Mikä rahnuttaa takapyörässä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Mikä rahnuttaa takapyörässä?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Seuraavanlainen ilmiö. Pakkaskelillä muutaman kilometrin ajelun jälkeen repsikan puolen takapyörästä alkaa kuulua rahnutusta jarrutettaessa. Ääni ilmenee kaupunkinopeuksissa - voi olla kovemmissakin vauhdeissa, mutta muu häly saattaa estää äänen kantautumisen kabiiniin.
Äänen luonne on hyvin sen kuuloinen, kuin metalli olisi metallia vasten (ainakin muistuttaa erästä tapausta, jossa tuli ajettua etujarrupalat "luulle" asti.)
Ääni ei ilmene läheskään joka päivä. Kosteiden kelien jälkeen ja pakkasen tultua se on otollisimmillaan. Kun auto on seissyt lämpimässä tallissa ja sieltä lähtee, niin eipä ole ääntä, mutta se saattaa ilmestyä esim. 20 km ajon jälkeen. Myöskään pakitettaessa rahinaa ei kuulu, jos sillon jarrua tarjoaa.

Nämä alkavat sulkea pois jarrupalan loppuunkuluneisuuden, varsinkin kun muista pyöristä ei kuulu mitään ja palat on vaihdettu kaikki kerralla samaan aikaan - eli luulisi kulumisen alkavan sitten etupäästä, vaan eipä edes kulumisvalo pala.

Takajarrujen tikankoloja tarkemmin tuntematta tulee mieleen johonkin rakoon pesiytynyt kivenmurunen (ei sentään musa tai pulteri :shock: ) Toinen vaihtoehto voisi olla jonkinlainen jäätyminen satulassa tai paloissa. Mahtaisiko olla muita vaihtoehtoja moisen rahinan aiheuttajasta? Vai onko siellä yhdestä palasta singonnut pinta jordaniaan ja palan runko ottaa levyyn kiinni ajoittain - en kyllä löydä tähän mitään erityistä johtolankaa em. äänen esiintymisyhteyksiä ajatellen.

Eli onko takajarrujen rakenteessa jotain sellaista, johon voisi jää tai kives iskostua satunnaista rohinaa aiheuttamaan?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Oisko mahdollisesti jarrukilpi vääntynyt?
Ei kyllä tarvitse iso hiekan muruakaan jarrupalaan niin kyllä ääntä lähtee... :)
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Pyöränpultti liian pitkä?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Mun W123-mersussa ilmeni kerran talvella aivan samanlaisia oireita, jotka muuttui lämpötilan ja muiden olosuhteiden mukaan. Vian etsiminen olikin hankalaa, mutta löytyihän se. Yksi takapyörän kiinnityspulteista oli aavistuksen verran liian pitkä tai sen verran syvemmällä kuin muut pultit, että se rahisi pyörän takana olevia osia vasten. Tästä selvänä oireena muuten oli vielä se, että rahinaa kuuluessa vanne lämpesi ja alkoi lopulta savuta.

Pyörän kiinnityspultteja en neuvoisi löysäämään, mutta voit kokeilla vaikka vaihtamalla kaikki pultit puolelta toiselle, ja katso siirtyykö myös rahina pulttien mukana!

Pultteja tai sen vastakappaleita oli W123-mallissa hiukan eri versioita, ja kaikki eivät sopineet millintarkasti yhteen.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tavallaan ihan järkeenkäypä selitys ilmiölle, mutta toisen kautta: rahina on tullut kuvioon vasta parin viikon aikana ja samoilla vanteilla ja pulteilla on mennään jo kolmatta talvea. Täytyy silti katsoa tämänkin vaihtoehto.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kaapo kirjoitti:Tavallaan ihan järkeenkäypä selitys ilmiölle, mutta toisen kautta: rahina on tullut kuvioon vasta parin viikon aikana ja samoilla vanteilla ja pulteilla on mennään jo kolmatta talvea. Täytyy silti katsoa tämänkin vaihtoehto.
Sun palasta on irronnut se jarrupinta. Minullakin oli. Oli muuten orig. M-B palat ja pintaa oli vielä 8mm.....
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Voi olla myös seisontajarrukenkä irronnut.
Joku mersupurkaamo??
sinivalkoinenm
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 12.01.2004 18:35
Paikkakunta: Saarijärvi

rahinaa..

Viesti Kirjoittaja sinivalkoinenm »

Mulla oli käsijarrukengän toinen jousi katkennut ja se rahisi ajoittain siellä välissä, ei koko ajan ja joskus oli pari viikkookin hiljaa.
Ota jarrulevy pois , niin näet , mikä siellä ääntelee..kymmenen minuutin homma , et tarvii erikoistyökaluja, muistaakseni 17 millisen lenkin ja tunkin :)
Varaudu "kalliiseen" käsijarruvaraosapakettiin , joka sisältää ne jouset (kaikki) maksoi muistaakseni 5,9 egee :))
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, viimeiset 300 km on ollut hiljaa ja taas tänä aamuna rohnotti. Otanpa auki tänään, taitaa olla juurikin se käsijarru nyt vikapää. Vaikka ei siitä ole kuin vajaa vuosi kun sinne "liikkuvat" on vaihdettu. Mutta voihan se poikia siltikin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mulla oli mitä ilmeisimmin samantapaista ääntämistä 123:ssa, kovilla pakkasilla.
Selvisi että oli vetarin suojakumin sisään päässyt kosteutta ja ehkä vettäkin joka sitten pakastui. Kylmiltään lähdettäessä piti todella kovaa rahinaa, hävisi sitten ajan mittaan kun voimansiirtokin lämpeni tarpeeksi.
Oletin kanssa että olis ollut jarruissa tai laakereissa ja menin ja avasin ensin kaikki turhaan (en onneksi laakeripesää). No tulipahan putsailtua mestat. :wink:

Kuulemma aika yleistä loppuen lopuksi, mutta eka kerta kun mersussa törmään kyseiseen.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mahdollisesti näin. Tänään on ollut taas hiljaa 150 km, joka tuli täyteen asioilla sukkuloidessa. Ja lämpöasteet +2 - 5, eikä rohissut vähiäkään. No, huomenna hovifakiiri ottaa paikan tutkailuun joka tapauksessa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mege86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 27.11.2013 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä rahnuttaa takapyörässä?

Viesti Kirjoittaja Mege86 »

Nostellaan ikivanhaa topicia. Samaa rahnutus ongelmaa oikean takapyörän tuntumassa. Uutta on vaihdettu nyt levyt, jarrupalat ja myös oikean puolen jarrusatula, kun kuvittelin kahnutuksen johtuvan sen jumittamisesta. No, huonosti sylinterit liikkuivat, ettei vaihto mennyt sikäli hukkaan. Ja toinen pala oli kulunut reippaasti enemmän, eli laahannut on.

Omituiseksi asian tekee, että kun mutka tulee vasemmalle, kihnutus voimistuu. Katselin, että jarrukilvessä on pokkaus jarrulevyyn päin, joka pitäisi mennä levyn uraan. Vaikutti, ettei tuo pokkaus mene kunnolla kohdilleen, koska kilpeä on ajan hammas syönyt. Mikä tuolla takapyörän suunnilla voi elää niin paljon, että aiheuttaa tuon äänen vain mutkassa vasemmalle ja voimakkaamman jarrutuksen jälkeen?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Mikä rahnuttaa takapyörässä?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mege86 kirjoitti:Nostellaan ikivanhaa topicia. Samaa rahnutus ongelmaa oikean takapyörän tuntumassa. Uutta on vaihdettu nyt levyt, jarrupalat ja myös oikean puolen jarrusatula, kun kuvittelin kahnutuksen johtuvan sen jumittamisesta. No, huonosti sylinterit liikkuivat, ettei vaihto mennyt sikäli hukkaan. Ja toinen pala oli kulunut reippaasti enemmän, eli laahannut on.

Omituiseksi asian tekee, että kun mutka tulee vasemmalle, kihnutus voimistuu. Katselin, että jarrukilvessä on pokkaus jarrulevyyn päin, joka pitäisi mennä levyn uraan. Vaikutti, ettei tuo pokkaus mene kunnolla kohdilleen, koska kilpeä on ajan hammas syönyt. Mikä tuolla takapyörän suunnilla voi elää niin paljon, että aiheuttaa tuon äänen vain mutkassa vasemmalle ja voimakkaamman jarrutuksen jälkeen?
Meillä on toisenmerkkisessä autossa parhaillaankin sama ilmiö, toiseen suuntaan kaarrettaessa kuuluu rahina, joka tulee ruostuneen jarrukilven osuessa liikkuviin osiin.
Korroosio edetessään turvottaa alkuperäistä sileää jarrukilpeä ja kilvestä esiin noussut ruoste on se viimeinen pisara mikä sulkee alkuperäisen tarkan sovituksen.

Rapsuttele ja koputtele irtonainen ja kiinteä ruoste irti ja pyörittele pyörää ilmassa jotta saisi käsityksen mistä ääni tulee. Toinen selkeä syy vastaavaan on korkanneet jarrukenkien kiinnitysjouset jolloin jarrukenkä pääsee kääntymään jarrukilvestä ulospäin.
Avatar
Mege86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 27.11.2013 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä rahnuttaa takapyörässä?

Viesti Kirjoittaja Mege86 »

Tuohon lopputulemaan minäkin pääsin, että ääni tulee jarrukilvestä joka koskettaa levyyn. Tämä paheni, kun vaihdoin jarrulevyt, eli vanha levy oli varmaan "hioutunut" jo pariksi kilven kanssa, kun joskus kuului vain vaimea kihnutus.

Käsijarrukenkien jouset olivat ihan kunnossa ja näitäkin on vaihdeltu aika tiuhaan.
Vastaa Viestiin