r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
6 vuotta ja 46tkm sitten autoon vaihdettiin uudet jouset, jotka tilattiin Vehon marmoritiskiltä. Katsastuksessa tuli kesällä ilmi, että toinen etujousi oli mennyt poikki ja uutta tilalle. Tilasin nämäkin Veholta ja uusien jousien kyljessä oli tarra "Made in Mexico".
Mittasin ihan piruuttani, korkeuden vanhoilla ja uusilla, niin vanhat jouset olivat madaltuneet, eli kuolleet 10mm kuudessa vuodessa. Eli alkuperäisillä jousilla edelleen ajelevat ovat saaneet ilmaiseksi n 30mm madalluksen + sen tuoman vaikutuksen ajo-ominaisuuksiin.
Mittasin ihan piruuttani, korkeuden vanhoilla ja uusilla, niin vanhat jouset olivat madaltuneet, eli kuolleet 10mm kuudessa vuodessa. Eli alkuperäisillä jousilla edelleen ajelevat ovat saaneet ilmaiseksi n 30mm madalluksen + sen tuoman vaikutuksen ajo-ominaisuuksiin.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kuskin penkinlämmitys on ollut rikki autossani jo vuosia ja usein, jopa kesälläkin olen sitä kaivannut. Viime viikonloppuna se saatiin viimein korjattua ja isot kiitokset Juusmolle avusta + teknisestä konsultaatiosta. Meillä molemmilla oli penkinlämmitys mennyt rikki samasta kohtaa ja varmasti jonkinlaisesta tyyppiviasta on siis kyse. Tässä ohjeet korjaamiseen, jos joku painii saman ongelman kanssa.
Kuva 1. Jakkaran alaosa on irroitettu autosta. Kaapelitutkalla haimme katkoksen vastuksista ja se paikallistettu nuolen osoittamaan kohtaan. Nahka on tämän jälkeen kuorittu siltä puolelta pois ja musta sisus on esillä.
Kuva 2. Lähikuvassa vastuksen katkos. Penkin sisustaa/fylliä on leikattu jotta katkokseen on päästy käsiksi. Fyllissä on kärähtämisen merkkejä.
Kuva 3. Korjaus tehdään 3M Scotchlok geeliliitimellä. Tämän jälkeen testasimme kaapelitutkalla, että katkos on poissa. Sen jälkeen nahka takaisin penkiin hellävaraisesti ja istuinosa takasin kiinni autoon + liittimien kiinnitys.
Kuva 4. Katkoksen löytämiseen tarkoitettu kaapelitutka. Juusmo voi kertoa oliko tämäkin Kiinan löytöjä?
Kuva 1. Jakkaran alaosa on irroitettu autosta. Kaapelitutkalla haimme katkoksen vastuksista ja se paikallistettu nuolen osoittamaan kohtaan. Nahka on tämän jälkeen kuorittu siltä puolelta pois ja musta sisus on esillä.
Kuva 2. Lähikuvassa vastuksen katkos. Penkin sisustaa/fylliä on leikattu jotta katkokseen on päästy käsiksi. Fyllissä on kärähtämisen merkkejä.
Kuva 3. Korjaus tehdään 3M Scotchlok geeliliitimellä. Tämän jälkeen testasimme kaapelitutkalla, että katkos on poissa. Sen jälkeen nahka takaisin penkiin hellävaraisesti ja istuinosa takasin kiinni autoon + liittimien kiinnitys.
Kuva 4. Katkoksen löytämiseen tarkoitettu kaapelitutka. Juusmo voi kertoa oliko tämäkin Kiinan löytöjä?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Jeps, tosiaan Aliexpressistä bongattu tuo, löytyy kun hakee termillä wire tracker. Hommasin sen syksyllä nimenomaan löytääkseni katkon oman SL:ni pelkääjän puolen penkistä, joka tosiaan sitten löytyi lähes täsmälleen samasta paikasta. Hyvä että häkkyrälle tuli uudestaankin käyttöä
Edeltäviin työvaiheisiin vielä, että istuinosahan lähtee varsin helposti irti, etupäässä on pari pulttia (10mm kannalla?) joiden avaamisen jälkeen istuinosa liukuu irti. Sen jälkeen pitää vielä irroittaa lämmityspiuhan liitin ja harvinaisen hyvin varustelluissa autoissa (kuten E38:n) penkinsäätöön liittyvä alipaineletku.
Verhoilun etu- ja reunaosat on myös melko helppo kuoria pois, kunhan on varovainen. Istuin nurinpäin maahan ja omalla painolla jouset lyttyyn, jonka jälkeen verhoilun liepeet saa nitkuteltua rungosta irti. Meidän molempien tapauksessa tosiaan katkopaikka löytyi istuimen reunasta, läheltä paikkaa jossa piuha menee pehmusteen sisään, joten nahkaverhoilua ei tarvinnut kokonaan irrottaa. Olen senkin kerran tehnyt, kun ensimmäisen kerran tätä tutkin muutama vuosi sitten (ilman kaapelitutkaa), mutta siihen liittyy helposti murtuvia muoviosia ja kiroilua...
Edeltäviin työvaiheisiin vielä, että istuinosahan lähtee varsin helposti irti, etupäässä on pari pulttia (10mm kannalla?) joiden avaamisen jälkeen istuinosa liukuu irti. Sen jälkeen pitää vielä irroittaa lämmityspiuhan liitin ja harvinaisen hyvin varustelluissa autoissa (kuten E38:n) penkinsäätöön liittyvä alipaineletku.
Verhoilun etu- ja reunaosat on myös melko helppo kuoria pois, kunhan on varovainen. Istuin nurinpäin maahan ja omalla painolla jouset lyttyyn, jonka jälkeen verhoilun liepeet saa nitkuteltua rungosta irti. Meidän molempien tapauksessa tosiaan katkopaikka löytyi istuimen reunasta, läheltä paikkaa jossa piuha menee pehmusteen sisään, joten nahkaverhoilua ei tarvinnut kokonaan irrottaa. Olen senkin kerran tehnyt, kun ensimmäisen kerran tätä tutkin muutama vuosi sitten (ilman kaapelitutkaa), mutta siihen liittyy helposti murtuvia muoviosia ja kiroilua...
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Mitähää mahto tolla tutka maksaa?
Jos itellekin..
Jos itellekin..
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Taisi olla jotain 17 euroa (+ 2kpl 9v paristoa sitten K-kaupasta varmaan suunnilleen saman verran...).
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Juu
Tilaukseen siis!
Ellei sitte ota paristojakin kiinasta....
Tilaukseen siis!
Ellei sitte ota paristojakin kiinasta....
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
vm92 SL500 olisi kiikarissa. Ilmeisesti siis M119 koneella , USA malli. Mitä kannattaa tarkistaa? Onko näissä ruostepaikkoja?
Saako näihin valmiita kompressoriahdin kittejä? Vai kannattaako usa mallia edes harkita onko markkina-arvo oleellisesti heikompi euromalleihin. Tietääkseni näissä ei kuitenkaan hirveitä eroja.
Saako näihin valmiita kompressoriahdin kittejä? Vai kannattaako usa mallia edes harkita onko markkina-arvo oleellisesti heikompi euromalleihin. Tietääkseni näissä ei kuitenkaan hirveitä eroja.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Moro!
-No itte ainakin ensimmäisenä kiinnittäsin huomion esim tekniikassa käyntiin,ton vuotisessahan on viellä mekaaninen ruisku,jotka osaa olla vanhemmiten aika keljuja.
-Mahd ruostepaikoista ei ole juuri tietoa,en ole kummempiin sellasiin törmänny.sellanen yleiskuva on ettei niistä yleensä ole huolta.
-Rättiraton toiminta tärkeä,kun aika työläs ja kalliskin korjata
-Itellä on usa tuonti mallivuotta -97 näkisin ettei arvoon vaikuta suuntaan tai toiseen,kunnon mukaan näiden arvo menee täysin.
-Hintahaitarihan on todella laaja.mitään 10000e sl:ä en voi ainakaa ite suositella,ei sellasta kunnollista saa ainakaa alle 15000 ekun kalleimmat kun on yli 50000 euron..
Tää on miun arvio asiasta,harkitse tarkkaa ettei tule saissea käteen
-No itte ainakin ensimmäisenä kiinnittäsin huomion esim tekniikassa käyntiin,ton vuotisessahan on viellä mekaaninen ruisku,jotka osaa olla vanhemmiten aika keljuja.
-Mahd ruostepaikoista ei ole juuri tietoa,en ole kummempiin sellasiin törmänny.sellanen yleiskuva on ettei niistä yleensä ole huolta.
-Rättiraton toiminta tärkeä,kun aika työläs ja kalliskin korjata
-Itellä on usa tuonti mallivuotta -97 näkisin ettei arvoon vaikuta suuntaan tai toiseen,kunnon mukaan näiden arvo menee täysin.
-Hintahaitarihan on todella laaja.mitään 10000e sl:ä en voi ainakaa ite suositella,ei sellasta kunnollista saa ainakaa alle 15000 ekun kalleimmat kun on yli 50000 euron..
Tää on miun arvio asiasta,harkitse tarkkaa ettei tule saissea käteen
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Käsitykseni mukaan 1992 on jo sähköruisku. Ne ekat avot ja möhköt oli mekaanisesti ohjatulla eli KE-Jetronicilla. Mutta ei kai sekään huono ole
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Näyttääpi siltä että -92 voi olla molempia,jotenkas mallivuosi -92 taitaa jo vaihtua sähköseen.
Juu,ei kumpikaan huono,ehkä jopa vanhempi parempi jos on kunnossa
Juu,ei kumpikaan huono,ehkä jopa vanhempi parempi jos on kunnossa
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Tosin kysyjän harkitsema -92 voi ollaa kumpaa vaan
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Hajoavat konehuoneen johdot oli joskus noihin aikoihin.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
No ne tuli sitte mallivuoteen -93
Karra voi tarkistaa
Karra voi tarkistaa
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Noh,mutta asiaan.
Toivottavasti sai kysyjä etes jotain tolkun juttua poimittua tästä joukosta
Toivottavasti sai kysyjä etes jotain tolkun juttua poimittua tästä joukosta
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96
ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Ketjun aloittamisesta tulee käsittämättömät 7 vuotta(!) ja SL jaksaa se minua viihdyttää edelleen päivittäin. Olemme matkanneet yhdessä 60tkm ja mittariin tuli tässä kuussa 214tkm. Tämä on ollut ns. arkiautoista pisimpään omistuksessa ollut laite ja se varmasti kuvaa mitä mieltä olen R129:n toiminnasta tällä 320-pannulla.
Tänä vuonna olen vaihtanut autoon kuluvia osia = vesipumpun, viskokytkimen, etupyörien laakerit ja etupään kallistuksenvakaanjan kumit. Etupyörien laakerien vaihtoa muutti autoa taas huomattavasti paremmaksi ja niiden kanssa ei kannata pihtailla. Osat ovat halpoja ja välys/rikkinäinen laakeri tekee huomattavaa hallaa ajo-ominaisuuksille.
Tänä vuonna olen vaihtanut autoon kuluvia osia = vesipumpun, viskokytkimen, etupyörien laakerit ja etupään kallistuksenvakaanjan kumit. Etupyörien laakerien vaihtoa muutti autoa taas huomattavasti paremmaksi ja niiden kanssa ei kannata pihtailla. Osat ovat halpoja ja välys/rikkinäinen laakeri tekee huomattavaa hallaa ajo-ominaisuuksille.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kiinnostaisi tietää miksi päädyit vaihtamaan pyörän laakerit? Oliko niissä tuntuvaa väljyyttä?E38 kirjoitti:Etupyörien laakerien vaihtoa muutti autoa taas huomattavasti paremmaksi ja niiden kanssa ei kannata pihtailla. Osat ovat halpoja ja välys/rikkinäinen laakeri tekee huomattavaa hallaa ajo-ominaisuuksille.
Nimittäin oma kärryssäni on etupäässä erikoinen epämääräisyys eikä mistään ole löydetty varsinaista kolisevaa väljyyttä.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Oireet: Motarilla muutaman kymmenen kilometrin jälkeen ratti alkoi täristämään, kun vauhtia oli 100-135km/h. Kun autolla pysähtyi tunniksi ja lähti taas ajamaan motarille niin taas sama viiveellä alkanut vibra ratissa. Renkaat/vanteet tasapainotettiin uudelleen, eikä niissä ollut sanomista joten epäilys siirtyi etupään laakereihin. Ne kun olivat oikeastaan ainoat alkuperäiset osat jotka eivät olleet vaihdettu.Efraim kirjoitti:Kiinnostaisi tietää miksi päädyit vaihtamaan pyörän laakerit? Oliko niissä tuntuvaa väljyyttä?E38 kirjoitti:Etupyörien laakerien vaihtoa muutti autoa taas huomattavasti paremmaksi ja niiden kanssa ei kannata pihtailla. Osat ovat halpoja ja välys/rikkinäinen laakeri tekee huomattavaa hallaa ajo-ominaisuuksille.
Nimittäin oma kärryssäni on etupäässä erikoinen epämääräisyys eikä mistään ole löydetty varsinaista kolisevaa väljyyttä.
Diagnoosi: Kuskinpuolen laakeri oli ottanut sisällensä vettä ja ruostunut. Vaikka laakerit menivät katsastuksesta läpi 1,5kk aikasemmin (välysten suhteen) niin oli niissä kyllä myös väljää oli kun vertaa nyt uusiin. Ajotuntumaa voi nyt kuvailla sanalla "rauhoittunut" kun vertaa 212tkm ajettuihin laakereihin.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Lupasin muinoin, että SL:ää ei raiskata enää talvella. Asuntokauppojen johdosta söin sanani ja päristelin talven taas tyytyväisenä menemään. Mittarissa on nyt 222tkm ja auto on toiminut edelleen lähes käsittämättömän hyvin. Kardaanin kannatinlaakeri alko joulukuussa ulisemaan ja se vaihdettiin (osa maksoi n 20€). Vaihdatin samassa tohinassa takapyörien laakerit (nämäkin osat olivat myös kymppejä) ja auton kyyti parani siitä entisestään.
Herttoniemen Karilla olen autoa käyttänyt ja hän tuntee auton vuosien matkalta. Hänen suosituksella vien auton kesällä ruostesuojaukseen Lohjalle, jossa kaikki "alkavat" hiekkapuhalletaan, pohjamaalataan ja vasta sitten massataan. Auton pohja on massattu mutta siitä on ainakin 9 vuotta. Ulkopellit ovat edelleen ruosteettomat ja kai tuolla viikottaisella käsinpesemisellä saa jotain näköjään estettyä. Toinen työlistalla oleva on kardaanin ristinivel, jossa havaittiin kulumaa kun kannatinlaakeri vaihdettiin. Homma ei ole akuutti mutta hoidetaan pois, koska "kaiken pitää olla kunnossa". Ei muuta kuin kesää kohti
Herttoniemen Karilla olen autoa käyttänyt ja hän tuntee auton vuosien matkalta. Hänen suosituksella vien auton kesällä ruostesuojaukseen Lohjalle, jossa kaikki "alkavat" hiekkapuhalletaan, pohjamaalataan ja vasta sitten massataan. Auton pohja on massattu mutta siitä on ainakin 9 vuotta. Ulkopellit ovat edelleen ruosteettomat ja kai tuolla viikottaisella käsinpesemisellä saa jotain näköjään estettyä. Toinen työlistalla oleva on kardaanin ristinivel, jossa havaittiin kulumaa kun kannatinlaakeri vaihdettiin. Homma ei ole akuutti mutta hoidetaan pois, koska "kaiken pitää olla kunnossa". Ei muuta kuin kesää kohti
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
ADS ongelmia.
Anturi varaosanumerolla 0095422117 hakusessa. On aika kallis osa tilata ulkomailta, mutta ei sinänsä se hinta haittaa, mutta pitäisi vain saada varmistus, että ADS-vikavalo katoaa, kun tuon osan vaihtaa. Suomesta en vielä osaa ole löytänyt, niin olisi helppo varaosaliikkeeseen palauttaa, jos osa ei ole rikki.
Carsoft ohjelmalla vikakoodi "body acceleration sensor B24"
Sain tuon myös nollattua, mutta käynnistyksen jälkeen ADS-valo ilmestyy uudelleen mittaristoon.
Onkohan kenelläkään kyseistä ongelmaa ollut ? Olen tunteja penkonut googlella tietoa ja tähän tulokseen olen tullut, että tuossa osassa vika. Mukava olisi joltain toiselta lainata osaa, mutta kukapa sen tekisi
Anturi varaosanumerolla 0095422117 hakusessa. On aika kallis osa tilata ulkomailta, mutta ei sinänsä se hinta haittaa, mutta pitäisi vain saada varmistus, että ADS-vikavalo katoaa, kun tuon osan vaihtaa. Suomesta en vielä osaa ole löytänyt, niin olisi helppo varaosaliikkeeseen palauttaa, jos osa ei ole rikki.
Carsoft ohjelmalla vikakoodi "body acceleration sensor B24"
Sain tuon myös nollattua, mutta käynnistyksen jälkeen ADS-valo ilmestyy uudelleen mittaristoon.
Onkohan kenelläkään kyseistä ongelmaa ollut ? Olen tunteja penkonut googlella tietoa ja tähän tulokseen olen tullut, että tuossa osassa vika. Mukava olisi joltain toiselta lainata osaa, mutta kukapa sen tekisi
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Jukaman,
noin vuosi sitten minulla meni vastaava kiihtyvyysanturi vas. joustintuen vierestä (A 009 542 21 17). Vm 1993 autoni antoi ADS vilkkukoodin #3. Vikavalo syttyi hetken ajon jälkeen, poistui uudelleenkäynnistyksellä tullakseen pian takaisin. Lämpö tuntui nopeuttavan vian ilmenemistä. Mutta varmaankin vikaantunut tunnustin voi oireilla monella tapaa? Tarkistithan ensin johdot ja liittimet.
Löysin käytetyn anturin espanjalaisesta verkkokaupasta lähetyskuluineen runsaan 200 euron hintaan. Anturivika näyttää siinä määrin harvinaiselta, että uskalsin ostaa käytetyn osan. Uuden hinta kun olisi ollut aivan tolkuton.
https://www.benzworld.org/forums/r129-s ... ilure.html" onclick="window.open(this.href);return false;
noin vuosi sitten minulla meni vastaava kiihtyvyysanturi vas. joustintuen vierestä (A 009 542 21 17). Vm 1993 autoni antoi ADS vilkkukoodin #3. Vikavalo syttyi hetken ajon jälkeen, poistui uudelleenkäynnistyksellä tullakseen pian takaisin. Lämpö tuntui nopeuttavan vian ilmenemistä. Mutta varmaankin vikaantunut tunnustin voi oireilla monella tapaa? Tarkistithan ensin johdot ja liittimet.
Löysin käytetyn anturin espanjalaisesta verkkokaupasta lähetyskuluineen runsaan 200 euron hintaan. Anturivika näyttää siinä määrin harvinaiselta, että uskalsin ostaa käytetyn osan. Uuden hinta kun olisi ollut aivan tolkuton.
https://www.benzworld.org/forums/r129-s ... ilure.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Kiitos.
Näemmä on siis muillakin ollut sama vika Vikakoodi taisi olla juurikin numero #3
Keväällä ensi käynnistämisessä meni ylijännitesuoja ja samalla tuli tämä kyseinen vika. Näillä näkymin Puolasta löytymässä oikea osa hieman alle 200€. Ebay ~250€ halvimmat.
Näemmä on siis muillakin ollut sama vika Vikakoodi taisi olla juurikin numero #3
Keväällä ensi käynnistämisessä meni ylijännitesuoja ja samalla tuli tämä kyseinen vika. Näillä näkymin Puolasta löytymässä oikea osa hieman alle 200€. Ebay ~250€ halvimmat.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Näitä on nyt sitten Lahdessa näytilla iso joukko, mukaan saatiin jaoksemme loppupään vehjes jossa se ADS vaimikäsenytonkaan.... tervetuloa Lahteen klubin osastolle!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Nyt kun tänä vuonna meillä ei ole Warre-Teamin omaa osastoa, niin pääsee ihan vieraana kiertelemään Lahdessa. Pitää siis tulla oikeen ajan kanssa morjestaa ja turisemaan millasia autoja siellä on näytillä.karra kirjoitti:Näitä on nyt sitten Lahdessa näytilla iso joukko, mukaan saatiin jaoksemme loppupään vehjes jossa se ADS vaimikäsenytonkaan.... tervetuloa Lahteen klubin osastolle!
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
2 viikkoa sitten SL kävi ruostesuojauksessa (Finikor täysturva) ja toimenpiteen yhteydessä konehuone pestiin. Hakupäivänä auto pelasi hyvin, mutta seuraavana päivänä ilmaantui päälle jäävä käyntihäiriö. Koneesta tuntui olevan tehoja hukassa ja pakoputken ääni oli säksättävä. Kun laitteen antoi jäähtyä kylmäksi, kävi kone taas normaalisti n 1-2 minuuttia, mutta sitten käyntihäiriö palautui. Mittaristoon ei ilmaantunut mitään vikavaloja.
Mietimme R129-whatsapp-ringin kanssa, että potentiaalisia syitä voivat olla hajonnut ilmamassa-anturi, Labda tai pesun yhteydessä väärään paikkaan päässyt vesi. Ilmamassa-anturin pystyi helposti toteamaan ehjäksi käynnistämällä auton anturin johdon ollessa irroitettuna ja näkemällä vian olevan edelleen päällä. Ilman signaalia auto menee silloin perusasetuksille, ohittaen(?) anturin datan. Otin seuraavaksi puolat ja tulpat esille ja totesin niiden olevan kuivat. Paikat olivat sen näköisiä, että ei sinne vettä ollut pääsyt.
Seuraavaksi lähdimme Juusmon kanssa katsomaan millaisia vikakoodeja laite antaa (kuvassa) ja pientä pettymystä oli ilmassa kun Stari ilmoittaa, että ei ainuttakaan vikakoodia. Olin siinä vaiheessa jo vähän, että jippii... mutta Juusmo alkoi systemaattisesti katsomaan dataa rivi riviltä, vertailen sitä oikeisiin arvoihin. Hetken ihmettelyn jälkeen datasta näkyi, että yksi puola antaa erikoisen heittelehtiviä arvoja. 320:ssä on 3 puolaa ja kahden arvot olivat joutokäynnilla 37-39, mutta yksi heittelehti arvoilla 37-69. Tämän jälkeen hain Merteilistä kolme uutta puolaa (yht. 150€), osat kiinni ja taas pelaa. Tämä vinkkinä jos joku painii joskus saman tyylisen ongelman parissa.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Joo, tarkemmin ottaen kyseinen arvo oli puolan jännite (coil spark voltage ohjearvojen mukaan, en muista oliko sama HHTWIN:ssä vai jollain muulla nimellä), jonka pitäisi pysyä välillä 34-37 volttia, mutta yksi räpsyi välillä melkein tuplaan hetkellisesti. Samoin toinen puolaan liittyvä arvo eli sytytysviive räpsyi. Tämä oli siitä onnekas vika, että se oli helppo tunnistaa koska kolmen puolan arvoja oli helppo vertailla keskenään.
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Paljon R129:n ja muidenkin mersujen kuvia WT:n 'Sekalaisissa törmäilyissä': http://warreteam.com/g2019/2019_misc.htm
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Noin kuukausi sitten rakas panssarivaununi alkoi yskähdellä:
1. Lämmityslaite ei anna lämmintä kabiiniin vaikka moottorin lämmöt alkavat mittarin mukaan nousta. Jos auto seisoo joutokäynnillä vaikka 2-3 minuuttia, ennen liikkeellelähtöä, hönkää lämppäri hyttiin jääkylmää vaikka valitsin olisi asennossa HI. Kun kierrokset nostaa kaasulla yli 3000rpm:n niin systeemi "herää" ja sisälle alkaa tulemaan heti lämmintä.
2. Ominaisuus joka on ollut autossani aina, on poistunut: Kylmällä koneella liikkeelle lähtiessä, laatikko on pitänyt pakotetusti noin minuutin ajan pientä vaihdetta silmässä ja moottorin kierrokset ovat nousseet väkisin jokaisella kerralla yli tuon 3000rpm:n, ennen kuin on vaihtanut suurempaa vaihdetta. Tämä on kuulemma normaalia ja tarkoituksena on lämmittää järjestelmä mahdollisemman nopeasti tms. Nyt kuitenkin tänä syksynä tämä ominaisuus on poistunut = laatikko vaihtaa heti suurelle vaihteelle, vaikka olisi pakkasta. Laatikon öljyt ovat vaihdettu 21tkm sitten ja K1 jousi on vaihdettu 60tkm sitten. Laatikko toimii muuten täysin normaalisti.
Korjaavina toimenpiteinä autoon vaihdettiin ne ensimmäisenä syyllisten listalla olevat uusi kiertovesipumppu ja uusi termostaatti (87c), mutta edelleen hyttiin tulee kuvauksen mukaisesti aluksi kylmää (ja laatikko vaihtaa kylmänä nopeasti ylöspäin).
Osaako raati sanoa meneekö nämä asiat mahdollisesti käsi kädessä? Ohjaako tuota laatikon vaihtotapahtumaa kylmänä jokin anturi? Kun moottorin kierrokset nousevat niin avautuuko lämppärissä pakotetusti jotku läpät tms.? Kepillähän pystyn laittamaan pienen vaihteen silmään lähtiessä ja manuaalisesti hoitamaan tuon tapahtuman joka, ennen on toiminut automaattisesti, mutta mukavahan tuo olisi saada kuntoon.
1. Lämmityslaite ei anna lämmintä kabiiniin vaikka moottorin lämmöt alkavat mittarin mukaan nousta. Jos auto seisoo joutokäynnillä vaikka 2-3 minuuttia, ennen liikkeellelähtöä, hönkää lämppäri hyttiin jääkylmää vaikka valitsin olisi asennossa HI. Kun kierrokset nostaa kaasulla yli 3000rpm:n niin systeemi "herää" ja sisälle alkaa tulemaan heti lämmintä.
2. Ominaisuus joka on ollut autossani aina, on poistunut: Kylmällä koneella liikkeelle lähtiessä, laatikko on pitänyt pakotetusti noin minuutin ajan pientä vaihdetta silmässä ja moottorin kierrokset ovat nousseet väkisin jokaisella kerralla yli tuon 3000rpm:n, ennen kuin on vaihtanut suurempaa vaihdetta. Tämä on kuulemma normaalia ja tarkoituksena on lämmittää järjestelmä mahdollisemman nopeasti tms. Nyt kuitenkin tänä syksynä tämä ominaisuus on poistunut = laatikko vaihtaa heti suurelle vaihteelle, vaikka olisi pakkasta. Laatikon öljyt ovat vaihdettu 21tkm sitten ja K1 jousi on vaihdettu 60tkm sitten. Laatikko toimii muuten täysin normaalisti.
Korjaavina toimenpiteinä autoon vaihdettiin ne ensimmäisenä syyllisten listalla olevat uusi kiertovesipumppu ja uusi termostaatti (87c), mutta edelleen hyttiin tulee kuvauksen mukaisesti aluksi kylmää (ja laatikko vaihtaa kylmänä nopeasti ylöspäin).
Osaako raati sanoa meneekö nämä asiat mahdollisesti käsi kädessä? Ohjaako tuota laatikon vaihtotapahtumaa kylmänä jokin anturi? Kun moottorin kierrokset nousevat niin avautuuko lämppärissä pakotetusti jotku läpät tms.? Kepillähän pystyn laittamaan pienen vaihteen silmään lähtiessä ja manuaalisesti hoitamaan tuon tapahtuman joka, ennen on toiminut automaattisesti, mutta mukavahan tuo olisi saada kuntoon.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Vastaan tässä itselleni, jos joku painii samojen ongelmien kanssa tulevaisuudessa:E38 kirjoitti:Noin kuukausi sitten rakas panssarivaununi alkoi yskähdellä:
1. Lämmitylaitteen heräämättömyyden syynä oli lämmityslaitteen hanan magneettiventtiilin tiivisteiden falskaaminen = venttiili oli ottanut jäähdytinnestettä sisäänsä ja jumittanut tästä syystä. Osanumero A0008307284 menee maailmalla nimellä Monovalve ja sen tekohengittämiseen löytyi Youtubesta hyvä video: https://www.youtube.com/watch?v=8jhPEfLI45s
Seurasin noita ohjeita, purin venttiilin palasiin (alaosan ollessa autossa edelleen kiinni, kuten videossa), putsasin ja kasasin takaisin kiinni autoon. Nyt lämppäri on toiminut jo päiviä moitteemasti. Ventiilin tiivisteille on olemassa myös korjaussarja, jonka tilasin odottamaan kunnes vika palautuu: https://www.ebay.com/itm/Heater-Control ... SwvaBcqjbJ
2. Valittelin myös vaihteison ylösvaihdon viiveettä, joka loistaa nyt poissaolollaan. Sen toimintaa ohjaa solenoidi, joka sijaitsee laatikon kyljessä. Viiveen "häviäminen" ajoittui loppukesään jolloin autoni kävi ruosteensuojauksessa = ehkä solenoidi(kin) otti kipeetä ruostesuojauksen aikana. Tämän kuntoon saaminen vaatii käyntiä Karilla.
PS. Vaihdoin 8v sitten konepellin lämpöeristeen joka alkaa olemaan (taas) entinen. R129 on näköjään ensimmäinen auto johon vaihdan tämän kahteen kertaan...
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Nyt kun on aikaa, niin R129 on saanut TLC:tä myös osakseen. Tässä muutamia juttuja mitä on tulut tähän autoon tehtyä.
1. AMG:n valssit olivat jo auton ostohetkellä ikävästi elämää nähneet ja vuosien varrella, rengashotelleissa niitä pestiin kai liian kovalla paineella ja lakkapintaan alkoi tulemaan pahoja virheitä. Yritin niitä itse tekohengittää ensiksi myllyttämällä ja itse lakkaamalla mutta se harjoittelu päättyi kyyneliin. En ollut ajatellut hakkaa näihin tässä vaiheessa hirveesti paukkuja, mutta jotain niille oli keksittävä... Sain sitten yhdeltä Porsche-foorumilaiselta vinkin Eleko pintakäsittelystä joka vaikuttaa Tattarisuolla. Kiikutin vanteet sinne ja ne hiekkapuhallettiin ja pulverimaalattiin. Väriä en nyt muista mutta tämä on kuulemma se joilla he ovat useita AMG:n vanteita maalanneet = Metalli-Azo tms. Hintaa yht. 300€ ja toimitus n 2,5 viikkoa.
Jälki on minusta hintaan nähden hyvä ja lähes kaikki reunojen rannut / naarmutkin ovat poissa. En tiedä kuin virallisesti näissä "eriparin koottavissa" on ollut täyspeilaava huuli/lippa (?), mutta näihin sellaista ei ainakaan tässä yhteydessä nyt tullut. Se olisi kasvattanut budjettia varmasti 3-4 kertaisesti. Museosetä ei varmaan tuosta puutoksesta nyt vielä nouse takajaloilleen, jos tämän kampee joskus sinne...
2. Kuskinpenkki oli minullakin rikki siitä klassikkopaikasta. Ajattelin kokeilla pariin autooni nahan korjaussarjaa (ennen penkkien kiikuttamista verhoilijalle) ja ostin Autodudelta tämän: https://www.autodude.fi/tuote/nahankorj ... epair_kit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Korjaussarja oli kyllä hintansa väärtti ja tällä setillä paikkaa monta reikää. Huom: vasemmassa kuvassa on yhteen reikään jo laitettu valkoista harsoa, jolla tehdään tarvitava pohja paikkauksen tekemisessä ja siksi se näyttää erikoiselle. Aloin tekemään korjausta kunnes muistin vasta myöhemmin ottaa ekan kuvan.
Nahan kulumien värjäys on hyvin helppoa ja tällä peittää ne helposti. Kun penkki tuosta vähän kulutetaan käytöllä niin uskon värin tasoittuvan vielä lisää. Vaikein rasti värjäämisessä on sekoittaa se juuri oikea sävy. Reikien paikkaaminen ei ole sekään vaikeaa, etenkään jos reikä on suoralla pinnalla. Mutta jos reikä on hyvin kuperassa paikassa (kuten tässä tapauksessa) niin täysin huomaamattoman paikkauksen tekeminen on jo haastavaa. Kauempaa katsottuna alkuperäiset vauriot ovat aika kivasti häivytetty ja niihin ei kiinnitä huomiota.
1. AMG:n valssit olivat jo auton ostohetkellä ikävästi elämää nähneet ja vuosien varrella, rengashotelleissa niitä pestiin kai liian kovalla paineella ja lakkapintaan alkoi tulemaan pahoja virheitä. Yritin niitä itse tekohengittää ensiksi myllyttämällä ja itse lakkaamalla mutta se harjoittelu päättyi kyyneliin. En ollut ajatellut hakkaa näihin tässä vaiheessa hirveesti paukkuja, mutta jotain niille oli keksittävä... Sain sitten yhdeltä Porsche-foorumilaiselta vinkin Eleko pintakäsittelystä joka vaikuttaa Tattarisuolla. Kiikutin vanteet sinne ja ne hiekkapuhallettiin ja pulverimaalattiin. Väriä en nyt muista mutta tämä on kuulemma se joilla he ovat useita AMG:n vanteita maalanneet = Metalli-Azo tms. Hintaa yht. 300€ ja toimitus n 2,5 viikkoa.
Jälki on minusta hintaan nähden hyvä ja lähes kaikki reunojen rannut / naarmutkin ovat poissa. En tiedä kuin virallisesti näissä "eriparin koottavissa" on ollut täyspeilaava huuli/lippa (?), mutta näihin sellaista ei ainakaan tässä yhteydessä nyt tullut. Se olisi kasvattanut budjettia varmasti 3-4 kertaisesti. Museosetä ei varmaan tuosta puutoksesta nyt vielä nouse takajaloilleen, jos tämän kampee joskus sinne...
2. Kuskinpenkki oli minullakin rikki siitä klassikkopaikasta. Ajattelin kokeilla pariin autooni nahan korjaussarjaa (ennen penkkien kiikuttamista verhoilijalle) ja ostin Autodudelta tämän: https://www.autodude.fi/tuote/nahankorj ... epair_kit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Korjaussarja oli kyllä hintansa väärtti ja tällä setillä paikkaa monta reikää. Huom: vasemmassa kuvassa on yhteen reikään jo laitettu valkoista harsoa, jolla tehdään tarvitava pohja paikkauksen tekemisessä ja siksi se näyttää erikoiselle. Aloin tekemään korjausta kunnes muistin vasta myöhemmin ottaa ekan kuvan.
Nahan kulumien värjäys on hyvin helppoa ja tällä peittää ne helposti. Kun penkki tuosta vähän kulutetaan käytöllä niin uskon värin tasoittuvan vielä lisää. Vaikein rasti värjäämisessä on sekoittaa se juuri oikea sävy. Reikien paikkaaminen ei ole sekään vaikeaa, etenkään jos reikä on suoralla pinnalla. Mutta jos reikä on hyvin kuperassa paikassa (kuten tässä tapauksessa) niin täysin huomaamattoman paikkauksen tekeminen on jo haastavaa. Kauempaa katsottuna alkuperäiset vauriot ovat aika kivasti häivytetty ja niihin ei kiinnitä huomiota.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: r129 / SL:n kokemuksia ja vinkkejä kaivataan
Viiden vuoden omistamisen jälkeen tämä R129 läpäisi MR-tarkastuksen. Tässäkin hankinnassa tuli taas todettua se, että kannatti hankkia mahdollisimman alkuperäinen ja räpeltämätön yksilö, jolla on ollut mahdollisimman vähän omistajia.
Ja tarkkasilmäisille katsojille tiedoksi, alkuperäiset porkkanavilkut on taas keulalla, nämä kuvat ovat viime syksyltä
Ja tarkkasilmäisille katsojille tiedoksi, alkuperäiset porkkanavilkut on taas keulalla, nämä kuvat ovat viime syksyltä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R129 500SL 1989 (MR)