W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

sakke88 kirjoitti: Starilla voi ajaa EGR-venttiilin testiohjelman, eli Stari tekee testiohjelman itsenäisesti...ja testin tuloksena on joko testi keskeytyy tai EGR-venttiili on kunnossa.
Kuten aloitusviestissä lukee, testi on ajettu läpi useampaankin kertaan ja kaikki on kunnossa.

EGR-venttiili on siis ehjä, mutta siitä huolimatta tulee vikakoodi jossa kyseinen säädin ilmoittaa viasta? Tuo vikakoodi on ilmeisesti siis seurausta jostakin muusta viasta, eikä venttiilissä itsessään oleva ongelma. Hankala löydettävä on...
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei olisi ensimmäinen kerta kun nää vikakoodit kiertyy johonkin yhteen paikkaan... eli jos vika on ahtopaineen tuotossa tai mittaamisessa, nyt vaan EGR:n parametrilaskenta on se mikä sen 'huomaa' ensimmäisenä ja diagnostiikkan logiikan mukaan ajattelee sen olevan viallinen. Eli ajatteluketjulla EGR näkee liian suuren ilmamäärän --> mikä voi aiheuttaa ilmiön --> mikä voi olla vialla että kyseinen tila moottoriin syntyy. Eli läpi mahdolliset anturiviat mistä johtuu laskennallinen virhe paine-eroihin tai painepyyntiin, tai sitten fyysinen vika (painevuoto tai tarketeleva turbo yms.)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

sakke88 kirjoitti: Vika voi olla missä vaan jota Starikaan ei suoraan näytä. Monesti Stari antaa viitteitä missä katkos voisi olla. Monesti ei olisi tullut mieleenkään kun vika on lopuksi löytynyt, että vikapaikka olikin siellä.

Mistäs nyt tuulee, yleensä väität että kaikki viat on starilla hoidettu 5 minuutissa ja se näyttää tarkkaan paikan missä vika (siinäkin tapauksessa että autoon ei saa edes virtoja päälle.)
2007 R 320cdi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei kait W221:ssä /OM 642 enää moottoripuolella mitään alipaineella ohjata? :o
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

MiHe kirjoitti:Ei kait W221:ssä /OM 642 enää moottoripuolella mitään alipaineella ohjata? :o
Rumiluksella onkin 222 :lol:
2007 R 320cdi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6284
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

sakke88 kirjoitti:
MiHe kirjoitti:Ei kait W221:ssä /OM 642 enää moottoripuolella mitään alipaineella ohjata? :o
Mistä EGR-venttiili saa tiedon toiminnalleen ? Entä ilmastointiautomatiikka sähköservojen lisäksi ?
No nyt ollaan taas rumiluksen termeillä liikenteessä.... tottakai PAINEMITTAUS on perusteena lähes koko moottorin toiminnanohjaukseen, mutta alipainejärjestelmällä minä ymmärrän joko pumpulla tai moottorista muuten otetulla alipaineistetulla ilmalla jolla ohjataan jotain muuta aktuaattoria (kuten EGR:ää tietyissa malleissa, tai vaikkapa niskatukia). Kun sinä puhut
sakke88 kirjoitti: Alipainelinjat voi olla haastava tutkia, missä vuoto on. On sellainen viidakko ÄSSÄN alipaineverkosto
minä tuolla lauseella ymmärrän ihan muuta kuin EGR:n ohjausparametrin mittauskohteen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja sl350 »

M_M kirjoitti:
sakke88 kirjoitti: Starilla voi ajaa EGR-venttiilin testiohjelman, eli Stari tekee testiohjelman itsenäisesti...ja testin tuloksena on joko testi keskeytyy tai EGR-venttiili on kunnossa.
Kuten aloitusviestissä lukee, testi on ajettu läpi useampaankin kertaan ja kaikki on kunnossa.

EGR-venttiili on siis ehjä, mutta siitä huolimatta tulee vikakoodi jossa kyseinen säädin ilmoittaa viasta? Tuo vikakoodi on ilmeisesti siis seurausta jostakin muusta viasta, eikä venttiilissä itsessään oleva ongelma. Hankala löydettävä on...

Tässä ketjussa asiaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... A&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Onhan tuotakin ketjua tullut luettua ja hitosti muitakin. Ei ole vielä valjennut millä konstilla voisi löytää viallisen paikan, vain monta hyvää vaihtoehtoa sille mitä voisi arpoa seuraavaksi vaihtoon.

Kaikki arvat kuitenkin maksavat jotain joten niitä on ikävä alkaa ostelemaan ilman mitään hajua mikä olisi se voittava.

Varmasti nykimisen hetkellä jossain anturiarvossa tms näkyisi jotain, mutta jos ajoa vaaditaan vaikka tuhatkin kilometriä jotta saa muutamaksi sekunniksi nykimistä, niin aika fakiiri pitää olla joka sen läppärin näyttöä tuijottamalla ottaa kiinni.

EDIT: Niin mainittakoon vielä se, että "ilmamassa liian suuri" vikakoodin olosuhdetiedoissa tosiaan näkyy ilmamassan olevan 616 kun ohjearvo olisi 344. Toisessa vikakoodissa (pakokaasujen takaisinkierrätyksen säädin ilmoittaa viasta) näkyy olosuhdetiedoissa olevan ahtopaine 1820 (mbar?) ja pakopaine 3430. Ruiskutusmäärä 24.8 ja kierrokset 1680. Onkohan tuo pakopaine ihan linjassaan? Tuntuu jotenkin korkealta, mutta enpä ole toisaalta hoksannut katsella ajossa mitä se normaalisti on.

Pakopaineanturistahan oli vikakoodi ihan aluksi, mutta nyt remonttien jälkeen sellaista ei ole kyllä enää näkynyt. :think:
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

En huomannut oliko jo turbon johdesiipiä katsottu että ne liikkuu?
Varmasti tulee herjoja jos siivet jumissa esim kiinni asentoon.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

MJPfin kirjoitti:En huomannut oliko jo turbon johdesiipiä katsottu että ne liikkuu?
Varmasti tulee herjoja jos siivet jumissa esim kiinni asentoon.
Kaikki mahdolliset testit on ajettu, yksi niistä ahtopaineen säätö joka ainakin jokaisella testikerralla on mennyt moitteettomasti läpi.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se että se menee läpi testissä ei kerro koko totuutta, servon vipu irti ja kokeilemaan fyysisesti että ei ole tahmeita kohtia liikealueella. Voi mennä testissä läpi ja silti jumittaa jossain kohtaa aluetta kuumana.
Kokemusta ei ole paljoa servo ohjatuista ja en ole tutkinut millainen takaisinkytkentä niissä on mutta kellolla ohjatuissa aika yleinen vika että siivet ei liiku.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Oliko tästä nyt kellään muulla faktaa, että onko tuo edellä mainittu pakopaine epätavallisen korkea muihin arvoihin nähden? Jos on, niin siinähän olisi ensimmäinen järkevä johtolanka...

Haluaisin kuitenkin kuulla vielä mielipiteen joltakin, jonka lääkitys on paremmin kohdallaan...
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

sakke88 kirjoitti:Kun tuota kirjoituksiasi lukee "Sain päivitettyä tietoa auton omistajalta tien päältä, kaikki sähköt hävisivät kesken rauhallisen matka-ajon ja laulu loppui siihen. Auto on nyt tien poskessa ja autoliike saa sen sieltä hinausautolla hakea korjattavaksi." ….niin tuon tempun voi tehdä kampiakselin asentotunnistin. Olisi kyllä näkynyt diagnoosissa heti tallentuneina vikakoodina. Entäpä ECU...tai sähkön siirrossa ylipäätään. Paljon olisi tutkimista.
No jos luit yhtään pidemmälle, niin olisi ehkä selvinnyt että tuo sähkövika oli laturin pettäminen ja laturi on nyt vaihdettu. Se ei kuitenkaan tätä nykimisongelmaa korjannut.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kannattaa laitta välillä lista siitä mitä tähän mennessä on tehty ja mitä mikin niistä on vaikuttanut tai ei,
tuolla jutun välsitä niitä on hankala huomata kun siellä on muutakin... niin ehkä joku keksii siitä jotain
Mökkillä
'
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Otetaanpa yhteenveto, kun sen verran jo näitä vaiheita tässä ollut. Autossa on ollut paljon vikoja, joista iso osa on jo korjattu ja nyt on jäljellä enää tuo hyvin satunnaisesti, mutta kohdalle osuessaan pahana, ilmenevä nykiminen.

Autoon tähän mennessä vaihdettuja osia:

-laturi, tällä korjattiin sähkövika joka jätti tielle
-turbiini ja kybbiventtiili, turbiinin lukon kitkapinnasta oli irtoillut palasia joten sen vaihtokin oli tarpeellinen, ei kuitenkaan korjannut nykimistä
-EGR-venttiili, koska siitä oli vikakoodi, mahdollisesti aivan turha vaihto koska sama vikakoodi tulee edelleen?
-ilmamassamittari ja ilmansuodattimet, ei havaittavaa vaikutusta mihinkään

Kaikki vaihdetut osat on sopeutettu asiallisesti autoon ja kaikki DASin mahdollistamat testit moottorin eri toimilaitteille on tehty.

Kun vikojen olosuhdetietoja katselee, niin vaikuttaisi etäisesti siltä, että vika on moottorin ahtamisessa, ilmansaannissa tai pakopuolella. Polttoainepuolella tuskin, koska sieltä ei yhtäkään vikakoodia ole koskaan tallentunut? Valitettavasti ainoat vikakoodit ovat enää tuo EGR:n valvonnan havaitsema liiallinen ilmantulo moottoriin. Miksi ilmaa tulee liikaa?

Ahtopaineensäädintä tai ahtimen siipiä ilmeisesti moni pitää varteenotettavana ja niitä täytynee tutkia. Kuitenkaan, yhtäkään vikakoodia ei ole missään vaiheessa ehtinyt tallentua ahtopaineesta tai ahtimen säätimen toiminnasta. Ei se toki tarkoita, etteikö siellä voisi vikaa olla. Myöskin viat ovat viimemmäksi ilmenneet aivan tasaisessa ajossa, jossa ei luulisi olevan kamalasti tarvetta ahtimen siipiä liikutella?

Aivan alussa oli tosiaan tuo yksi vikakoodi pakopaineen tunnistimesta, liian pienestä pakopaineesta, kuvalinkki on aloitusviestissä. Mutta sen jälkeen sieltäkään ei ole enää mitään vikakoodia lauennut. Ajossa on katseltu livedataa pakopuolen(kin) vastapaineista yms jossa ei näy mitään poikkeavaa. Tietysti kun nuo nykäisyt ovat niin lyhyitä, niin välillä epäilyttää ehtisikö mahdolliset vialliset arvot edes päivittyä läppärin näytölle siinä ajassa...

Seuraavaksi autoon palautetaan joka tapauksessa alkuperäinen softa, ihan siltä varalta että siinä olisi jotain häikkää. Tietoa softaamisesta meillä ei ole, eikä asiaa ole sen paremmin tutkittu kuin että perstuntumalta vetoa on aika runsaan oloisesti. Teoriassa on kai mahdollista, että joku on tehnyt softan josta on turhia ahtopaineen valvontaan liittyviä juttuja poistettu kun ei ole muuten osattu tehdä...? Pieni mahdollisuus, mutta suljetaan nyt kuitenkin pois.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

sakke88 kirjoitti:Lainaus "Seuraavaksi autoon palautetaan joka tapauksessa alkuperäinen softa, ihan siltä varalta että siinä olisi jotain häikkää. Tietoa softaamisesta meillä ei ole, eikä asiaa ole sen paremmin tutkittu kuin että perstuntumalta vetoa on aika runsaan oloisesti."

No niin...joopa joo kiitos ja näkemiin. Kun tuonkin olisi tiennyt alkumetreiltä asti. Nämä softatut tekeleet saa unohtaa tyystin...murheita murheiden perään.
Ai sinäkö siis tiedät että tämä on softattu? Minä kun en tiedä. Se vaan kokeillaan asian pois sulkemiseksi.

Mutta se olisi ihan toivottavaakin, että jätät kommentoimatta tähän, tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan foorumin keskusteluun. :thumbup:
Viimeksi muokannut M_M, Ti 27.11.2018 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Olisi varmaan pitänyt lisätä, etten ole yhtäkään toista vastaavaa autoa ajanut, joten sikäli meikäläisen perstuntuma vedon runsaudesta on yhtä mitätön tieto kuin rumiluksen arvelut vian aiheuttajasta.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

M_M kirjoitti:Otetaanpa yhteenveto, kun sen verran jo näitä vaiheita tässä ollut. Autossa on ollut paljon vikoja, joista iso osa on jo korjattu ja nyt on jäljellä enää tuo hyvin satunnaisesti, mutta kohdalle osuessaan pahana, ilmenevä nykiminen.

Autoon tähän mennessä vaihdettuja osia:

-laturi, tällä korjattiin sähkövika joka jätti tielle
-turbiini ja kybbiventtiili, turbiinin lukon kitkapinnasta oli irtoillut palasia joten sen vaihtokin oli tarpeellinen, ei kuitenkaan korjannut nykimistä
-EGR-venttiili, koska siitä oli vikakoodi, mahdollisesti aivan turha vaihto koska sama vikakoodi tulee edelleen?
-ilmamassamittari ja ilmansuodattimet, ei havaittavaa vaikutusta mihinkään

Kaikki vaihdetut osat on sopeutettu asiallisesti autoon ja kaikki DASin mahdollistamat testit moottorin eri toimilaitteille on tehty.

Kun vikojen olosuhdetietoja katselee, niin vaikuttaisi etäisesti siltä, että vika on moottorin ahtamisessa, ilmansaannissa tai pakopuolella. Polttoainepuolella tuskin, koska sieltä ei yhtäkään vikakoodia ole koskaan tallentunut? Valitettavasti ainoat vikakoodit ovat enää tuo EGR:n valvonnan havaitsema liiallinen ilmantulo moottoriin. Miksi ilmaa tulee liikaa?

Ahtopaineensäädintä tai ahtimen siipiä ilmeisesti moni pitää varteenotettavana ja niitä täytynee tutkia. Kuitenkaan, yhtäkään vikakoodia ei ole missään vaiheessa ehtinyt tallentua ahtopaineesta tai ahtimen säätimen toiminnasta. Ei se toki tarkoita, etteikö siellä voisi vikaa olla. Myöskin viat ovat viimemmäksi ilmenneet aivan tasaisessa ajossa, jossa ei luulisi olevan kamalasti tarvetta ahtimen siipiä liikutella?

Aivan alussa oli tosiaan tuo yksi vikakoodi pakopaineen tunnistimesta, liian pienestä pakopaineesta, kuvalinkki on aloitusviestissä. Mutta sen jälkeen sieltäkään ei ole enää mitään vikakoodia lauennut. Ajossa on katseltu livedataa pakopuolen(kin) vastapaineista yms jossa ei näy mitään poikkeavaa. Tietysti kun nuo nykäisyt ovat niin lyhyitä, niin välillä epäilyttää ehtisikö mahdolliset vialliset arvot edes päivittyä läppärin näytölle siinä ajassa...

Seuraavaksi autoon palautetaan joka tapauksessa alkuperäinen softa, ihan siltä varalta että siinä olisi jotain häikkää. Tietoa softaamisesta meillä ei ole, eikä asiaa ole sen paremmin tutkittu kuin että perstuntumalta vetoa on aika runsaan oloisesti. Teoriassa on kai mahdollista, että joku on tehnyt softan josta on turhia ahtopaineen valvontaan liittyviä juttuja poistettu kun ei ole muuten osattu tehdä...? Pieni mahdollisuus, mutta suljetaan nyt kuitenkin pois.
Miten vika alkoi,
tuleeko se nykäisy siis kun moottorilla on kevyt kuorma tasa kaasu tasmaalla,

veto katkosia tulee ainakin jos painen ylittä anturin "näkö" alueen, liiasta paineesta tai vaikkapa singnlai piuhaan vuotavasta liiasta jääniteestä johtuen
(sille yleinen syy sille eriste rikki johdoista mikä sitten välillä sopivasti osuu yleensä siitä tulle koodi mutta ei ihan aina)
egr/liika ilmamassa juttu voisi viitta jumivien siipien lisäksi
"hysterin" kautta tehtyyn egr sulkemiseen, selaisi jokunen ollut,
no nuo selviää päivitämäälä auto vakioksi sikäli jos ei satu olemaan jo vakio ja jos ei mekanisa muutkosia ole tehty,
tosin kun vedot vähenne voi se nykiminen muutenkin poistua ihan siitäkin syystä että jossain kohdin menee virteltynä lähelle vika toleranseja
(kaikki irti ei mitään kulumis mekanista varaa toimii niin pitkään kun kaikko on uutta)mutta vakion toimmi vielä moiteetta vaikka kuinka pitkään,

pako ym muita painen antureiten lukemia kannatta katsoa kun kone ei käy niin kaikkien pitäis näytää suunillen samaa lukemaa
Mökkillä
'
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

FinlandMerceds kirjoitti: Miten vika alkoi,
tuleeko se nykäisy siis kun moottorilla on kevyt kuorma tasa kaasu tasmaalla,
Juuri näin, tasaista ajoa cruise päällä niin yhtäkkiä voi alkaa nykiminen joka kestää pahimmillaan sen aikaa, että vauhti ehtii tippua 80 -> 60 kunnes taas veto palaa normaaliksi.

Kova vedätys kaasu pohjassa ei tuo nykäyksiä, sikäli epäilen ettei kyse olisi mistään viritykseen liittyvästä ongelmasta.

Joku risa piuha voisi hyvinkin olla, joka vain silloin tällöin räpsäisee ikävästi. Mitään konstia ei toistaiseksi ole löytynyt, saada vika varmasti esiin. Kylmä kone, kuuma kone, kostea tai kuiva ilma, ei mitään vaikutusta millään. Menee satoja kilometrejä ajoa ilman ongelmia, kunnes taas...
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

On tämä juu harmillinen kapistus, eilen ajoin tosin yli 500km ilman mitään oireita. Harmillista on vaan että eipä varmaan ole itsestään korjaantunut eikä ole oikein mukava ajella autolla jossa tietää jotain vikaa olevan. Tuo alkuperäinen softa tosiaan varmuuden vuoksi sinne laitetaan. Ilmeisesti harmittaa vähä merkkikorjaamoakin tilanne koska lupasivat ilmaiseksi tuon. Sen jälkeen varmaan taas ajelua. Ei oikein tosiaan ihan arvaamalla enää viitsisi osia vaihdella. Tilannehan on muutaman tuhannen kilometrin ajolla ja vähän useamman tuhannen remonteilla muuttunut sikäli (sattuma?) että ennen oli usein pieniä nykäyksiä, nyt harvoin mut pahempia. Ei ole mullakaan samanlaisesta toisesta kokemuksia että osais sanoa onko vakio vai ei mut yllättävän paljon parempikulkuiselta vaikuttaa kuin esim. tuo allekirjoituksen hybridi jossa suunnilleen sama teho pitäis olla mut vaikea sanoa.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ja aina about samalla vauhdilla?
Katsoisin ihan ekana sen ahtimen siivet, samankaltainen vika on tullut vastaan kun siivet jumitti juuri tietyssä kohtaa vähän.
Ohjain yrittää kääntää siipiä ja sitten yhtäkkiä kääntyy liikaa, paluu takaisin ja menee yli kun paine piikitti.
Tuloksena oli tasaista nykimistä vähän matkaa jolloin vika loppui tai tuli limp mode.
Virtojen pois käyttö nollasi tilanteen ja saattoi toimia usean päivän, jopa viikon.
Tämä oli vag mutta samoja hiluja niissä käytössä.
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Voi tulla millä nopeudella vaan, jopa pihatiellä ennen kuin on päässyt edes maantielle. Useimmiten ehkä tasakaasulla mut sekin ehkä siksi kun kiihdytyksiä vähemmän aikaa yleensä kuin tasakaasulla ajoa. Myös kiihdyttäessä on nykinyt, ei tosin nyt viimeaikoina. Ei vaadi virtojen sammutusta vaan palautuu itsekseen normaaliksi.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Auto kävi pajalla... turhaan. Tarkoitus oli siis palauttaa tehtaan softa, siltä varalta että siellä on joku viriviriohjelma. Ihan hyvä ajatus, paitsi että perillä selvisi, että jo edellisellä kerralla kun nykimisvikaa sitkeästi samalla pajalla metsästettiin, oli ohjelmakin varmuuden vuoksi jo päivitetty tuoreimpaan tehtaan versioon.

Viriohjelman olemassaolo voidaan siis sulkea pois, olisi voitu sulkea jo kauan sitten jos pajalta olisivat muistaneet kertoa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Suuttimien ohivuodot, kalibrointi?
Mutuilua, ihan täysin.
Joku suutin tiputtaa välillä ja tuntuu nypyttämisenä?
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Jotain muutostahan tuossa on tapahtunut, joko sattumalta tai sit vaihdettujen osien tai uuden ohjelman (josta tosiaan tieto saatiin vasta eilen) myötä. Nykii kyllä mut tosi harvoin ja pahemmin kuin ennen. Nyt on yli tuhat kilometriä mennyt ilman oireita. Vaikka en usko että vika olis korjaantunut itsestään, (viimeisen nykimisen jälkeen ei ole tehty muuta kuin ajettu) niin eipä ole oikein intoa arviosta mitään osia vaihdella. Omaakin rahaa ja varsinkin aikaa on mennyt sen verran että ihan pikkuisen kyllästyttää. Eiköhän vika jossain vaiheessa selviä, ellei sit ole vastoin odotuksia itsestään korjaantunut...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

M_M kirjoitti:Auto kävi pajalla... turhaan. Tarkoitus oli siis palauttaa tehtaan softa, siltä varalta että siellä on joku viriviriohjelma. Ihan hyvä ajatus, paitsi että perillä selvisi, että jo edellisellä kerralla kun nykimisvikaa sitkeästi samalla pajalla metsästettiin, oli ohjelmakin varmuuden vuoksi jo päivitetty tuoreimpaan tehtaan versioon.

Viriohjelman olemassaolo voidaan siis sulkea pois, olisi voitu sulkea jo kauan sitten jos pajalta olisivat muistaneet kertoa.
S 420 L kirjoitti:Jotain muutostahan tuossa on tapahtunut, joko sattumalta tai sit vaihdettujen osien tai uuden ohjelman (josta tosiaan tieto saatiin vasta eilen) myötä. Nykii kyllä mut tosi harvoin ja pahemmin kuin ennen. Nyt on yli tuhat kilometriä mennyt ilman oireita. Vaikka en usko että vika olis korjaantunut itsestään, (viimeisen nykimisen jälkeen ei ole tehty muuta kuin ajettu) niin eipä ole oikein intoa arviosta mitään osia vaihdella. Omaakin rahaa ja varsinkin aikaa on mennyt sen verran että ihan pikkuisen kyllästyttää. Eiköhän vika jossain vaiheessa selviä, ellei sit ole vastoin odotuksia itsestään korjaantunut...
Onko tämä sama auto,
onko tuo tuhat kilsaa nykimättä ajettu uudella ohjelamalla
Mökkillä
'
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Samasta autosta puhutaan koko ajan juu. Minä tässä vaan sivusta huutelen valtuutettuna STARin kuljettajana, vaikka auto ei minun olekaan.

Tuhannen kilometriä on ajettu nykimättä uudella ohjelmalla, mutta oli se ohjelma siellä jo silloinkin kun viimeisin paha kohtaus on ollut.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

M_M kirjoitti:Samasta autosta puhutaan koko ajan juu. Minä tässä vaan sivusta huutelen valtuutettuna STARin kuljettajana, vaikka auto ei minun olekaan.

Tuhannen kilometriä on ajettu nykimättä uudella ohjelmalla, mutta oli se ohjelma siellä jo silloinkin kun viimeisin paha kohtaus on ollut.
Joskus ne vaikuttaa pienellä viivellä jos vaikka joku läppä on ollut kinni asenossa pitkään ja siiteen päivityksen erona on että toisessa se on jossain mussa asenossa eikä pitkän yhteen asentoon jumituksen takia heti liiku pyydettyyn asentoon
Mökkillä
'
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Tämä teoria että uusi ohjelma voisi auttaa viiveellä on tosi mieluinen kyllä! Tarkoitus ässällä on lähteä pidempään matkaan alkuvuodesta koska on kuitenkin reilusti tilavampi kuin nuo muut pihalla olevat vaihtoehdot. Jos siis siihen asti toimii kunnolla. Kyllähän se ihmeen pitkään nyt on toiminut verrattuna aiempaan, nykimisien välihän oli korkeintaan kymmeniä kilometrjä aluksi. Oli myös ollut myynnissä pitkään, voi tietysti jotain sekin vaikuttaa jos ei oltu pitkään aikaan ajettu.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Palataanpa vielä tähän. Uusi ohjelma ei auttanut, ei edes viiveellä. Vikatilat jatkuivat ja tutuilla herjoilla, EGR huuteli liiasta ilmamassasta. Auton omistajalta (S 420 L) paloi hermo lopullisesti, uusi ahdin säätimineen tilaukseen ja vaihtoon. Vaihdon jälkeen autolla ajettu noin 2500km ilman ongelmia.

Toivottavasti tämä oli sitten tässä. Autossa siis kaiken kaikkiaan oli monia vikoja, kuten viestiketjussa aiemmin on kirjoiteltu. Mutta se viimeinen ja sitkein vika oli mitä ilmeisimmin ahtimessa tai ahtopaineen säätimessä.
Vastaa Viestiin