![Clapping :clap:](./images/smilies/icon_clap.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Joo työtä siinä on älyttömästi.. Tosin ois kiva saada kori ihan puhtaaksi ja aivan kuin tehdä auto uusiksS202 kirjoitti:Varoitan sen verran että jos siihen lähdet niin työtä on sitten todella paljon. Tosin ainut keino saada kunnolla tehtyä. Yks vaihtoehto on tehdä aina yks osa-alue kuntoon, esimerkiksi taka-akselisto irti ja korjaa pohjan siltä osin jne. Sisustus kannattaa kyllä purkaa pois, lattiamatot palaa jos lattioita hitsaa ja yleensä se lattia on sisäpuolelta huonompi niin se kannattaa vähintään maalata.
Jep, se on ihan pakko ja paljon mukavampi alkaa korjaileen kun on perin puhas kori ja kaikki virheet tulee myös näkyviinS202 kirjoitti:Sellaisen vinkin annan kaikille jos on autoa purkamassa hylsyksi niin ihan ensimmäinen toimenpide ennen hitsaushommien on pestä/pesettää kori jossain kunnon höyrypesurilla niin puhtaaksi kun sen vaan voi saada. Jos oikein viimeisen päälle, niin jollain viemäriavaussuuttimella tai vastaavalla kotelot puhtaaksi kans. Saa sitten uudet ruostesuojaukset tehtyä kunnolla.
Joo takaluukkuja on hankala löytää.. kannattaa tosiaan kunnostaa ja pitää varallaS202 kirjoitti:Pitäis ettiä paremmat vilkut, noi depot on aika huonolaatuiset. Mutta joo kyllä ne oranssit pitää olla. Tänään vitutti oikein kunnolla, tilasin hollannista vasemman takaoven kun toi kuvassa näkyvä sininen ei ollutkaan ihan niin hyvä eikä huvita enää montaa viikkoa niitä korjailla. Tänään se sitten oli tullut ja eri ovi kuin kuvassa eikä suinkaan ruosteetonNo alareuna tiivisteuraa myöten kylläkin hyvä, mutta siitä lukon tienoilta ruostunut. No nyt on 4 ovea joista kaikista kyllä saa tehtyä kohtuuvaivalla hyvän.
Takaluukkuja oon myös korjannut, niitä on kaks ok kuntoista joista saa tehtyä hyviä, ajattelin tehdä molemmat kuntoon ja jättää vaikka toisen varalle.
Kiitos vinkeistäS202 kirjoitti:Niin siis tarkoitatko ihan tavallista hitsaamista jossa pellin reunat tulevat vastakkain eikä päällekkäin? Ensin se paikkapala tietysti "heftaillaan" paikalleen sieltä täältä ja sitten paikasta riippuen hitsataan umpeen. Pintapellit pitää vetää ihan pikku pisteillä ja jäähdytellä välillä koska muuten lämmön vaikutuksesta pelti menee ihan mutkalle. Pohjaan ei näkyville paikoille voi hitsata pidemmissä pätkissä varsinkin jos rakenne on moneen suuntaan kaareva jolloin se ei vetele muutenkaan. Hitsaussauman kannalta paras olis yhtenäinen sauma, ohueen peltiin pulssittamalla eli sellasia sekunnin pätkiä sopivan suurella virralla että sulaa kunnolla läpiasti ja sekunnin tauko ettei sula reikää. Ei näkyviä paikkoja ei välttämättä tarvi juurikaan hioda, mutta on noi tullut melkein jokapaikasta tasoitettua. Se on tarkkaa hommaa koska ei saisi hioda muutakuin juuri se sauma tasaiseksi ettei turhaan ohenna valmiiksi ohutta peltiä. Välineina oon käyttäny rälläkkää ja 40 lamellilaikkaa aluksi, sen jälkeen kulmavinkua 2" roloc kiinnitteisellä hiomalaikalla ja/tai koneviilaa. Pelkällä rälläkällä ei saa hankalia paikkoja ja siinä on vaarana että pelti on lähes puhki jostain kohtaa kun oikein innostuu.
Minäkään en edes harkitse ratsupaikkoja, joilla sitten harsitaan autoa katsastuskuntoon. Onhan kaapissa tosin se pokkausvehjekin, tosin käytän sitä vain rei'itykseen tulppahitsausta varten. Olisipa hienoa omistaa pistehitsauspihdit, taitaa olla vain märkä päiväuni.S202 kirjoitti:Mitä saumakanttia? Ei niille tarvi muuta tehdä kuin leikata korjauspalasta tarkasti oikean kokoinen ettei tarvi isoa rakoa täyttää. Päällekkäin ei laiteta, tuleehan näissä paljon päällekkäisiä peltejä kun korjataan alkuperäiseen tyyliin. Ja pakkokin, mutta mitään korjauspaloja ei hitsata silleen että tehtäis siitä vähä isompi ja sitten vaan hitsaten vaikka helppo se olis niin tehdä.
AhaaS202 kirjoitti:Putsasin viikonlopun aikana loput alustamassat moottorin alla olevasta palkista ja alatukivarsien kiinnityspaikoista, ne jäi silloin pesemättä kun etupyörät oli kiinni niin ei oikein saanut pestyä. Hirveä työ sotkea liuotinpesuaineen ja jarrukliinerin kanssa mutta nyt on puhdas. Pvc massaa lähti taas iso alue myös, ei enää hirveästi jäljellä. Sitten se tuulilasin edessä oleva ilmanottopelli kiinni niin että se varmasti on oikeassa kohdassa niin koppa alkais olemaan puhallusta vaille.
Se takasivuikkunan lista lähtee tiivisteestä irti kampeamalla sieltä yläreunasta. Sitten kun se on irti niin siitä kaarevasta kohdasta se lasi lähtee helpoiten irtoamaan. Lasi ei sitten kestä vääntää väkisin juuri yhtään vaan paukahtaa hajalle, joten varovasti.