W638 110 CDI airbag ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

SRS valo palaa ja vikakoodin raportissa (Motonetin) lukee, että Järjestelmä: Rajoittimet, Turvatyyny MT/AT srs
01 Ohjainlaite


Ohjausyksikkö rikki? Mistä sen löytää? Olen yrittänyt etsiä. Jotkut sanovat, että kuljettajan istuimen etupuolelta? Maton altako? Eli muovisesta kynnyslistasta ruuvit irti ja mattoa rullaamaan? Vai onko se istuimen alla akun vieressä? Kun yksikkö on löytynyt niin kannattaisiko ottaa irti, aukaista ja katsoa onko jotakin näkyvästi rikki, jos sais vaikka kolvattua?

Ihmettelen samalla kun äänimerkki ei enää toimi. Käytin rattia irti ja johtoja irti, mutta ei ollut mitään apua. Jostain luin, että äänimerkki ja airbag olisi yhteydessä toisiinsa? Jos vikakoodin lukija väittää, että ohjausyksikössä vika niin voisiko se silti olla tuossa ratin kontaktispiraalissa? Vai onko todennäköisempää, että airbagin vioittunut ohjausyksikkö olisi syynä äänimerkin toimimattomuuteen? En ole siis varma ovatko ne yhteydessä toisiinsa. Mielestäni äänimerkki meni rikki ja SRS-valo ilmaantuivat samoihin aikoihin.

23.6 menee ajokieltoon kun en ole tehnyt jälkitarkastusta ajoissa enkä senkään jälkeen ehtinyt katsastaa kun on ollut kovasti kiireitä. 26.6 on korjaamoaika (jarrupääsylinterin tiivisteiden vaihto).

Kiitoksia jo etukäteen!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5964
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jooti kirjoitti:SRS valo palaa ja vikakoodin raportissa (Motonetin) lukee, että Järjestelmä: Rajoittimet, Turvatyyny MT/AT srs
01 Ohjainlaite


Ohjausyksikkö rikki? Mistä sen löytää? Olen yrittänyt etsiä. Jotkut sanovat, että kuljettajan istuimen etupuolelta? Maton altako? Eli muovisesta kynnyslistasta ruuvit irti ja mattoa rullaamaan? Vai onko se istuimen alla akun vieressä? Kun yksikkö on löytynyt niin kannattaisiko ottaa irti, aukaista ja katsoa onko jotakin näkyvästi rikki, jos sais vaikka kolvattua?

Ihmettelen samalla kun äänimerkki ei enää toimi. Käytin rattia irti ja johtoja irti, mutta ei ollut mitään apua. Jostain luin, että äänimerkki ja airbag olisi yhteydessä toisiinsa? Jos vikakoodin lukija väittää, että ohjausyksikössä vika niin voisiko se silti olla tuossa ratin kontaktispiraalissa? Vai onko todennäköisempää, että airbagin vioittunut ohjausyksikkö olisi syynä äänimerkin toimimattomuuteen? En ole siis varma ovatko ne yhteydessä toisiinsa. Mielestäni äänimerkki meni rikki ja SRS-valo ilmaantuivat samoihin aikoihin.

23.6 menee ajokieltoon kun en ole tehnyt jälkitarkastusta ajoissa enkä senkään jälkeen ehtinyt katsastaa kun on ollut kovasti kiireitä. 26.6 on korjaamoaika (jarrupääsylinterin tiivisteiden vaihto).

Kiitoksia jo etukäteen!
Vika johtuu todenköisimmin juuri siellä ratin alla olvasta spirli jutusta (hakemalla löytyy juttua muissa melissa samn tyyppinen litos) tai sitten ratti tolpan muista johdoista eikä airbägin(srs) ohjain laiteesta,

mikä on siellä penkin jalan sisäpuolella tai sitten mainitusa paikassa maton alla

se mitä kannatta nyt tehdä enne muita jatko toimia hakeutua jonekkin ko auto paremmin lukevaan testerriin
moto neti testeri lukee ko mallia huonosti aj usein tulee vääriä tuloksia(kuten tässä melko varmasti)
Mökkillä
'
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

FinlandMerceds kirjoitti:
Jooti kirjoitti:SRS valo palaa ja vikakoodin raportissa (Motonetin) lukee, että Järjestelmä: Rajoittimet, Turvatyyny MT/AT srs
01 Ohjainlaite


Ohjausyksikkö rikki? Mistä sen löytää? Olen yrittänyt etsiä. Jotkut sanovat, että kuljettajan istuimen etupuolelta? Maton altako? Eli muovisesta kynnyslistasta ruuvit irti ja mattoa rullaamaan? Vai onko se istuimen alla akun vieressä? Kun yksikkö on löytynyt niin kannattaisiko ottaa irti, aukaista ja katsoa onko jotakin näkyvästi rikki, jos sais vaikka kolvattua?

Ihmettelen samalla kun äänimerkki ei enää toimi. Käytin rattia irti ja johtoja irti, mutta ei ollut mitään apua. Jostain luin, että äänimerkki ja airbag olisi yhteydessä toisiinsa? Jos vikakoodin lukija väittää, että ohjausyksikössä vika niin voisiko se silti olla tuossa ratin kontaktispiraalissa? Vai onko todennäköisempää, että airbagin vioittunut ohjausyksikkö olisi syynä äänimerkin toimimattomuuteen? En ole siis varma ovatko ne yhteydessä toisiinsa. Mielestäni äänimerkki meni rikki ja SRS-valo ilmaantuivat samoihin aikoihin.

23.6 menee ajokieltoon kun en ole tehnyt jälkitarkastusta ajoissa enkä senkään jälkeen ehtinyt katsastaa kun on ollut kovasti kiireitä. 26.6 on korjaamoaika (jarrupääsylinterin tiivisteiden vaihto).

Kiitoksia jo etukäteen!
Vika johtuu todenköisimmin juuri siellä ratin alla olvasta spirli jutusta (hakemalla löytyy juttua muissa melissa samn tyyppinen litos) tai sitten ratti tolpan muista johdoista eikä airbägin(srs) ohjain laiteesta,

mikä on siellä penkin jalan sisäpuolella tai sitten mainitusa paikassa maton alla

se mitä kannatta nyt tehdä enne muita jatko toimia hakeutua jonekkin ko auto paremmin lukevaan testerriin
moto neti testeri lukee ko mallia huonosti aj usein tulee vääriä tuloksia(kuten tässä melko varmasti)
Kyseessä oleva ohjausyksikkö sijaitsee penkin jalustassa, alimmaisena kaikista hilppeistä. (Omassa kiinnikkeessään jossa myös oma maadoituspiste ko. boksille). Ei missään maton alla.

Äänitorven toiminta on helppo testata antamalla sille 12V, torven toinen johdinhan on maadoitus (mittaa senkin jatkuvuus). Jos torvi soi, niin vika voi olla johdotusissa muualla, mukaanlukien se ratin spiraali (joka todennäköisemmin on "syyllinen").

Motonetin yleistesteri on valittu useista vaihtoehdoista täyttämään niiden pikahuoltojen tarpeen, ei se voikaan olla täydellinen. Osa noista yleistestereistä ehkä näyttäisi tämän ongelmakohdan oikein oikein, mene ja tiedä. Käyttämässäni Wurthin testerissä on opastettu testaustoiminto ja mittausarvot vian löytämiseen.

Vakio starillakaan ei saa kaikkia viton ongelmia selätettyä, koska silläkään ei pääse kaikkiin ohjausyksiköihin käsiksi. Pitäisi kai olla HHTWIN, näin olen antanut itseni ymmärtää :?:
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5964
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Vitollinen kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Jooti kirjoitti:SRS valo palaa ja vikakoodin raportissa (Motonetin) lukee, että Järjestelmä: Rajoittimet, Turvatyyny MT/AT srs
01 Ohjainlaite


Ohjausyksikkö rikki? Mistä sen löytää? Olen yrittänyt etsiä. Jotkut sanovat, että kuljettajan istuimen etupuolelta? Maton altako? Eli muovisesta kynnyslistasta ruuvit irti ja mattoa rullaamaan? Vai onko se istuimen alla akun vieressä? Kun yksikkö on löytynyt niin kannattaisiko ottaa irti, aukaista ja katsoa onko jotakin näkyvästi rikki, jos sais vaikka kolvattua?

Ihmettelen samalla kun äänimerkki ei enää toimi. Käytin rattia irti ja johtoja irti, mutta ei ollut mitään apua. Jostain luin, että äänimerkki ja airbag olisi yhteydessä toisiinsa? Jos vikakoodin lukija väittää, että ohjausyksikössä vika niin voisiko se silti olla tuossa ratin kontaktispiraalissa? Vai onko todennäköisempää, että airbagin vioittunut ohjausyksikkö olisi syynä äänimerkin toimimattomuuteen? En ole siis varma ovatko ne yhteydessä toisiinsa. Mielestäni äänimerkki meni rikki ja SRS-valo ilmaantuivat samoihin aikoihin.

23.6 menee ajokieltoon kun en ole tehnyt jälkitarkastusta ajoissa enkä senkään jälkeen ehtinyt katsastaa kun on ollut kovasti kiireitä. 26.6 on korjaamoaika (jarrupääsylinterin tiivisteiden vaihto).

Kiitoksia jo etukäteen!
Vika johtuu todenköisimmin juuri siellä ratin alla olvasta spirli jutusta (hakemalla löytyy juttua muissa melissa samn tyyppinen litos) tai sitten ratti tolpan muista johdoista eikä airbägin(srs) ohjain laiteesta,

mikä on siellä penkin jalan sisäpuolella tai sitten mainitusa paikassa maton alla

se mitä kannatta nyt tehdä enne muita jatko toimia hakeutua jonekkin ko auto paremmin lukevaan testerriin
moto neti testeri lukee ko mallia huonosti aj usein tulee vääriä tuloksia(kuten tässä melko varmasti)
Kyseessä oleva ohjausyksikkö sijaitsee penkin jalustassa, alimmaisena kaikista hilppeistä. (Omassa kiinnikkeessään jossa myös oma maadoituspiste ko. boksille). Ei missään maton alla.

Äänitorven toiminta on helppo testata antamalla sille 12V, torven toinen johdinhan on maadoitus (mittaa senkin jatkuvuus). Jos torvi soi, niin vika voi olla johdotusissa muualla, mukaanlukien se ratin spiraali (joka todennäköisemmin on "syyllinen").

Motonetin yleistesteri on valittu useista vaihtoehdoista täyttämään niiden pikahuoltojen tarpeen, ei se voikaan olla täydellinen. Osa noista yleistestereistä ehkä näyttäisi tämän ongelmakohdan oikein oikein, mene ja tiedä. Käyttämässäni Wurthin testerissä on opastettu testaustoiminto ja mittausarvot vian löytämiseen.

Vakio starillakaan ei saa kaikkia viton ongelmia selätettyä, koska silläkään ei pääse kaikkiin ohjausyksiköihin käsiksi. Pitäisi kai olla HHTWIN, näin olen antanut itseni ymmärtää :?:
Täysin vakio starilla pääsee kaikkin viton yksiköihin,

Oikeen olet ymmärtänyt tuon että pitää olla hhtwin ja se on osa vakio staria jos sitä ei ole
on systeemi puttelinen eikä vakio :roll:
lisä muttujia tule sitten vielä siitä minkä ikäinen vito on, onko isolla pyöreällä vaiko suorakiteen muotoisella liittimellä,
sekin vaihtele mitkä yksiköt näytettään hhtwin ja mitkä das puolella
Mökkillä
'
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

FinlandMerceds kirjoitti:
Täysin vakio starilla pääsee kaikkin viton yksiköihin,

Oikeen olet ymmärtänyt tuon että pitää olla hhtwin ja se on osa vakio staria jos sitä ei ole
on systeemi puttelinen eikä vakio :roll:
lisä muttujia tule sitten vielä siitä minkä ikäinen vito on, onko isolla pyöreällä vaiko suorakiteen muotoisella liittimellä,
sekin vaihtele mitkä yksiköt näytettään hhtwin ja mitkä das puolella
Kiitos, aina sitä vanhakin oppii jotain uutta. Omassa Vitossa on se vakio obd2-liitin, joten siltä osin testerin löytäminen on helpompaa. Star ei ole minulle tuttu, joten tulee välillä näitä mutu-juttuja...
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

Tuli tilattua tuo airbagin kosketinosa "spiraali" romuttamolta. Ei ollut niin kallis ja kohtuullinen työ vaihtaa. Katsotaan, jos sillä korjaantuisi.
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

Tuli vaihdettua tuo "spiraali", mutta ongelma ei poistunut: äänitorvi ei edelleenkään toimi ja vikavalo palaa. Irroitin airbagboxin ajatuksena aukaista se ja katsoa löytyisikö palanutta kondensaattoria tai muuta rikkinäistä, mutta sen avaaminen on näköjään tehty hankalaksi kun on joillakin naulan tapaisilla kiinni. Olen lukenut nollaamisen mahdollisuudesta, mutta ei ole selvinnyt kuinka sellainen toimenpide kotioloissa tehtäisiin. Yksinkertainen kysymys onkin, että mitä kannattaa seuraavaksi tehdä? Laitoin yhdelle foorumilaiselle yksityisviestiäin kun sain sellaisen kuvan, että tietää näistä asioista ehkä enemmänkin, mutta toki laitan päivitystä tilanteeseen näin julkisestikin siltä varalta, että foorumin suojissa lymyilisi enemmänkin asiasta enemmän tajuavia.

Kiitän etukäteen mahdollisesta avusta!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5964
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jooti kirjoitti:Tuli vaihdettua tuo "spiraali", mutta ongelma ei poistunut: äänitorvi ei edelleenkään toimi ja vikavalo palaa. Irroitin airbagboxin ajatuksena aukaista se ja katsoa löytyisikö palanutta kondensaattoria tai muuta rikkinäistä, mutta sen avaaminen on näköjään tehty hankalaksi kun on joillakin naulan tapaisilla kiinni. Olen lukenut nollaamisen mahdollisuudesta, mutta ei ole selvinnyt kuinka sellainen toimenpide kotioloissa tehtäisiin. Yksinkertainen kysymys onkin, että mitä kannattaa seuraavaksi tehdä? Laitoin yhdelle foorumilaiselle yksityisviestiäin kun sain sellaisen kuvan, että tietää näistä asioista ehkä enemmänkin, mutta toki laitan päivitystä tilanteeseen näin julkisestikin siltä varalta, että foorumin suojissa lymyilisi enemmänkin asiasta enemmän tajuavia.

Kiitän etukäteen mahdollisesta avusta!
Yksi hyväksi havaittu konsti vikojen selvitellyn on katsoa testerillä että mitä se näytää siellä olevan vikana
ja nimen omaan mersuun tarkoitetulla testerillä
Mökkillä
'
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

FinlandMerceds kirjoitti:
Jooti kirjoitti:Tuli vaihdettua tuo "spiraali", mutta ongelma ei poistunut: äänitorvi ei edelleenkään toimi ja vikavalo palaa. Irroitin airbagboxin ajatuksena aukaista se ja katsoa löytyisikö palanutta kondensaattoria tai muuta rikkinäistä, mutta sen avaaminen on näköjään tehty hankalaksi kun on joillakin naulan tapaisilla kiinni. Olen lukenut nollaamisen mahdollisuudesta, mutta ei ole selvinnyt kuinka sellainen toimenpide kotioloissa tehtäisiin. Yksinkertainen kysymys onkin, että mitä kannattaa seuraavaksi tehdä? Laitoin yhdelle foorumilaiselle yksityisviestiäin kun sain sellaisen kuvan, että tietää näistä asioista ehkä enemmänkin, mutta toki laitan päivitystä tilanteeseen näin julkisestikin siltä varalta, että foorumin suojissa lymyilisi enemmänkin asiasta enemmän tajuavia.

Kiitän etukäteen mahdollisesta avusta!
Yksi hyväksi havaittu konsti vikojen selvitellyn on katsoa testerillä että mitä se näytää siellä olevan vikana
ja nimen omaan mersuun tarkoitetulla testerillä
Kiitoksia neuvosta. Minulla ei kyllä sellaista testeriä ole enkä nyt arvaa minkälaista testeriä tarkkaan ottaen tarkoitat. STAR-niminen laite ainakin esiintyy foorumeilla usein. Onko muitakin vaihtoehtoja kuin kiikuttaa auto jollekin merkkikorjaamolle testattavaksi?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5964
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jooti kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Jooti kirjoitti:Tuli vaihdettua tuo "spiraali", mutta ongelma ei poistunut: äänitorvi ei edelleenkään toimi ja vikavalo palaa. Irroitin airbagboxin ajatuksena aukaista se ja katsoa löytyisikö palanutta kondensaattoria tai muuta rikkinäistä, mutta sen avaaminen on näköjään tehty hankalaksi kun on joillakin naulan tapaisilla kiinni. Olen lukenut nollaamisen mahdollisuudesta, mutta ei ole selvinnyt kuinka sellainen toimenpide kotioloissa tehtäisiin. Yksinkertainen kysymys onkin, että mitä kannattaa seuraavaksi tehdä? Laitoin yhdelle foorumilaiselle yksityisviestiäin kun sain sellaisen kuvan, että tietää näistä asioista ehkä enemmänkin, mutta toki laitan päivitystä tilanteeseen näin julkisestikin siltä varalta, että foorumin suojissa lymyilisi enemmänkin asiasta enemmän tajuavia.

Kiitän etukäteen mahdollisesta avusta!
Yksi hyväksi havaittu konsti vikojen selvitellyn on katsoa testerillä että mitä se näytää siellä olevan vikana
ja nimen omaan mersuun tarkoitetulla testerillä
Kiitoksia neuvosta. Minulla ei kyllä sellaista testeriä ole enkä nyt arvaa minkälaista testeriä tarkkaan ottaen tarkoitat. STAR-niminen laite ainakin esiintyy foorumeilla usein. Onko muitakin vaihtoehtoja kuin kiikuttaa auto jollekin merkkikorjaamolle testattavaksi?
Onhan niitä testeritä (siis sehän on ainoa testeri kun mersusta puhuttaan)
vaikka missä ei siksi tarvitse mennä merkki liikeesen
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5964
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kävithän nollamassa(vaikka sillä motonetin kapistuksella jos se siltä jotain näytii niin satta silläkin onnistua) vikakoodit tuon spiralin vaihdon jälkeen, valomeinaan ei sammu jos sytemille ei ole kuitattu että kaikki on nyt kunnossa
Mökkillä
'
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

Auto on ajokiellossa niin ei tullut mieleen käydä. Olisi kyllä pitänyt. Olisiko siis parasta nyt vaan laittaa boxi paikalleen ja käydä nollaamassa? Toinen syy miksi tuo nollaaminen ei tullut siinä vaiheessa mieleen on se kun tuo äänimerkkikään ei alkanut toimimaan. Jotenkin oletin, että kun se ei tullut kuntoon tuolla spiraalin vaihdolla niin vika on edelleen sama. Mutta toimiiko homma niin, että vasta nollauksen jälkeen äänimerkkikin vasta alkaa toimimaan?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5964
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jooti kirjoitti:Auto on ajokiellossa niin ei tullut mieleen käydä. Olisi kyllä pitänyt. Olisiko siis parasta nyt vaan laittaa boxi paikalleen ja käydä nollaamassa? Toinen syy miksi tuo nollaaminen ei tullut siinä vaiheessa mieleen on se kun tuo äänimerkkikään ei alkanut toimimaan. Jotenkin oletin, että kun se ei tullut kuntoon tuolla spiraalin vaihdolla niin vika on edelleen sama. Mutta toimiiko homma niin, että vasta nollauksen jälkeen äänimerkkikin vasta alkaa toimimaan?
Ei ääni merkin kohdalla, mikä kyllä vitta siihen että vika on yhä ellei sitten ole 2 eri vikaa
olikos uusisprali varmasti ehjä, liitimet kunnolla kiinni, ratti tolpan johdot muuten kuunnossa
Mökkillä
'
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

Tilasin sen romuttamoliikkeestä niin oletan kyllä lähtökohtaisesti, että osa on tarkistettu ja kunnossa. Rattitolpan johtojen pitäisi olla kunnossa, olen moneen kertaan katsonut läpi. Penkin alla olevat liittimet olen katsonut läpi monta kertaa sekä apukuskin jalkatilan johdot. Apukuskin jalkatilassa on kyllä yksi punainen liitin irrallaan, mutta sille ei löydy vastaliitintä. Muutenkin noita yksinäisiä liittimiä on muutamia, joille ei löydy kaveria. Kaikki airbagiin liittyvät sulakkeet on kunnossa. Onko airbagille joku rele jossain, mikä kannattaisi tarkastaa? En nyt kyllä enää tiedä muuta kuin tekisi mieli aukaista ohjainboxi ja nähdä piirilevy, vaikka tuskin sekään veisi hommaa yhtään eteenpäin.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Jooti kirjoitti:Tilasin sen romuttamoliikkeestä niin oletan kyllä lähtökohtaisesti, että osa on tarkistettu ja kunnossa. Rattitolpan johtojen pitäisi olla kunnossa, olen moneen kertaan katsonut läpi. Penkin alla olevat liittimet olen katsonut läpi monta kertaa sekä apukuskin jalkatilan johdot. Apukuskin jalkatilassa on kyllä yksi punainen liitin irrallaan, mutta sille ei löydy vastaliitintä. Muutenkin noita yksinäisiä liittimiä on muutamia, joille ei löydy kaveria. Kaikki airbagiin liittyvät sulakkeet on kunnossa. Onko airbagille joku rele jossain, mikä kannattaisi tarkastaa? En nyt kyllä enää tiedä muuta kuin tekisi mieli aukaista ohjainboxi ja nähdä piirilevy, vaikka tuskin sekään veisi hommaa yhtään eteenpäin.
Ekaksi se torvi, oletko tarkistanut torven molemmat liittimet. Kai sinulta löytyy yleismittari? Kun kaikki on kunnossa, niin ratin keskiötä reippaasti painamalla toiseen tulee 12V releen K14 tai K37 kautta (mallista riippuen, harmi kun kaavioita on erilaisia).
Toinen, se ruskea johdin on auton maadoituspisteen kautta yhteydessä akun miinusnapaan. Jos nyt jännite tulee niin itse torvi tai maadoitus on viallinen, muutoin vikaa on muualla (johdotus, torven kytkin, rele yms.) Jännite näihin tulee virtapiirin 15 kautta, eli virtalukon ohjauspiiri (steering column). Se punainen litteä liitin on luultavasti optiona olevan apukuskin airbagin, tai sitten ei 8)

Spiraalissa luultavasti on neljä johdinta: violetti ja vihreä yhdistävät airbagin ja control modulen, mustat yhdistävät torven kytkimen ratissa ja torven releen. Laitan näiden kaavion, jos on tarpeen/ja ehdin.

Eli mittaile se spiraali. Kannattaa myös hakeutua luetuttamaan ja kuittaamaan ne vikakoodit johonkin mb-korjaamolle tai starin omistavan mb-miehen luokse. Ei sen pelkän vikakoodien luvun luulisi paljoa maksavan. Älä vielä avaa sitä boksia.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

Omistan kyllä halvan yleismittarin, jossa toimintoja on. Spiraalinhan vaihdoin toimivaan jo aikaisemmin, mutta ei auttanut. Kävin kylässä paikallisella foorumilaisella, jolla on Star testeri. Testeri ei saanut yhteyttä ohjainboxiin eikä moneen muuhunkaan paikkaan. Outoa koska edellisenäpäivänä Motonetissa pystyivät Boschin testerillä lukemaan vikakoodin, joka oli siis... Järjestelmä: Rajoittimet, Turvatyyny MT/AT srs
01 Ohjainlaite

Voiko tuon srs-valon jotenkin itse nollata? Kun näitä foorumin juttuja lukee niin tuntuu kyllä tietoa ja osaamista olevan, mutta koskaan ei ihan täysin selviä, miten puheena olevat toimenpiteet loppujen lopuksi suoritetaan. On "kuusen alla" koodikieltä ym. ja osaamista ja kokemusta, mutta mutta. Tarkistin äänimerkin releenkin ja se oli kunnossa. Viereinen täsmälleen samanlainen rele oli sumuvaloille. Vaihdoin niiden paikkoja ja sumuvalo toimi edelleen, mutta äänitorvi ei.

EDIT: Kävin mittaamassa äänimerkille tulevat johdot ja ovat mykkiä. Siihen mustaan liittimeen taas tulee virtaa, joka on ensimmäinen spiraalilta lähteviltä äänimerkin johdoilta jalkatilassa. Siellä on siis joku katkos juuri siellä, minne ei pääse käsiksi eli kojelaudan ja konehuoneen välillä tai sitten ei. Mutta onko SRS-valon palaminen tähän äänitorviongelmaan yhteydessä?

Myöskään spiraalilta lähtevän airbag johtosarjan punaiselle liittimelle tulevaan kahteen johtoon ei tule virta.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5964
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jooti kirjoitti:Omistan kyllä halvan yleismittarin, jossa toimintoja on. Spiraalinhan vaihdoin toimivaan jo aikaisemmin, mutta ei auttanut. Kävin kylässä paikallisella foorumilaisella, jolla on Star testeri. Testeri ei saanut yhteyttä ohjainboxiin eikä moneen muuhunkaan paikkaan. Outoa koska edellisenäpäivänä Motonetissa pystyivät Boschin testerillä lukemaan vikakoodin, joka oli siis... Järjestelmä: Rajoittimet, Turvatyyny MT/AT srs
01 Ohjainlaite

Voiko tuon srs-valon jotenkin itse nollata? Kun näitä foorumin juttuja lukee niin tuntuu kyllä tietoa ja osaamista olevan, mutta koskaan ei ihan täysin selviä, miten puheena olevat toimenpiteet loppujen lopuksi suoritetaan. On "kuusen alla" koodikieltä ym. ja osaamista ja kokemusta, mutta mutta. Tarkistin äänimerkin releenkin ja se oli kunnossa. Viereinen täsmälleen samanlainen rele oli sumuvaloille. Vaihdoin niiden paikkoja ja sumuvalo toimi edelleen, mutta äänitorvi ei.

EDIT: Kävin mittaamassa äänimerkille tulevat johdot ja ovat mykkiä. Siihen mustaan liittimeen taas tulee virtaa, joka on ensimmäinen spiraalilta lähteviltä äänimerkin johdoilta jalkatilassa. Siellä on siis joku katkos juuri siellä, minne ei pääse käsiksi eli kojelaudan ja konehuoneen välillä tai sitten ei. Mutta onko SRS-valon palaminen tähän äänitorviongelmaan yhteydessä?

Myöskään spiraalilta lähtevän airbag johtosarjan punaiselle liittimelle tulevaan kahteen johtoon ei tule virta.
SRS
Valon voi itse nollatta sopivalla testerillä jotkut hyvin harvat myös kuitaantuvat itsekseen kun järjestelmä on havinnut tarpeeksi monta perätäistä ehjää kertaa itse testissä(lähinnä istuin maton viat)

jos star ei saa yhteyttä jonnekin niin yleensä vikana on sähkön puute siitä boxsista minnen ei yhteyttä tule

(myös se voi näytää siltä että paljon boxseja minne ei saa yhteytä kun se testatessa käy niitä läp näytöllä hht "hämää" vielä enemän kun nekin jää siihen listaan näkymään) mutta jos hht ei käynnisty ollenkaan se taas on bugi testerin softassa ja silloin ei yhteyttä isoon ossan tuon ikäisen viton boxseista saa)

sillä tavall tuo torvi vaiva voi liittyä tähän srs vikaan että johdot/syöttö samasta paikka rikki/huono kontakti,
siis jos oletettan että se sprilai on kunnossa
Mökkillä
'
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

Kiitoksia hyvästä infosta. Varsinkin tuo testerijuttu oli tärkeää saada tietoon tässä vaiheessa, että se saattoi olla testeristä kiinni kun ei avannut boxeja (näytti huutomerkkiä monien kohdalla kun alkoi lataamaan sitä listaa siihen). Sain kollegalta toisen paikallisen testerimiehen yhteystiedot. Pyrin ensiviikon aikana käymään sielläkin.

Kävin tänään hakemassa kontaktisparyta. Suhauttelen sillä joku päivä asiaan liittyviä kontakteja läpi.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5964
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jooti kirjoitti:Kiitoksia hyvästä infosta. Varsinkin tuo testerijuttu oli tärkeää saada tietoon tässä vaiheessa, että se saattoi olla testeristä kiinni kun ei avannut boxeja (näytti huutomerkkiä monien kohdalla kun alkoi lataamaan sitä listaa siihen). Sain kollegalta toisen paikallisen testerimiehen yhteystiedot. Pyrin ensiviikon aikana käymään sielläkin.

Kävin tänään hakemassa kontaktisparyta. Suhauttelen sillä joku päivä asiaan liittyviä kontakteja läpi.
Kannattaa pitää mielessä varsinkin hht kohdalla että kun se näytää lopuksi listan ja siinä on niitä huutomerkejä jonkin boxsin kohdilla että onko autossa selaisi boxseja oleenkaan ja jos das tai hht näytää huutomerkkiä siinä kohdin kun vielä lataa sitä listaa niin odotelle rauhassa
Mökkillä
'
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

Näyttääkö penkinalus tutulta muiden Vitolla ajavien silmään? Onko tuossa jotain outoa tai puutteita? Istuinlämmittimen valkoinen liitin on irti.

https://johannestyppo.kuvat.fi/kuvat/IM ... 110704.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

https://johannestyppo.kuvat.fi/kuvat/IM ... 110624.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Jooti kirjoitti:Näyttääkö penkinalus tutulta muiden Vitolla ajavien silmään? Onko tuossa jotain outoa tai puutteita? Istuinlämmittimen valkoinen liitin on irti.

https://johannestyppo.kuvat.fi/kuvat/IM ... 110704.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

https://johannestyppo.kuvat.fi/kuvat/IM ... 110624.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä se on ihan vakio Viton penkinalus, ainakin minulla on samanlainen (ja edellisessäkin oli).
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Jooti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.12.2018 19:51

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Jooti »

Mikä noista on airbag istuinmaton liitin? Jompikumpi mustista liittimistä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18408
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kai siellä mattoa olekaan. Liitin olisi keltainen.
Jos Star näyttää että boksi on rikki, niin sitten se on rikki ja joutuu vaihtamaan. Tai joku muu komponentti. Yhtään mitään osaa ei kannata vaihtaa arvailemalla. Maksaa ne jotain purkaamollakin.
wiimax.fi
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 110 CDI airbag ongelma

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

dealer kirjoitti:Ei kai siellä mattoa olekaan. Liitin olisi keltainen.
Jos Star näyttää että boksi on rikki, niin sitten se on rikki ja joutuu vaihtamaan. Tai joku muu komponentti. Yhtään mitään osaa ei kannata vaihtaa arvailemalla. Maksaa ne jotain purkaamollakin.
Näin se on, siellä ei ole mitään istuinmattoa. Tuo keltainen boksi A 000 820 62 26 on Control unit "Seat heating", samaa boksia käytetään useissa muissakin aikakauden mb-malleissa. Ne mustat liittimet ovat ymmärtääkseni penkin sähkösäädin optioita, katselin juuri Viton "Front seat" kuvia. Yhdessäkään ei ole airbagia penkeissä.

Eli ne ketjun aloittajan auton airbag-ongelmat eivät kaiketi liity tähän.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Vastaa Viestiin