W123 ilmanottoritilän irrotus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 ilmanottoritilän irrotus?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Terve.

Nyt lykkäsi myrkyn. Eilen täälläpäin niemeä satoi koko päivän, välillä rankastikin. Illalla töistä palatessani huomsin, jotta W123:n apukuskin takajalkatilaan on kertynyt hieman vettä, samoin etumatkustajan jalkatilan ulkoseinän viereen, sinne eteen.

Mietin, jotta voisikohan tuulettimen ilmanoton kautta vettä valutella kabiiniin? Miten nuo ritilät saadaan irti? Ja miten saadaan niiden välissä oleva levy? Konepellin aukaistuani katsoin, että se on etureunastaan kiinni ikäänkuin popniiteillä?! W116:ssa sama oli hoidettu ruuveilla.

Tai sitten vesi pääsee jotenkin jo sieltä ruostuneen etulokasuojan alalistan välistä/takaa... :cry: vettä ei tosiaan ollut paljoa, mutta jos saisi vuodon jo tyssäämään heti alkuunsa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: W123 ilmanottoritilän irrotus?

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Mietin, jotta voisikohan tuulettimen ilmanoton kautta vettä valutella kabiiniin? Miten nuo ritilät saadaan irti? Ja miten saadaan niiden välissä oleva levy? Konepellin aukaistuani katsoin, että se on etureunastaan kiinni ikäänkuin popniiteillä?! W116:ssa sama oli hoidettu ruuveilla.

Tai sitten vesi pääsee jotenkin jo sieltä ruostuneen etulokasuojan alalistan välistä/takaa... :cry: vettä ei tosiaan ollut paljoa, mutta jos saisi vuodon jo tyssäämään heti alkuunsa.
- samanoloisia ongelmia tuntuu olevan muissakin vanhemmissa mersuissa. Tod.näköisimmät syyt vuodolle lienevät roskasta, ruosteesta tms. tukkiintuneet vedenpoistoreiät = uittaa seuraavaa mahdollista reittiä esim. hytin jalkotilaan, falskaavat tuulilasin tiivisteet tai esim. ruosteen nakertama reikä lokasuojan/jalkotilan välissä :shock:

Oletko tutkaillut etujalkotilojen kuntoa verhoilun alta kohti tuulilasin alareunaa päin? Yllättävän usein sieltä löytyy "pehmeää peltiä" ja mahd. vuotokohtakin voisi selvitä ihan vettä valuttelemalla tuulilasiin / ilmanottoritilöihin.

Sataseiskassakin tuo mainitsemasi pelti on kiinnitetty pop-niiteillä - ei taida olla muuta konstia kuin antaa poraa niiteille ja niitata ne lopuksi uudestaan?
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Ritilät on tosiaan tiukasti kiinni. . . .Mutta en usko, että tarvitsee irroittaa :

* Tarkista, että rintapellissä olevat vedenpoisto aukot eivät ole tukkeutuneet
( kumiläpät vasemmalla ja oikealla).

* Pyyhkijän akselinpäät ovat siinä ritilässä pienessä syvennyksessä. Tarkista, että pohjalla oleva reikä on auki. Varsinkin oikeanpuoleinen on useammin
tukkeessa, ja tällöin vesi tunkeutuu sisälle pyyhkijän akselia pitkin, ja
päätyy matkustajan jalkatilaan. Kannattaa ottaa puuhkijät irti ja pakata
sen mustan suojakupin sisus vaseliinilla = tämä estää vesivuodon ja
samalla voitelee akselin.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Niin - jos poraa nuo popparit auki, niin kannattaa laittaa tilalle ruuvit,
niin aukaisu on jatkossa helpompaa. Tehtaalla kai on nopeampaa laittaa
niitit - kuin ruuvit. :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Henry V. kirjoitti: Tehtaalla kai on nopeampaa laittaa
niitit - kuin ruuvit. :wink:
No, ei ole onneksi kovin monessa kohtaa vanhoissa Mersuissa ajateltu noin -nykyisissä ikävä kyllä useamminkin.

Matot ovat olleet irti monta kertaa, pehmoista ei löydy kabiinin puolelta katsellessa.

Vedenpoisto toimii rintapellistä, eilen tuli oikein juoksemalla vettä kumilärpäkkeestä, vaan ei se silti sulje pois mahdollisuutta, etteikö pientä "sivujuoksua" olisi olemassa.

Hyyhkijät pitää irroittaa ja tutkia, tukevilta ne ainakin tuntuvat, kun koetan akselia heiluttaa. Ei välystä.

Mutta onkos siinä mitään peltejä välissä... siinä lokasuojan pikkulistan alla, mistä Jakobsonkin on ruostunut, kuten kirjoitin "Jakobson ruostuu alta!"-ketjussa tuossa keväämmällä. Jos se tulisikin sieltä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:
Henry V. kirjoitti:


Mutta onkos siinä mitään peltejä välissä... siinä lokasuojan pikkulistan alla, mistä Jakobsonkin on ruostunut, kuten kirjoitin "Jakobson ruostuu alta!"-ketjussa tuossa keväämmällä. Jos se tulisikin sieltä?
Eikös lokasuoja ole alhaalta kiinni 2-3 ruuvilla. Tarkkaa lukumäärää en muista. Joka tapauksessa tilanne on se, että lokasuojan ja "taustapellin" väli voi olla ruostunut melko isoksi. Tämä on helppo todeta painamalla/nostamalla lokasuojaa. Jos se myötää, välystä lienee sen verran että pyörä saa heitettyä vettä väärälle puolelle peltiä hyvinkin helposti.
Se on sitten jo toinen juttu, miten ko. vesi pääsee jalkatilaan asti. Muistelisin, että jalkatila on oma "poteronsa", jonka pitäisi myös olla jostain kohdasta puhki jotta vesi pääsee sinne alakautta. Näin olisin valmis uskomaan, että sisälle pääsee vesi nimenomaan yläkautta.

Olihan mulla jossain ne ilmanottoritilöiden irrotusohjeetkin, mutta missä pirussa. Hommaan piti muistaakseni varata ainakin mustia "muoviklipsejä" joilla ritilä on kiinni. (Toivottavasti 230E:ssä on samanlainen systeemi kuin 200:ssa...)
Oletkos tarkastanut konehuoneen takakulmien "kolot". Jos ne ovat täynnä lehtiä ja vettä, ne voivat ruostua hyvinkin kiivasta vauhtia. Voisi melkein kokeilla tyhjentää ne jollain piikillä ja imurilla ja hätäapukeinona työntää koloihin esim. sopivan mittaista ehjää muoviletkua. Jos tämän jälkeen sateella vesi lakkaa tulemasta sisään, se kulkee ehjässä muoviletkussa oikeaan paikkaan ja näin ongelma on paikannettu reiällisiiin "konehuoneen takanurkan vedenpoistokoloihin":
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:
Oletkos tarkastanut konehuoneen takakulmien "kolot". Jos ne ovat täynnä lehtiä ja vettä, ne voivat ruostua hyvinkin kiivasta vauhtia. Voisi melkein kokeilla tyhjentää ne jollain piikillä ja imurilla ja hätäapukeinona työntää koloihin esim. sopivan mittaista ehjää muoviletkua. Jos tämän jälkeen sateella vesi lakkaa tulemasta sisään, se kulkee ehjässä muoviletkussa oikeaan paikkaan ja näin ongelma on paikannettu reiällisiiin "konehuoneen takanurkan vedenpoistokoloihin":
Hmn, tuossa voisi olla järjen hiventäkin. Puhtaat niiden pitäisi olla, eilen katselin viimeksi kuskin puolen koloa. Akku haittaa hieman näkyvyyttä toiselle puolelle, mutta otetaan se tänään pois.

Mihin ne muuten menevät ne vedenpoistoreiät sieltä? Että jos matkalla on mutkia/kapenemia, letkun työtnö voi olla hankalaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Vedenpoisto menee sisälokasuojasta läpi "etupyörän päälle ".
Alkuperäisessä suojamuovissä näkyy pyörän päälle tuleva "muhkura",
sen voi siis putsata myös alapuolelta ruuvarilla auttamalla.

Joskus vesivuodon syy voi olla joku poistettu kumitulppa rintapellissä.
Minulla oli yhdestä autosta poistettu sisälämmittimen kaapeli, jolloin oli
jäänyt tyhjä reikä, joka oli juuri tuon vedenpoisto kumiläpykän alapuolella.
Voitte arvata, että minne vesi mieluiten virtasi. . . :shock:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henry V. kirjoitti:Alkuperäisessä suojamuovissä näkyy pyörän päälle tuleva "muhkura",
sen voi siis putsata myös alapuolelta ruuvarilla auttamalla.
Onnellinen hän, jolla on paineilmavehkeet... :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

ritilät

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Niin ne ritilät saa helpoiten ehjinä kiinnikkeineen irti kun valitsee sopivan kokoisen ruuvitaltan tai sokkatuurnan, joka täsmää kiinnikkeiden keskellä olevien lukitustappien koon kanssa (jotain parikertaakolme mm). Ei muutakun napauttaa jokaisen kiinnikkeen keskeltä tuon lukitustapin voimalla sisään (mitään ei siis mene rikki). Tämänjälkeen nuo lukitusosat saa kammettua meisselillä varovasti irti ja nyt lähtee ritiläkin. Kannattaa samointein kerätä kouruun tipahtaneet lukitustapit talteen. Pyyhkijän joutuu tosiaan irroittamaan toiselta puolelta jo alkumetreillä.
Keskipelti on kiinni yhdellä ruuvilla kummaltakin puolelta. Ne niitinnäköiset kiinnikkeet etureunassa oli omassa autossa itseasiassa jotain kumimaista elastista materiaa, joka maalipinnan alla näyttää kovin metalliniitiltä.
Ei sinänsä mikään paha rasti.
Koneella on koneen tahti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ritilät

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo K. kirjoitti:Keskipelti on kiinni yhdellä ruuvilla kummaltakin puolelta. Ne niitinnäköiset kiinnikkeet etureunassa oli omassa autossa itseasiassa jotain kumimaista elastista materiaa, joka maalipinnan alla näyttää kovin metalliniitiltä.
Ahaa, eli siis keskipellin kruuvit löytyvät ikäänkuin ritilöiden alta. Mutta kuitenkin "niitit" täytyy poria pois?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ainakin pystylampussa ritilä on kiinni niiteillä etureunasta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: ritilät

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Timo L. kirjoitti:Ahaa, eli siis keskipellin kruuvit löytyvät ikäänkuin ritilöiden alta. Mutta kuitenkin "niitit" täytyy poria pois?
Juuh, ruuvit löytyy ritilöiden alta. Niin nuo 'niitit' olivat siis omassa koslassa sellaiset, että sivuruuvit avattua keskipellin sai nostettua pois 'niiteiltä' ilman pellin tai niittien vaurioita.
Koneella on koneen tahti
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmmm...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Meikän w123:ssa vuoti tuulilasin tiiviste, vettä tuli juuri sinne etujalkatilan ylänurkkaan. Sitten kun se innostui vuotamaan oikein kunnolla, niin etujalkatila oikein lainehti :shock:

Korjasin sen seuraavalla tavalla; raotin meisselillä varovasti lasin ja tiivisteen rakoa (auton ulkopuolelta) ja puhdistin kuran pois paineilmalla ja paperilla. Jarrujen puhdistusspray olisi varmasti hyvää tuohon hommaan. Sitten taas varovasti raotusta ja tiivistemassaa väliin. Hyvin pitää, eikä korjaus näy päällepäin ollenkaan.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Ihme juttu sinänsä - ikinä en minkään muun automerkin kanssa ole näihin sisä-uimis-ongelmiin törmännyt :shock:
...onko tämä yleistä?

t: 1. mursu alla.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

350 SLC kirjoitti:Ihme juttu sinänsä - ikinä en minkään muun automerkin kanssa ole näihin sisä-uimis-ongelmiin törmännyt :shock:
...onko tämä yleistä?

t: 1. mursu alla.
Ettei niissä muissa autoissa olisi sitten jo ilmaantunut myös pohjaan reikää, josta vesi sitten pääsee pois?.. :roll:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

jarski kirjoitti:Ettei niissä muissa autoissa olisi sitten jo ilmaantunut myös pohjaan reikää, josta vesi sitten pääsee pois?.. :roll:
No eipä ollut... tai okei - yhdessä oli, mutta sisään ei ainakaan tullut vodaa...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 ilmanottoritilän irrotus?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Itse itseäni lainaten:
Timo L. kirjoitti:Terve.

Nyt lykkäsi myrkyn. Eilen täälläpäin niemeä satoi koko päivän, välillä rankastikin. Illalla töistä palatessani huomsin, jotta W123:n apukuskin takajalkatilaan on kertynyt hieman vettä, samoin etumatkustajan jalkatilan ulkoseinän viereen, sinne eteen.
No niin, selvisihän se, miksi repsikan takajalkatila on märkä. Irroitin eilen turvavyön alakiinnitystä aivan toisen asian takia, kun huomasin syyn. On ilmeisesti käynyt niin, kuin vanhempien Mersujen kanssa yleensä tuppaa käymään. Eli kosteus on päässyt PVC-massojen väliin, ja pelti siellä välissä on entinen. Paikka on yllättäen sama kuin W116:ssa, eli lattiapellin ja kynnyksen sauma. F*CK!

No, ei auta itku markkinoilla. Nyt on siis käytävä miettimään uutta peltiä tilalle. Mietityttää 1), että kannattaako pistää ainoastaan tuo vaurioitunut alue uusiksi (en ole tarkemmin tutkinut, kuinka laaja alue on kyseessä), vaiko samantien koko lattiapelti, joita saanee muotoon leikattuina ainakin Motonetistä. Haluaisin säilyttää W123:n pohjan originaalin muodon (mm. se kumpu keskellä jalkatilaa), mm. mattojen istuvuuden takia.

Ja 2) mitä on se aine, jota pellin päällä on sisäpuolella? Samaista PVC-massaa? Mistä sitä saa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 ilmanottoritilän irrotus?

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Timo L. kirjoitti: Eli kosteus on päässyt PVC-massojen väliin, ja pelti siellä välissä on entinen. Paikka on yllättäen sama kuin W116:ssa, eli lattiapellin ja kynnyksen sauma. F*CK!
Sama juttu oli tuossa perheen entisessä W123 240D. Auto laitettiin usean kuukauden aikana pelleiltään täysin uusiksi. Ovet saksasta, uudet etulokasuojat, takalokasuojien kaaret, takaluukusta varapyöräkotelot ja syvennykset jne...Ja maalattiin. Autohan oli kuin uusi...vaan annas olla kun jostain syystä tuli seuraavana kesänä otettua matot takaakin pois...lattian reunasta kotelo oli tosiaan ruostunut sisältäpäin täysin puhki ja reikä oli ISO!

Olen miettinyt tuota että jos tuossa W123 käyttäisi uudesta saakka niitä tunkinreiän muovitulppia säästyi varmaan monelta harmilta. Jälkeenpäin niiden käyttöhän on aika turhaa koska jos kosteutta on jo koteloissa ei se ainakaan haihdu sieltä yhtään paremminkin kun tulpat on paikallaan. Niiden reikien ympäriltäkin kun yleisesti tuppaa ruostumaan puhki.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Vastaa Viestiin