Terve.
Paljon olen asiaa googletellut ja lueskellut juttuja, asiaa löytyy laidasta laitaan.
Kaikkeen mieltä askartaviin asiohin ei ole löytynyt vastauskia.
En paljoa Mersuista tiedä, mutta tuo OM606 on ymmärtääkseni yksi parhaimpia moottoreita.
Toki tehdas turbona parempi.
Mutta hinta teknisistä syistä, tuli ostettua vapari koneinen.
Tarkoitus moottori purkaa autosta ja asentaa aivan johonkin muuhun, eli Jeeppiin.
Lähtökohtaisesti kyseisessä Jeepissä on ollut 3.1 TD (5 cyl.) 103kw/138hv @ 3600 rpm ja 384 Nm @ 1800 rpm.
Tuossa OM606.912, ilmoitetut luvut 100kw/136hp @ 5000 rpm ja 210 Nm @ 2200 rpm. (W210 1995 mallin autosta).
Toiset jutut kertoo, että vaparia ei kannata ahtaa, mutta tarkoitus ottaa maltillisia lukemia, lähinnä vääntöä haluan lisää.
Hommahan kävisi helposti, kun asentaisi mekaanisen syöttöpumpun, ei olisi ajonestojen ja muutenkin sähköjen kanssa tekemistä.
Kuitenkin mielihalut olisi rakennella "nykyaikaisesti".
Sähköohjatusta vaparin pumpusta elementit rajoittaa, mutta niillä pääsee kuitenkin jo riittäviin lukemiinkin. Ja kiertokankien kestävyyden rajatkin tulee vastaan.
Oikeastaan tiedon puute iskee tuossa moottorin ohjelmassa.
Vaparin ohjainyksikössä ei lie ole ahtopaine anturille valmista lähtöä, joten joutuisi turbo koneisen ohjaimen hommata?
Vai onko boksissa pinnit valmiina ja sopiva ohjelma sisään, niin osaa anturi tietoa lukea?
Onko vaparin pumpun toiminta identtinen turbon pumpun kanssa, osaako ohjelmallisesti hoitaa ahdon alaisen syötön säädön, vai onko turbo version pumpussa, ulkopuolista ohjausta ahtopaineen mukaan.
Parashan se lopulta olisi, kun pumppu ja turbo hilppeet on kiinni, niin veisi asiansa osaavalle ohjelmointi pajalle penkkiin, joka tekee sellaisen ohjelman, että saadaan vääntö ja tehot ja koko paketti toimimaan kunnolla.
Ja ehkä se tärkein kysymys tässä vaiheessa, sähköohjatun pumpun yksi riesa, ajonesto.
Löytyykö joltain hyvät ohjeet tai ohjelmistot, jolla ajoneston saa koodattua kokonaan pois. Onko ajonesto ohjain yksikössä, pumpun aivossa vai erillinen ulkopuolinen boksi.
Kyseessä stiletti mallin linkku avain.
Mahdollisuus toki, että puran elinluovuttajasta niin paljon tarpeellista osaa, boksit, virtalukko, jne, saan paketin toimimaan ilam ajoneston erillistä purkua.
Myös luistoneston toiminta, mersun omat abs, esp, ym boxit kytketään irti moottorin tiedoista, niin vaikuttaako toimintaan, mutta varmaan siihenkin löytyy moottorin softasta mahdollisuudet poistaa häiritsemästä.
Myös kyseisen mallisen mersun täydellinen sähkökaavio pdf muodossa kiinnostiasi saada.
Helpottaa paljon sähkö töitä.