’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Seuraavanlainen olisi nyt murhe otsikon kulkineessa johon kaipaisin apuja:
Tappelin aikani esp/asb/bas vikojen kanssa jotka korjaantui jarruvalokytkimellä, bas-anturilla, esp-ohjaimen releellä, pumpun hiilillä sekä lopulta uudella esp-ohjaimella. Tällöin keskityin vain ko vikoihin ja siitä seuranneisiin vikatiloihin, enkä huomannut oliko seuraavanlaista vikaa jo silloin.
Eli ajaessa huomasin ettei alarekisterissä ole tehoja hetken ajelun jälkeen. Hyytyy ylämäkiin ja pienempää vaihtaa vasta kun käyttää kaasupolkimen pohjassa. Noin 3000rpm jälkeen vetoja on ja kaikki kuten kuuluukin.
Mutta nyt huomasin että noin 10-15s tyhjäkäynnin jälkeen, muuttuu pakoäänet kumiseviksi (takapönttö vähän vuotaa, niin kuulee). Asiaa ihmettelin ja huomasin että samalla hukkuu myös vääntö/tehot alle 3000rpm. Ja yli tuon kun kierrättää, ahdot löytyy kyllä... Aina kun starttaa uudelleen paineenmuunnin vetää turbolla siipiä ja kaikki toimii. Kun on käynyt tuon em. 10-15s päästää paineenmuunnin siivet ”lepoon”, muuttuu pakoäänet ”kuminaksi” ja ahdot puuttuu.
Kuitenkin jos starttaan auton uudelleen ja alan heti ajamaan koko ajan vaihtelevilla kierroksilla toimii kaikki normaalisti siihen asti, kunnes hetken, eli sen noin 10-15s, ajelee tasakaasulla noin 1200-1500 kierroksilla, tipahtaa paineenmuuntimelta alipaineet, päästää siivet ja tehot hukkuu tietysti samalla. Eli ahdin varmaankin kunnossa myös sisuskaluiltaan...
Kokeilin useampaa paineenmuunninta (y31/5) ja ei muutosta. Alipainepumpulla testasin turbon alip.kellon (vetää, ei vuoda), linjat jarrutehostimen liitoksesta molemmille paineenmuuntimille ja ne eivät vuoda. Alipainemuuntimet palautuvat porisemalla normaalisti, sinikuminen **05* nopeammin ja mustakuminen **04* hitaammin. Testasin alipainepumpulla n.10+10 molemmanlaisia ja kaikki nähtävästi tuolla tavalla toimivat... Vai olisko kaikki voineet olla rikki, kun käytettyjä olivat. Ei kai...
Laitoin alipainemittarin kiinni järjestelmään jarrutehostimen ”haaraan” ja auton käyntiin. Alipaine kasvoi -0,55 bar ja pysyi siinä, vaikka paineenmuunnin lopetti siipien vetämisen ja ”pakokumina” alkoi. Eli auton oma alip.pumppu vissiin kunnossa?
Kävin hetken matkan päässä *ssa ja katsottiin että painemuuntimen pulssisuhde on käydessä 85 ja tuon ärsyttävän 10-15s jälkeen 4. Ohjearvo 40-70. Kun moottorin sammutti arvoksi jäi 30. Eli jossain on jotain pielessä...
Joten aloin tässä miettimään, että mikäs se tuota y31/5sta oikein pulssittaa? Eli tuleeko sille ohjaus jostain...? Vai kertooko tuo muunnin alipainepumpun pulsseista...? Vai mitenkäs tuo nyt oikein toimii? Ja mieluusti ottaisin hyviä vihjeitä vastaan jos on ajatusta missä vika voisi olla. Myös jos on joitain tiettyjä * arvoja jotka vois auttaa diagnostoinnissa? En kuitenkaan jatkuvasti piuhan päähän pääse, kun en itse omista tähteä, niin oishan se kiva jos osais kattella ”oikeita” arvoja...
Edit: ja vikakoodeja ei ollu muutakuin jalkatilan läppä
Tappelin aikani esp/asb/bas vikojen kanssa jotka korjaantui jarruvalokytkimellä, bas-anturilla, esp-ohjaimen releellä, pumpun hiilillä sekä lopulta uudella esp-ohjaimella. Tällöin keskityin vain ko vikoihin ja siitä seuranneisiin vikatiloihin, enkä huomannut oliko seuraavanlaista vikaa jo silloin.
Eli ajaessa huomasin ettei alarekisterissä ole tehoja hetken ajelun jälkeen. Hyytyy ylämäkiin ja pienempää vaihtaa vasta kun käyttää kaasupolkimen pohjassa. Noin 3000rpm jälkeen vetoja on ja kaikki kuten kuuluukin.
Mutta nyt huomasin että noin 10-15s tyhjäkäynnin jälkeen, muuttuu pakoäänet kumiseviksi (takapönttö vähän vuotaa, niin kuulee). Asiaa ihmettelin ja huomasin että samalla hukkuu myös vääntö/tehot alle 3000rpm. Ja yli tuon kun kierrättää, ahdot löytyy kyllä... Aina kun starttaa uudelleen paineenmuunnin vetää turbolla siipiä ja kaikki toimii. Kun on käynyt tuon em. 10-15s päästää paineenmuunnin siivet ”lepoon”, muuttuu pakoäänet ”kuminaksi” ja ahdot puuttuu.
Kuitenkin jos starttaan auton uudelleen ja alan heti ajamaan koko ajan vaihtelevilla kierroksilla toimii kaikki normaalisti siihen asti, kunnes hetken, eli sen noin 10-15s, ajelee tasakaasulla noin 1200-1500 kierroksilla, tipahtaa paineenmuuntimelta alipaineet, päästää siivet ja tehot hukkuu tietysti samalla. Eli ahdin varmaankin kunnossa myös sisuskaluiltaan...
Kokeilin useampaa paineenmuunninta (y31/5) ja ei muutosta. Alipainepumpulla testasin turbon alip.kellon (vetää, ei vuoda), linjat jarrutehostimen liitoksesta molemmille paineenmuuntimille ja ne eivät vuoda. Alipainemuuntimet palautuvat porisemalla normaalisti, sinikuminen **05* nopeammin ja mustakuminen **04* hitaammin. Testasin alipainepumpulla n.10+10 molemmanlaisia ja kaikki nähtävästi tuolla tavalla toimivat... Vai olisko kaikki voineet olla rikki, kun käytettyjä olivat. Ei kai...
Laitoin alipainemittarin kiinni järjestelmään jarrutehostimen ”haaraan” ja auton käyntiin. Alipaine kasvoi -0,55 bar ja pysyi siinä, vaikka paineenmuunnin lopetti siipien vetämisen ja ”pakokumina” alkoi. Eli auton oma alip.pumppu vissiin kunnossa?
Kävin hetken matkan päässä *ssa ja katsottiin että painemuuntimen pulssisuhde on käydessä 85 ja tuon ärsyttävän 10-15s jälkeen 4. Ohjearvo 40-70. Kun moottorin sammutti arvoksi jäi 30. Eli jossain on jotain pielessä...
Joten aloin tässä miettimään, että mikäs se tuota y31/5sta oikein pulssittaa? Eli tuleeko sille ohjaus jostain...? Vai kertooko tuo muunnin alipainepumpun pulsseista...? Vai mitenkäs tuo nyt oikein toimii? Ja mieluusti ottaisin hyviä vihjeitä vastaan jos on ajatusta missä vika voisi olla. Myös jos on joitain tiettyjä * arvoja jotka vois auttaa diagnostoinnissa? En kuitenkaan jatkuvasti piuhan päähän pääse, kun en itse omista tähteä, niin oishan se kiva jos osais kattella ”oikeita” arvoja...
Edit: ja vikakoodeja ei ollu muutakuin jalkatilan läppä
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
No, mikä vikakoodi sieltä tulee kun vika ilmaantuu ?
wiimax.fi
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Pulssisuhteen muutoksesta päätellen ecu tajuaa tilanteen ja yrittää säätää siipiä, joko käsky jää toteuttamatta venttiilillä tai johdesiivet jumittaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5861
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Vika koodeja ei siis tule ja aina kuitenki ottaa yli 3000 kierroksia(jos ei ota ja silti ei tule vika koodeja niin joku tumpelo on ronkinnut ohjelmaa)kataja kirjoitti:Seuraavanlainen olisi nyt murhe otsikon kulkineessa johon kaipaisin apuja:
Tappelin aikani esp/asb/bas vikojen kanssa jotka korjaantui jarruvalokytkimellä, bas-anturilla, esp-ohjaimen releellä, pumpun hiilillä sekä lopulta uudella esp-ohjaimella. Tällöin keskityin vain ko vikoihin ja siitä seuranneisiin vikatiloihin, enkä huomannut oliko seuraavanlaista vikaa jo silloin.
Eli ajaessa huomasin ettei alarekisterissä ole tehoja hetken ajelun jälkeen. Hyytyy ylämäkiin ja pienempää vaihtaa vasta kun käyttää kaasupolkimen pohjassa. Noin 3000rpm jälkeen vetoja on ja kaikki kuten kuuluukin.
Mutta nyt huomasin että noin 10-15s tyhjäkäynnin jälkeen, muuttuu pakoäänet kumiseviksi (takapönttö vähän vuotaa, niin kuulee). Asiaa ihmettelin ja huomasin että samalla hukkuu myös vääntö/tehot alle 3000rpm. Ja yli tuon kun kierrättää, ahdot löytyy kyllä... Aina kun starttaa uudelleen paineenmuunnin vetää turbolla siipiä ja kaikki toimii. Kun on käynyt tuon em. 10-15s päästää paineenmuunnin siivet ”lepoon”, muuttuu pakoäänet ”kuminaksi” ja ahdot puuttuu.
Kuitenkin jos starttaan auton uudelleen ja alan heti ajamaan koko ajan vaihtelevilla kierroksilla toimii kaikki normaalisti siihen asti, kunnes hetken, eli sen noin 10-15s, ajelee tasakaasulla noin 1200-1500 kierroksilla, tipahtaa paineenmuuntimelta alipaineet, päästää siivet ja tehot hukkuu tietysti samalla. Eli ahdin varmaankin kunnossa myös sisuskaluiltaan...
Kokeilin useampaa paineenmuunninta (y31/5) ja ei muutosta. Alipainepumpulla testasin turbon alip.kellon (vetää, ei vuoda), linjat jarrutehostimen liitoksesta molemmille paineenmuuntimille ja ne eivät vuoda. Alipainemuuntimet palautuvat porisemalla normaalisti, sinikuminen **05* nopeammin ja mustakuminen **04* hitaammin. Testasin alipainepumpulla n.10+10 molemmanlaisia ja kaikki nähtävästi tuolla tavalla toimivat... Vai olisko kaikki voineet olla rikki, kun käytettyjä olivat. Ei kai...
Laitoin alipainemittarin kiinni järjestelmään jarrutehostimen ”haaraan” ja auton käyntiin. Alipaine kasvoi -0,55 bar ja pysyi siinä, vaikka paineenmuunnin lopetti siipien vetämisen ja ”pakokumina” alkoi. Eli auton oma alip.pumppu vissiin kunnossa?
Kävin hetken matkan päässä *ssa ja katsottiin että painemuuntimen pulssisuhde on käydessä 85 ja tuon ärsyttävän 10-15s jälkeen 4. Ohjearvo 40-70. Kun moottorin sammutti arvoksi jäi 30. Eli jossain on jotain pielessä...
Joten aloin tässä miettimään, että mikäs se tuota y31/5sta oikein pulssittaa? Eli tuleeko sille ohjaus jostain...? Vai kertooko tuo muunnin alipainepumpun pulsseista...? Vai mitenkäs tuo nyt oikein toimii? Ja mieluusti ottaisin hyviä vihjeitä vastaan jos on ajatusta missä vika voisi olla. Myös jos on joitain tiettyjä * arvoja jotka vois auttaa diagnostoinnissa? En kuitenkaan jatkuvasti piuhan päähän pääse, kun en itse omista tähteä, niin oishan se kiva jos osais kattella ”oikeita” arvoja...
Edit: ja vikakoodeja ei ollu muutakuin jalkatilan läppä
mitenkä vika ilmaantui vai oliko auto vialinen alusta asti,
Alkuun
tarkista egr, ilmamassa mittari,
niissä paineen muuntimissa olevat suodatimet,
onko pakoputken liitoksista tunkenut mustaa ulos
Mökkillä
'
'
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Oli piuhassa kiinni, kun pulssisuhteen tipautti 85:stä 4:n ja vikakoodia ei antanut. Sehän tässä päätä raavituttaakin...
Ahtimella säätötanko tekee noin 1,5cm liikkeen ja toimii aikas kevyesti kun käsin liikuttaa. Startissa alipaineella vetäsee kevyen oloisesti siivet (auki?) ja tosiaan n.10-15s kuluttua paineenmuunnin vapauttaa alipaineet alipainekalvolta. Ja tosiaan kokeilin useampaa paineenmuunninta samoilla tuloksilla, joten josko vika olis nyt jossain muualla kuin tuossa mötikässä.
Olen yrittänyt aiheesta lueskella eri foorumeilta, mutta ihan samanlaista en ole löytänyt. Mutta tuo ecu alkoi nyt mietityttää, kun katselin huohottimen vastusta joka on öljyä puskenut lävitseen. Ollut juttua oikosuluista ja palaneista ecuista, mutta yleensä on ollut vikakoodejakin tai vikatilassa laitteet. Nyt voi ajaa ilman vikatiloja vaikka kuinka pitkään. Ja jos heti startista alkaa polkemaan niinkuin nuoret innokkaat miehet, niin pysyy ahdin mukana vaikka kierrokset käy lähes tapissa tai tyhjäkäynnillä. Mutta tuo muutama sekunti tasaisilla matalilla kierroksilla aiheuttaa jotenki murhetta nyt...
Ja siis sen verran vielä, että auto on ollut meillä vasta pari viikkoa, jonka aikaa olen päivittäin jotain korjaillut. Nyt alkaa oleen silleen mallillaan, että vikavaloja ei ole syttynyt nyt pariin, kolmeen päivään. Leimankin juuri sain, joten perusta hyvällä tolalla.
Ahtimella säätötanko tekee noin 1,5cm liikkeen ja toimii aikas kevyesti kun käsin liikuttaa. Startissa alipaineella vetäsee kevyen oloisesti siivet (auki?) ja tosiaan n.10-15s kuluttua paineenmuunnin vapauttaa alipaineet alipainekalvolta. Ja tosiaan kokeilin useampaa paineenmuunninta samoilla tuloksilla, joten josko vika olis nyt jossain muualla kuin tuossa mötikässä.
Olen yrittänyt aiheesta lueskella eri foorumeilta, mutta ihan samanlaista en ole löytänyt. Mutta tuo ecu alkoi nyt mietityttää, kun katselin huohottimen vastusta joka on öljyä puskenut lävitseen. Ollut juttua oikosuluista ja palaneista ecuista, mutta yleensä on ollut vikakoodejakin tai vikatilassa laitteet. Nyt voi ajaa ilman vikatiloja vaikka kuinka pitkään. Ja jos heti startista alkaa polkemaan niinkuin nuoret innokkaat miehet, niin pysyy ahdin mukana vaikka kierrokset käy lähes tapissa tai tyhjäkäynnillä. Mutta tuo muutama sekunti tasaisilla matalilla kierroksilla aiheuttaa jotenki murhetta nyt...
Ja siis sen verran vielä, että auto on ollut meillä vasta pari viikkoa, jonka aikaa olen päivittäin jotain korjaillut. Nyt alkaa oleen silleen mallillaan, että vikavaloja ei ole syttynyt nyt pariin, kolmeen päivään. Leimankin juuri sain, joten perusta hyvällä tolalla.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Juuri tsekattiin, että oli orkkisohjelma. Kiertää yli kolmentonnin ja sillon toimii tosiaan normaalisti. Ei mee vikatilaan eikä anna koodeja.
Edit: ja huomasin vian pikkuhiljaa, kun alkoi puutumaan ylämäkiin, eikä vaihtanut pienempää ennenkuin käytti pedaalin siä kytkimellä. Tai kepistä vaihtaa kyllä. Mutta vedot alkoi olla niinkuin 200 vaparilla. Ajoin tienposkeen starttasin uudelleen ja taas mentiin hetken aikaa... kunnes vika palasi samanlaisena.
Egr putsattu. Ja nyt myös tulpattu. Ei vikakoodia. Ja joku sano ettei 270n ohjelmasta tarvi/pysty poistaan.
Ei vuotoja pakosarjalla tai ahtimen lähistöllä. Vuoto vain takavaimentajan ja putken saumassa.
Paineenmuuntimien suotimet vähän likaiset, mutta ilma liikkuu läpi ja kokeilin ilmankin -> ei muutosta tilanteeseen.
Ilmamassamittarin unohinkin tyystin. Täytyykin katella ohjeita miten sen saa tarkisteltua. Emäntä tuleekin kohta kotio, niin pääsee kattoon heti lämpimästä koneesta.
Edit: ja huomasin vian pikkuhiljaa, kun alkoi puutumaan ylämäkiin, eikä vaihtanut pienempää ennenkuin käytti pedaalin siä kytkimellä. Tai kepistä vaihtaa kyllä. Mutta vedot alkoi olla niinkuin 200 vaparilla. Ajoin tienposkeen starttasin uudelleen ja taas mentiin hetken aikaa... kunnes vika palasi samanlaisena.
Egr putsattu. Ja nyt myös tulpattu. Ei vikakoodia. Ja joku sano ettei 270n ohjelmasta tarvi/pysty poistaan.
Ei vuotoja pakosarjalla tai ahtimen lähistöllä. Vuoto vain takavaimentajan ja putken saumassa.
Paineenmuuntimien suotimet vähän likaiset, mutta ilma liikkuu läpi ja kokeilin ilmankin -> ei muutosta tilanteeseen.
Ilmamassamittarin unohinkin tyystin. Täytyykin katella ohjeita miten sen saa tarkisteltua. Emäntä tuleekin kohta kotio, niin pääsee kattoon heti lämpimästä koneesta.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Näin perstuntumalla olisi juurikin tuo ’toteutumatta jäänyt käsky’, kyseessä olevan vian oloinen. Onko heti startin jälkeen ecussa joku ”perustila” ja vasta hetken kuluttua alkaa säätämään?MJPfin kirjoitti:Pulssisuhteen muutoksesta päätellen ecu tajuaa tilanteen ja yrittää säätää siipiä, joko käsky jää toteuttamatta venttiilillä tai johdesiivet jumittaa.
Millaisia vikoja ahtopaineentunnistin mahtaisi tarjota. *ssa ainakin paineen tunnisti ja arvot näytti olevan ok. Näkeekö tuota y31/5 käskyä/pyyntöä *lla? Ärsyttävää vaan oli, kun ei meinannut muxin/koneen vauhti riittää arvojen näyttämiseen, ennenkuin menee ”vialle”, jotta näkisi mikä muu arvo, kuin tuo pulssisuhde muuttuu.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Ilmamassamittari putsattu, vaikka ei siinä kyllä mitään ollut. Samalta näytti kuin uuden olis paketistaan ottanu... tai mistäpä tietäisin, kun en oo uutta koskaan pidelly. Putsasin kuitenkin cliinerillä ja ei muutosta. Vielä en mittaillu, kun en löytäny ohjeita nopeella kuuklauksella...
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Kuulostaa erikoiselta, ettei tule mitään koodia tähdellä.
En epäile teidän osaamistanne (itse en edes tietäisi miten tarkistaa), mutta millä perusteella orkkisohjelma, ja onko nyt ihan varmasti?
En epäile teidän osaamistanne (itse en edes tietäisi miten tarkistaa), mutta millä perusteella orkkisohjelma, ja onko nyt ihan varmasti?
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
No siellä missä nyt kävin piuhassa, on ihan aito *. Ei antanut vikakoodeja.
Kävin kaverin luona kun huuhdeltiin ja vaihdettiin laatikon öljyt, suodatin, kyb, pistokkeen tiiviste. Ja sama kaveri kun laittaa ohjelmia, niin luki ohjelman ja lähetti eteenpäin. Vastaus oli että alkuperäinen ohjelma kyseessä. Sielläkin olisin * saanut, mutta oli varattu aikaa vaan laatikon huuhtelulle, niin ei keritty ylimääräsiä touhuaan, kun seuraava asiakas hengitti niskaan.
Kävin kaverin luona kun huuhdeltiin ja vaihdettiin laatikon öljyt, suodatin, kyb, pistokkeen tiiviste. Ja sama kaveri kun laittaa ohjelmia, niin luki ohjelman ja lähetti eteenpäin. Vastaus oli että alkuperäinen ohjelma kyseessä. Sielläkin olisin * saanut, mutta oli varattu aikaa vaan laatikon huuhtelulle, niin ei keritty ylimääräsiä touhuaan, kun seuraava asiakas hengitti niskaan.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Ja aloinpa miettiin, että aina esp/abs/bas vikojen välillä kun tuo aina hetken toimi, niin mielestäni aika normaalisti meni useimmiten ainakin. Ajelen suht rauhallisesti ja usein vakkarilla, niin enpä osannut kiinnittää huomiota kyseiseen asiaan. Ja koeajolla en kyseistä asiaa ainakaan huomannut. Ja kun yritin esp/abs/bas vikoja saada tauluun, poljin kyllä kuin teinipojat, eli jatkuvasti vilkkui kolmio taulussa ja absi oli käytössä. Olisiko maf voinut siitä ottaa itteensä?
Kun vian huomasin, niin ajelin itse kaasua säännöstellen. Siinä 80 nopeudessa sen tehon puutteen huomasin, kun pitkään ylämäkeen sai annostella kaasua oikein kunnolla ja pienempää ei kuulunut.
Tai olisiko tuo rikkinäinen esp-ohjain voinut aiheuttaa vikaa maffiin? Ei vaan taida kauheasti keskustella nuo.
Tietääkö joku, onko merkillä väliä kun maffin uusii? Pierburg, Behr, Febi, Bosch... Ehkä joku noista? Kun annoinpa itseni nyt ymmärtää, että ilmamassamittarin tiedolla ohjataan myös vaihteita, liekö näin? Eikös maf juurikin tarjoa tietoa moottorin kuormitustilanteesta... vai onkohan taas ajatukset ojassa meikäläisellä...
Pahoittelut tavastani ”ajatella ääneen”, mutta aina kun alkaa tutkimaan mersun vikoja, meinaa lähteä lapasesta vianaiheuttajien arvailu. Noh, jospa tässä joku päivä piuhan päähän saan taas auton, niin jospa selkiytyis. Maffin aion uusia kyllä.
Kun vian huomasin, niin ajelin itse kaasua säännöstellen. Siinä 80 nopeudessa sen tehon puutteen huomasin, kun pitkään ylämäkeen sai annostella kaasua oikein kunnolla ja pienempää ei kuulunut.
Tai olisiko tuo rikkinäinen esp-ohjain voinut aiheuttaa vikaa maffiin? Ei vaan taida kauheasti keskustella nuo.
Tietääkö joku, onko merkillä väliä kun maffin uusii? Pierburg, Behr, Febi, Bosch... Ehkä joku noista? Kun annoinpa itseni nyt ymmärtää, että ilmamassamittarin tiedolla ohjataan myös vaihteita, liekö näin? Eikös maf juurikin tarjoa tietoa moottorin kuormitustilanteesta... vai onkohan taas ajatukset ojassa meikäläisellä...
Pahoittelut tavastani ”ajatella ääneen”, mutta aina kun alkaa tutkimaan mersun vikoja, meinaa lähteä lapasesta vianaiheuttajien arvailu. Noh, jospa tässä joku päivä piuhan päähän saan taas auton, niin jospa selkiytyis. Maffin aion uusia kyllä.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5861
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Texstiä ainakin tulee...
siis nyt vakio ohjelma ja egr tulpattu, mikään ei muttunut ja vikatilaa(maxs 3000) ei tule?
niin tarkastelut suunnatta ilmamassamittarin suuntaan(pierburg on ylensä toimiva hinta/laatu)
esp/abs lähettä eculle että rajoita tehoja esim jos painaa jarrua(tai näytää että sitä painetaan)tai jos kiihtyvyys anturi näytää että lähtee halinnasta(tai sieltä tuleva tieto siltä näytää)
siis nyt vakio ohjelma ja egr tulpattu, mikään ei muttunut ja vikatilaa(maxs 3000) ei tule?
niin tarkastelut suunnatta ilmamassamittarin suuntaan(pierburg on ylensä toimiva hinta/laatu)
esp/abs lähettä eculle että rajoita tehoja esim jos painaa jarrua(tai näytää että sitä painetaan)tai jos kiihtyvyys anturi näytää että lähtee halinnasta(tai sieltä tuleva tieto siltä näytää)
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5861
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Orkkisohjelma tarkistus, tarkistajalla hallussa vastavan numeroin ohjelma(samanlaiseta autosta)Risto113 kirjoitti:Kuulostaa erikoiselta, ettei tule mitään koodia tähdellä.
En epäile teidän osaamistanne (itse en edes tietäisi miten tarkistaa),
mutta millä perusteella orkkisohjelma, ja onko nyt ihan varmasti?
minkä tietää olevan varmasti muutelematon molemat ladataan olsiin "päälekäin" niin näyttä heti onko eroja
tai vertaa jollain mulla ohjlmalla mikä näytää erot
Mökkillä
'
'
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Nonni, elikkäs mittasin maffin. Sieltä löytyi ~12v, ~5v, maa ja muuttuva jännite 2,04v ja kierroksilla 3,23v. Eli eikös tuo nyt viittaa "väsyneeseen" massamittariin. Keulan suuntaan siis KLään ja sieltä pierburgin haen. Kerron vielä tuliko muutosta.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Vanhan pierburgin tilalle tuli nyt uusi. Ei muutosta tilanteeseen, muuten kuin että juuri huomaa että on paremmin vetoja ilman ahtoja, kuin vanhalla (joka tehty vuonna '09).
Useamman starttauksen nyt tehneenä, ei tosiaan muutosta. Edelleen n.10-15s jälkeen paineenmuunnin päästää alipaineet pois. Mitäs sitten tutkis? Ja edelleen kun heti startin jälkeen lähtee ajamaan, vetoja on kaikilla kierrosalueilla niinkuin kuuluukin. Kunnes hetken ajaa matalilla kierroksilla, niin alipaineet muuntimelta vapautuu, eli ei oo ahtoja...
Paljonko mersun alip.pumppu tekee normaalisti alipainetta? Tai paljonko yleensä on alipainetta näillä paineenmuuntimilla?
Edit: niin siis enhän mä nyt ees tiiä kuuluko sen paineenmuuntimen vapauttaa siivet tolleen hetken päästä. Mut ei kai. Eli taitaa olla ahtimen irroitus seuraavaksi ja siipien liikeradan tarkastelu.
Useamman starttauksen nyt tehneenä, ei tosiaan muutosta. Edelleen n.10-15s jälkeen paineenmuunnin päästää alipaineet pois. Mitäs sitten tutkis? Ja edelleen kun heti startin jälkeen lähtee ajamaan, vetoja on kaikilla kierrosalueilla niinkuin kuuluukin. Kunnes hetken ajaa matalilla kierroksilla, niin alipaineet muuntimelta vapautuu, eli ei oo ahtoja...
Paljonko mersun alip.pumppu tekee normaalisti alipainetta? Tai paljonko yleensä on alipainetta näillä paineenmuuntimilla?
Edit: niin siis enhän mä nyt ees tiiä kuuluko sen paineenmuuntimen vapauttaa siivet tolleen hetken päästä. Mut ei kai. Eli taitaa olla ahtimen irroitus seuraavaksi ja siipien liikeradan tarkastelu.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5861
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Siinä kohdin tulee vika kun se munnin vapautta siivetkataja kirjoitti:Vanhan pierburgin tilalle tuli nyt uusi. Ei muutosta tilanteeseen, muuten kuin että juuri huomaa että on paremmin vetoja ilman ahtoja, kuin vanhalla (joka tehty vuonna '09).
Useamman starttauksen nyt tehneenä, ei tosiaan muutosta. Edelleen n.10-15s jälkeen paineenmuunnin päästää alipaineet pois. Mitäs sitten tutkis? Ja edelleen kun heti startin jälkeen lähtee ajamaan, vetoja on kaikilla kierrosalueilla niinkuin kuuluukin. Kunnes hetken ajaa matalilla kierroksilla, niin alipaineet muuntimelta vapautuu, eli ei oo ahtoja...
Paljonko mersun alip.pumppu tekee normaalisti alipainetta? Tai paljonko yleensä on alipainetta näillä paineenmuuntimilla?
Edit: niin siis enhän mä nyt ees tiiä kuuluko sen paineenmuuntimen vapauttaa siivet tolleen hetken päästä. Mut ei kai. Eli taitaa olla ahtimen irroitus seuraavaksi ja siipien liikeradan tarkastelu.
(vahva veikkaus että on seurausta viasta eikä sen syy)
kyse tuskin on siipien säädön jumitamisesta kun sen tekee sen tasaisella kierokksilla/tyhjäkäynillä
paitsi jos jäävät asentoon missä ahtoa on vaikka ei pitäisi olla sekin selviää lähes millä tahansa testerillä tyhjäkäynillä ei kuulu ahtaa
Mökkillä
'
'
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Aivan! Täytyykin vielä käydä autocomissa tai boschin kapulalla vilkasemassa
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
No en ehtiny pajalle, kun oli jätkät lähteny jo vklopun viettoon. Mutta päätin kokeilla kiinanlukijaa, josko näyttäis livedataa, niin näyttihän se.
Eli map tieto oli 99KPa heti tyhjäkäynnillä... Eli melkein baari. Kun lähti ajaan tipahti paine 97 ja sit yli kolmen tonnin lähti nouseen, mut niin hidas toi lukija, että en ehtiny nähä kuin ylhäällä kävi, mutta jossain 1,3bar käväs ainakin täyskaasukiihdytyksessä.
Mihinkähän tossa olis "helpoin" tehdä yhde painemittarille? Poraanko egr runkoon tai imusarjaan reiän ja paan rengasventtiilin siihen? Vai miten noita on tehty? Näkispähän että onko oikeesti painetta, vai onko anturikäpy kyseessä.
Edit: poraan egrän runkoon ja teen kierteet, taitaa olla helpoin.
Eli map tieto oli 99KPa heti tyhjäkäynnillä... Eli melkein baari. Kun lähti ajaan tipahti paine 97 ja sit yli kolmen tonnin lähti nouseen, mut niin hidas toi lukija, että en ehtiny nähä kuin ylhäällä kävi, mutta jossain 1,3bar käväs ainakin täyskaasukiihdytyksessä.
Mihinkähän tossa olis "helpoin" tehdä yhde painemittarille? Poraanko egr runkoon tai imusarjaan reiän ja paan rengasventtiilin siihen? Vai miten noita on tehty? Näkispähän että onko oikeesti painetta, vai onko anturikäpy kyseessä.
Edit: poraan egrän runkoon ja teen kierteet, taitaa olla helpoin.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Jahas, eli laitoin 0-2,5bar nestevaimennetun teollisuusmittarin paikolleen. Tyhjäkäynnillä ahdot 0bar. Lähtee nousemaan pikkuhiljaa ja täykaasuvedossa käy reilussa baarissa ja jää vedättäessä siihen vajaaseen baariin...
Ja vaikka on perjantai, tarkoitin baarilla painetta, en anniskelupaikkaa...
Eli eikös ole jotain mätää tossa mapissa, kun näyttää lähes 1bar koko ajan? Vai näyttääkö se ilmakehänpainetta vai mitä hittoo...?
Edit: Kiitos FinlandMerceds vinkistä, tuli vähän hölmö olo kun sanoit tuosta paineesta. Jäi tyystin kattomatta kyseinen "perus"asia... varmasti on muutakin jääny... Mut nyt täytyy jostain käydä Map taikomassa että saa senkin testattua.
Ja vaikka on perjantai, tarkoitin baarilla painetta, en anniskelupaikkaa...
Eli eikös ole jotain mätää tossa mapissa, kun näyttää lähes 1bar koko ajan? Vai näyttääkö se ilmakehänpainetta vai mitä hittoo...?
Edit: Kiitos FinlandMerceds vinkistä, tuli vähän hölmö olo kun sanoit tuosta paineesta. Jäi tyystin kattomatta kyseinen "perus"asia... varmasti on muutakin jääny... Mut nyt täytyy jostain käydä Map taikomassa että saa senkin testattua.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Map näyttää absoluuttista painetta, eli sen ilmakehän paineen ja siihen sitten päälle ahtopaine. Eli ihan oikein se sun anturi näyttää.
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
No hö! Mutta siis kiitos selvennyksestä... olisinkin kohta lähtenyt kauppaan ajelemaan.MJPfin kirjoitti:Map näyttää absoluuttista painetta, eli sen ilmakehän paineen ja siihen sitten päälle ahtopaine. Eli ihan oikein se sun anturi näyttää.
Mutta mistähän nyt lähden vikaa hakemaan?
- huohottimen esilämmitin voiko kiusata? Mutta ei sulaketta ole polttanut.
- turbossako jotain, mutta paineet nousee ja auto kulkee, ennenkuin paineenmuunnin vapauttaa siivet.
- katit tukossa... Mutta map näyttänee oikein, eli ei ainakaan ylimääräistä painetta imusarjassa? Ei kai vastapainetta muualla näy sähköisesti? Paitsi että niin tosiaan, voiko vastapaine tehdä kiusaa ahtimelle niin paljon, ettei paineenmuunnin jaksa pitää siipiä kiinni?
- egr:ssä jotain voisiko olla?
Mikäs tämä paineenmuuntimen pulssisuhde nyt on? Onko se eculta tuleva sähköinen pulssi joka pitää paineenmuuntimella alipaineet?
Perhana, nyt joudunkin tuonne Pohjolan talliin, vesilammikkoon, auton alle makaamaan! Jostain syystä nyt tuntuu tuo kattien tarkistaminen/tyhjääminen eniten oikealta vaihtoehdolta. Täytyykin pumpata uimapatjaan ilmat...
Edit: onkohan kukaan kokeillut kattien puhdistusta kodin putkimiehellä, kattilan puhdistusaineella tai jollain dpf cleanerilla? Jos laittais mömmöt putkeen ahtimen jälkeen ja antais hetken olla ja kävis polkaseen oikein kunnolla... Kysyin vaan, kun ei oikeesti himota tuonne pihalle mennä maahan makaamaan. Ehkäpä kokeilen ja tyhjään katit kunhan pääsen nosturilla käymään tai edes sisälle johonkin...
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5861
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Mitenkäs ne oli nuo en tuolta meneistä viestistä löytänyt että miten on sen egr tulpauksen laita?
turbossa tuskin, tarikstel miten paine käytäätyy ennen vikaa
(jos se jumitais niin tekisi sitä myös siinä vaihtelevassa ajossa siinä kohdin kun paineet käy siellä missä tasakassu ajossa tulee se vika)
kat/putki tukossa voi häiritä pakokaasun kierrätystä, ilmamasssa mittarin toimintaa, vasta painella ahtimen toimintaa,
helppo tarkistaa putki irti heti katin jälkeen ja jos vikaa ei tule kertoilee se tukosta putkessa /katissa
kat puhdistuu sisäkalut poistamalla
pulsi suhde tulee eculta ohjaa sitä kuinka paljon se paineen muniin pästää alipainetta läpi
FinlandMerceds kirjoitti:Texstiä ainakin tulee...
siis nyt vakio ohjelma ja egr tulpattu, mikään ei muttunut ja vikatilaa(maxs 3000) ei tule?
niin tarkastelut suunnatta ilmamassamittarin suuntaan(pierburg on ylensä toimiva hinta/laatu)
esp/abs lähettä eculle että rajoita tehoja esim jos painaa jarrua(tai näytää että sitä painetaan)tai jos kiihtyvyys anturi näytää että lähtee halinnasta(tai sieltä tuleva tieto siltä näytää)
Jos sulake ei pala ja vika koodia ei tule niin toden näköisimin ei,kataja kirjoitti:MJPfin kirjoitti:Map näyttää absoluuttista painetta, eli sen ilmakehän paineen ja siihen sitten päälle ahtopaine. Eli ihan oikein se sun anturi näyttää.
No hö! Mutta siis kiitos selvennyksestä... olisinkin kohta lähtenyt kauppaan ajelemaan.
Mutta mistähän nyt lähden vikaa hakemaan?
- huohottimen esilämmitin voiko kiusata? Mutta ei sulaketta ole polttanut.
- turbossako jotain, mutta paineet nousee ja auto kulkee, ennenkuin paineenmuunnin vapauttaa siivet.
- katit tukossa... Mutta map näyttänee oikein, eli ei ainakaan ylimääräistä painetta imusarjassa? Ei kai vastapainetta muualla näy sähköisesti? Paitsi että niin tosiaan, voiko vastapaine tehdä kiusaa ahtimelle niin paljon, ettei paineenmuunnin jaksa pitää siipiä kiinni?
- egr:ssä jotain voisiko olla?
Mikäs tämä paineenmuuntimen pulssisuhde nyt on? Onko se eculta tuleva sähköinen pulssi joka pitää paineenmuuntimella alipaineet?
Perhana, nyt joudunkin tuonne Pohjolan talliin, vesilammikkoon, auton alle makaamaan! Jostain syystä nyt tuntuu tuo kattien tarkistaminen/tyhjääminen eniten oikealta vaihtoehdolta. Täytyykin pumpata uimapatjaan ilmat...
Edit: onkohan kukaan kokeillut kattien puhdistusta kodin putkimiehellä, kattilan puhdistusaineella tai jollain dpf cleanerilla? Jos laittais mömmöt putkeen ahtimen jälkeen ja antais hetken olla ja kävis polkaseen oikein kunnolla... Kysyin vaan, kun ei oikeesti himota tuonne pihalle mennä maahan makaamaan. Ehkäpä kokeilen ja tyhjään katit kunhan pääsen nosturilla käymään tai edes sisälle johonkin...
turbossa tuskin, tarikstel miten paine käytäätyy ennen vikaa
(jos se jumitais niin tekisi sitä myös siinä vaihtelevassa ajossa siinä kohdin kun paineet käy siellä missä tasakassu ajossa tulee se vika)
kat/putki tukossa voi häiritä pakokaasun kierrätystä, ilmamasssa mittarin toimintaa, vasta painella ahtimen toimintaa,
helppo tarkistaa putki irti heti katin jälkeen ja jos vikaa ei tule kertoilee se tukosta putkessa /katissa
kat puhdistuu sisäkalut poistamalla
pulsi suhde tulee eculta ohjaa sitä kuinka paljon se paineen muniin pästää alipainetta läpi
Mökkillä
'
'
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
tuo pulssisuhde on varmaan näissäkin käytännössä samaa kuin ohjausjännitteen taso (PWM:llä tehdään, niin tehollinen jännite nousee laskee riippuen paljonko tasajännitteistä pulssia pätkitään)
menet developerissa kaikkien mittausarvojen listaan ja valitset sieltä haluamiasi parametrit niin saat mitattua nopeammalla samplella mitä starin perusnäyttö antaa. Mittauksen zuumailu on vaan penaalista ja jos mittausarvojen tasoissa on isot erot (toinen signaali ~1000 toinen 0-1 niin näytön skaalaus on tietenkin 0-1200). Ja minä en ainakaan ole keksinyt miten sen mittaustuloksen saisi tallennettua datana että vois vaikka Matlabilla niitä käpistellä.
menet developerissa kaikkien mittausarvojen listaan ja valitset sieltä haluamiasi parametrit niin saat mitattua nopeammalla samplella mitä starin perusnäyttö antaa. Mittauksen zuumailu on vaan penaalista ja jos mittausarvojen tasoissa on isot erot (toinen signaali ~1000 toinen 0-1 niin näytön skaalaus on tietenkin 0-1200). Ja minä en ainakaan ole keksinyt miten sen mittaustuloksen saisi tallennettua datana että vois vaikka Matlabilla niitä käpistellä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Onko ahtoputkisto kunnossa? Ettei olisi ahtoputki sisältä riekaleina ja tukkii ilman tulon kun ei ahda.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5861
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Jep "kantti" aaltoa on,MiHe kirjoitti:tuo pulssisuhde on varmaan näissäkin käytännössä samaa kuin ohjausjännitteen taso (PWM:llä tehdään, niin tehollinen jännite nousee laskee riippuen paljonko tasajännitteistä pulssia pätkitään)
menet developerissa kaikkien mittausarvojen listaan ja valitset sieltä haluamiasi parametrit niin saat mitattua nopeammalla samplella mitä starin perusnäyttö antaa. Mittauksen zuumailu on vaan penaalista ja jos mittausarvojen tasoissa on isot erot (toinen signaali ~1000 toinen 0-1 niin näytön skaalaus on tietenkin 0-1200). Ja minä en ainakaan ole keksinyt miten sen mittaustuloksen saisi tallennettua datana että vois vaikka Matlabilla niitä käpistellä.
kiina käsi lukijalla joka jutun aloitaja kertoo käytävänsä voi olla vaikea mennä minekkän developeriin...
jos käytössä olis star ja sen ssekä näitä muita annetuja ohjeita seuratisin järjestälmälisesti vika olisi jo tässä kohdin löytynyt 90%varmuudella
Mökkillä
'
'
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Egr tulpattu: kuula alipaineletkussa ennen egr ja "sokea"laippa ettei pitäisi päästä imusarjaan pakokaasuja.FinlandMerceds kirjoitti:Mitenkäs ne oli nuo en tuolta meneistä viestistä löytänyt että miten on sen egr tulpauksen laita?
Jos sulake ei pala ja vika koodia ei tule niin toden näköisimin ei,
turbossa tuskin, tarikstel miten paine käytäätyy ennen vikaa
(jos se jumitais niin tekisi sitä myös siinä vaihtelevassa ajossa siinä kohdin kun paineet käy siellä missä tasakassu ajossa tulee se vika)
kat/putki tukossa voi häiritä pakokaasun kierrätystä, ilmamasssa mittarin toimintaa, vasta painella ahtimen toimintaa,
helppo tarkistaa putki irti heti katin jälkeen ja jos vikaa ei tule kertoilee se tukosta putkessa /katissa
kat puhdistuu sisäkalut poistamalla
pulsi suhde tulee eculta ohjaa sitä kuinka paljon se paineen muniin pästää alipainetta läpi
Ennen kuin vika tulee, nousee paine tasaisesti kierrosten noustessa. Kaasusta päästäessä tipahtaa suoraviivaisesti 0bar. Myös tasakaasulla tasainen 0-0,4bar riippuen kierroksista. Ei heittele paine missään vaiheessa, vaan mielestäni toimii lineaarisesti.
En sen enempää aio katteja tarkastella, vaan jos irrotan, niin tyhjään ne samalla kyllä. En vaan tiedä milloin seuraavan kerran pääsen mihinkään halliin sisälle tuota tekemään ja kun pihassa on nyt pääasiassa vettä jään päällä, niin en ole vielä innostunut sinne makoilemaan...
Edellinen omistaja oli laiminlyönyt termarien vaihtoa ja meille tullessa auto ei lämmennyt ilman webastoa yli 60° ja oli ajanut alle 10km matkaa aika paljon. Joten kylmänä on käynyt, eli varmasti tukkinut kattia kyllä. Ja sitten ollut pidemmän aikaa vähän väliä vikatilassa esp-ohjaimen takia, niin ei ole ainakaan auttanut asiaa.
Jonkin verran huohottaa tosin (~370tkm). Ei sotke ilmamassamittaria, mutta ihan muutaman sadan km jälkeen on egr/ahtoputkessa öljyä jonkin verran.
Taidan heittää dieseljärjestelmän sekä dpf:n puhistusainetta tankkiin ja heittää lenkkiä, jos yhtään saisi apua. Ensi viikolla sitten kattien tyhjäys.
Kiitos kovasti kaikille avusta ja tiedosta tähän asti!
Tässä touhutessa on palannut mieleen miksei meillä ole "uudempia" mersuja ollut vaimolla käyttöautoina muutamaan vuoteen. V70, Corolla ja Avensis hoitaneet tehtävää liian hyvin siinä työssä... Tekniikan osalta. Ja ei ole haitannut kun en itse ole joutunut niillä ajamaan kuin satunnaisesti. Katsotaan nyt jos tämän saa iskuun, niin kauanko menee ennen seuraavaa murhetta.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
Näinpä se valitettavasti on, että vain kiinakapula on minulla. Kyllä parilta tutulta * löytyy lähistöltä, mutta kun sille tarvittais todennäköisesti myös enemmän perehtynyt käyttäjä. Ja vähän pidemmän matkan päästä löytyisi myös sellainen yhdistelmä. Aikataulujen sovittamista vaatii vaan. Toivottavasti lähitulevaisuudessa johonkin piuhaan pääsen.FinlandMerceds kirjoitti:Jep "kantti" aaltoa on,MiHe kirjoitti:tuo pulssisuhde on varmaan näissäkin käytännössä samaa kuin ohjausjännitteen taso (PWM:llä tehdään, niin tehollinen jännite nousee laskee riippuen paljonko tasajännitteistä pulssia pätkitään)
menet developerissa kaikkien mittausarvojen listaan ja valitset sieltä haluamiasi parametrit niin saat mitattua nopeammalla samplella mitä starin perusnäyttö antaa. Mittauksen zuumailu on vaan penaalista ja jos mittausarvojen tasoissa on isot erot (toinen signaali ~1000 toinen 0-1 niin näytön skaalaus on tietenkin 0-1200). Ja minä en ainakaan ole keksinyt miten sen mittaustuloksen saisi tallennettua datana että vois vaikka Matlabilla niitä käpistellä.
kiina käsi lukijalla joka jutun aloitaja kertoo käytävänsä voi olla vaikea mennä minekkän developeriin...
jos käytössä olis star ja sen ssekä näitä muita annetuja ohjeita seuratisin järjestälmälisesti vika olisi jo tässä kohdin löytynyt 90%varmuudella
Vaan eipä tuosta kattien tyhjäyksestä haittaakaan ole, joten enköhän ne suolista kuitenkin.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
On katsottu, on kunnossa ja ahtaa kyllä ennenkuin paineenmuunnin päästää alipaineet ja siivet.SilverS212 kirjoitti:Onko ahtoputkisto kunnossa? Ettei olisi ahtoputki sisältä riekaleina ja tukkii ilman tulon kun ei ahda.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5861
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
egr siis tulpattu mekanisesti mutta ei ohjelmasta jos niinkataja kirjoitti: Egr tulpattu: kuula alipaineletkussa ennen egr ja "sokea"laippa ettei pitäisi päästä imusarjaan pakokaasuja.
Ennen kuin vika tulee, nousee paine tasaisesti kierrosten noustessa. Kaasusta päästäessä tipahtaa suoraviivaisesti 0bar. Myös tasakaasulla tasainen 0-0,4bar riippuen kierroksista. Ei heittele paine missään vaiheessa, vaan mielestäni toimii lineaarisesti.
En sen enempää aio katteja tarkastella, vaan jos irrotan, niin tyhjään ne samalla kyllä. En vaan tiedä milloin seuraavan kerran pääsen mihinkään halliin sisälle tuota tekemään ja kun pihassa on nyt pääasiassa vettä jään päällä, niin en ole vielä innostunut sinne makoilemaan...
Edellinen omistaja oli laiminlyönyt termarien vaihtoa ja meille tullessa auto ei lämmennyt ilman webastoa yli 60° ja oli ajanut alle 10km matkaa aika paljon. Joten kylmänä on käynyt, eli varmasti tukkinut kattia kyllä. Ja sitten ollut pidemmän aikaa vähän väliä vikatilassa esp-ohjaimen takia, niin ei ole ainakaan auttanut asiaa.
Jonkin verran huohottaa tosin (~370tkm). Ei sotke ilmamassamittaria, mutta ihan muutaman sadan km jälkeen on egr/ahtoputkessa öljyä jonkin verran.
Taidan heittää dieseljärjestelmän sekä dpf:n puhistusainetta tankkiin ja heittää lenkkiä, jos yhtään saisi apua. Ensi viikolla sitten kattien tyhjäys.
Kiitos kovasti kaikille avusta ja tiedosta tähän asti!
(ja niinhän se on kun tuolla edellä on todettu ohjelma vakioksi)
sinnä on ainkin yksi syy mikä sopii suoraan oireisiin,
kat tutkimukseen ei tarvitse maat massa rittä kun löysää sen liitoksen heti turbon jälkeen
huhotin öljyä siellä tällä on normalia kunhan ei litra tolkulla ole
Mökkillä
'
'
Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5
mulla ei tänään kulje, olis jotenkin kuvitelmissa että tässä starilla tutkitaan ja hutkitaan...
tuo että ei mene tulppauksesta kokonaan vikamoodiin on ihmeellistä, eikös se tutki egrn toimintaa maffin arvoista? Ootko kattonu että ei oo tehty vastusvirtelmää (egr shunt) mutta taasen tulppauksella pitäisi homma korjaantua jos ei muualla ole vuotoo... mitäs se egrn ohjaus näytää silloin kun vika iskee?
tuo että ei mene tulppauksesta kokonaan vikamoodiin on ihmeellistä, eikös se tutki egrn toimintaa maffin arvoista? Ootko kattonu että ei oo tehty vastusvirtelmää (egr shunt) mutta taasen tulppauksella pitäisi homma korjaantua jos ei muualla ole vuotoo... mitäs se egrn ohjaus näytää silloin kun vika iskee?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01