Auto paskaksi...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

vähäisistä kokemuksista voin sanoa että airbag pamahtaa aikasta lujaa naamaan. Entisen voortini airbag paukahti naamaan alle 40km/h vauhdista ja pää sekaisin seuraavat kolme päivää. Parin päivän ajan kävely oli hankalaa. Harmittelin ostotilanteessa airbagin ja ABS:ien puuttumista Mersustani, mutta myyjä ja appeni saivat puhuttua ympäri ja menin ostamaan kyseisen rassin.
w201 190D
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

make kirjoitti:Juupa,noi airbagit ovat aika oikukkaita laitteita,sekä myöskin vaarallisia,ainakin meille pelastushenkilöille,koska laukeamaton airbag saattaa pahimmassa tapauksessa jopa tappaa pelastajan,jos hän jää ratin ja pelastettavan väliin :roll:
Jenkeissä yksi palomies kuoli,kun selkäranka murtui airbagin lauettua,pelastustilanteessa,pelastusopistolla testattiin noita bägejä,ja voin sanoa,että siinä on melkoisesti voimaa,kun se tömähtää,eli pitääkään ehdottomasti vyö kiinni,kun ajatte bägillä varustettua autoa,ja muutenkin :wink:
On se kuin tempaisisi vastapalloon :shock:
:shock: huhhuh että joku ihan kuollu air bagin kans, ja niiden pitäs pelastaa ihmisii :?
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

arzi kirjoitti:vastapuolen fordin rieska meni ajokunnottomaksi :)
haha! oikein! taas on autoilevan ihmisen maailma parempi paikka :P
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

merkki vaihtui...

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Valitettavasti täytyy tunnustaa, että merkki vaihtui johtotähdestä maatalouskoneeseen...
Alla on nyt Volvo V70 2,5D -00, ihan hyvä peli se tuokin tuntuu olevan vaikkei merssu olekaan.
Vakuutusten kanssa kaikki meni ihan ok. Sain sen mitä olin mersusta maksanut.
Täytyy tätä foorumia seurailla ettei täysin unohdu mersut...

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

No..se pitää muistaa kuitenkin että peltiä saa aina uutta..terveys kun menee niin se voi mennä ikuisesti..
Eli paskat auton vaurioista..kunhan itse olet ehjä..vakuutusyhtiö hoitaa uutta "peltiä" hajonneen tilalle.. :) :)
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Lindroos kirjoitti:Jotain positiivista on se että et ittees enempää satuttanu, peltiä ja autoja saa aina lisää mutta omaa henkeä tai terveyttä ei. Itse tuli näitä asioita joskus mietittyä kun 15 kesäsenä kortiton kuski ajo tasaarvosessa risteyksessä mun päälle. Oikean reiden avomurtuma ja lääkärin ensimmäinen kommentti seuraavana aamuna oli että tuskin kävelen koskaan omilla jaloilla. Silloisen reilun 2vk sairaalaoleskelun aikana tuli mietittyä että antasin mitä vaan jos sais kävellä normaalisti eikä tarvis tekojalkaa tai pyörätuolia. No nykyään on kaikki hyvin kun jalka saatiin kasaan ja mitään pysyviä vammoja ei kuitenkaan jäänyt lukuunottamatta leikkausarpia reidessä. Intissä tuli joustua reilu 3000m cooperissa joten kai se on kunnossa :wink:
Yli ajaja sai varmaan lämmintä kättä ja kunnianosotuksia?? :x vai saiko jopa sakkoja? On siinä varmaan tullu parit kerrat mietittyä maailman menoa kun siellä sairaalassa on maattu :?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tovayryn kirjoitti: :shock: huhhuh että joku ihan kuollu air bagin kans, ja niiden pitäs pelastaa ihmisii :?
Onhan näistä esimerkkejä, kun bagi on lauennut väärässä paikassa. Esimerkiksi turvatyynyä vasten oleva lasten turvaistuin lähtee airbagin mahdollisesti lauetessa kuin leppäkeihäs kohti kattoa ja arvailla vain voi, miten lapselle tuolissa käy.

Airbagihan on suunniteltu suojaamaan ihmistä siinä kolaritilanteessa ja tässä se toimii turvavöiden vaikutusta tehostavana laitteena. Eli vyöt on se tärkein ja bagi sitten piste i:n päälle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Aku P kirjoitti:Airbagihan on suunniteltu suojaamaan ihmistä siinä kolaritilanteessa ja tässä se toimii turvavöiden vaikutusta tehostavana laitteena. Eli vyöt on se tärkein ja bagi sitten piste i:n päälle.
Aivan. SRS = Secondary Restraint System. Toinen versio on Supplemental Restraint System.

Eli sama suomeksi, toissijainen/täydentävä paikallaanpitojärjestelmä. Vyöt on se tärkein ja bägit sitten siinä apuna.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

No nih :!:
Nyt sitten tapahtui meilläkin.

Joku pikku-Toyota puski perään liikennevaloissa.
Valot olivat vaihtuneet keltaiselle ja jarrutus tietty valoihin, kun punainen oli tulossa.

Eikös Toyota perään :evil:
Olisipa siinäkin ollut kitkarenkaat alla, niin pysyähtyisikin ajoissa :wink:

Vetokoukku pelasti paljon, puskuri halkesi ja todennäköisesti koukkukin on siirtynyt eteenpäin, sillä mielestäni tojo ei puskuriin osunut vaan halkeaminen on tapahtunut kiinnikeiden siirtymisen aiheuttamasta jännityksestä muoviin.
Toyotasta tuli jäähdytysnesteet pihalle.

Tiistai meneekin sitten vakuutusyhtiöllä asioita selvitellessä :twisted:
Toivottavasti tulee jouluksi kuntoon, muuten menee lomareissu pilalle.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Kun väykkyyn asennetaan alkuperäinen vetokoukku ainakin pajan lattialla olevien osien paljoudesta voisi päätellä, että melkein koko taka-akselisto menee uusiksi. Katso että saat tarpeeksi paljon uutta tavaraa akselistoosi. Jos koukku on siirtynyt, varmaankin suurin osa vetokoukun kiinnitysrakenteista on vioittunut.

Edit: vai olikohan se C-mallissa :?:
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Taxana kirjoitti:Kun väykkyyn asennetaan alkuperäinen vetokoukku ainakin pajan lattialla olevien osien paljoudesta voisi päätellä, että melkein koko taka-akselisto menee uusiksi.
Huh!
Kuulostaapa hurjalta.
Päältä päin ei osaa sanoa varmaksi, onko koukku siirtynyt vai ei.
Pakko päästä altapäin katsomaan.


Mutta mitäs muita vaurioita tuollainen reipas kolaus saattaa aiheuttaa?

Kävi nimittäin niin, että muutaman kymmenen kilometrin jälkeen syttyi ABS, BAS ja ESP -valot palamaan.
Sammutin moottorin, käytin avaimen pois virtalukosta ja vikailmoitukset poistuivat, ainakin tällä kertaa.
Mieleen vaan jäi kaivelemaan, että olisiko sillä kolauksella ollut kuitenkin osansa tähänkin ilmiöön....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Ari66 kirjoitti:No nih :!:
Nyt sitten tapahtui meilläkin.

Joku pikku-Toyota puski perään liikennevaloissa.
Valot olivat vaihtuneet keltaiselle ja jarrutus tietty valoihin, kun punainen oli tulossa.

Eikös Toyota perään :evil:
Olisipa siinäkin ollut kitkarenkaat alla, niin pysyähtyisikin ajoissa :wink:

Vetokoukku pelasti paljon, puskuri halkesi ja todennäköisesti koukkukin on siirtynyt eteenpäin, sillä mielestäni tojo ei puskuriin osunut vaan halkeaminen on tapahtunut kiinnikeiden siirtymisen aiheuttamasta jännityksestä muoviin.
Toyotasta tuli jäähdytysnesteet pihalle.

Tiistai meneekin sitten vakuutusyhtiöllä asioita selvitellessä :twisted:
Toivottavasti tulee jouluksi kuntoon, muuten menee lomareissu pilalle.
Jo on helv###i kun ihmiset ei osaa ajaa talvella :evil: pitää puskea perseeseen kiinni vaikka tie on jäässä ja lunta tulee kuin esterin perseestä. Viimeksi tänään teki mieli pysäyttää auto keskelle tietä ja sanoa takana tulevalle tila-auton kuljettajalle suorat sanat, mutta kun ei uskalla jarruun koskea kun kinneri(oliko pahasti sanottu) puskee 2 metrin päässä. Ainiin tämä tapahtui 60 alueella joten vauhti olisi ollut turvallinen perään ajoon.
Viimeksi muokannut enska, La 04.12.2004 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Hei hei!! Ei kai nyt riipu siitä automerkistä millä ajaa?Taitaa vaan olla etelä-suomalainen ajotapa!
Tietääkseni ei ole tutkimusta tehty siitä minkä merkkiset autot ajaa ilman turvaväliä!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kimmo L kirjoitti:Hei hei!! Ei kai nyt riipu siitä automerkistä millä ajaa?Taitaa vaan olla etelä-suomalainen ajotapa!
Tietääkseni ei ole tutkimusta tehty siitä minkä merkkiset autot ajaa ilman turvaväliä!
Ei kai tässä automerkkejä syytettykään?
Tässä meidän tapauksessamme ennemminkin lienee kyse ilmiöstä, että ajellaan punaisia päin surutta.
Sitten tuleekin yllätyksenä, kun joku pysähtyykin punaisiin :shock:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

enska kirjoitti: Jo on helv###i kun ihmiset ei osaa ajaa talvella :evil: pitää puskea perseeseen kiinni vaikka tie on jäässä ja lunta tulee kuin esterin perseestä. Viimeksi tänään teki mieli pysäyttää auto keskelle tietä ja sanoa takana tulevalle hitlerin ajan jäännökselle(VW :!: )suorat sanat, mutta kun ei uskalla jarruun koskea kun touran(tai jotain sinnepäin) puskee 2 metrin päässä. Ainiin tämä tapahtui 60 alueella joten vauhti olisi ollut turvallinen perään ajoon.
Ei olekkaan! :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Kimmo L kirjoitti:
enska kirjoitti: Jo on helv###i kun ihmiset ei osaa ajaa talvella :evil: pitää puskea perseeseen kiinni vaikka tie on jäässä ja lunta tulee kuin esterin perseestä. Viimeksi tänään teki mieli pysäyttää auto keskelle tietä ja sanoa takana tulevalle hitlerin ajan jäännökselle(VW :!: )suorat sanat, mutta kun ei uskalla jarruun koskea kun touran(tai jotain sinnepäin) puskee 2 metrin päässä. Ainiin tämä tapahtui 60 alueella joten vauhti olisi ollut turvallinen perään ajoon.
Ei olekkaan! :roll:
Juuh tänään ei olis pitäny tulla koneen ääreen ollenkaan...
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Öhöm....
Ennen kuin menee koko threadi ihan off topiciksi, niin löytyisikö vastausta tai hyviä arvauksia tuohon alla olevaan kysymykseeni (täsmennys ylempänä viestiketjussa).

Taxanalta tulikin jo ihan asiaa ja huomionarvoista tekstiä aiheesta ja se on laitettu "korvan taakse".
Mutta tuleeko muita juttuja vielä mieleen?

Ari66 kirjoitti:[
Mutta mitäs muita vaurioita tuollainen reipas kolaus saattaa aiheuttaa?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Ari66 kirjoitti: Mutta mitäs muita vaurioita tuollainen reipas kolaus saattaa aiheuttaa?

Kävi nimittäin niin, että muutaman kymmenen kilometrin jälkeen syttyi ABS, BAS ja ESP -valot palamaan.
Sammutin moottorin, käytin avaimen pois virtalukosta ja vikailmoitukset poistuivat, ainakin tällä kertaa.
Mieleen vaan jäi kaivelemaan, että olisiko sillä kolauksella ollut kuitenkin osansa tähänkin ilmiöön....
En nyt haluaisi maalailla piruja seinille, mutta pyörien pyörimisnopeusanturihan on perässä kiinni.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

OT: Tuon ilmiön vuoksi minä tykkään noista kiinteistä vetokoukuista.

Mutta vetokoukullehan tulee johdot > häiriöt sieltä ?
Tai sitten takavalojen kytkennät ?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Taxana kirjoitti: En nyt haluaisi maalailla piruja seinille, mutta pyörien pyörimisnopeusanturihan on perässä kiinni.
Eli mitä tarkoitat tuolla???

Maalaa vaan rauhassa ja meidän kustannuksella :wink: , sillä vakuutusyhtiöhän lystin maksaa ja haluan auton samanlaiseen kuntoon, kuin oli ennen Toyotan härskiä tunkeutumisyritystä mersun anukseen... :oops:

Eli kaikki tieto mitä tuollaisessa peräkolarissa voi hajota, on nyt tarpeen.
Tiistaina mennään vakuutusyhtiölle setvimään asiaa ja tarkoitus on saada vahinkotarkastaja ASAP paikalle ja auto työn alle.

Painotan vielä, että ne ABS, BAS ja ESP -valot eivät ole kertaakaan meidän aikana ilmestyneet palamaan aiemmin, vain nyt tämän peräkolarin jälkeen ensimmäisen kerran.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

No silloinhan syy-seuraus suhde on selvä eli tunnistin on saanut siipeensä tavalla tai toisella kolarissa, joten perä ja tunnistin pitää vähintään tarkistuttaa esim. Veholla vakuutusyhtiön piikkiin.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Erinomaista infoa, suuret kiitokset.
Tästähän pitää kohta tehdä oikein check-list ja toimittaa Veholle :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tulipa mieleen, Taxanan kommentteja muutenkin seuratessa, että olisi varmaan ansaittua päivittää "Asiantuntija" -titteli Erikoisasiantuntijaksi.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Höpö höpö. Emmä vieläkään tajua minkä takia toisten mielestä mun vahva mutu on "asiantuntemusta." Monta kertaa on tullut oltua väärässäkin. Täällä jos ruvetaan titteleitä oikein urakalla jakamaan, niin kohta esim. Dealerillä ja muilla oikeilla ammattilaisilla on prenikoita kuin Neuvostoarmeijan kenraaleilla :lol: .

Koitin vain selventää sinulle mitä minä itse tekisin sinun housuissasi vastaavassa tilanteessa. Myöhäistä se sitten puolen vuoden - vuoden kuluttua on ruveta ihmettelemään, että mikäköhän tuohon ESP-järjestelmään oikein iski, kun valoja välkkyy kojetaulussa enemmän kuin joulukuusessa tai miksiköhän tuo perä on alkanut yllättäen pitää mekkalaa tai miksiköhän nuo renkaat ovat kuluneet noin omituisesti, kun taka-akseliston kierous on syönyt kumit.

Pääasia on mielestäni saada kirjattua tässä vaiheessa kirjoihin ja kansiin vakuutusyhtiön vahinkoilmoitukseen kaikki mahdolliset viat, jotta niistä voi tarvittaessa vaatia myöhemminkin korvausta. Kun vikaepäilystä on ajoissa ilmoittanut vakuutusyhtiölle, tulee samalla pidättäneeksi varauksen täydentää vahinkolistaa myöhemmin. Ei niistä ole enää mitään hyötyä ruveta rähjäämään kuukausien kuluttua vakuutusyhtiölle, koska et enää millään pysty osoittamaan, että uusi vaurio on aiheutunut juuri tuosta kolarista ellei epäilyä ja esim. Vehon tutkimusraporttia ole alunperin kirjattu vahinkoilmoituksen yhteyteen.

Edelleenkään en nyt pysty muistamaan oliko se nyt 210 vai 202, jossa puoli autoa pitää purkaa, jotta pelkästään alkuperäisen vetokoukun kiinnitysraudat saa ujutettua paikoilleen.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ok, tittelit pois :wink:

Jotain alla olevan mukaista "check-listiä" ajattelin asiasta vähän tehdä.
Mitähän vielä puuttuisi....
Vaan kaipa ne korjaamolla nämä asiat osaavat neuvomattakin :oops:

----------------------------

Kyllä/Ei: Onko vetokoukkuun, sen kiinnityksiin tai oheislaitteisiin kohdistunut vaurio ? (mukaanlukien sähkölaitteet)

Kyllä/Ei: Onko takapuskurin kiinnityksiin kohdistunut vaurio? (mukaanlukien sähkö-, alipaine- ja muut laitteet)

Kyllä/Ei: Onko perän kiinnityksiin kohdistunut vaurioita?

Kyllä/Ei: Onko taka-akselistoon tai sen kiinnityksiin kohdistunut vaurioita?

Kyllä/Ei: Onko voimansiirron osiin kohdistunut vaurioita? (mm. perä, vetoakselit, kardaani, pyörännavat, vanteet)

Kyllä/Ei: Onko sähköisiin antureihin kohdistunut vaurioita? (mm. ABS, ESP, BAS. Nämä vikavalot syttyivät pian peräänajon jälkeen)

Kyllä/Ei: Onko koriin, ikkunoihin, oviin, luukkuihin tai runkorakenteisiin kohdistunut vaurioita? (mukaanlukien pakoputkisto ja sen kiinnitykset. Murtumia pakosarjassa?)

Kyllä/Ei: Muita vaurioita? Mitä?

----------------------------
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tämähän alkaa selvitä.
Maanantai juoksua vakuutusyhtiössä ja saman päivän aikana tuli vielä päätös korvauksesta.

Tiistaiaamuna vahinkotarkastajalle ja ennen klo 11 oli jo korjausaika sekä vara-auto varattuna.
Remppa aloitetaan 13. päivä (huh, onneksi maanantai) ja valmista pitäisi olla 23. päivään mennessä.

Edit:
Mitäs mä taas sekoilen, siis kyseessä on tietenkin päivät tiistai ja keskiviikko :oops:
Viimeksi muokannut Ari66, Ke 08.12.2004 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Ari66 kirjoitti:Tämähän alkaa selvitä.
Maanantai juoksua vakuutusyhtiössä ja saman päivän aikana tuli vielä päätös korvauksesta.

Tiistaiaamuna vahinkotarkastajalle ja ennen klo 11 oli jo korjausaika sekä vara-auto varattuna.
Remppa aloitetaan 13. päivä (huh, onneksi maanantai) ja valmista pitäisi olla 23. päivään mennessä.
Jouluksi kotiin :D

Laitappa jotain listaa osista mitkä meni vaihtoon kun tiedät.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

enska kirjoitti:Laitappa jotain listaa osista mitkä meni vaihtoon kun tiedät.
Heti on tiedossa:
-puskuri
-takaluukun alareunan lista
-vetokoukku

Enempää ei tiedä alle katsomatta ja purkamatta.
Kustannusarvio näistä tiedossa olevista on vajaat 2000 e.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Taxana kirjoitti:Kun väykkyyn asennetaan alkuperäinen vetokoukku ainakin pajan lattialla olevien osien paljoudesta voisi päätellä, että melkein koko taka-akselisto menee uusiksi. Katso että saat tarpeeksi paljon uutta tavaraa akselistoosi. Jos koukku on siirtynyt, varmaankin suurin osa vetokoukun kiinnitysrakenteista on vioittunut.

Edit: vai olikohan se C-mallissa :?:
Itse väykkyyn W210-vetokoukun (original Westfalia)asentaneena, en sanoisi että on kova homma itse koukun suhteen, sähköpiuhat vaatii hieman tuumaamista enemmän, tosin C-sarjalaisesta en tiedä. Muuten olen samaa mieltä että jos kunnolla on perään tosauttanut niin kannattaa mitata kaikki korin ristimitat ( tai mitälie ovatkaan) ettei ole koko kelkka päin prinkkalaa ja alkaa syömään ensin rengasta, sitten miestä. On vaan noissa kolarikorjausten tasossa huimia eroja myös merkkiliikkeissä.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Huomenna pitää kysellä, mitä sieltä on tähän mennessä löytynyt.
Ja kysyä niiden mittaustenkin perään.


Ja sitten pakollinen OT -vuodatusosuus :oops:

Nyt sijaisautona on alla 2200 km ajettu Citroen Xsara Break.
Aamupimeässä mukiloin kylkeni ensimmäiseksi sisään yrittäessäni :shock:
Sitten pitikin 10 metrin ajon jälkeen pysähtyä ihmettelemään, mistä mikäkin vipstaaki löytyy :x

Sama hupi jatkui aamuruuhkassa töksähtelevään menoon ja auton sammumiseen :lol:
Kierrokset kun pitää kolmessa tonnissa ja käyttää vain ykköstä ja kakkosta, niin eteneminen sujuu kutakuinkin.
Töistä palatessa jo alkoi naurattamaan koko lelu, mahtoi valoissa seisoessa naapuriautoilijat ihmetellä onnellista Xsara -kuskia :D

Se hyvä puoli tästäkin kolarista oli, että taas ymmärtää miksi ihmeessä sitä jaksaa maksaa itseään kipeäksi mersusta :idea:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin