M_M kirjoitti:Otetaanpa yhteenveto, kun sen verran jo näitä vaiheita tässä ollut. Autossa on ollut paljon vikoja, joista iso osa on jo korjattu ja nyt on jäljellä enää tuo hyvin satunnaisesti, mutta kohdalle osuessaan pahana, ilmenevä nykiminen.
Autoon tähän mennessä vaihdettuja osia:
-laturi, tällä korjattiin sähkövika joka jätti tielle
-turbiini ja kybbiventtiili, turbiinin lukon kitkapinnasta oli irtoillut palasia joten sen vaihtokin oli tarpeellinen, ei kuitenkaan korjannut nykimistä
-EGR-venttiili, koska siitä oli vikakoodi, mahdollisesti aivan turha vaihto koska sama vikakoodi tulee edelleen?
-ilmamassamittari ja ilmansuodattimet, ei havaittavaa vaikutusta mihinkään
Kaikki vaihdetut osat on sopeutettu asiallisesti autoon ja kaikki DASin mahdollistamat testit moottorin eri toimilaitteille on tehty.
Kun vikojen olosuhdetietoja katselee, niin vaikuttaisi etäisesti siltä, että vika on moottorin ahtamisessa, ilmansaannissa tai pakopuolella. Polttoainepuolella tuskin, koska sieltä ei yhtäkään vikakoodia ole koskaan tallentunut? Valitettavasti ainoat vikakoodit ovat enää tuo EGR:n valvonnan havaitsema liiallinen ilmantulo moottoriin. Miksi ilmaa tulee liikaa?
Ahtopaineensäädintä tai ahtimen siipiä ilmeisesti moni pitää varteenotettavana ja niitä täytynee tutkia. Kuitenkaan, yhtäkään vikakoodia ei ole missään vaiheessa ehtinyt tallentua ahtopaineesta tai ahtimen säätimen toiminnasta. Ei se toki tarkoita, etteikö siellä voisi vikaa olla. Myöskin viat ovat viimemmäksi ilmenneet aivan tasaisessa ajossa, jossa ei luulisi olevan kamalasti tarvetta ahtimen siipiä liikutella?
Aivan alussa oli tosiaan tuo yksi vikakoodi pakopaineen tunnistimesta, liian pienestä pakopaineesta, kuvalinkki on aloitusviestissä. Mutta sen jälkeen sieltäkään ei ole enää mitään vikakoodia lauennut. Ajossa on katseltu livedataa pakopuolen(kin) vastapaineista yms jossa ei näy mitään poikkeavaa. Tietysti kun nuo nykäisyt ovat niin lyhyitä, niin välillä epäilyttää ehtisikö mahdolliset vialliset arvot edes päivittyä läppärin näytölle siinä ajassa...
Seuraavaksi autoon palautetaan joka tapauksessa alkuperäinen softa, ihan siltä varalta että siinä olisi jotain häikkää. Tietoa softaamisesta meillä ei ole, eikä asiaa ole sen paremmin tutkittu kuin että perstuntumalta vetoa on aika runsaan oloisesti. Teoriassa on kai mahdollista, että joku on tehnyt softan josta on turhia ahtopaineen valvontaan liittyviä juttuja poistettu kun ei ole muuten osattu tehdä...? Pieni mahdollisuus, mutta suljetaan nyt kuitenkin pois.
Miten vika alkoi,
tuleeko se nykäisy siis kun moottorilla on kevyt kuorma tasa kaasu tasmaalla,
veto katkosia tulee ainakin jos painen ylittä anturin "näkö" alueen, liiasta paineesta tai vaikkapa singnlai piuhaan vuotavasta liiasta jääniteestä johtuen
(sille yleinen syy sille eriste rikki johdoista mikä sitten välillä sopivasti osuu yleensä siitä tulle koodi mutta ei ihan aina)
egr/liika ilmamassa juttu voisi viitta jumivien siipien lisäksi
"hysterin" kautta tehtyyn egr sulkemiseen, selaisi jokunen ollut,
no nuo selviää päivitämäälä auto vakioksi sikäli jos ei satu olemaan jo vakio ja jos ei mekanisa muutkosia ole tehty,
tosin kun vedot vähenne voi se nykiminen muutenkin poistua ihan siitäkin syystä että jossain kohdin menee virteltynä lähelle vika toleranseja
(kaikki irti ei mitään kulumis mekanista varaa toimii niin pitkään kun kaikko on uutta)mutta vakion toimmi vielä moiteetta vaikka kuinka pitkään,
pako ym muita painen antureiten lukemia kannatta katsoa kun kone ei käy niin kaikkien pitäis näytää suunillen samaa lukemaa