voiko autolle kertoa että nyt tehdään huoltotoimenpitetä, joten älä rekisteriöi 'vikoja'? Mielestäni vanhemmissa MB-malleissa ainakin oli näin...?
Uusi kysymys: mikä softa ja adapteripalikka on MB+Androidille toimiva tahattomien vikojen kuittaamiseen? Linkki tilaamiseen..?
Orkkis kysymys oli, voiko autolle kertoa että nyt tehdään huoltotoimenpitetä, joten älä rekisteriöi 'vikoja'? Mielestäni vanhemmissa MB-malleissa ainakin oli näin...?
Uusi kysymys: mikä softa ja adapteripalikka on MB+Androidille toimiva tahattomien vikojen kuittaamiseen? Linkki tilaamiseen..?
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
Suurin osa auton ohjainlaitteista on kuitenkin "kuolleita" parkissa vaikka monilla sähköt onkin päällä. SRS-vikakoodeja ei jää jos auton virrat on pois päältä. Ihan kaikilta vikakoodeilta ei voi välttyä virrat pois kytkemällä mutta äkkiseltään ei tule mieleen yhtään sellaista josta olisi haittaa (tallentuneena vikakoodina).
Berthan auto ei varmasti rekisteröinyt vikakoodeja mutta mikähän sellainen vanha malli olisi ollut jossa autolle kerrotaan (muuten kuin vahvoja kirosanoja käyttäen) ettei rekisteröi vikakoodeja? Aika vanhoilla mersuilla ajelleena en muista yhtään (jos nyt muutenkaan mitään muistaisin).
Berthan auto ei varmasti rekisteröinyt vikakoodeja mutta mikähän sellainen vanha malli olisi ollut jossa autolle kerrotaan (muuten kuin vahvoja kirosanoja käyttäen) ettei rekisteröi vikakoodeja? Aika vanhoilla mersuilla ajelleena en muista yhtään (jos nyt muutenkaan mitään muistaisin).
Re: DIY ja MB vikarekisterit, E350 Coupe CDI 2011
eiks 'näppäinyhdistlemäkomennot' ole aika tavanomainen tapa ohjelmoitavissa laitteissa antaa komentoja, ihan kiroilematta. Usein konffattavet laitteet suunnitellaan myös niin että ohjelmointilaitteen puuttuessa komentoja voidaan antaa vaikkapa tietyillä rajakytkinyhdistelmillä jotka laitteessa joka tapauksessa ovat. Näin esimerkin omaisesti. En muista lainkaan ja en ala arvelemaan mitkä "ikkunat ja konepelti avataan ennen esim parkkiin laittamista ja avaineten poistamista..." voi toki olla että mb-oslata olen nähnyt untakin ja sotken tässä faktaa ja fiktiota.. :=)